Met mijn handen in het haar (kater)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Rosie

Met mijn handen in het haar (kater)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-15 09:06

Ik ben benieuwd wat Bokt hiervan vindt -O-

Ik woon sinds een jaar in een maisonnettewoning. Ik heb 3 katten. Poes van 4 jaar, kater van 3 jaar, poes van 1 jaar.
Toen ik nog thuis woonde had ik de poes van 4 en de kater al, zij kwamen toen buiten. Poes van 1 is er in juni bijgekomen.
In eerste instantie had ik ze buiten lopen, maar toen de laatste poes erbij kwam besloot ik ze binnen te houden, ook omdat de kater eens 6 weken van huis is geweest. Ik ben bang dat ze doodgereden worden of meegenomen (laatste is een raskat).

Dit ging in eerste instantie goed.. maar de kater is nu bijna niet meer te houden. Ik merk dat hij gewoon ontzettend graag naar buiten wil. Hij zit echt, letterlijk, continu te janken voor de ramen. Hij valt de oudste poes steeds aan. Vroeger speelden ze altijd, nu is het soms zelfs vechten. De 2 poezen gaan hartstikke goed met elkaar, vinden het helemaal prima binnen en zijn rustig. Echter merkte ik van de week op dat de onderbuik van de oudste kaal is geworden. Ik heb het idee dat ze gestresst is door de kater.. want vlooien hebben ze niet (althans ze worden regelmatig ontvlooit met goed spul).

Kater is onlangs doorgelicht bij de DA en is prima gezond. Hij wordt gewoon gek binnen..

Ik weet gewoon echt niet wat ik moet. Een nieuw huisje zoeken waar hij buiten kan? Maar dan kan ik hem zelf ook wel buiten laten lopen. Binnen houden? Met een stel gestresste katten uiteindelijk? Het mooiste zou een huisje zijn waar ze een grote tuin hebben die afgeschermd is.. maarja hoe vind je zoiets?

Ik heb gewoon het idee dat het een tikkende tijdbom is. Het is echt een hartstikke mooie lieve, grote kater, maar hij moet gewoon lekker kunnen ravotten buiten. Ik heb genoeg afleiding en speelgoed, een krabpalen waarvan een tot aan het plafond, ze mogen overal in huis komen inclusief zolder.. weet niet meer wat ik nog kan doen.. Bovendien ben ik gek op hem en wil ik hem helemaal niet kwijt. Maar als dat moet voor zijn welzijn dan tja so be it -O-

Help? :( Hij is overigens gecastreerd, net als de oudste poes, jongste nog niet.. staat wel op de planning op korte termijn.

Wie heeft de gouden tip, want ik vind dit gewoon zielig. :(

Edit: Vergeet erbij te vermelden dat hij ook gewoon prima kan met de jongste. Hij had in het begin wel moeite met haar maar sinds een half jaar zijn het dikke maatjes en spelen ze wel vaak samen.

Sweetgirl1

Re: Met mijn handen in het haar (kater)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 09:27

en aan een tuigje naar buiten of vindt die dat niets?

Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-15 09:43

Daar wurmt hij zich uit :\

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 09:46

Sweetgirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 09:46

en de tuin kat proof maken dat ze toch naar buiten kunnen?

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 09:48

Laat hem gewoon lekker buiten lopen. Nu is hij waarschijnlijk diep ongelukkig en dat is voor jou ook niet fijn om te zien. Liever de vrijheid en de kans dat er iets gebeurd dan een diep ongelukkige kat zou ik denken..

Mijn kat heb ik vanaf het begin geleerd dat als ik fluit ze thuis moet komen, vaak fluit ik en dan 5 minuten later nog eens en dan komt ze er aan gegaloppeerd. In het begin kreeg ze altijd iets lekkers, tegenwoordig is dat niet meer nodig.

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 09:49

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 09:53

WillemYntJee schreef:
Een dual scan kattenluikje? Daarmee kan je bepalen welke kat wel en niet naar buiten mag door de chip.
http://t.zooplus.nl/shop/katten/kattenn ... rte/407544

Daar dacht ik ook aan inderdaad. Hele handige dingen. En kan kater rustig naar buiten terwijl.de dames binnen blijven.

Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-15 09:54

EquiPhoto schreef:
Bezig houden? Ik heb hier een soort 'racebaan' staan om mijn binnen kat te vermaken, vindt ie prachtig! http://www.kitty-toys.com/tag/cat-ball-track/

Die is leuk ja :D was ik al van plan aan te schaffen, maar ik ben bang dat de kater er gauw op uitgekeken is. Hij zit alleen maar te staren en te janken voor het raam.

N0a schreef:
Laat hem gewoon lekker buiten lopen. Nu is hij waarschijnlijk diep ongelukkig en dat is voor jou ook niet fijn om te zien. Liever de vrijheid en de kans dat er iets gebeurd dan een diep ongelukkige kat zou ik denken..

Mijn kat heb ik vanaf het begin geleerd dat als ik fluit ze thuis moet komen, vaak fluit ik en dan 5 minuten later nog eens en dan komt ze er aan gegaloppeerd. In het begin kreeg ze altijd iets lekkers, tegenwoordig is dat niet meer nodig.

