Manke hond

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mjetterd

Manke hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-15 22:34

Eind van de middag liep mijn hond ineens mank, ze heeft de hele dag in de zon gelegen en verder weinig spannends gedaan. Ze heeft vanavond een korte wandeling gehad en daarna heb ik haar de hele avond met rust gelaten, ze heeft de hele avond geslapen. Net moest ze nog even opstaan voor een korte plasronde en toen liep ze echt heel erg mank, ze kon bijna geen stappen zetten. Na een paar meter werd het wat soepeler. Ik wil het even afwachten tot morgen en dan ga ik de dierenarts bellen. Zelf heb ik tussen de tenen en kussentjes al gekeken voor eventuele wondjes, doornen e.d. maar niets kunnen vinden. Gelukkig is ze wel hartstikke vrolijk en levendig.

Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben en hoe is het afgelopen *D?
Ohja, ik had er vanmiddag een filmpje van gemaakt;
http://tinypic.com/player.php?v=23ro0mt ... S7Z2fmsUvk

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 22:37

Mijn hondje heeft 1 keer gemankt, later bleek dat ze zo mankte omdat ze verstopt zat. Dit was niet zo maar een beetje obstipatie maar zodanig dat het echt de verkeerde kant op ging.

Als je hond de afgelopen twee dagen niet heeft gepoept zou dit een oorzaak kunnen zijn. Maar ik hoop van harte dat hij zijn pootje gewoon verstuikt heeft :)

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 22:39

Volgens mij kan een hond mank lopen door honderden redenen. Te wild gespeeld, zich verstapt hebben, een stekeltje onder de voet, en ga zo maar door. Allemaal niets ernstigs, gaat doorgaans over met wat rust.

Met welke poot loopt de hond mank?

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-15 22:46

@Wispeltuur, ooh, wat vervelend zeg! Daarna nooit meer last van gehad? Nee, ze heeft vanochtend nog gepoept, dus lijkt mij niet dat dat het kan zijn.

Palmera schreef:
Volgens mij kan een hond mank lopen door honderden redenen. Te wild gespeeld, zich verstapt hebben, een stekeltje onder de voet, en ga zo maar door. Allemaal niets ernstigs, gaat doorgaans over met wat rust.

Met welke poot loopt de hond mank?

Ik hoop ook echt dat het gewoon verstapt/verstuikt is, maar dan zal ik morgen nog niet echt verschil zien denk ik? Linksvoor is het volgens mij. heb voor de zekerheid alle poten goed gecontroleerd maar kan echt niets vinden.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 22:51

Heb je ook heel zachtjes met 1 vinger tussen de kussens gevoelt?
Zo kwam ik ook bij mijn hond een doorn tegen die zo klein was dat ik hem haast niet zien kon en er zo ook eerst een paar keer overheen keek.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-15 22:58

quartel schreef:
Heb je ook heel zachtjes met 1 vinger tussen de kussens gevoelt?
Zo kwam ik ook bij mijn hond een doorn tegen die zo klein was dat ik hem haast niet zien kon en er zo ook eerst een paar keer overheen keek.

Nee, dat heb ik niet gedaan, bedankt voor de tip *D! Ga ik eens even doen.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 23:02

Sterker nog, na lange rust (slapen) kan het zo zijn dat het even wat erger lijkt. Stijfheid is altijd erger na rust. Dus niet meteen schrikken. :)

love_Soraya

Re: Manke hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 06:53

Hoe gaat het nu met je hond ts?
Mijne heeft zich verstapt en zijn kruisband gescheurd, nu dacht de dierenarts eerst aan ernstige rugpijn en bekken gekanteld :( nu dik 4 maanden verder, zeer ernstige bacterie overwonnen en dik 9000 euro kwijt aan operaties en nu gaat het gelukkig bergopwaarts. .

ik kan je filmpje helaas niet zien op mijn telefoon maar hoop dat het meevalt!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 07:59

Weinig over te zeggen, kan echt van alles zijn. Hier pas geleden gehad, tenen en pols zwaar gekneusd. Die liep nog wel veel rotter, 6 weken rust waarvan 10 dagen met pijnstilling en ontstekingsremmers, daarna nog niet goed, dus nog 4,5 week rust. Daarna heel voorzichtig opgebouwd.

Maar je kan er weinig over zeggen zo.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-15 07:59

love_Soraya schreef:
Hoe gaat het nu met je hond ts?
Mijne heeft zich verstapt en zijn kruisband gescheurd, nu dacht de dierenarts eerst aan ernstige rugpijn en bekken gekanteld :( nu dik 4 maanden verder, zeer ernstige bacterie overwonnen en dik 9000 euro kwijt aan operaties en nu gaat het gelukkig bergopwaarts. .

ik kan je filmpje helaas niet zien op mijn telefoon maar hoop dat het meevalt!

