Ninthe & Noa, 2 middenslag poedelpups

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mizora

Ninthe & Noa, 2 middenslag poedelpups

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-15 20:02

Afbeelding
File, en nog meer file. Dus was het ondertussen na 7 uur en kwam er nog 13 km zeer langzaam rijdende file aan (glas op de weg, verkeer over de vluchtstrook). We besloten maar wat te gaan eten in een restaurant terwijl de file opgelost werd (en avondeten was ondertussen best wel fijn). Om 8 uur waren we dan toch op locatie.

Afbeelding
En om 21.00 stapten we in de auto, twee pups rijker.

Afbeelding
Nog even op kantoor mijn moeder de pups laten zien voordat ze met Boris kennis zouden maken.
Noa heeft een rood tuigje om, Ninthe een zwart tuigje. En dat blijft zo, dat is makkelijk om ze snel uit elkaar te houden.

Afbeelding
En een uurtje later op mijn kamer in, juist ja, een caviakooi (van 45x70cm, om aan te geven hoe groot ze zijn)

Afbeelding
De volgende dag. Even schuilen bij mijn moeder terwijl mijn vader met Boris en smurf speelt. Dat vonden ze toch wel erg spannend.

Afbeelding
En hier zo dicht als dat we Boris kregen om ze samen op de foto te zetten :roll:
Boris vond de pups nog doodeng. Maar ondertussen hebben we de eerste spelboog geconstateerd en de eerste kwispel ook.

Afbeelding
De pups en ik, op weg naar buiten. Zo gaan ze bij mijn ouders de trap af (12x per dag) om even naar buiten te gaan.
Ze hadden steeds beter door dat ze niet zelfstandig uit de mand mogen.

Schapenvachtjes zijn leuk, zeker als de lucht van de grote hond er helemaal aan zit! Daarna bekeek Boris de vacht ernstig wantrouwig. :))

Afbeelding
En nu zijn ze Wageningen. Maandagmiddag en ze zijn al best wel moe. 's ochtends hadden ze eerst controle bij de dierenarts (100% goed!) en daarna kwam de trimmer voor Boris en zij heeft direct ook hen direct even op tafel gehad, uitgelegd hoe en wat qua eerste vachtverzorging en wat te oefenen. Ze vond Ninthe geweldig. Ninthe en Noa hebben een andere bouw, maar zeker ook een ander karakter. Noa is meer van het eerst Doen en dan Denken (ze zou eerst Sophos, wijze, gaan heten, maar dat pastte dus niet zo. Noa betekent Beweging, dat past een stuk beter).

Afbeelding
De benches zijn op de groei gekocht. Goed, en zodat ze altijd ruim ruimte houden. Ok, en de caviakooien kon ik anders niet kwijt. Ze slapen op het moment 's nachts samen in de linkerbench met overal vetbedden en geen kussentje in de mand (ze slapen trouwens naast de mand, de mand is in hun ogen alleen om in te spelen).

Aangezien ik op de 7e verdieping woon, kan ik niet even snel met ze de straat op. Gelukkig heb ik een "groot" dakterras (voor een student). Als de pups niet naar het gras kunnen, dan het gras maar naar de pups. 's avonds even water geven en dan moeten ze het de komende weken wel vol gaan houden. Ze moeten van mij op het gras blijven en dat hadden ze behoorlijk vlot door (binnen 15 minuten). Ze vliegen er wel eens af (de remmen doen het nog altijd even goed), maar ze rennen er dan snel weer terug op of anders zeg ik "Nee, *naam* op het gras" en 9 van de 10 keer gaan ze er dan weer netjes op. Anders geef ik ze vervoer naar het gras.

Afbeelding
Afbeelding
Noa slaapt het liefst bij mijn voeten, Ninthe zoekt juist de bench op. Dus als ik ze niet verplicht in de bench leg en deurtje dicht, is dit hoe ze slapen (op het moment van schrijven idem dito). Het nadeel is dat ik dus wel enigszins plaatsgebonden ben dan, want Noa wordt wakker als ik verplaats.

Afbeelding
Afbeelding

Noa is een goede en vlotte eter. Ninthe, not so much. Die eet harde brokjes erg traag en stopt regelmatig met eten omdat ze geen zin meer heeft of iets interessanters ziet. Geweekte brokjes eet ze wat beter, maar Noa is met geweekte brokjes juist weer heel snel klaar en gaat dan bij Ninthe brokjes jatten (wat ze niet mag). Dus vaak neem ik Noa op schoot als Ninthe nog niet klaar is. Maar Noa krijgt haar brokjes ook niet geweekt, dan duurt het ook iets langer.