Om eerlijk te zijn neig ik daar wel toe inderdaad..
Toen hij wegliep afgelopen zomer, had ik de kleine net in huis eigenlijk. Hij moest toen ook niets van haar hebben. Misschien dat dat de trigger was.. toen ik nog thuis woonde kwam hij altijd binnen namelijk, nooit weggelopen.

WillemYntJee schreef:
Een dual scan kattenluikje? Daarmee kan je bepalen welke kat wel en niet naar buiten mag door de chip.
http://t.zooplus.nl/shop/katten/kattenn ... rte/407544

Dat is een goede inderdaad, als hij gewoon terug blijft komen zal ik deze zeker overwegen, dankjewel

Sweetgirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 09:55

Ik had je pb gestuurd misschien heb je er wat aan

Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-15 09:56

Sweetgirl1 schreef:
en de tuin kat proof maken dat ze toch naar buiten kunnen?

Ik heb een ruim balkon, voor de dames is dat prima, maar voor de kater zal dat niet zoveel toegevoegde waarde hebben. Hij wil echt rennen, ravotten en in bomen klimmen..

Stiekem weet ik wel wat ik het liefste wil, maar ik ben bang dat hij wegloopt -O-

@sweetgirl, ik zag het net, dankje. Met afscherming van het balkon ben ik al bezig voor de dames :)

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 09:59

Rosie schreef:
EquiPhoto schreef:
Bezig houden? Ik heb hier een soort 'racebaan' staan om mijn binnen kat te vermaken, vindt ie prachtig! http://www.kitty-toys.com/tag/cat-ball-track/

Die is leuk ja :D was ik al van plan aan te schaffen, maar ik ben bang dat de kater er gauw op uitgekeken is. Hij zit alleen maar te staren en te janken voor het raam.

Ik leg hem alleen neer als ik weg ga, dus hij heeft het speeltje niet continue tot zijn beschikking. Tot mijn verbazing blijft hij de baan iedere keer weer geweldig vinden haha :D

Lauratje_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 10:11

Spelen! Hij wordt niet gek omdat hij niet buiten mag, hij heeft overtollige energie die hij kwijt moet. Je moet een uurtje per dag met hem spelen, hem is goed laten rennen en jagen liefst zelfs 2 keer per dag (half uurtje 's morgens en half uurtje 's avonds). Zeggen dat je kat niet speelt wil gewoon zeggen dat je het juiste materiaal nog niet gevonden hebt. Wel alleen met hem spelen, de dames dus even apart zetten.
En als je daar de tijd niet voor hebt kun je misschien een kattenren zetten als je daar plaats voor hebt.

Mijn kater moet elke dag een speeluurtje hebben anders breekt hij het kot af, ik woon op een mini appartement met klein terrasje waar ze op mogen (is afgezet met net), ik heb net als jij 1 kater en 2 kattinnen. De 2 dames spelen onderling en geraken zo van hun energie af en zijn overdag meestal wel rustig. De kater speelt te ruw waardoor ze hem vaak een beetje vermijden en dus spelen wij met hem.

Mijn kater is zot van zachte balletjes, veertjes aan een touwtje en we hebben voor hem ook een kabel, hij vindt dat materiaal fijn om mee te spelen. Ook plastic zakken doen het goed maar dan in een balletje gerold en aan een touwtje gehangen.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 10:15

Mogelijk heeft hij ook last van de ene poes die nog open is.
Hem doet dat niks, maar de open katers buiten maken hem boos!!!
Hij wil zijn dames en zéker de jongste tóch beschermen.

Ik heb een groep van vijf binnenkatten, allen geholpen, mannelijk en vrouwelijk door elkaar, maar ook in mijn groep is één kater de baas ( toevallig ook de oudste )
Als er een buitenkat te brutaal dicht bij zijn territorium komt wordt hij pis link.
Zo link dat hij alles en iedereen die binnen te nieuwsgierig gaat meekijken een lel verkoopt.
Open katers die op een open poes reageren zijn áltijd in de buurt.......dus altijd spanning.
Dat gedrag kan jou groepje zeer zeker beïnvloeden.

Ik heb vijf katten waarvan sommige jaren lang buiten hebben moeten overleven.
Nu heb ik een kennel aan huis waar ze in kunnen wanneer ze willen.
Helemaal ingericht op klim, lig en hangmogelijkheden........en waar zitten ze????
Binnen.
Mijn katten zijn gewoon blij met de mogelijkheden die mijn huis ze te bieden heeft.
Buiten zijn ze hooguit een uurtje......als de zon schijnt.

Een balkon inrichten voor je katten zodat ze veilig buiten kunnen zijn is méér dan genoeg áls je het ook binnen gezellig voor ze maakt, met leuke plekken met hoogteverschillen, spannende plekjes creëren bij een raam, geheime holletjes maken voor als iemand zich even wil terug trekken.......
Er is zó veel te verzinnen om je groepje katten een leuk en avontuurlijk leven bínnen te geven.....echt ze zouden gék zijn het anders te willen.

