Hoe lang moesten jullie katten aan elkaar wennen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MalaQ

Hoe lang moesten jullie katten aan elkaar wennen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-15 21:02

Zoals de titel al zegt, ik ben benieuwd hoe lang jullie katten aan elkaar moesten wennen. Ik heb sinds 1 1/2 jaar een super lieve kater, herplaatser, was buitenkat en andere katten en honden gewend. Bij mij binnenkat geworden, is altijd samen geweest met de hond en is daar ook echt vriendjes mee.

Sinds twee weken heb ik er een tweede herplaatser bij, een poes, ongeveer zelfde leeftijd, ook katten en honden gewend bij de vorige eigenaar. Lief, maar wel pittig ding.

Ik doe alles volgens 'de regels'. Rustig laten wennen, apart als ik weg ben, samen als ik thuis ben. We zijn nu dus twee weken verder en het gaat redelijk. Ze lopen langs elkaar heen, neuzen af en toe, af en toe een kopje, maar er wordt ook zeker af en toe gemept en ik merk dat ze beiden erg op hun hoede zijn.... Met de hond gaat het overigens geweldig. Merk aan de kat die ik al had, dat hij niet echt zichzelf durft te zijn. En als hij dan een keer lekker aan het spelen is, wordt de nieuwe kat daar een beetje pissig door en deelt een mep uit. Hij is zelf overigens ook geen engeltje, want hij deelt ook af en toe een mep uit als iets hem niet zint (maar hij is wel makkelijker dan de nieuwe poes).

Ik heb op zich goede hoop dat dit goed komt, aangezien ze elkaar na 2 weken al 'gedogen', maar ik heb echt geen idee hoe lang het duurt voor het zodanig goed gaat dat ik ze met een gerust hart samen thuis kan laten en ze beide weer lekker in hun vel zitten en weten wat ze aan elkaar hebben :) Dus ben benieuwd hoe het bij anderen gegaan is!

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 10:00

Niet zo heel lang, achteraf bekeken.
Woonde op een appartement, katten konden enkel op het balkon. Ik had toen al 2 broertjes van +- 1,5 jaar oud. Toen ik de jongste (jaartje oud, chronische niesziekte, vriendjes met iedereen, maar wel een bange poepedoos) erbij nam, heb ik ze in eerste instantie ook apart gezet. De jongste zat in de serre, een plek waar de andere twee sowieso al zelden mochten komen. Glazen deur ertussen en een weekje apart gehouden. Ze zagen elkaar, roken elkaar en het was superinteressant :D
Na dat weekje jongste telg bij de grootste broer gezet, even 1 op 1. Gesnuffel en ging goed. Dag erna jongste met enkel de 2e broer, die hield iets meer afstand. Dag daarna met z'n 3-en bij elkaar en dat ging goed. Ze ontweken elkaar wat, maar niet bijzonder. 's Nachts nog wel apart gehouden voor een week. Daarna 24/7 samen en 3 weken nadat de kleine erbij kwam, lagen ze al alledrie op elkaar op m'n bureau te slapen <3
Moet wel zeggen dat de jongste in de 2e week heel ziek werd van z'n niesziekte en alleen maar bij me op schoot sliep. Eenmaal hij beter was, werd hij heel actief en speelde continue met de andere twee. Die waren toen zodanig gewend aan hem dat ze wel mee wilden doen *\o/* Dat heeft ook zeker meegespeeld.

Vooral belangrijk als je een nieuwe kat introduceert, is dat je de 'oude' kat niet vergeet. Daar veel mee spelen, kroelen, aandacht geven. Ik gaf, en geef nog altijd, de al aanwezige dieren eerst eten. De nieuwe garde is pas als laatste aan de beurt. Dat helpt ook met de rolverdeling in huis.

Heb je meerdere slaapplekjes in huis? Je moet even uitzoeken of je kat een hoogslaper of holslaper is. Sommige katten liggen graag hoog en droog (bovenste mandje van de krabpaal, bovenop de boekenkast), anderen hebben liever een kleine ruimte (doosje, zo'n kattenhuisje, onder de kast). Voorzie meerdere plekken van een dekentje of kussen. Hier hebben ze allemaal hun eigen favoriete plekje, met hun eigen 'reserve' slaapplekjes. :D

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-15 10:36

Bedankt voor je reactie! :)
Fijn dat het bij jou zo vlot ging! Volgens mij doe ik het redelijk op dezelfde manier als jij, behalve dat ik haar nog steeds in de bench doe als ik ga werken. Dan kunnen ze wel snuffelen en elkaar zien e.d., maar niet knokken.

