Maagdarminfectie, volgens dierenarts van besmet vlees (KVV)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Maagdarminfectie, volgens dierenarts van besmet vlees (KVV)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-15 10:22

Vanochtend was mijn oudste kat (kater van 8 jaar) ineens ziek. Hij had een paar keer gespuugd, liep af en aan naar de bak, maar er kwam niets uit, at niet en liet zijn poep op de bank lopen.
Omdat hij in het verleden wel eens blaasgruis heeft gehad, dacht ik meteen daar aan.
Dus met spoed naar de dierenarts vanochtend.

Geen blaasgruis, blaas voelde goed, temp was goed. Dus ze gaat uit van een maagdarm infectie, waarschijnlijk door besmet vlees omdat ik vers vlees voer. Wat raar is, want mijn andere 3 katten zijn kerngezond en eten hetzelfde vlees.

Ik heb nu dieetvoer gekregen van Hills voor de komende dagen, maar eigenlijk wil ik straks weer terug op KVV, want daar doen ze het heel goed op en hij heeft geen last meer van blaasgruis gehad. Maar ja, ik wil ook geen zieke kat meer.

Iemand advies? Of herkent iemand dit?
Wat is wijs qua voer?

Wat meer info over mijn katten:
Kater van 8 jaar oud, 3 poezen van 6, 2 en 1 jaar oud. Komen nooit buiten. Eten al een paar jaar Haaksbarf rund en kip en DARF kat (geit, rund, kip, lam). Heel af en toe krijgen ze een klein stukje kaas (doen ze een moord voor) of een snoepje. Ontworming/ontvlooiing is een half jaar geleden, dus dat zou op zich weer moeten. Volgens de dierenarts waren het overigens geen wormen en een kuur was nu niet handig.

Wilawander

Re: Maagdarminfectie, volgens dierenarts van besmet vlees (KVV)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 10:25

Komt inderdaad wel meer voor en de één is daar gevoeliger voor dan de ander. Dat is bij dieren en mensen zo. Zo was ik eens doodziek naar een voedselvergiftiging en mijn man maar 2 dagen.
Het komt wel vaker voor dat jonge dieren en minder fitte dieren hierop reageren en dus ziek worden. Zou deze kat dan ook niet meer op vers zetten.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 10:27

Gewoon een paar dagen dieetvoer tot de kat beter is en dan het verse vlees weer langzaamaan erbij gaan geven.
Eers half om half bijvoorbeeld om te zien hoe hij erop reageerd en om de overgang minder heftig te makwn.

pennie17

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 10:34

Dat zou ook mijn advies zijn. Misschien kip vervangen door een ander soort vlees, in verband met salmonella?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 15:41

Waarom moet je nu ineens ander voer geven? Je kat is gewend aan vlees en de maag is zuurder bij vlees, waarom dan nu ineens vers geven.
Vraag ik me wel af, wist jouw dierenarts al dat je vers voerde, of heeft die ernaar gevraagd of kwam jij er zelf mee?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-15 15:50

Ik kwam er zelf mee toen ze vroeg of hij gegeten had. Dat had hij niet, de anderen wel en toen vertelde ik dat ik vers voerde.

Ik heb ze ook het liefst op vers. En ik weet ook dat veel dierenartsen tegen zijn. Mijn eigen dierenarts overigens niet, hij ziet ook wel dat ze het er goed op doen. Dit was de spoeddienst bij een andere kliniek omdat het weekend is en niet mijn eigen dierenarts.

Ik heb inderdaad ook wel onderzoeken gezien, waarbij salmonella vaak de boosdoener is, vooral wanneer de weerstand lager is of er sprake is van stress. Gezien mijn jongste kat afgelopen week haar eerste krolsheid had en ze allemaal wat van slag waren, zou het stress kunnen zijn, icm verharingsperiode. Al komt er weinig haar af. Maar goed, zou best weerstand kunnen zijn. Wat ook de reden kan zijn dat de rest er geen last van heeft.

Lastige is dat ik uiteraard vlak voor mijn vakantie zit en de oppas niet met problemen wil opzadelen. Ik wil daarom in ieder geval deze week het dieetvoer aan hem opvoeren en voor daarna heb ik een zak brokken met hoog vleespercentage en graanvrij besteld. In ieder geval voor mijn vakantie, zodat ik daarna zelf even kan kijken wat ik hem ga voeren. Ik neig toch wel gewoon weer naar KVV, omdat ze het er verder zo goed op doen en dit nooit eerder voorgekomen is.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 15:53

Maar waarom die brokken? Ik zou dat niet eens doen, je weet toch dat de maag zuurder is op vers? Als je kat ineens moet overschakelen naar brok is dat alleen maar meer belasting voor de maag en darmen.
En ik zou even bij je eigen dierenarts langs gaan na het weekend.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-15 15:59

Ja dat weet ik. Maar vlees laat hij staan en brokken eet hij én spuugt hij niet uit. Eten is belangrijker dan niet eten. Dus dan maar brokken. Eigen dierenarts ga ik uiteraard maandag even bellen.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 18:50

Ik zou gewoon de brokken voeren een tijdlang tot alles tot rust is. Denk dat de kat dat zelf ook merkt anders zou ze het vlees niet laten staan. Heb hier ook een hond die maagproblemen heeft en vers niet eens wil eten.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 16:46

Amanda schreef:
Ja dat weet ik. Maar vlees laat hij staan en brokken eet hij én spuugt hij niet uit. Eten is belangrijker dan niet eten. Dus dan maar brokken. Eigen dierenarts ga ik uiteraard maandag even bellen.

Nee dan is het natuurlijk een ander verhaal.

Mijati

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 16:51

Besmet vlees uit een kvv rol? Het kan natuurlijk altijd, maar dan zouden je andere katten ook last hebben. Dierenartsen vinden brokken sowieso beter, want dat is bekend terrein voor ze.
Ik zou voor nu een paar dagen brokken geven en dan toch weer op vlees zetten. Word ze dan snel weer ziek, weet je dat voor haar vers niet geschikt is.
Je zou ook je vraag nog kunnen stellen op barfplaats. Daar zit veel kennis.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 20:37

Mijati schreef:
Besmet vlees uit een kvv rol? Het kan natuurlijk altijd, maar dan zouden je andere katten ook last hebben. Dierenartsen vinden brokken sowieso beter, want dat is bekend terrein voor ze.
Ik zou voor nu een paar dagen brokken geven en dan toch weer op vlees zetten. Word ze dan snel weer ziek, weet je dat voor haar vers niet geschikt is.
Je zou ook je vraag nog kunnen stellen op barfplaats. Daar zit veel kennis.

Dat hoeft niet de ene kat kan een beter immuunsysteem hebben dan de ander en ook het maag en darmstelsel kan gevoeliger zijn dan dat van de ander.