Een konijnen ren.. hoe...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Maaaarije

Een konijnen ren.. hoe...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-15 15:37

Ik zie door de bomen het bos niet meer.
Vorig jaar hebben we zelf een ren gebouwd, die naar de meeste punten prima voldoet.
Het ziet er niet echt mooi uit.. een bij elkaar geraapt zootje, zeker nadat hij nog groter is geworden omdat er nog 2 konijnen bij kwamen.

We woonden hier toen nog niet zo lang, maar zijn er inmiddels achter dat de ren totaal op de verkeerde plaatst staat.. al het regenwater loopt die kant op.
Afijn, daar moet dus sowieso wat aangedaan worden.. zeker omdat ze over de hele oppervlakte van de ren de mogelijkheid hebben om te graven, maar dan kan ik net zo goed opzoek naar iets moois.

Maar waar doe ik goed aan? Ik vind rennen erg mooi die geen "dak" hebben, maar gewoon een hekje zijn. Is dat verstandig met veel katten in de buurt? Ze geven niks om onze eigen katten maar ze moeten wel de mogelijkheid hebben dan om weg te komen, zonder dat daar ook een kat kan komen.. en hoe doe je dat?

Het gaat om 4 konijnen, dus de meeste ( zeg maar allemaal ) hokken / rennen die ik op internet en marktplaats tegen kom zijn gewoon te klein.
Eindelijk, heb je een gevonden die ongeveer aan je maten voldoen, word er ruim 600/700 euro voor gevraagd.

Ik wil ook best zelf wat maken, maar ik heb geen flauw idee wat en hoe..
Ben dus opzoek, naar tips, misschien foto's van vaste rennen.
Ruimte voor 4 konijnen.. ze zitten nu op zo'n 7/8 m2 gok ik.

Ik heb het topic over "show je konijnenverblijf" of iets in de aard, helemaal doorgespit maar niet gevonden wat ik zocht.

Ik wil graag dat het mooi is, praktisch is, genoeg ruimte heeft en niet gelijk een paar honderd euro gaat kosten.
Begrijp me niet verkeerd, het is niet dat dat geld er niet is, maar dat doe ik liever in een potje voor als er eens een beestje ziek word.

Heb ook al naar honden/katten kennels gekeken... maar ook die zijn vrij duur, waar ik ze zie tenminste.

Wie helpt mij uit de brand?!

Muronia

Re: Een konijnen ren.. hoe...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 15:40

Kun je niet kijken voor een kippenren? Die zijn vaak ook wel ruim en wel compleet voorzien van gaas. Alleen een hekje en bovenlangs niks zou ik niet vertrouwen. één van onze konijnen is vorig jaar in zo'n ren gegrepen door een steenmarter.

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-15 16:26

Daar kan ik inderdaad ook nog wel even naar kijken, dankjewel!

Edit, nog even een foto toegevoegd.
Dit vind ik wel heel mooi... maar de prijs dan weer niet haha.. en ik weet niet of het echt mogelijk is om zoiets zelf te maken.

Afbeelding

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-15 12:57

Vind eigenlijk de afmetingen van de ren hierboven nog te klein. Heb het even uitgemeten in de tuin.
Zou het mogelijk zijn om zoiets te laten maken of zelf te maken maar dan groter?
En blijf je dan onder de 400 euro.. Want zoveel kost hij nieuw.

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 13:00

Als je een beetje handig bent, dan kan je het volgens mij erg goed zelf maken. Stuk grond uitgraven, gaas eronder. Dan weer grond erop. Kunnen ze wel graven, maar nooit zich uitgraven. Dan gewoon met hout een hok maken. Kan je precies de maten nemen die je zelf wilt.

Geen handig persoon in de vriendengroep of familie?

Naar mijn idee zijn er weinig echt goede konijnenhokken te koop. Met 7/8 m2 zit je op een goede maat. Maar standaard hokken houden vaak bij 1/2 m2 wel op.

En ik zou het zelf wel fijner vinden als er gaas boven zit. Met name voor roofdieren en katten inderdaad.

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-15 17:39

Daarom vind ik het hok hier boven ook mooi. Zelfs in de ren kunnen ze ook nog droog zitten en hebben ze schuilhuizen.
Alleen is hij qua oppervlak echt te klein.

Misschien dat er iemand is in de omgeving die zoiets kan maken... geen idee, zal eens rond vragen.

Kever

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 17:57

Als je 'm zelf gaat knutselen, is het misschien voor de nijntjes wel leuk als er ook een stuk ren zonder dicht dak is, dus bv van gaas. Mijn konijnen vonden het namelijk altijd heerlijk om te zonnen!

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-15 18:02

Ja daar dacht ik ook aan.. ik wou eigenlijk er een vierkant van maken dan op een of andere manier. Zodat het voorste stuk met tegels word. Daar kun je dan nog met goed fatsoen lopen :+ en dan het stuk "in" de ren gewoon met zand zodat ze kunnen graven, net als nu.

matedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 18:07

Ik heb dit weekend met mn vader een hok voor soms konijn gemaakt want ook wij konden er geen vinden.... het is een hok van 2,5 bij 1,5 meter voor tot nu toe 1 konijn maar straks 2 konijnen. Met een middag je waren we klaar en het was niet heel moeilijk. Hij is practies,makkelijk te verzetten, genoeg ruimte, en je kan zelf de maten weten.
Zou zo foto maken en even neer zetten als je uitleg wilt pb even :)

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-15 18:10

Graag, ben benieuwd naar een foto! Wij willen ook best zelf wat maken, maar gewoon geen enkel idee wat en hoe ik het wil.