Rottweiler valt hond aan

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sab123

Rottweiler valt hond aan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-15 08:23

Hallo,

Ik zou graag wat meningen en advies van jullie willen om het volgende;

Mijn ouders hebben begin januari een rottweiler overgenomen van een kennis, deze hond (reu) is ong. 1 1/2 jaar.
Kennis had geen tijd relatie over en werkte veel.
Hond is een schat van een beest kan goed met honden en kinderen. Nu begonnen mijn ouders al te merken dat de hond toch niet zo goed opgevoed was. Trok enorm aan de riem, luisterde niet snel en gaat door in enthousiasme. Nou hebben mijn ouders al ervaring met het ras en tevens wat andere moeilijke rassen, dus het is niet zo dat ze er onervaren in gingen. Wat ik merkte is dat als mijn vader zijn stem verhief de hond absoluut niet onder de indruk was, wat wij echt niet gewend zijn.
Ik heb 2 kleine kinderen, waar de hond helemaal gek op is. Zodra wij langs komen wordt voornamelijk de jongste enorm begroet door hem.

Nu het volgende,
Van de week liet mijn moeder hem uit, in een park was hij wat aan het spelen met, voor de hond bekende, 2 kleine hondjes en een Franse bulldog. De hond gaat in een keer boven de Franse bulldog staan en grijpt hem en begint echt te schudden. Hond wilde echt niet loslaten, maar door hulp van buurman gelukt. Franse bulldog heeft er gelukkig niks aan overgehouden. Naar blijkt heeft hij het tuigje van de bulldog vast gehad en is daaraan gaan schudden gelukkig.

Nu denken mijn ouders dat hij is gaan schudden vanwege het tuigje...
Hoe lief ik hem ook vind voor ons, ik vertrouw hem niet meer.
Zo en zo is het een wereld van verschil met de vorige hond van mijn ouders, maar deze hond laat zich gewoon níet snel domineren.
Ik vind dit onberekenbaar gedrag en ben bang dat hij mijn spelende kinderen misschien ooit een keer als prooi ziet. Nu laten we honden nooit alleen met kinderen, maar het zal maar gebeuren in een oogwenk.

Graag jullie mening hierin. :)

Sjira

Re: Rottweiler valt hond aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 08:30

Imo is hij niet gaan schudden vanwege het tuigje maar vanwege instinct. Het feit dat hij vastpakt en niet loslaat en gaat schudden lijkt erop dat hij de hond als prooi heeft gepakt. Vorig jaar heb ik meegemaakt dat een hond een andere doodbeet door dit gedrag.. Is het een reu? Zo ja, gecastreerd?

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 08:32

schudden is absoluut niet vanwege het tuigje.. een hond zou niet vanwege een tuigje een andere hond gaan staan schudden.

nu kan het een heeeeeeeel vaag geval zijn die denkt dat je 'speelgoed (als hij dat zo zou zien) dat om een andere hond heen geknoopt is mag gebruiken en vernielen ongeacht of de andere hond hiermee 'bezig' is..

maar ik denk dat je rekening ermee moet houden dat het is wat het lijkt.. beetpakken en schudden doe je met een kleine prooi.

ik ben niet iemand die een hond snel 'onveilig' vind, en om eerlijk te zijn dacht ik in de eerste alinea nog, waar hebben we het nu eigenlijk over, stelt niet zoveel voor. Maar ik geef je gelijk dat je je zorgen maakt.

je ouders kunnen hier het beste een hondengedragsdeskundige bijhalen en je kinderen niet zonder toezicht met de hond laten spelen.. de kans dat hij ze iets zal doen als je erbij bent is vrij klein (ze maken toch deel uit van het gezin), maar niet zonder toezicht zou ik zeggen.

had je graag goede tips gegeven, maar ik vind het in deze een te groot risico om maar gewoon dingen te proberen en een verkeerde inschatting te maken op basis van een stukje tekst.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 08:33

Ik denk niet dat dit door het tuigje komt. Rottweiler reuen willen wel eens de confrontatie aangaan met de baas en zo te lezen is de hond nu de baas en niet je ouders. Maar je geeft aan dat je ouders ervaring hebben met moeilijke rassen, maar als je hond in een keer boven een ander hond gaat staan, hem grijpt en hem gaat schudden dan komt dit niet door het tuigje.

