Plas... Help.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Limoen

Plas... Help.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-15 10:36

Ineens, sinds een week, wordt er in de hoek in de kamer geplast. Ik heb het een van de katten 1x zien doen, verder ligt het er altijd als we beneden komen 's ochtends of als we weg zijn geweest.

Het waren eerst normale plasjes, maar nu echt immens veel.. De hele hoek staat blank ongeveer.
Het stinkt niet heel erg en is gewoon helder en geel.

Beide katten gaan ook gewoon allebei naar de kattenbak. Verder merk ik niets aan ze. Ze gaan niet extra vaak naar de kattenbak. Zijn allebei relaxt en vrolijk.

Wat kan het dan zijn? Ik heb echt geen idee..
Het kan natuurlijk zijn dat een van de hondjes er nu ook overheen plast, omdat de geur van plas daar nu zit (ik maak het steeds schoon met een sopje met allesreiniger..)?

Wat kan ik proberen? Hoe kan ik dit oplossen?
Wat voor schoonmaakspullen kan ik gebruiken om de geur helemaal weg te krijgen?

Ik heb er ook al een keer peper gestrooid maar daar zag ik een van de katten dus gewoon overheen plassen..

Help..?

Palmera

Re: Plas... Help.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 10:45

Er bestaan toch sprays e.d die je kunt spuiten en waar dieren dan niet meer graag overheen plassen. Wel even opletten dat het je meubels niet verkleurd. Dus eerst uittesten op een onzichtbaar plekje.
Succes, lijkt mij een vervelend probleem.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 10:47

feliway gebruiken?

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 10:50

Biotex breekt de eiwitten af zeggen ze. Dan is de geur weg.
Kan je er niet tijdelijk iets neer zetten zodat ze er niet bij kunnen?

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 10:51

Schoonmaakazijn neutraliseert ook urine
Is ook niet zo duur

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 11:42

Dat gebeurt hier ook. Iedere nacht plast één van onze katten precies voor de deur. Er iets neer zetten gaat dus niet, want dan kunnen we de kamer niet meer in.
Ik heb me er naar bij neer gelegd, ruim het steeds maar weer op.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 11:43

een extra kattenbak daar neer zetten?

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 11:44

Vuilniszak of folie neerleggen vinden ze niet fijn. Schoonmaken idd met of schoonmaakazijn of biotex. Eventueel ecodor aanschaffen en erop sprayen. Sterkte

Limoen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-15 11:48

Iets neerleggen kan niet _O- Daar zat ik ook al aan te denken. Maar we hebben hier een leuke puberale puppenmans die het nodig vindt om ALLES te versnipperen dat hij tegenkomt :P

Bedankt voor alle tips al! :D Hoop dat er nog meer komen :)

Limoen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-15 11:48

Kan biotex en schoonmaakazijn ook op laminaat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 11:50

:j ik gebruik biotex en schoonmaakazijn op het laminaat hier. Wij hebben een sproeier.. onwijs irritant -O-

(Oh, als het Iepie is mag je haar hier wel brengen hoor O:) :P )

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 11:50

Ja hoor gaat prima. En misschien pupje tijdelijk in een benvh of andere kamer? Want misschien plast je pupje daar ook wel omdat hij denkt datbhet hoort. De andere doen het ook zeg maar

Forbiddenpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 11:51

Klinkt misschien gek maar laat de katten even op diabetes en blaasgruis testen. Vaak heeft het plassen naast de bak een medische reden die normal niet zo zou opvallen

Limoen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-15 11:53

Gelukkig, dan ga ik dat in ieder geval proberen.
Ga ook even weer een extra kattenbak neerzetten.

