Kat in tuin houden (>5000m2)? Cat fence?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Fredt

Kat in tuin houden (>5000m2)? Cat fence?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-15 12:29

Hallo bokkers,

Na de zoveelste klacht uit de buurt, ben ik ten einde raad hoe ik mijn katten naar buiten kan doen zonder de buurt tot overlast te zijn... Heb al een aantal topics over hetzelfde onderwerp bekeken, maar mijn situatie is net wat complexer.

Ik woon al een aantal jaar (anti-kraak) in een woning van een kennis van mij. Deze woning ligt in een statige villa wijk en aan de rand van het bos/Veluwe. Het is een doodlopende straat waarbij tussen dit huis en het bos maar 1 buurhuis ligt. De tuin loopt daar echter nog gedeeltelijk omheen, dus de helft van de tuin grenst zelfs direct aan het bos! Het huis zelf heeft een tuin van meer dan 5000m2 bestaande uit verschillende niveau's. De tuin is wel volledig afgezet met een goed hekwerk van zeker zo'n 1,5 meter hoog.
In principe voldoende ruimte om mijn 2 katten dagelijks lekker naar buiten te laten.

De afgelopen jaren is dit ook altijd probleemloos geweest. Tot de afgelopen maanden/weken. Van verschillende buurtbewoners heb ik inmiddels klachten gekregen dat beide katten voor overlast zorgen. Ze maken vuilniszakken kapot, verblijven langdurig in hun tuinen of gaan zelfs bij ze naar binnen. Inmiddels is de buurt het goed zat en heb ik dus al meerdere klachten ontvangen. Een van de katten is zelfs door een buurvrouw al meerdere keren naar het asiel gebracht. Deze mevrouw wenst echter anoniem te blijven en communiceert alleen met mij via het asiel (zij mogen de kat niet aannemen, want hij heeft een chip, een telefoonnummer in z'n bandje en dus duidelijk een eigenaar). Haar wens was om deze kat 's nachts binnen te houden. Dit heb ik direct opgevolgd! Op dit moment gaan ze dus in de ochtend naar buiten als ik naar mijn werk ga, en komen ze binnen als ik weer thuis kom. In de avond en nacht zijn ze dus binnen.
Maar dit is nog niet voldoende, want inmiddels zijn er van verschillende andere buren ook klachten binnen gekomen over de katten die overdag dus ook vervelend zijn.

Ik vind het heel vervelend dat ze de buurt tot last zijn, want dat is wel het laatste wat ik wil. Ik heb ze voor mijn eigen plezier. Ik heb ze dus nu binnen zitten, maar ze klimmen echt tegen de muren op. Gelukkig is het huis zelf ook ruim genoeg (zo'n 800 m2), maar dit maakt ze dus echt nog niet gelukkig. Ik heb zelfs een aparte kattenkamer voor ze ingericht.. Maar ze zitten nu urenlang te klagen bij de deuren om naar buiten te mogen. Ik laat ze nu af en toe buiten aan een tuigje een rondje lopen..

Ik zou graag een oplossing willen vinden waardoor ze toch vrij rond kunnen scharrelen, maar hierbij dus alleen op het eigen terrein blijven. Een optie zou misschien een soort catfence kunnen zijn, waardoor ze bij de perceelsgrens uit de buurt blijven. Deze zou ik om de volledige tuin kunnen leggen, waardoor er voldoende gelegenheid blijft voor ze om lekker te struinen. Of ik zou de 'daktuin' (het terras) ermee kunnen afzetten waardoor ze zo'n 100m2 over houden. Dit is wel bijna alleen maar bestraat..

Zijn er mensen die ervaring hebben met catfence? Het liefste geef ik ze de hele tuin om in te scharrelen, maar dat is natuurlijk wel groot en kostbaar daardoor.. En niet te vergeten, ik woon hier natuurlijk niet vast. Dus het moet ook niet een te permanente oplossing zijn. In het oog springende oplossingen kunnen ook niet, omdat de woning ten alle tijden representatief moet zijn. Moet ik toch maar een pin in de grond zetten met een lange lijn (als ik erbij kan blijven)?

Pffff lastig. Ik weet het even niet meer! Iemand ervaringen en ideeën om ze toch lekker buiten te laten genieten, maar niemand tot last te zijn?