Oh :(:) wat een gigantische kostenpost ben jij al verder zeg.

Vanochtend is ze eigenlijk precies hetzelfde als hoe het gisteren was, niet verslechterd maar ook niet beter dan gisteren. Heb haar poten nog een keer gevoeld, maar weer kon ik niets vinden en ze geeft ook geen kik. Weer net zo vrolijk als altijd, heb haar net even een kort rondje uitgelaten. Ga zo even de dierenarts bellen wat zij er over zegt :)

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 08:11

Het filmpje is lastig te beoordelen omdat het kort is en omdat ze daar in bochten stapt.. rechtuit is wat handiger dan..

voordeel is wel dat hij erop loopt, dan kun je ietsjes beter 'zien' waar het vandaan kan komen.

het ziet er op zich niet uit alsof ze iets in haar voet/voetzool/nagels heeft. dan houden ze de voet meestal van de grond af en wordt het wat meer hinkerig of trekken hem schielijk in.. dan komt de mankheid zichtbaar vanuit de onderkant.. steun erop> intrekken.

in dit geval lijkt hij zijn stap niet echt 'af te maken' hij begint redelijk goed al haalt hij hem wat hoger over dan 'normaal' en plof m dan eigenlijk neer.. dat lijkt meer een issue met de spieren of gewrichten (niet de pols).

hij loopt op zich nog wel ok genoeg om je niet direct zorgen te maken.. ik zou het rustig even aankijken en je rondje met hem wat inkorten. gewoon even zijn behoefte laten doen en terug tenzij hij zelf aangeeft dat hij verder wil.. hopelijk is het gewoon een verstuiking.. als het met een dag of 3 niet beter is, dan toch even naar de DA want dan zou het ook een lichte acute artritus kunnen zijn.

leuke hond trouwens :D

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-15 08:17

Bedankt voor je uitgebreide antwoord *D!
Ben het met je eens dat het niet een ideaal filmpje is om het duidelijk te zien, maar wou haar verder niet storen, aangezien ze er vaak voor koos om gewoon te gaan liggen.
Heb net de dierenarts gebeld en de situatie uitgelegd, ze adviseerde om tot zaterdag aan te kijken en als het er dan nog was, even langs komen.
Helaas moet ik morgen en het hele weekend werken, dus uitgelegd dat het dan pas maandag zou worden. Dus nu met haar afgesproken dat ik eind van de middag kijk hoe het is, en wanneer het niet verbeterd is kan ik 16:10 bij de dierenarts terecht. Heb daarvoor gekozen omdat ik niet wil wachten tot maandag.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-15 11:14

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 11:25

Zo te zien komt dit uit de linkervoorpoot. Mijn hond loopt ook zo als ze haar pols verzwikt heeft. Met sporten en dergelijke krijgt ze pols braces om. Maar, wil je zekerheid, laat dan foto's maken bij de dierenarts!

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 12:02

Persoonlijk zou ik dit eerst even aankijken.
Ze gebruikt haar poot wel al is het dan niet volledig.
Maar die paar dagen overleeft ze wel en kan je een flinke berg geld schelen denk ik.
Vaak helen dingen met gewoon rust en dan krijg je ook dat advies.
Maarja, dat van die rust kan je zelf ook zonder kosten wel verzinnen :+
En daarbij krijgen de meeste dieren ook gewoon extra stress als ze naar de DA moeten.
Als het gebroken geweest was zou ze haar tenen niet de grond laten raken.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 12:23

Quartel, dat zou ik niet te hard roepen over die gebroken tenen. Mijn hond liep nog slechter dan het op deze filmpjes lijkt, maar volgens de DA zijn er heel wat honden die doorlopen met gebroken tenen. (okee, heel wat herders zei hij) En dat kreeg clubgenoot ook te horen. Ik heb eerst het weekend afgewacht, toen alsnog naar de DA, omdat hij echt heel slecht liep en niet verbeterde. Gelukkig niet gebroken, maar qua beeld kon je dat niet zien volgens de DA.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-15 12:44

quartel schreef:
Persoonlijk zou ik dit eerst even aankijken.
Ze gebruikt haar poot wel al is het dan niet volledig.
Maar die paar dagen overleeft ze wel en kan je een flinke berg geld schelen denk ik.
Vaak helen dingen met gewoon rust en dan krijg je ook dat advies.
Maarja, dat van die rust kan je zelf ook zonder kosten wel verzinnen :+
En daarbij krijgen de meeste dieren ook gewoon extra stress als ze naar de DA moeten.
Als het gebroken geweest was zou ze haar tenen niet de grond laten raken.

