Poes bijt andere katten in oor als liefkozing

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

fargo

Poes bijt andere katten in oor als liefkozing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-15 15:01

Ik heb een nu 11 jarige poes die ik uit het asiel heb, zij is samen met broers en zusjes als 13 week oud nest gevonden indertijd en zij was de moeilijkste uit het nest. Wij hebben haar vanaf dat ze een maand of 8 of 9 was.

Ze heeft een beetje een tik. Als ze bij haar favoriete vriendje(s) ligt dan gaat ze niet likken maar dan zie je haar ineens een beet geven in een van de oren van de arme slaper. Je snapt dat de slaper(s) daar meestal niet van gediend zijn en dat die er snel vandoor gaan, haar in verbazing achterlatend.
Zondag zat ze weer bij ons op de bank, dat doet ze niet snel maar haar vriendje(s) lagen er ook dus ze ging voorzichtig bij ons zitten en na een tijdje door mij geaaid te zijn, begon het weer, kijken naar vriendje en poging tot HAP in het oor van liggende vriendje(s). Ik voorkom dat dan door mijn hand op het koppie van de slapers te leggen en te zeggen - blijf maar van die oren af.

Toch vraag ik het me af, waar komt het vandaan? Hebben meer katten dit? Is dit gewoon omdat ze niet geleerd heeft hoe ze verzorgend en lief met ander om moet gaan? Je ziet namelijk haar echt besluiten maar niet uit kwade intent ;-) van haar uit is het "vriendelijk" bedoelt :j :') 8-)

Iemand ideeën of soortgelijke ervaringen? Dit is de kleine meid <3
Afbeelding

SanneJas

Re: Poes bijt andere katten in oor als liefkozing

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 15:09

geen idee waar het vandaan komt, maar mijn kat doet het ook.

Hij heeft ook altijd hetzelfde 'slachtoffer'.
Het begint bij mij altijd met spelen, wat ze beide leuk doen, maar kan er hard aan toe gaan.
Dan pakt hij het oor van de andere kat vast, die dan doodstil blijft liggen, totdat hij losgelaten wordt, en rent dan snel weg.
Soms is het ook dat hij eerst de kat helemaal schoon likt, dan het oor en dan een bijt.

Ik heb niet het idee dat hij hard bijt, want ik heb nog nooit oor schade gezien, maar de andere kat vindt het duidelijk niet leuk, want daarna is de pret over.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 15:17

Mijn kat is ook veel te jong bij de moeder weggehaald. Heeft geen kattenvriendjes maar bijt wel mij in mn vingers bij wijze van liefkozing.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 15:20

Wat een lieverd! <3
Mijn kat, ook een Lapje uit het asiel, bijt wel in je vinger als liefkozing inderdaad...
Liefdesbeetjes noem ik dat altijd. :Y)
Kan het geen dominantie zijn? Weet je zeker dat het liefkozing is?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-15 15:24

Ik weet niet zeker of het liefkozing is, maar het is niet haar bedoeling om de ander weg te jagen want ze komt juist bij hem op bed of op de bank liggen omdat hij er ligt en ze hem toch wel als een hondje volgt... En dan gaat ze bij hem liggen of zitten en bijt hem in zijn oor waarop hij van bed springt (als ik het niet voor ben) en zij zit er dan van "nou ja, waar gaat hij nou heen?" :P

Grappig dat jullie beiden het wel als liefkozing herkennen!
Laatst bijgewerkt door fargo op 14-04-15 15:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 15:24

mijn ene poes (geen asielkat en pas met 14 weken bij de fokker weggehaald) doet het ook.

Maar niet als liefkozing. Ze kan het doen als de andere poes op de bank ligt bijvoorbeeld. Het is echt dominantie. Meer een blijk van "nou opzouten jij".

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 15:25

fargo schreef:
Ik weet niet zeker of het liefkozing is, maar het is niet haar bedoeling om de ander weg te jagen want ze komt juist bij hem op bed of op de bank liggen omdat hij er ligt en ze hem toch wel als een hondje volgt... En dan gaat ze bij hem liggen of zitten en bijt hem in zijn oor waarop hij van bed springt (als ik het niet voor ben) en zij zit er dan van "nou ja, waar gaat hij nou heen?" :P

Dat denk jij dat ze dat denkt.

Maar eigenlijk denkt ze "zo, opgeruimd staat netjes".

Kattenpsychologie... breek me de bek niet open. Dat is zoooo subtiel.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-15 15:28

Nee dat denk ik niet want ze is namelijk heel schuchter en komt bijvoorbeeld niet zomaar alleen bij ons zitten, het is een katje dat niet opgepakt kan worden en waar je bijvoorbeeld ook niet naar toe of over heen kan buigen, dat vindt ze heel bedreigend en eng. Dus ze volgt heel graag haar "grote broer" (eerst had ze er 2, maar eentje is 1,5 jaar geleden overleden).

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 15:31

Ik weet wel dat mijn kat echt denkt dat ze me er een plezier mee doet. :')

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 15:32

Mijn katers doen het ook bij elkaar :) raskatten die netjes tot 14 weken bij hun moeder zijn gebleven :)
Vooral als de ene op een plekje ligt waar de ander ligt of soms gewoon om te vervelen (HAP en dan snel om het hoekje gaan staan)
Denk dat het ook soms gewoon een soort contactzoeken is :)

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 15:35

Als ik mijn kat vraag om een kus en ik maak kus geluidjes bijt ze heel zachtjes in mijn wang <3
Heb gelezen dat het vrij normaal is voor katten om zachtjes te bijten als liefkozing.

KBK, ik noem ze ook altijd liefdesbeetjes haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 15:36

Gydja schreef:
Als ik mijn kat vraag om een kus en ik maak kus geluidjes bijt ze heel zachtjes in mijn wang <3
Die van mij geeft dan een heel hard kopje tegen mijn mond aan. _O-

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 15:37

KoudbloedKim schreef:
Gydja schreef:
Die van mij geeft dan een heel hard kopje tegen mijn mond aan. _O-

Ik krijg een lebber op mijn mond :\ klefbekken :D

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-15 15:51

Keet schreef:
Mijn katers doen het ook bij elkaar :) raskatten die netjes tot 14 weken bij hun moeder zijn gebleven :)
Vooral als de ene op een plekje ligt waar de ander ligt of soms gewoon om te vervelen (HAP en dan snel om het hoekje gaan staan)
Denk dat het ook soms gewoon een soort contactzoeken is :)

Ik denk inderdaad dat het in ieder geval soort contactzoeken is en dat het voor mijn andere katten niet subtiel genoeg gaat ;-)