Padden/kikkerdril

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

LieveLoes

Padden/kikkerdril

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-15 14:42

Hallo Bokkers!

Toen ik zojuist met mijn broertjes in de sloot ging zoeken naar dril, hebben we enorme hoeveelheden gevonden. Sommige klompen met prachtige zwarte puntjes, maar sommige met half zwart half witte puntjes. Weet iemand wat die half wit half zwarte puntjes zijn? Zijn deze dood?

Groetjes!

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 14:44

Die zijn inderdaad dood ;)

edit: als het echt van die klompen waren is het kikkerdril, padden leggen het meer in slierten!
Blijft altijd leuk om te zien, hier zijn de eerste klompen kikkerdril alweer uitgekomen

LieveLoes

Re: Padden/kikkerdril

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-15 14:47

Ah zonde! Kan ik die gewoon laten zitten en wachten tot de goede uitkomen?

Om de kleintjes dit proces te laten zien, hebben we een klomp in een vaas gedaan met slootwater. Wij wonen direct naast de sloot, dus zodra het visjes met pootjes zijn gaan ze terug de sloot in. Ik vind het zelf ook heel erg leuk haha!

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 14:48

Erg leuk inderdaad, deden wij ook gewoon!
Kan je gewoon laten zitten, meestal eten de kikkervisjes die uitkomen veel van het dril weer op.
Even verder uit interesse, voer je ze dan nog wat bij?

LieveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-15 15:17

Daar had ik me nog helemaal niet in verdiept! Goed dat je het zegt!

Wat is het verstandigst om te doen? Het staat nu bijvoorbeeld buiten in een vaas in de zon, is dat slim?

Ik ben wat dat betreft nogal een leek. We lieten het altijd uitkomen en als visjes deden we het weer terug. Het hele proces tot mini kikker dus nog nooit ech gezien. Heb je misschien tips

gerpiegorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 15:23

Wij hebben heel veel jaren kikkerdril gehouden, gewoon uit een meertje hier vlak bij. Wij voerden ze watervlooien, daar vingen we heel veel van, deze kwamen uit het meertje zelf. Daarbij wat dode gedroogde larfjes. De witte zijn iid dood :j we deden steeds wat kikkervisjes terug in het meertje en uiteindelijk hielden we 5 die dan echte kikkers werden, maar we deden ze wel optijd weer terug.

Als je tips wil mag je gerust een pb sturen :)

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 15:25

Een vaas in de zon lijkt me wat te warm. Ik deed het vroeger ook maar dan in een bak met een steen er in. Als ze dan pootjes krijgen kunnen ze daar op kruipen, anders verdrinken ze.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 15:30

Absoluut niet in de zon! Dan gaat t groeiproces veel te snel waardoor ze gaan vervormen en doodgaan! Heb er ervaring mee!

Een betere plek is een kamer met een stabiele temperatuur!

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 15:32

En qua voeren, aan de kikkervisjes zelf; groene sla (dus de normale slablaadjes).

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 15:50

Ik gaf ze ook altijd komkommer, vonden ze erg lekker!
Niet in de volle zon inderdaad, maar is al gezegd!

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 19:03

Vorig jaar ook weer eens na lange tijd gedaan, mijn tiener kinderen keken er best vaak naar. :D

Vergeet niet af en toe voor een deel te verversen met slootwater. Dan eerst op kamertemperatuur/temp van het water in de kom laten komen. Als er veel visjes uitkomen en het zijn er voor je gevoelt te veel. Doe dan een deel in een emmer op temperatuur laten komen van sloot water en terug zetten. Overbevolking zorgt ook voor dode visjes. Eten aanslag van waterplanten, komkommer en tomaat. Kort daarop kun je ook visvoer gaan geven. Kijk wel uit dat je niet te veel voer waardoor het water snel bederft.

Wat betreft de zon, water kan zelfs in een kom zo warm worden dat de eitjes, kikkervisjes dood gaan.

Ze komen al uit het water als hun staart er nog aan zit.
https://scontent-ams.xx.fbcdn.net/hphot ... 2194_o.jpg
https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/ ... 7506_o.jpg

Stel dat ze het goed doen en je wilt ze toch wat langer houden dan kun je beter verblijf hebben met een deksel en de kleintjes gaan voeren met Fruitvliegjes.

LieveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-15 07:21

Bedankt voor de tips! Ik kan dus bv. Een schijfje komkommer in het water gooien als het straks zover is?

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 07:30

Ja hoor, vinden ze heerlijk! Als je ze kwijt bent hangen ze allemaal daaronder haha ;)

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 07:34

Rare vlekjes moeten worden gemeld:
[url]http://vroegevogels.vara.nl/Fragment.150.0.html?&tx_ttnews[tt_news]=372191&cHash=db42fd5ceb6f2d51b077d2ef73a60c68[/url]

Sorry, krijg de ulrl niet goed, please copy&paste.

LieveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-15 09:21

Ik ga het ze zeker voeren dan! :)

Hevonen, dit zijn geen rare vlekjes ;) Het zijn gewoon de zwart/witte puntjes die er 'vroegah' ook al zaten. Ze zijn 'gewoon' dood en verder zijn het geen enge of rare ziektes.

Ik zit trouwens te denken: er lag best veel in een zij slootje waar niet heel veel water in zat. Is het slim om de dril even in het diepere water te leggen? Of gewoon laten liggen?

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 09:30

Wij hebben ook dril gehad.
Inmiddels zijn het visjes en dol op komkommrr.
Ga vandaag een groot deel naar de vijver brengen. Ookal had ik weinig dril het zijn best veel visjes wil mijn 4 jarige zoontje het groei proces laten zien. Onze jongste van 1, 5 vind het ook prachtig.

Heel officieel zijn we in overtreding. Dril mag alleen educatief op bijv. School gebruikt worden

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 09:36

Wij hebben dril in de vijver.
Super leuk. het zijn nu nog kleine puntjes maar je ziet ze groeien.

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 09:44

Wij gaven altijd brinta, vonden ze super lekker en worden ze iets lichter van. Als je ze dan terug gooit kun je ze herkennen :D

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 19:29

elizexbeau schreef:
Ik zit trouwens te denken: er lag best veel in een zij slootje waar niet heel veel water in zat. Is het slim om de dril even in het diepere water te leggen? Of gewoon laten liggen?

In ieder geval niet in (sterk) stromend water leggen. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 09:18

Wat leuk! ik heb gister wat dril gevangen uit de vijver in de tuin. Sommige zijn al geen bolletje meer maar echt een klein lichaampje <3