Lauratje_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 10:18

RaafSmits schreef:
Mogelijk heeft hij ook last van de ene poes die nog open is.
Hem doet dat niks, maar de open katers buiten maken hem boos!!!
Hij wil zijn dames en zéker de jongste tóch beschermen.

Ik heb een groep van vijf binnenkatten, allen geholpen, mannelijk en vrouwelijk door elkaar, maar ook in mijn groep is één kater de baas ( toevallig ook de oudste )
Als er een buitenkat te brutaal dicht bij zijn territorium komt wordt hij pis link.
Zo link dat hij alles en iedereen die binnen te nieuwsgierig gaat meekijken een lel verkoopt.
Open katers die op een open poes reageren zijn áltijd in de buurt.......dus altijd spanning.
Dat gedrag kan jou groepje zeer zeker beïnvloeden.

Ik heb vijf katten waarvan sommige jaren lang buiten hebben moeten overleven.
Nu heb ik een kennel aan huis waar ze in kunnen wanneer ze willen.
Helemaal ingericht op klim, lig en hangmogelijkheden........en waar zitten ze????
Binnen.
Mijn katten zijn gewoon blij met de mogelijkheden die mijn huis ze te bieden heeft.
Buiten zijn ze hooguit een uurtje......als de zon schijnt.

Een balkon inrichten voor je katten zodat ze veilig buiten kunnen zijn is méér dan genoeg áls je het ook binnen gezellig voor ze maakt, met leuke plekken met hoogteverschillen, spannende plekjes creëren bij een raam, geheime holletjes maken voor als iemand zich even wil terug trekken.......
Er is zó veel te verzinnen om je groepje katten een leuk en avontuurlijk leven bínnen te geven.....echt ze zouden gék zijn het anders te willen.

Hier ga ik helemaal mee akkoord.

Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-15 10:20

_/-\o_

Onwijs bedankt voor jullie reacties. Deze ga ik zeker als eerste proberen. (Lauratje en Raafsmits)

De open poes moet indd zsm geholpen worden (over 2 weken hoop ik), ze is namelijk vaak krols en valt kater dan lastig, die er niks mee wil maar poes negeert zijn waarschuwingen :7 Verder speelt hij ook heel ruig en hard, te ruig voor de poezen..

Ik ga even op internet kijken wat ik nog allemaal kan veranderen hier in huis. Ben bereid best veel te doen namelijk, mn katten zijn echt m'n kindjes.

Lauratje_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 10:42

Mijn man maakt soms een kattenfort van dozen, vinden ze alle drie geweldig, dit blijft meestal maar een dag of 2, 3 staan waardoor het elke keer weer veel plezier oplevert en het is eens wat anders, voorts hebben we ook een grote katten krabpaal staan met verschillende bakjes en mandjes. Het hangmatje hebben we al moeten verstevigen omdat ze daar soms met 3 tegelijk in liggen. Variatie is keyword en hoogte, katten houden van hoogte.

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 15:20

Ik weet niet hoe je huis er uit ziet natuurlijk, maar je kunt ook trapjes en hokjes langs de muur installeren. Ik kwam ooit een filmpje tegen op internet van een man die had allemaal paadjes in huis gemaakt met trapjes omhoog en daar weer zitjes en hokjes. Katten houden van ontdekken en verstoppen. Jouw kat heeft veel energie dus daar zul je wat meer moeite in moeten steken om hem bezig te houden.

Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-15 22:06

Morgenochtend breng ik de jongste naar de DA voor sterilisatie. Ik ben benieuwd of dat de komende weken effect gaat hebben bij de kater.
Ik heb trouwens ook het idee dat het helpt om even wat 'quality time' te hebben met hem alleen, en dan de dames even op de gang. Die dringen zich namelijk altijd op aan me en dan rent hij weg. Ik ga dan met hem spelen en kroelen, lijkt hij fijn te vinden, dus ik zie het positief in :)

Lauratje_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 13:48

Bij katten kolonies zijn de vrouwtjes de baas dus is het normaal dat de dames denken dat ze eerst mogen en dat ze de kater dus mogen opzij duwen of weg jagen. Dit kan natuurlijk stress veroorzaken bij je kater, daarom is quality time zo belangrijk dan kan hij zijn frustraties en energie kwijt.
Mijn kater laat zich ook doen door de dames, laat zich makkelijk opzij duwen terwijl hij minstens het dubbele weegt en vele malen sterker is!
Gesteriliseerde en gecastreerde katten eindigen trouwens ook als laatste in de kolonie dus als alles en iedereen geholpen is zou dat veel rust moeten geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 13:52

Wij hielden een van onze geholpen katers ook binnen nadat er bij hem gruis was geconstateert. Gevolg dat meneer daar heel veel stress van kreeg (het binnneblijven) want hij mocht altijd naar buiten, waardoor hij blaasproblemen kreeg door de stress.. vooral katers kunnen daar heel gevoelig voor zijn. Van de dierenarts het advies gekregen om hem gewoon buiten te laten, gelukkige kat + geen pijn = gelukkige baasjes.