konijn snapt hooi eten niet..?!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

aishcream

konijn snapt hooi eten niet..?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-15 14:11

Hallo hallo bokt!

Hier thuis hebben wij een konijn die, door omstandigheden, eerder altijd weinig tot geen hooi tot zijn beschikking heeft gehad. Hij heeft dus altijd alleen biks gegeten.
Nu hij hier bij ons is, heeft hij een soort konijnen slowfeeder vol hooi tot zijn beschikking, waar hij niets van eet, het hooi hangt op goeie hoogte en het is iedere dag weer nieuw hooi.
Nu is mijn vraag: hoe kan het dat hij geen hooi eet?

Btw: als je het in zijn hok legt gebruikt hij het om op te liggen..

Hij krijgt verder een handje biks per dag en hij heeft de mogelijkheid om naar buiten te gaan.

Palmera

Re: konijn snapt hooi eten niet..?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 14:39

Ik denk dat je hooi in het hok op de grond moet leggen. Volgens mij eten konijnen eigenlijk altijd van de grond en niet uit de "lucht".
Zelfs als ze erop liggen knabbelen ze er vaak wel van hoor!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 14:51

Probeer eens ander hooi: mijn cavia's aten 1 merk totaal niet namelijk. Gewoon hooi van de pakken van de paarden waren wel goed, maar toen wisselde ik naar kenner hooi en toen was het gebeurd :+

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 14:53

Kruidenhooi vinden ze vaak heerlijk.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 17:48

Anders eens kijken voor kruiden, deze zijn ook erg gezond als je konijn geen hooi eet.

aishcream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-15 06:42

Wij hebben kruidenhooi voor ons konijn.

@palmera, hij gebruikt het echt als grondbedekking en hij piest en poept er ook in als het op de grond ligt...

Bedankt voor het meedenken mensen! Ik ga eens kijken voor ander hooi!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 06:43

Het zou ook kunnen zijn dat hij haken op de kiezen heeft omdat hij zolang geen hooigehad heeft en het daarom niet meer kan eten.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 06:51

Wij hebben hier ooit een konijn gehad die gewoon geen hooi at. Nooit.
Allerlei soorten hooi zijn geprobeerd, maar hij zette zijn bekje er niet aan.
Ook met stro deed hij niets. Gras at hij ook niet.
Hij is ruim 10 jaar geworden tot ieders verbazing.

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 07:48

Ik heb ook konijnen die het ene hooi wel eten en het andere niet, soms moeten ze zelfs een andere partij van hetzelfde merk niet.
Als het lekker fris ruikt dan eten ze het vaak wel.
En je zegt dat het konijn in de tuin loopt, daar knabbelt hij vast ook wel op wat groen.
Wat ook nog kan helpen is je konijn 2x per dag een klein beetje brokjes geven, dat ie tussendoor wat honger krijgt en dan wel hooi moet knabbelen.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 08:01

mirim schreef:
Wij hebben hier ooit een konijn gehad die gewoon geen hooi at. Nooit.
Allerlei soorten hooi zijn geprobeerd, maar hij zette zijn bekje er niet aan.
Ook met stro deed hij niets. Gras at hij ook niet.
Hij is ruim 10 jaar geworden tot ieders verbazing.

Dito hier. Meneertje is nu 7 en weigert hooi te eten (is ondanks in blakende gezondheid). Hij heeft meer de voorkeur aan rauwkost en biks.

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 12:57

Palmera schreef:
Ik denk dat je hooi in het hok op de grond moet leggen. Volgens mij eten konijnen eigenlijk altijd van de grond en niet uit de "lucht".
Zelfs als ze erop liggen knabbelen ze er vaak wel van hoor!

hier niet hoor. Mijn konijn doet niks met hooi wat op de grond ligt, en hij eet juist alleen uit zijn hooibol.

Ander hooi proberen is denk ik een goed idee :)

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 12:18

Koop maar eens het goedkoopste hooi van de supermarkt, vaak willen ze dat wel! Ik heb ook altijd bakken geld aan hooi betaald, tot ik een keer op zondag zonder zat en het bij de supermarkt mee nam. Dat hooi aten ze veel liever als het dure!

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 20:04

Tja hij is het niet gewend en nieuwe situatie houdt ie zich ook liever vast aan het voer wat ie gewend is/wat veilig is. Ineens van onbeperkt naar een handje brokken, ik weet niet hoeveel een handje is maar als hij helemaal geen hooi eet zorg dan dat ie niet té weinig brokken krijgt. Zijn spijsvertering is er nog helemaal niet op ingesteld om hooi te eten, dat is moeilijker verteerbaar en dat heeft tijd nodig, geef het konijn dat ook. Het beste is een maatje nemen die wel gewend is hooi te eten dat zal de boel snel versnellen, maar alsnog moet je natuurlijk wel wat gaan zien veranderen. Als je twijfelt aan het gebit, laat dat dan nakijken, met haakjes aan de kiezen kauwt hooi zeker niet prettig. Geef hem ook groenvoer etc dat is al wat anders dan brokjes. Kruidenhooi lijkt me prima maar als je 1 specifieke smaak geeft probeer dan ook eens neutrale hooi of bijv paardenbloem als smaak dat vinden alle konijnen lekker. Doe eens brokjes door het hooi heen of groenvoer... komt goed!