Slaapplekjes hebben ze voldoende. Ze heeft dus haar eigen bench, waar ze niet meer graag op ligt, en een plekje bij het raam wat ze toegeëigend heeft :D Mijn eigen kat heeft een ander plekje waar hij altijd ligt, dus ze zitten elkaar niet in de weg dan.

Heb ook echt wel het idee dat het steeds beter gaat! Ik hoop gewoon zo erg dat ze echt vriendjes worden :')

Afbeelding
Afbeelding
(let niet op haar vacht, zij is een 'dumpert', en ze krijgt nu de juiste medische zorg om dit zsm op te lossen!)

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 11:06

Op zich denk ik dat je al heel blij mag zijn met zoals het nu gaat.
Ze zoeken elkaar op, testen elkaar een beetje uit......hier en daar al neuscontact, hier en daar luchtgevechten.....

Niet verkeerd hoor!!
Dit kost gewoon niet alleen tijd, het zijn ook de kattenkarakters die met een kennismaking meewegen.
Beide katten zijn herplaatsters ( _/-\o_ ) beide hebben een verleden waarvan lang niet altijd alles bij jou bekend hoeft te zijn.

Gewoon lekker doorgaan op de manier zoals je nu bezig bent.
Geef het de tijd.
Ik heb enkel wildvang in huis ( 5 stuks ) en ook al zit de groep al jaren bij elkaar.....ik zie nog steeds verbeteringen.

Vergeet niet dat een kat een solidair levend dier is en natuurlijk zijn er legio voorbeelden van katten die heel knus en als een bonte baal haar in elkaar gedraaid ergens liggen.
Geweldig.......maar kijk je daar niet stuk op.
Dat heeft ook alles te maken met het karakter van de kat, rás eigenschappen, opvoeding en verleden van de kat.

Geniet van je katten!! wees trots op wat je met die herplaatsers al hebt bereikt maar verlang niet de ultieme droom, JOU droom, te kunnen verwezelijke.
Houden we niet juist van katten omdat die zich niet laten domineren door een mens??
Als jou katten blij zijn met hun plek binnen jullie huis en als je ze ziet genieten van die bijzondere momentjes, wees dáár dan al heel gelukkig mee.
Op hun manier genieten ze mogelijk tóch wel van elkaar en is dit contact voor jou katten gewoon de limit.

Je moet de mensen de kost niet geven die met krijsende, vechtende, óngelukkige katten in huis zitten die zich het zelfde doel voor ogen hadden gesteld als jij.
Een kattenvriendje voor hun kat.
Vaak is dan de enige oplossing nog het herplaatsen van een van de dieren om weer vrede in huis te krijgen.....dat kan je bedoeling toch niet zijn??

mcfly

Re: Hoe lang moesten jullie katten aan elkaar wennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 14:51

Die van ons was secondenwerk. Zette de kitten erbij en werd gelijk geadopteerd, maar wij hebben dan ook een hele vreemde rode 'kater'.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 15:03

Wat wel wil helpen is een stekker feliway in het stopcontact. Ik heb er hier 2 geïntroduceerd wasmet 2 dagen goed en rrustig. Met stekker.

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-15 15:27

callum schreef:
Wat wel wil helpen is een stekker feliway in het stopcontact. Ik heb er hier 2 geïntroduceerd wasmet 2 dagen goed en rrustig. Met stekker.

Die zit er al een week in :D Daardoor waren ze wel meteen een stuk gemoedelijker :j

mcfly schreef:
Die van ons was secondenwerk. Zette de kitten erbij en werd gelijk geadopteerd, maar wij hebben dan ook een hele vreemde rode 'kater'.

Wat een luxe, secondewerk. Vaak hoor je dat een kitten introduceren vaak toch ook makkelijker gaat dan een volwassen kat erbij..