Ik heb op hondenschool (heb ook een Rottweiler) geleerd dat stem verheffen geen zin heeft. Een hond heeft een veel beter gehoor dan wij en is echt niet doof.

Ik zou je ouders willen adviseren om met de hond naar een goede hondenschool te gaan of haal er een gedragsdeskundige bij. Ik sluit me bij Elena aan. Van achter de pc tips geven is denk ik niet goed.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 08:34

Ben het met sjira eens, dit lijkt meer jachtinstinct / prooi en niet iets vanwege een tuigje.

Heeft de hond verder genoeg uitdaging om zijn energie kwijt te kunnen?

Sab123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-15 08:40

Hij is gecastreerd bij de vorige eigenaar omdat hij zo druk was/is, dus het heeft weinig verschil gemaakt.
Ik snap dat mijn vader wilt denken dat het aan het tuigje ligt, maar denk dat hij ook wel in zijn hoofd heeft dat het niet het geval is.
Het feit dat dit gewoon echt uit het niets kwam, maakt het eng.
Een gedragsdeskundige kunnen ze proberen, maar ook dan heb ik in mijn hoofd dat het wel in de hond zit en je er niet op kan vertrouwen dat het nooit meer gebeurd.
Nu hebben ze gewoon zoveel geluk gehad dat de bulldog werkelijk geen schrammetje heeft, maar het is een enorm bakbeest dus stel hij slipt een keer uit je handen...je wilt er niet aan denken.
Onze vorige hond kruising herder/bull mastiff was ook een enorm beest, maar dat was werkelijk de liefste hond die er bestond en luisterde boven perfect. Dit is dus een heel groot verschil!
Ik geloof ook niet dat hij snel mijn kinderen wat zal doen, denk eerder dat hij alles zou doen om ze te beschermen...maar je weet het gewoon niet.
Hij geeft gewoon geen prettig gevoel.
En dan nog, stel ze besluiten hem weg te doen... Een hond die zulk gedrag vertoond daar is niet makkelijk een goed huis voor te vinden.

Sab123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-15 08:44

De hond wordt meerdere malen in het park uitgelaten, waar hij veel kan rennen en waar ze veel met de bal bezig zijn. Mijn ouders zijn absoluut consequent met hem, maar niks deert hem gewoon. Het is ook moeilijk met zo een ras pas na een jaar bij wijze van moeten opvoeden. Bij de vorige eigenaar zat hij grootste deel van de dag in een chaletje alleen en werd er gewoon weinig gedaan, was wel andere honden gewend en heeft als pup ook met kinderen geleefd. Maar aan opvoeden is veel te wensen overgelaten.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 08:46

Ten eerste is het nooit goed om kinderen zonder toezicht bij honden te laten. Je weet nooit wat er kan gebeuren. Ook al zijn het de allerliefste honden, dan nog. Doe het gewoon niet.

Ten tweede vind ik het super dat je inziet dat dit geen fijn gedrag. Ik zou inderdaad ook eerst eens een gedragsdeskundige erbij halen. Maar besef wel, dat die Rottweiler echt niet gedacht heeft, he, die heeft een tuigje aan, daar ga ik mee schudden.

BabFer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 08:47

Ik zou ook een gedragsdeskundige aanraden.

Een Rottweiler heeft een stevige structuur en opvoeding nodig. Net zoals een kind en net zoals andere honden.
Oefeningen aanleren op zelfcontrole etc. Er zijn genoeg goede gedragsdeskundigen.

Misschien vertrouw je de hond niet meer, maar hoe kan je hem iets verwijten van iets wat hij nooit geleerd is.