Afbeelding
Afbeelding
Even bij de Kwantum vloerbedekking gehaald. Het laminaat is minder glad dan het meeste laminaat dat ik ken (voornamelijk door slijtage), maar de pups glibberde toch alle kanten op. En dus even een vloertje gelegd. Lang leven ultragoedkope vloerbedekking, anders was het niet zo opvouwbaar geweest dat ik het in de Alto mee ging krijgen (3x4m + 2x4m).

Nog een filmpje om het af te sluiten. Een rood kauwstaafje, munchstaafje soms genoemd. 3 keer kauwen en weg, toch? Nou, met het eerste staafje zijn ze 10 uur bezig geweest. Uiteindelijk hadden ze het kunstje door en ook nummer 2 is nu half op, 14 uur later sinds ze ieder een staafje gekregen hebben.

Valt nog niet mee om goede foto's te maken terwijl die pups rondrennen, maar het is een impressie.

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 20:09

Leuk!

Dapper dat je 2 pups tegelijk neemt.. Al ben je fan natuurlijk ook tegelijk klaar :)
Laatst bijgewerkt door 0091 op 21-04-15 20:09, in het totaal 1 keer bewerkt

KarinW86

Wat een leukerdjes! Heb zelf ook een Middenslag abrikoos poedel

kohtje

Wat een heerlijke pups! Waarom geef je ze eten in hun eigen bench? En waarom moeten ze op het gras blijven?

MenM2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 20:11

wat een leuke pups <3

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-15 20:18

Ze krijgen in principe geen eten in hun bench (soms slepen ze er wel een kauwstaafje heen), hoewel dat voornamelijk komt omdat ze het gescheiden van elkaar zijn nog lastig vinden en Ninthe dan helemaal niet eet. Als ze wat ouder zijn worden ze deels in de bench gevoerd en deel moeten ze hun eten dan verdienen (earn to eat-principe) via clickertraining.

Ze moeten op het gras blijven omdat ik niet wil dat ze aanwennen dat ze op stenen/dakterras plassen en poepen. Op het gras blijft het allemaal wat frisser en straks als ik de grasmatten opruim (wanneer ze werkelijk zindelijk zijn en nog maar 4-5x per dag uit hoeven), plassen/poepen ze hopelijk ook niet meer op het terras omdat er geen gras meer ligt dan.

@KarinW86: ja, jouw beestje is echt geweldig leuk. Ik ben heel nieuwsgierig welke kleur deze precies worden. Noa heeft een rode wisselneus (vandaar het rode halsbandje) en Ninthe heeft een zwarte neus.

2 pups tegelijkertijd is wel veel werk, maar de komende 6 maanden heb ik vrij veel vrije tijd en ze kunnen ook dingen als even alleen blijven veel makkelijker als ze met zijn tweeën zijn, wat wel fijn is omdat ik soms toch even boodschappen moet doen (of vloerbedekking kopen :P ). Dat plan ik overigens wel zo dat ze slapen als ik weg ga en dan zorg ik dat ik binnen 5 kwartier terug ben, want zo lang slapen ze ongeveer. Deze dagen hebben ze nog even vrijaf, maar al snel (morgen/overmorgen, misschien vanaf het weekend) zullen ze ook dingen even zonder hun zus moeten doen. Anders heb je kans op littermate syndrome. Dan heb je wereldvreemde honden die overal heen zijn geweest, maar niks gezien hebben omdat ze alleen met elkaar bezig zijn geweest.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 20:21

Wat een dotjes! <3

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 20:25

Ik doe ook clicker training maar doe dat gewoon naast het eten .
littermate syndrome. nog nooit van gehoord. En ik heb toch wel wat meer pups groot gebracht dan de gemiddelde Nederlander.
Over dat gras, ik denk dat je daar niet te krampachtig over moet doen. Op de stenen ruimt ook makkelijker op. Dus belonen als ze er heen gaan maar ze er niet op sturen en verplichten.

MarlindeRooz

Re: Ninthe & Noa, 2 middenslag poedelpups

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 20:27

Dat mag TS toch zelf weten? Wij hebben liever ook niet dat onze hond op stenen poept of plast. Doet ze ook nooit. :) Wij ruimen het ook niet op, hoeft hier niet. :)

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 20:35

Wat een schatjes! En super hoe jr alles voor elkaar hebt!

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-15 20:46

Dank je iedereen voor de lieve reacties.

