Een nieuw konijnenverblijf?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Een nieuw konijnenverblijf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 16:09

Mijn konijn heb ik al een lange tijd, ongeveer 8,5 jaar. Hij heeft al die tijd alleen gezeten en krijgt veel aandacht. Hij komt iedere dag binnen om even te spelen etc. Hoewel ik me inmiddels realiseer dat het houden van een koppel beter is, wil ik dat op deze leeftijd niet meer doen. Ik denk dat het koppelen van een konijn dat 8,5 jaar is en een niet gecastreerd mannetje is lastig gaat worden.

Nu heeft mijn konijn al jaren een hok bestaande uit maar 1 verdieping.
Inmiddels wil ik graag een groter hok voor hem kopen, namelijk deze:
https://www.petsplace.nl/knaagdier/dierenverblijven/hm-konijnenhok-estatecm~M-610308.

Is het voor een konijn van 8,5 nog wel aan te raden een hok met een verdieping en dus een trapje te kopen?
(en dus zn verblijf te veranderen op deze leeftijd)

Anniek22

Re: Een nieuw konijnenverblijf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 16:14

Als het trapje niet te stijl is zodat hij per ongeluk verkeerd springt en dan zn rug breekt zou ik t zeker aanraden. Als ik het goed begrijp kon je konijn in al deze jaren zn rug prima strekken, dus zou het geen probleemzijn... desnoods plaats je er een doos onder het gat ipv een trap.Maar hoe hoger en breder en groter, hoe beter! Alleen zou ik m dan zeker iedere dag wel even rond latenlopen, zo'n 4 uur lang. Een konijn moet minstens 2 vierkante meter hebben!

Anniek22

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 16:19

De opvangen zitten trouwens ook volmet seniore voedsters die ook gesteriliseerd zijn... Dus dat zou ik ook zeker aanraden! :-)

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 16:28

Anniek22 schreef:
De opvangen zitten trouwens ook volmet seniore voedsters die ook gesteriliseerd zijn... Dus dat zou ik ook zeker aanraden! :-)

Een niet gecastreerde ram bij een gesteriliseerde voedster zetten kan echt niet. Je krijgt dan wel geen mini konijntjes, maar de voedster krijgt ook geen rust. Dat is niet prettig voor haar.

TS; leuk dat je een ruimer hok wilt kopen voor je konijn! Ik denk dat een oudje prima overweg kan met twee verdiepingen :)

Anniek22

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 18:42

Hmm okee. Dan trek ik t terug. Maar het ligt ook aan hoe de ram zich gedraagt :-) Veel plezier met je nieuwe hok!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 09:48

Dank voor de reacties.
Is dit wellicht een betere optie?
http://www.grootplezier.nl/konijnenhokken/met-ren/konijnenhok-holiday-small-anti-knaag-154x69x128cm-DSP-1

In de winter zetten we mn konijn vaak in de garage, maar ik vraag me af of dat met een dergelijk hok met open onderkant wel kan. Werkt een hok als deze wel in de winter? (komt op de stenen te staan).

Wellicht is dit een betere optie?
http://www.grootplezier.nl/konijnenhokken/met-ren/konijnenhok-excellent-medium-anti-knaag-125x67x132cm-DSP-1

Hok is uit te breiden met een ren.

Bunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 09:57

Het hok dat wij hebben komt ook van Grootplezier, maar die staat er niet meer op. Qua model lijkt hij erop: het is een groot vierkant hok met een ren eronder. Er zat ook een trap in. Wij hebben deze alleen weggehaald en er een nieuwe bodemplank in gezet. Dit omdat het trapje echt veelste stijl was (konijnlief is niet zo heel erg handig en heb hem een paar flinke smakkerts zien maken :') ).

Het rennetje zelf is wel erg klein. We hebben daarom een hele grote houten ren om het hok heen, dus daar zetten we hem zelf steeds in (al staat vervolgens het hek van die ren weer open, dus meestal zit hij ergens in de tuin of in huis :Y)). Het rennetje onder zijn hok staat open en daar gaat hij vaak zitten om voor wat druppels te schuilen. :j

Het hok staat bij ons op steen met daarop nog een losse bodemplank en daaronder twee losse planken. Zo staat het hok van de grond af en heeft het konijn een egale ondergrond om op te zitten. Het hok is de winter zo prima doorgekomen.

Bedenk je wel dat je deze houten hokken beter wel kan beitsen. Ze zijn wel behandeld, maar Grootplezier geeft ook aan dat beitsen erg verstandig is. :)
Laatst bijgewerkt door Bunn op 21-04-15 10:00, in het totaal 4 keer bewerkt

Sarah_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 09:57

Ik zou voor zo groot mogelijk gaan :) Mijn konijnen zitten op 4m2 maar als ik ze los laat lopen trekken ze sprintjes die in hun ren niet kunnen. Ze vinden het heerlijk om de pootjes te strekken en ook om te springen. Over een trapje zou ik me niet druk maken, dat kunnen ze ook op die leeftijd nog wel leren hoor.

Bunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 10:02

Nog even een toevoeging: we verplaatsen het hok in de winter niet naar de garage, omdat het konijn dan bij ons binnen woont. Het hok heeft dus echt heel de winter buiten gestaan. :) Gaat perfect! :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 11:21

Dank voor de reacties! Ik ga me er nog even in verdiepen :)

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 09:07

De ren is belangrijker dan het hok. Ik zie jezelf mega veel geld gebruiken voor een hok waar ze met drie sprongen doorheen zijn.
Tweedehands kippenhokken is kijken, daar zitten vaak ruime rennen aan en ben je minder kwijt of evenveel voor veel betere kwaliteit.

Verder kan je een manneke van 8,5 nog heel goed koppelen. Wij hadden hier vorig jaar een ventje van 9 jaar, altijd alleen geweest. Gecastreerd onder plaatselijke verdoving en heeft een jaar heerlijk met een lief vriendinnetje geleefd toen was het kaarsje op, maar hij is nog zo ontzettend gelukkig geweest.

Anniek22

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 09:11

Wat hierboven staat raad ik aan ka