Puberpup is al 11 maanden _O- en ook echt goed zindelijk. Maar beide hondjes zijn buiten wel dominant en plassen over elkaars plas heen etc. Misschien dat ze nu ook denken: "hee plas, daar moeten wij even overheen"

@ forbiddenpie: Ja idd, kan vaak medische redenen hebben. Maar ze allemaal echt niets anders zijn dan normaal. Niet vaak naar de kattenbak. Rustig en relaxt net als anders. Merk echt niets aan ze. Ik ga eerst goed schoonmaken zodat de geur eraf is en wat andere dingetjes proberen. Mocht het toch aanhouden idd even naar de dierenarts. :)

Forbiddenpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 12:06

Succes. Ik hoop heel erg dat het 'gewoon' iets geks is, alleen inderdaad verstandig het in de gaten te houden mocht het aanhouden. =)

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 12:53

hier precies hetzelfde verhaal, elke keer een plasje maar verder niks aan de hand, toch blaasgruis. Dus ik zou sowieso even een plasje naar de da brengen, dat zijn de kosten niet ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 12:55

Maar dan is het wel handig om te weten van wie het plasje is natuurlijk, stel dat de hond eroverheen gaat, dan zit je met een hond/kat mengsel :=

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 12:59

Heb je toevallig andere kattenbakvulling? Een van mijn katten plaste ook van de een op de andere dag naast de bak (op een vaste plek), maar deed de rest in de bak. Wat bleek, meneer vond de nieuwe korrel te grof. -O- :') Het schijnt dat sommige katten daar heel picky in zijn en hoe fijner de korrel, hoe prettiger de meeste katten dit vinden.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 13:00

Dat kan wel kloppen inderdaad. Onze kat heeft nu in een paar weken al twee keer blaasontsteking gehad. Maar ruim voor die tijd deed hij het ook al.

Limoen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-15 13:02

Haha, nee Iepje blijft lekker hier :D <3

Hm, bij nader inzien denk ik toch dat de hondjes daar nu plassen. Het ruikt niet sterk, dus dan is het geen kattenplas toch?
Denk dat die monsters echt over de geur heen plassen. Ze zijn anders altijd heel zindelijk namelijk..

Dan hoop ik dat het met grondig schoonmaken en geur weg halen klaar is.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 13:03

1 van mijn katten heeft dit ook een tijd lang gedaan, oorzaak nooit gevonden. Medisch ook alles nagekeken niks mis met urine of andere dingen.

Felliway hielp hier niks, er was ook niks veranderd in de omgeving of voer of dergelijke. De reden weten we nog tot heden niet, we hebben na 2 jaar alles proberen uiteindelijk de kat laten verhuizen omdat zelfs alles van mijn zoontje eronder begon te zitten en ook meubels vernieuwd moesten worden. T ging van 1 plek naar meerdere.

Als hij of zij op een vaste plek plast zou ik de katten bak of een extra bak daar neer zetten. Dat was bij ons als eerste advies, soms willen ze een bak voor te plassen én 1 voor te poepen.

Korrels kunnen soms ook erg scherp zijn, dat kan ook een reden wezen, heeft de kat geen wondjes aan de pootjes of nagels afgebroken ? Als je kat ze nagels geknipt zijn zijn ze super gevoelig. Heb je een fijnere korrel geprobeerd ?

edit: Kattenplas hoeft niet sterk te ruiken, dus kan prima ook van de kat wezen. Enige uitsluitsel is betrappen of camera ;)
Is ook alles medisch nagekeken? Nier problemen? Blaas ontsteking? Andere dingen? Anders zou ik dat ook proberen uit te sluiten via een da.

Limoen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-15 13:05

Ze gaan allebei ook gewoon op de kattenbak, dus daar is niets mis mee. Korrel is hetzelfde.

Maar je ruikt toch verschil tussen kattenplas en hondenplas? Of niet?
Als ik het plas in de kattenbak ruik _O-

Brilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 13:06

Ik zou met biotex het goed schoonmaken en er alluminium folie over heen leggen, dieren vinden dat niet leuk en schrikken als ze dan hun behoefte daar doen.
Maar ik zou ook de oorzaak proberen te achterhalen, misschien heeft je kat weer last van de blaas.
Oja en per kat twee kattenbakken en goed schoonhouden. of per twee katten drie kattenbakken. Dat wil ook nog wel goed helpen.
Laatst bijgewerkt door Brilletje op 16-04-15 13:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 13:06

In de kattenbak kan je van alles ruiken haha, onze gecastreerde kater plaste dus, en rook je ook niet altijd hoor ;). Ik zou anders eens navragen aan je da als je zeker weet dat t je kat is of die de urine kunnen testen op blaasontsteking, ze plassen eigenlijk nooit zomaar naast de bak :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 13:07

Bij ons ruikt normale kattenplas eigenlijk niet, sproei daarentegen :r