Anniek22

Re: Kat in tuin houden (>5000m2)? Cat fence?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 12:37

Hmmm... moeilijk. Ik heb geen ervaring hiermee. Wel zou ik misschien een soort voliere (hele grote) laten maken dan waar ze kunnen spelen en soms dan die pin. Maarja, als er iets voorbijkomt en ze rennen weg (achter een vogel ofzo) dan kunnen ze zich ook verwonden. Met de buren valt niet te praten? Want die ktten kunnen overal wel tussendoor dus dan moet je wel je hele tuin HEEEL katzeker maken... Succes, hoor graag van andere bokkers dus lees weer mee.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 12:38

Heb je niet een onzichtbare omheining? Met halsband en als die te ver van de source vandaan is dan schokjes geeft? Zoiets zou wellicht een optie kunnen zijn

Fredt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-15 12:41

Een kooi is geen optie, want die staat dan hier in het zicht.
Met de buren kan ik goed praten hoor, ze begrijpen dat katten lastig te sturen zijn. Maar ze willen niet het zomerseizoen in gaan zonder er iets van gezegd te hebben. Ik wil niet dat het alleen maar erger wordt en dat er hierover een burenruzie ofzo ontstaat. Het is nogal een bijzondere buurt ;) ..

Ik ben aan het kijken naar een soort 'invisible fence' welke piep-tonen en eventueel een schokje geeft wanneer ze te dichtbij de perceelsgrens komen. Hoop dat er mensen zijn met ervaringen hiermee?

Fredt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-15 12:43

lifaya schreef:
Heb je niet een onzichtbare omheining? Met halsband en als die te ver van de source vandaan is dan schokjes geeft? Zoiets zou wellicht een optie kunnen zijn

Ja zoiets wil ik wel overwegen! Als ze te dichtbij de rand komen dan krijgen ze een piepje of schokje..
De eigenaar van het huis heeft dat systeem zelf voor de honden. Zij hebben een tuin die nog groter is. Maar dat werkt ook niet bij alle honden geloof ik. Katten zijn natuurlijk nog wel iets eigenwijzer en soms brutaler, dus ben benieuwd naar ervaringen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 12:43

Lastig maar ergens denk ik dat er in de buurt flink geroddeld word door diegene die je kat al een aantal keren naar het asiel heeft gebracht. Zo probeert ze om helemaal van je katten af te komen. Houd ze een maand binnen en vraag dan eens heel belangstellend aan je naaste buren of ze nog overlast veroorzaken. Grote kans dat ze ja zeggen en dan kun je dus met een uitgestreken gezicht vertellen dat ze al een maand niet buiten zijn geweest. Ik denk dat je op zo'n locatie ook veel wilde katten aantreft en ik kan me niet voorstellen dat je met een tuin van 5000 m2 zovaak naar de buren gaat als kat zijnde, al helemaal niet met een groot bos waar je in kunt.

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 12:46

Ik zou lekker het dakterras kat-proof maken. 100m2 das niet een banketstaaf terras immers, menig kat heeft het slechter hoor. ;)
Hele tuin van 5000m2 moet anders omringt zijn met het systeem waar de halsbanden op reageren. Het zijn immers klimmers. Zijn die banden er überhaupt ook wel voor katten? Voor honden weet ik, katten ben ik voor bekend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 12:47

Wij hebben onlangs zo'n petfence aangelegd voor de katten, en het werkt perfect.

Fredt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-15 12:52

bigone schreef:
Lastig maar ergens denk ik dat er in de buurt flink geroddeld word door diegene die je kat al een aantal keren naar het asiel heeft gebracht. Zo probeert ze om helemaal van je katten af te komen. Houd ze een maand binnen en vraag dan eens heel belangstellend aan je naaste buren of ze nog overlast veroorzaken. Grote kans dat ze ja zeggen en dan kun je dus met een uitgestreken gezicht vertellen dat ze al een maand niet buiten zijn geweest. Ik denk dat je op zo'n locatie ook veel wilde katten aantreft en ik kan me niet voorstellen dat je met een tuin van 5000 m2 zovaak naar de buren gaat als kat zijnde, al helemaal niet met een groot bos waar je in kunt.

Er wordt juist bijna niet onderling gepraat. Iedereen heeft hier minstens een tuin van 5000m2 en iedereen is heel erg op zichzelf. Er zijn buren die hier nog langer wonen en elkaar nog nooit gezien/gesproken hebben. Toen ik hier kwam wonen keken de meeste ook heel vreemd op toen ik een voorstelrondje in de buurt ging doen :D ..

Er is 1 andere kat die ik wel eens door de tuin zie lopen. Verder heb ik nog nooit een andere kat gezien. Er zijn niet zoveel mensen met dieren hier.. Een enkeling heeft een hond (in de tuin).

mellamoshan schreef:
Ik zou lekker het dakterras kat-proof maken. 100m2 das niet een banketstaaf terras immers, menig kat heeft het slechter hoor. ;)
Hele tuin van 5000m2 moet anders omringt zijn met het systeem waar de halsbanden op reageren. Het zijn immers klimmers. Zijn die banden er überhaupt ook wel voor katten? Voor honden weet ik, katten ben ik voor bekend.