@kohtje: ik heb hier kennis mee gemaakt met Boris omdat hij echt bananen in zijn oren had (toen moest hij al zijn voer verdienen) en ik ga dit bij deze pups ook doorzetten. 's ochtends weeg ik het voer voor de dag af en dan zo veel mogelijk proberen te laten verdienen. Dan weet ik precies hoeveel ze binnen krijgen en hebben ze meer de neiging mee te werken, dan als ze eigenlijk al vol zitten van de brok die ze gewoon al krijgen.

Ik wil het gewoon niet op de stenen. Als ze echt niet anders kunnen doen ze het toch wel is mijn ervaring, maar als je ze aanleert alleen op blaadjes of gras te poepen/plassen, dan blijven ze daar vaak voor kiezen en dat heb ik graag. Als ze ouder zijn en weten waar ze moeten plassen/poepen mogen ze over het hele terras. Iets toegeven is makkelijker dan iets afleren. En de pups zijn er gelukkig heel gemakkelijk in, ze laten zich goed sturen. Dat is één van de redenen geweest dat ik poedels wilde en geen windhonden (windhonden vind ik de mooiste honden qua bouw). Ik wil dat honden luisteren.

Littermate syndrom komt in verschillende gradaties voor, sommige rassen zijn er ook gevoeliger voor dan anderen. Maar ik vind het belangrijk om ze de wereld ook te laten leren kennen als ze niet hun zusje hebben om zich aan op te trekken. Ze moeten niet alles alleen doen, zo is het niet, maar ze moeten ook niet alles samen doen, dat vind ik (en met mij een hoop mensen. Het is naast "begin er niet aan" de meest voorkomende tip geweest "ga met beide pups ook individueel aan de slag").

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 20:46

Ohh wat een schatjes.!! <3

Ik heb zelf ook een middenslag poedel. We hebben thuis al zo lang als ik mij kan herinneren poedels gehad dus toen ik zelf een hond ging kopen was de keuze makkelijk hihi.

maras

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 20:53

Ik vind dat je het goed doet met je pups Mizora ! Dat gaat helemaal goed komen qua opvoeding. Wat betreft het plassen/poepen niet op de stenen is alleen maar handig, dan doen ze het ook niet op straat of op de stoep. Mijn hondje had aangeleerd om altijd op blaadjes of in de buurt van struiken te poepen, heel handig want zo had er nooit iemand last van. Succes met de pups !

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-15 21:11

Leuk, nog meer middenslag poedels.

Bedankt Maras. Onze oudere hond heeft dat ook geleerd, ideaal (totdat het sneeuwt).

Zojuist hebben ze beide rodi gehad. Noa ±60g, Ninthe ±40g. Dat ging er zo in, fijn! Noa weegt trouwens 2.3kg en Ninthe 1.8kg. Dus vandaar dat ze verschillende hoeveelheden krijgen. Ik voer het kvv 's avonds omdat ze daar minder van hoeven te poepen (en dus 's nachts minder snel uit hoeven), en omdat dat er redelijk makkelijk in gaat, terwijl brok er als laatste maaltijd erg slecht in gaat.

Nog even een plas laten doen en nu zitten ze in de bench. Als ze slapen kan ik gaan afwassen en douchen. Daarna nog even spelen, uitlaten en dan de nacht in. Afgelopen nacht zijn ze om 12 uur, 3 uur en 6 uur uitgeweest. Maar de nachten daarvoor sliepen ze van 10/11 uur tot 6.00-6.30 door. Maar gisteren was voor hen een heel enerverend dagje (eerst dierenarts, dan trimmer, toen 1.5 uur met de auto mee, nieuw huis, toen naar de oppas en toen weer terug naar het "nieuwe" huis). Vandaag dus ook even geen spannende dingen ingepland. Alleen een kwartiertje op het grote grasveld beneden, oefenen met komen en een tuigje om hebben. Overdag hebben ze alleen een halsband om standaard. Goed, en er is nieuwe vloerbedekking gekomen, ze hebben voor het eerst een kauwstaafje gehad en ieder een kong met wat natvoer erin (geen granen, nauwelijks groenten).

Morgenavond gaan ze mee op vergadering. Dus eerst goed moe maken, dan daarheen met de auto, even uitlaten+spelen en de bench in. Na een krap uurtje nogmaals uitlaten+spelen en dan weer de bench in voor een uur. Waarschijnlijk is de vergadering dan ook afgelopen, nog even uitlaten+spelen en dan weer de auto in (in de bench) en thuis aangekomen nogmaals even op het gras. Ik verwacht dat ze daarna gewoon instorten. De rest van de dag dus geen grote activiteiten gepland.