Het neemt natuurlijk niet weg dat hij misschien wel altijd zal uithalen naar kleinere honden of honden in het algemeen. Dan moet je gewoon zorgen dat dit niet kan gebeuren.

Leer je hond onder begeleiding ook om te gaan met je kinderen. Zorg dat zijn enthousiasme nooit te groot wordt.
Zorgen dat je de situatie goed onder controle hebt.

En een grote troost, een Rottweiler wordt een pak rustiger en verstandiger op 2,5 jaar. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 08:48

Maar wat wil je dan nu eigenlijk dat er gebeuren gaat? Als je ouders toch ervaring hebben met zo een grote en dominante hond, dan weten zij toch ook heel goed, dat ze er mee op cursus moeten? Deze afwachtende houding gaat geen zoden aan de dijk zetten hoor. Ik denk eerlijk gezegd dat hij de perfecte leeftijd heeft om juist nog wel van alles te leren...

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 08:56

Een hond wordt echt niet zomaar ineens onbetrouwbaar, laat staan vals of agressief.
Hij is pas 1,5 jaar oud. Iedere hond probeert uit, zeker op die leeftijd. De een wat meer dan een ander.
En hij woont nog niet zo lang bij jullie. Sommige honden hebben wat tijd nodig om te wennen.

Geef hem uitlaatkleppen om zijn energie kwijt te kunnen, en ga naar een goede hondenschool/gedragskundige voor een (consequente) opvoeding.

Het tuigje heeft er niks mee te maken. Dat was gewoon puur geluk dat hij die net vastgreep. Of misschien pakte hij die juist expres vast zodat hij de bulldog niet bezeerde :P

Je schrijft dat het moeilijk is een hond pas na een jaar op te voeden. Nee hoor dat is gemakkelijk denken, het vergt misschien net wat meer geduld van de mens maar geen hond is te oud om te leren. Zo heb ik ooit een asielhond van 12 jaar op de cursus meegemaakt die nog zeker wel dingen leerde! Onze eerste hond was 1,5 jaar oud toen we die kregen. Ook nooit iets mee gedaan behalve eenzaam in een achtertuin verblijven zonder andere honden te zien. Kinderen kende hij ook niet. Het was ook nog 's een eigenwijze terriër :') hij leerde juist heel erg snel en vond het geweldig dat hij iets mocht ondernemen.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 08:59

MissYvette4u schreef:
Of misschien pakte hij die juist expres vast zodat hij de bulldog niet bezeerde :P

Dat bedenkt een hond echt niet.

Ik vind het geen zuivere koek als ik het zo hoor en zou zeker goed op kinderen passen. Als je ouders wijs zijn gaan ze een deskundige raadplegen en zou hem voorlopig niet meer loslaten bij (kleine) honden.

Hoe hebben je ouders eigenlijk gereageerd tijdens het incident?

Sab123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-15 09:06

Afwachtende houding? Waar maak je dat uit op? Het incident is nog vers en er wordt wel degelijk actie ondernomen! Wat ik het liefste wil... Geen zorgen hoeven maken wanneer mijn kinderen bij mijn ouders zijn, heel simpel. Is dat omdat er een goeie gedragsdeskundige bij is geweest en op die manier het vertrouwen is gegroeid of omdat ze besluiten dat het boven hun pet gaat en een nieuw huis gaan zoeken voor de hond, dat is aan hun.
Hij is inderdaad niet te oud om te leren, het is al een verschil met op het begin. Het is alleen een heel stuk moeilijk, als wanneer je de hond van pup af aan heb...wat onze ervaring is.
En mijn ouders hebben ervaring met het ras, dit gedrag is nieuw.

Sab123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-15 09:09

Mijn moeder was er alleen bij, vader was aan het werk. Ik weet niet exact hoe ze gereageerd heeft, wel dat ze enorm overdonderd was. De buurman heeft hem los gekregen en mijn moeder is snel met hem naar huis gegaan. Wel natuurlijk eerst gevraagd hoe het met de hond was en adres doorgegeven mocht blijken dat hij er wel wat aan over heeft gehouden.