@RaafSmits, ben idd erg blij met hoe het al gaat, maar het moet wel nog een stuk beter worden om het goed leefbaar te laten zijn. Ik heb een erg klein huis.. Ik heb geen zin in, en geen ruimte voor katten die elkaar wel dulden, maar liever niet bij elkaar wonen. Ze hoeven overigens echt niet dicht tegen elkaar aan te liggen slapen, maar ze moeten elkaar wel graag zien. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat het een stelletje krijsende ruziemakers worden, daarom probeer ik het ook zo goed mogelijk te doen en hebben ze de tijd :D Ik heb deze kat via mijn werk, de vorige eigenaren konden er niet meer voor zorgen, dus ze is hier sowieso tot ze helemaal beter is. Als ze dan onderling nog niet helemaal zichzelf kunnen zijn, zal ik inderdaad een ander huisje voor haar zoeken, maar dit is uiteraard niet wat ik wil.

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 19:41

Soms gaat het in een dag, soms duurt het een maand. Wat je beschrijft klinkt positief. Het spreekwoord is niet voor niks 'de kat uit de boom kijken' .. Katten kunnen best even tijd nodig hebben. En zolang er geen bloed vloeit komt het meestal wel goed.

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-15 09:23

Gelukkig vloeit er geen bloed. Het blijft bij mopperen, en af en toe een mep :j

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 09:36

Hier hadden we het 'geluk' dat de oudere kat (aanlopertje) een beetje eenzaam was en dus z'n geluk niet op kon toen er ineens 2 kittens van 12 weken in de woonkamer zaten. Dat die kitten onder de bank zaten te grommen naar hem vond hij niet zo'n probleem :D achteraf misschien niet de juiste methode om een uur na aankomst de tussendoor open te gooien maar ze bleven na even snuffelen en flink grommen gewoon rustig. Het enige wat we wel overdacht hadden was de feliway :)

De eerste week hebben we als we er niet waren de tussendeur dichtgehouden, maar ze bleven aan beide kanten zeuren 's nachts dus toen hebben we hem maar gewoon opengedaan.

Thenexttry

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 09:41

Yessy ik ben ook niet van de ideale manier hoor . Ik nam gewoon de zwerver die in het asiel gedropt zou worden anders mee naar binnen. En ze zochten het zelf maar uit. Nieuwe bleek een kreng eerste klas, was niks gewend kwa aandacht etc. Met een week ging het goed tussen die 2 en met 2 weken lagen ze beide bij me te slapen

_Milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 09:42

Aan je foto's te zien gaat het al heel goed.
Ik zou ze denk ik niet meer uit elkaar houden op dit moment, want elke keer als je dat doet begin je weer een klein beetje overnieuw.

En af en toe een mep doen ze hier na 3 jaar nog tegen elkaar :)

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 22:09

Hihi bij ons een half uur. Ze zijn dan ook gekoppeld toen de oudste nog geen jaar was en de andere twee waren kittens. De oudste was ook echt wanhopig op zoek naar een maatje dus echt ruzie is er niet geweest.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 22:18

Een kat is geen solidair levend dier, het is een solitaire jager, dat is heel wat anders.
Katten zijn over het algemeen sociaal maar hebben ook hun voor- en afkeuren. Met de een klikt het gelijk en met de ander nooit. Je weet het niet van tevoren, enige wat je kunt doen is zorgen voor genoeg ruimte en genoeg verstopplekken en bij voorkeur genoeg ruimte om de hoogte in te gaan en van daaruit elkaar te begluren.
Thuis heb ik makkelijke katten die snel een vreemde accepteren. Op stal echter is het na ruim een jaar nog steeds hommeles met de nieuwkomers.

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-15 19:59

Ik heb jullie advies opgevolgd en doe ze niet meer apart als ik wegga :) Dit heeft geresulteerd in een kater die met de poes wil spelen en haar eigenlijk nu best wel leuk vindt :D

Maar... de poes doet echt wat moeilijker. Net wilde Jack wat spelen, terwijl zij onder de bank zak, werd ze toch een partij giftig. Jack is toen direct weggelopen. Wilde hij paar minuten later op de bank springen, vloog ze hem gewoon aan. Resultaat, mooie kras op z'n neus -O-

Ik hoop maar dat het aan haar kant ook wat los loopt, want aan Jack zal het niet liggen.