Ratjes trainen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

haffilover

Ratjes trainen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-15 00:14

Beste bokkers,

Ik ben sinds twee weken in het bezit van twee jonge vrouwtjes ratten(9 weken oud nu ongeveer). Ik heb zelf nog nooit ratten gehad, maar ik heb me wel goed ingelezen op het internet en veel gepraat met mensen die zelf wel ratten hebben of gehad hebben. Nu heb ik toch nog een paar vraagjes en ik hoop dat jullie me kunnen helpen.
Beide ratten zijn in de kooi goed te aaien en pakken zaadjes aan. Één rat is ook makkelijk op te pakken, maar de ander spartelt dan heel erg en rent weg. Is het dan nog te vroeg om haar op te pakken? Hoe kan ik dit het best aanpakken? Ik lees verschillende verhalen van de tijd gunnen tot gedwongen knuffelen zodat de rat aan je went (dat laatste wil ik liever niet eigenlijk). Het gaat al wel wat beter, maar oppakken blijft gewoon een puntje bij deze rat.
Daarnaast zou ik mijn ratten graag leren schouderzitten en later misschien ook wat trucjes aan willen leren. Zijn er bokkers die hier ervaring mee hebben? En laten jullie de rat ook in de kamer rondlopen? Ik merk dat ik die van mij daarna moeilijk weer te pakken krijg. De kooi is groot zat voor de twee ratjes, 160 x 75 x 80, maar het lijkt me ook leuk als ze soms in de huiskamer rond kunnen lopen. We zullen dan tegen die tijd ook de draden wegwerken.
Bedankt voor het lezen van mijn verhaal en ik hoop dat jullie wat tips hebben!

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 14:31

Ik heb zelf absoluut geen ervaring met ratten, maar ik denk dat je ze wel leuk kan trainen met clickertraining! Ratten zijn best intelligent, dus het concept zullen ze snel begrijpen.
Ik zou het spartelende ratje vooral wat tijd gunnen. Misschien echt stap-voor-stap eerst kijken of hij/zij zelf op je hand komt, daarna je hand wat optillen, haar dan een keertje benaderen en zelf op je hand zetten... Zodat eerst het initiatief van zijn/haar kant kan komen om het wat vertrouwder te maken.
Geforceerd knuffelen lijkt me inderdaad niet de manier.

Opnieuw: ik heb zelf dus geen ervaring met ratjes, dus het kan zijn dat deze manier voor ratten niet werkt! Maar aangezien tijd gunnen met de meeste beestjes wel werkt... You never know! ;)

In ieder geval heel veel succes en plezier met je knagers! :)

(EDIT: oh, zie nu inderdaad dat ze nog heel jong zijn. Zat aan volwassen ratjes te denken, sorry.)
Laatst bijgewerkt door marley93 op 20-04-15 14:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Vanillia

Re: Ratjes trainen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 14:36

Met 9 weken zijn ze echt nog babies dus ik zou het even rustig aan doen. Gewoon rustig laten wennen aan de nieuwe omgeving en aan jou. Regelmatig met je hand in de kooi zitten zodat ze ook daar aan wennen, dan lopen na verloop van tijd uit nieuwsgierigheid vanzelf je arm op. Forceren worden ze alleen maar angstig van.

haffilover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-15 14:56

Heel erg bedankt voor de tips! Ja, ik denk ook dat ze misschien nog wat te jong zijn. Ik geef ze ook gewoon alle tijd natuurlijk, maar het leek me tzt ook leuk om ze wat dingetjes aan te leren!
Clickertraining heb ik ergens op youtube gezien met ratjes! Erg leuk om te zien. Deze persoon maakt volgens mij gewoon zelf een geluidje: https://www.youtube.com/watch?v=1A07gDVLe14

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 15:00

Ja, clickertraining kun je ook met andere geluidjes doen. Het geluid geeft alleen aan "Het gedrag wat je op DIT moment [moment van de click] laat zien, DAT is wat ik wil", zodat het duidelijk is voor het dier waar het voor wordt beloond. Timing is dus heel belangrijk.
Ik ben zelf wel fan van gewoon een clicker gebruiken. Dat is consequent in geluidsoort, en helemaal niet duur.
Mocht je er tegen die tijd meer over willen weten, dan kun je me altijd een berichtje sturen. :)

loveslimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 15:08

wij hebben ongeveer even oude ratjes, ik heb inderdaad gelezen dat clickertraining voor hun goed kan werken, maar daar beginnen we voorlopig niet aan. Inmiddels weten de onze ook de uitgang van de kooi te vinden zonder dat wij erbij zijn, dus laatst hebben ze een nachtje rondgelopen... oeps.. In princiepe lopen ze bij ons gewoon je arm op als je je hand in de kooi stopt. We pakken ze in de kooi eigenlijk niet op..

Een of twee keer per dag mogen ze met allen los rondlopen in de badkamer of logeerkamer. Dan kunnen ze hun ei kwijt en lekker rondjes rennen. Dan komen ze naar je toe, als je staat klimmen ze via je been naar je schouder en weer terug naar beneden, ze doen eigenlijk altijd moeite om bij je te komen

En verder hebben ze elke week een nieuw interieur in hun kooi, zodat ze wat uitdaging hebben.

Naast het loslopen en aandacht geven, eten ze in princiepe met ons mee. Dus ze krijgen ook aardappelen, rijst, pasta, vlees en bepaalde groente. Dat vinden ze erg lekker! Ook amandelen zijn ze gek op! En ś morgens krijgen ze wat fruit en granen.

Anniek22

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 19:47

Ratjes zijn maar klein, tenger en kunnen dus ook snel bang zijn. oppakken zou ik simpelweg echt niet te vaak doen: het zijn prooidieren he, net als konijnen. dat zijn ook geen pluche knuffels met een echt hartje en breintje ;-) Ik zou idd gewoon lekker rustig aan doen, en dan later misschien clickertraining maar niet veel oppakken. Aaien wel als ze t willen ...