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 09:40

sabrina85 schreef:
Hij is inderdaad niet te oud om te leren, het is al een verschil met op het begin. Het is alleen een heel stuk moeilijk, als wanneer je de hond van pup af aan heb...wat onze ervaring is.
Ik persoonlijk vind een pup moeilijker iets te leren maar dat komt meer door mijn eigen geduld en concentratie denk ik :P

Misschien dat je moeder net iets gemist heeft tijdens het uitlaten/spelen, dat ze niet snel genoeg ergens op reageerde?
Meestal zie je zoiets aankomen maar dan moet je wel op tijd reageren.

Ons teefje is heel dominant naar andere (jongere) teefjes. Zolang ik op tijd corrigeer, is er niks aan de hand en speelt ze erop los. Ben ik te laat of corrigeer ik helemaal niet, is het knokken en dan lijkt het ook alsof ze de andere hond opvreet (meer kabaal dan daad). Als mijn vriend onze honden alleen uitlaat, zijn ze geneigd naar andere honden te blaffen. Terwijl ze dat niet doen als ik ze uitlaat. Omdat ik ze corrigeer op het moment dat ze willen blaffen.
Snap je wat ik bedoel?

Wat gisteren bij ons op de cursus nog 's benadrukt werd;
Leer je hond rustig met kinderen om te gaan maar vergeet vooral niet om je kinderen te leren hoe ze met honden om moeten gaan!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 09:48

Dat de hond druk is dat zegt eigenlijk al genoeg; hij moet gewoon flink moe gemaakt worden en er moet eens goed mee gewerkt worden, zowel fysiek als mentaal.
Met mijn hond ga ik regelmatig een stuk fietsen. Al het teveel aan energie kan zich gaan uiten in dat soort gedrag.
Als de hond goed moe is dan is het ook makkelijker om gehoorzaamheidstraining ermee te doen. Even braaf meelopen naast de voet, op de plaats, en komen op commando.. dat soort dingen.

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 09:58

Ik ben het eens met mijn voorstanders.
Zoek een goede hondenschool om flink te gaan trainen.
Ik heb veel ervaring met herplaatsers en momenteel ook al weer enkele jaren moeilijke grote herplaatsers in huis maar met de juiste aanpak en training kun je er best hele fijne honden van maken.
En elke dag flink moe maken door idd te laten rennen in het bos, langs een fiets etc etc.

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 10:21

Als de hond de kinderen niet als 'prooi' ziet, dan zal hij ook geen gevaar zijn voor de kinderen. Ik denk dat daar vaak nog wel een duidelijke scheidinglijn ligt voor een hond. Maar zeker weten doe je nooit..

Het feit dat hij niet los wilt laten is beangstigend. Ik vind dat wel een groot gedragsprobleem. Ook al hou je je hond aan de riem, mocht er een loslopende hond komen snuffelen kan die gegrepen worden en dus ook tot de dood toe.. Omdat dit vanuit instinct gebeurt is het vaak ook heel moeilijk aan te passen. Moeilijk hoor...

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 12:54

Ik zou zelf zeggen, zolang er geen proffesionele hulp bij komt voor die hond komen mijn kinderen niet.

Klinkt bot, maar vaak escaleert dit wel vrij vlot, en kan het maar zo 1 van je kinderen wezen... De rotweiler staat wel bekent als familie beschermer, maar aangezien deze al een verleden hebt, weet je niet hoe dun of dik die lijn is...

