Kat met lastige nagels

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

HindaFree

Kat met lastige nagels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-15 17:47

sinds ongeveer een maand of 9 hebben wij er een kat bijgenomen die van een vriendin was omdat onze kat zo alleen was. Echter zij ze toen al (ze is zelf dierenarts assistente) dat hij 2 ''rare'' nagels heeft die ook als je ze niet bijhoud ingroeien.

Deze hele periode heb ik het goed kunnen bijhouden, ondanks katlief het niet zon succes vind had hij er voor de rest geen hinder van en lijkt ook niet zeer te doen.

echter dat ik hem van de week weer controleerde merkte ik dat een van die nagels weer nog vreemder gaat groeien en dus bijna gelijk het vlees in gaat... en het zooltje ook een beetje begint te irriteren en ontsteken.

Gisteren is zij weer bij mij geweest en volgens haar team hoefde er toen niks aangedaan te worden omdat hij er geen last van had.`zij heeft ze nu zo veel mogelijk bijgewerkt en heb van de beste van de 2 een foto gemaakt voor het knippen.

komen de katten eigenaren hier dit bekend voor? schijnt wel eens bij oude katten voor te komen maar deze is pas 3. Of iemand een kat gehad die dit heeft/had en hoe behandeld? In ergste geval spreken ze over ontklauwen van die hele slechte omdat dat in medische gevallen wel mag... maar heb liever een andere weg als dat kan :Y)
Afbeelding

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 17:57

ziet er uit alsof de nagel niet 'af pelt'. Mijn oude kat het dit op haar oude dag (zowel het ingroeien als het niet goed afpellen van de nagels). Ze kwam eerst veel buiten en krabde dan aan bomen, maar toen ze echt bejaard was ging dat meer (wist niet meer waar ze woonde) en ze deed niets met een krabpaal.

Ik ben ze toen zelf gaan bijknippen, met een speciaal schaartje daarvoor.
Helaas was dat bij deze kat nog (vooral de eerste keer) niet zo makkelijk, omdat ze dat niet kende en het natuurlijk pijnlijk was omdat het was gaan ingroeien.
De nagel zoals op het plaatje kan je inknippen zegmaar (van voren af een knipje zetten onder waar normaal de punt zit, hoop dat je het zo begrijpt) dan vallen die 'schilletjes' er vanaf en word de nagel weer 'normaal' Is wel iets waarbij je erg moet opletten en niet doen als je geen idee hebt hoe ver je mag / kan knippen. (Netjes stil zitten is er ook niet altijd bij, dus erg opletten dat je niet mis knipt).

Nog een tip is een kokosmat ergens neerleggen, katten vinden deze vaak heerlijk om de nagels aan te scherpen.

Nicolle89

Re: Kat met lastige nagels

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 18:03

Ik zou het eens met de dierenarts overleggen. Als die bij enkele nagels is wellicht is ze volledig verwijderen dan een optie. Als het bij veel nagels is zou ik dat niet zo snel doen. Een kat heeft wel echt z'n nagels nodig namelijk.

HindaFree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-15 18:26

Jorretje, dat heeft mijn andere kat ook wel eens gehad (toen bij gebrek aan krabpaal) maar dit lijkt gewoon een geheel. hij is inderdaad ook niet makkelijk met knippen, in je eentje 1 hand te kort en mijn vriend kan hem gewoon niet goed genoeg vasthouden. hij heeft dit ook al sinds hij is gevonden op straat (met 12 weken..) dus vragen ons af of het geen aangeboren afwijking is omdat er ook geen duidelijk leven in zit... nagel rechts op de foto heeft zij namelijk al geknipt tegen het ingroeien en kan echt heel kort worden geknipt zonder dat t gaat bloeden.

Nicolle, hij heeft er 2 een aan voor poot en 1 aan een achterpoot. Alleen de nagel verwijderen schijnt geen zin te hebben, want dan komt er weer een nagel terug maar dat zal ook nooit een goede zijn, dan moeten ze al het eerste kootje amputeren en dan vind ik gelijk zo extreem.... maja er vanuit gaande dat katlief nog zeker 10 a 15 jaar mee gaat word het er zo in ieder geval niet beter op..

die vorige eigenaresse neemt de foto ook morgen mee naar haar team, als die nog steeds zeggen niks mee doen ga ik naar mijn eigen DA

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 18:47

Mijn kat heeft ook zo'n nageltje.
Mijn kat is wel polydactyl, dat hou in dat hij extra tenen heef dus dat naar mijn idee ook daar het afwijkende nageltje vandaan komt.
Ik kan het nog steeds knippen maar ls dat niet meer gaat en het gaat ingroeien dan laat ik het verwijderen.

Zo te zien is het bij jou kat maar 1 nagel die zo extreem is.

Ff kijken of ik die van mij op de foto krijg

Mijne is iets minder erg zie ik.

Afbeelding