Ik snap je punt. Maar ik ga liever vandaag naar de dierenarts en ben daar wat geld aan kwijt, dan dat ik het hele weekend nog er ongerust over moet zijn :D.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 13:00

Dan moet je zeker gaan......ik heb ook genoeg nachten wakker gelegen van dieren en dan zou ik ook gewoon gaan.
Alleen in de loop van de jaren heb ik wel geleerd dat ik daar vaak veel te snel mee ben.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-15 13:01

quartel schreef:
Dan moet je zeker gaan......ik heb ook genoeg nachten wakker gelegen van dieren en dan zou ik ook gewoon gaan.
Alleen in de loop van de jaren heb ik wel geleerd dat ik daar vaak veel te snel mee ben.

Hahaha, ik was vanochtend ook heel vroeg wakker omdat ik wou weten hoe het nu met haar ging :').
Maar dat zal wel ja, ik heb haar nu 2 jaar (mijn eerste eigen huisdier) en dit is de eerste keer dat er iets afwijkends met haar is. Dus ben onervaren met dat soort dingen en misschien wel iets te voorzichtig.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 13:04

Beter te voorzichtig dan nalatig ;)
Ik begrijp je zorgen hoor, gewoon doen wat goed voor je dier is en goed voor jou.
Een heel weekend in de stress vind ik ook niet echt een optie.

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 13:06

Ik ben benieuwd wat de DA zegt trouwens.. ik zou ook naar de DA gaan. Die van ons kreupelt ook met enige regelmaat, als ie vergeet hoe hij z'n voeten neer moet zetten :')
Maar dat is met 2/3 dagen weer over :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 13:47

Grote kans dat da zegt eerst een week rusten.

Ik heb dit paar weken terug gehad met de mechel. Kwam raar terecht en liep toen mank. Paar dagen aangekeken. Da gebeld en die zei laat hem nog maar een week rusten.

En idd hij ging steeds beter lopen. Zaterdag gaan we ook weer naar de club. Kijken hoe dat gaat.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-15 16:04

Oke ik ben net terug van de DA. Ze heeft overal gevoeld, maar Mirash gaf nergens een kik. Het was dus lastig te zeggen waar de pijn zat. Ze vermoedde dat het uit de schouder kwam. Verder was ze heel soepel maar de dierenarts wou nog niet uitsluiten dat het ook artrose zou kunnen zijn.

Ze adviseerde om een week rust op pijnstillers te doen en daarna aan te kijken hoe het ging, maar als ik wou mocht ik direct foto's laten maken. Heb er voor gekozen om het een week aan te kijken.
Als het maandag of dinsdag veel erger is geworden dan moet ik bellen, als het donderdag nog steeds hetzelfde is dan gaan er foto's gemaakt worden onder narcose van haar schouder.
Nu dus gewoon even afwachten en hopen dat het vanzelf beter gaat *D

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 16:24

hihi precies wat ik al verwacht had.
Ik denk eerlijk gezegd dat die hond gewoon opknapt.
Maar anders is het zo donderdag.
Wel zou ik voor die tijd de pijnstillers wel weg laten om geen vertekend beeld te krijgen.
Ik zou ze helemaal niet geven omdat dan de kans er is dat ze te veel met die poot gaat doen.
En overbelasten lijkt mij nu weer geen goed idee.

Ik ga duimen dat het donderdag gewoon helemaal over is. :j

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-15 16:27

quartel schreef:
hihi precies wat ik al verwacht had.
Ik denk eerlijk gezegd dat die hond gewoon opknapt.
Maar anders is het zo donderdag.
Wel zou ik voor die tijd de pijnstillers wel weg laten om geen vertekend beeld te krijgen.
Ik zou ze helemaal niet geven omdat dan de kans er is dat ze te veel met die poot gaat doen.
En overbelasten lijkt mij nu weer geen goed idee.

Ik ga duimen dat het donderdag gewoon helemaal over is. :j

Dankje :D

Ja zat ik ook aan te denken, misschien dinsdag stoppen met de pijnstillers. Geef haar nu wel gewoon pijnstillers omdat ik niet bang ben dat ze haarzelf gaat over belasten. Ze is best een actieve hond als we met haar wandelen, maar anders ligt ze gewoon altijd lekker lui te zijn. :Y)
Het advies is sowieso om niet langer dan een half uur haar uit te laten.