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 14:10

dacht ik toch echt een vreselijk verhaal te gaan lezen over een rottweiler die een hond verscheurd heeft... :+

is het nu echt zo dat een rottweiler die een franse bulldog grijpt(??) welke er geheel zonder kleerscheuren vanaf komt,gezien wordt als potentieel gevaarlijk naar evt kinderen??? -O-

welkom dan in de wereld van de rottweilers,nee niet elke rottweiler kán leuk zijn met andere honden,zeker reuen die de 18 maanden grens passeren kunnen nog weleens wat spatsies krijgen,maar goed,als ervaren rottweiler bezitter hoor je dat toch wel te weten,dit moet geen nieuws zijn wat ik hier schrijf...

ik zou hem heel snel herplaatsen als ik jullie was,en een hond die 1x een andere hond op zijn plek heeft gezet kan zeer makkelijk een andere baas vinden...en zelf een labrador ofzo aanschaffen,leuk gezinshondje :j

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 15:00

Kimmie, het maakt niet uit dat het een Rottweiler is, het gaat er om dat hij een hond heeft gepakt en er mee heeft lopen schudden. Gelukkig had die niks, maar het is geen normaal gedrag, voor wel ras dan ook.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 15:03

is wel heel gewoon gedrag,hier schudden de honden óók als ze een keer mot hebben...een hond schud nou eenmaal gewoon...

ze schudden overigens ook met spelen,en ook met speelgoed.,en hun eten wordt ook flink mee geschud......maar dus ook als ze een keer knokken....

maar goed dan zullen al mijn honden wel niet normaal zijn...

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 15:09

kimmie261 schreef:
is wel heel gewoon gedrag,hier schudden de honden óók als ze een keer mot hebben...een hond schud nou eenmaal gewoon...

ze schudden overigens ook met spelen,en ook met speelgoed.,en hun eten wordt ook flink mee geschud......maar dus ook als ze een keer knokken....

maar goed dan zullen al mijn honden wel niet normaal zijn...

Schudden met speeltjes doen ze hier ook, maar niet met elkaar of met andere honden, en zeker niet met honden die kleiner zijn dan zijzelf. Voor hetzelfde geldt had deze hond de bull iets verkeerd vastgepakt en was er wel wat gebeurd. Daar gaat het om.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 15:19

o ja hoor,ik heb hier helaas echt wel wat knokpartijen mee gemaakt en er wordt flink bij geschud,zeker de rotties kunnen er wat van..

en een hond denkt gewoon niet na als ie 'vecht',die gaat niet denken,oww tis een franse bulldog dus maar niet schudden vandaag...

het zit in een hond dat deze schudden bij een gevecht,en een franse bull is geen tegenstander voor een grote hond,dat zijn kleine hondjes uberhaupt al nooit ...

overigens zijn mijn honden voorheen nogal eens aangevallen door allerhande kleine hondjes,en weet je wat die deden??? bijten en schudden..die kleine felle krengetjes kunnen er wat van..

die rottweiler had echt als ie kwaad wilde die franse bull niet heel gelaten,feit dat deze schadeloos naar huis is gegaan ,zou hier dan ook onder een 'waarschuwings'gevechtje vallen...

al met al,nee niet schokkend,jonge rottweilerreuen kunnen nu eenmaal niet altijd met alle honden door 1 deur,en daar zal je als baas rekening mee moeten houden,nou...de waarschuwing lijkt me dan nu wel duidelijk...

ik zie echt geen raar gedrag hoor :n

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 15:30

Vastpakken, niet willen loslaten en schudden is in elk geval niet normaal, dat geeft toch wel aan dat het hem menens was.
Maar hij zal er vast een reden voor gehad hebben, een hond grijpt niet 'zomaar' een andere hond en zeker niet een bekende hond. Dus ik denk dat je beter moet opletten in zijn omgang met andere honden en wat hem getriggerd heeft in dit geval.

Maar dat hij nu ineens onveilig zou zijn voor je kinderen is natuurlijk onzin. Daarvoor moet je kijken hoe hij op je kinderen reageert, het kan zijn dat hij liever lijkt dan dat een 'kenner' hem zou vinden (want enthousiast begroeten hoeft niet altijd uit adoratie te zijn). Maar een hond weet natuurlijk perfekt het verschil tussen een kind en een hond. Dat gezegd hebbende moet je natuurlijk nooit kinderen en honden alleen laten en bepaald gedrag niet toestaan, zowel van hond én kind niet.