Probleem is dat het dakterras niet een dakterras is zoals jij in je hoofd hebt waarschijnlijk. De woning ligt boven op een heuvel. De tuin loopt naar beneden af. De 'daktuin' zoals wij het noemen zit aan de begane grond af en zit boven de kelder (die dus uitsteekt van het huis). Hierdoor is ongeveer de helft hoog genoeg zodat de katten er niet vanaf zullen springen. De andere helft is gewoon open en loopt al glooiend weg in de tuin. Hier zou ik dan ook een onzichtbare omheining kunnen overwegen, maar dan beperk ik hun ruimte wel aanzienlijk omdat je dan van de randen gelijk zo'n 2 meter naar binnen weg kan laten.

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 12:53

Hoe werkt zo'n systeem met schokjes dan? Wat als ze verder weg rennen van schrik i.p.v. terug? :P

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 12:54

Ik heb géén panklare oplossing om jou tuin leuk te houden voor je katten en ze ook binnen de omheining te houden.

Zelf heb ik aan mijn huis een kattenverblijf gezet zodat ze rechtstreeks vanuit een slaapkamerraam naar buiten kunnen.

Ik vraag me alleen af of je jou katten wel zo veel ruimte moet willen geven buiten.
Ik heb nl allemaal wildvang katten, waarvan er enkele bij zijn die járen gezworven hebben ( minimaal 6 jaar )
Mijn eerste kenneltje was een soort uitbouw aan het raam door middel van 4 kant en klare gaaspanelen ( dik groen vierkant gaas ) Hop aan elkaar bevestigen en zo tegen het huis aanzetten met wat schroeven.
Dit heeft héél goed dienst gedaan voor 4 katten.
Mega stevig, niet te in het oog springend en makkelijk te bevestigen/ te demonteren.
Het was eigenlijk gewoon een kleine uitbouw, maar méér dan genoeg om de katten een blik buiten en hun zonuren niet te ontzeggen.

Missen ze het dolle en rondstruinen in de tuin???
Echt niet!!
Inmiddels hangt en ligt het spul liever binnen dan dat het buiten in de kennel zit.
(Terwijl de kennel inmiddels wél een heel stuk is uitgebouwd!! met wat extra katten erbij)
Máár ik heb mijn hele huis dan ook op de katten ingericht.
( verschillende malen daarmee in kattenbladen gestaan met interviews en instructies.)

Heel vaak zit het buiten laten lopen van de kat ook tussen de oren van zijn baas.
Het is in onze ogen een ideaalbeeld om katten te houden.
Échter......zal je versteld staan hoe een kat zich gaat gedragen als binnenkat met een paar simpele en toch leuke aanpassingen.
Ik zou in geen geval werken met een tuigje omdat dat rampzalig kan aflopen voor de kat als die zich vastloopt en in paniek schiet

Wel mijn respect dat je bereid bent maatregelen te gaan nemen.
Super tof!!!
Mocht je meer tekst en uitleg willen, wees vrij om een PB te sturen, in zo een geval help ik graag!!

Fredt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-15 12:58

Sonja schreef:
Wij hebben onlangs zo'n petfence aangelegd voor de katten, en het werkt perfect.

Kijk een eerste ervaring! Welk systeem heb je aangeschaft? En hoe groot is de tuin?

Ik overweeg zo'n systeem: http://www.antiblaf.nl/petsafe-inground ... p-295.html

RaafSmits: bedankt voor het delen van jouw ervaring! Het zal inderdaad grotendeels tussen mijn oren zitten ben ik bang :D .. Zo'n prachtige tuin.. en dan zoveel mooi bos... Dat moet toch heerlijk voor ze zijn (denk ik dan.. ). Tijdens mijn vakanties (elders) hebben ze ook nooit geklaagd dat ze niet naar buiten mochten.

Een andere optie zou kunnen zijn dat ik een van de slaapkamer omtover tot kattenkamer. Hier kan ik het raam open zetten en kunnen ze op een groot stuk plat dak. In de zomer is deze altijd droog. En misschien aan een tuigje als ik zelf in de tuin zit.
Echt een kennel of kooi aanbouwen of hier neerzetten zal niet gewaardeerd worden door de eigenaar. Dit is dus geen optie voor ons.

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 13:00

Hebben de katten een kattenluik? Of als ze buiten zijn dan kunnen ze alleen naar binnen als jij er bent?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 13:03

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 13:03

Wij hebben ook een elektronische omheining (petsave catfence). Wel bewust voor gekozen om maar een gedeelte van de tuin af te bakenen (ligt trouwens onder de grond voor zover mogelijk), in verband met de kosten.

Kat vindt het prima, heeft twee keer geprobeerd hoe groot zijn territorium was en blijft daar nu keurig binnen.

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 13:06

Vrienden van mij hebben ook een grote open tuin, zonder omheining en gebruiken http://www.agrishop.nl/honden_und_katte ... _801_0.htm, werkt prima voor hun katten.

Je moet er wel op letten dat het batterijtje in de halsband op tijd wordt vervangen, anders gaan ze eralsnog doorheen.

Fredt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-15 13:13

Tamadine schreef:
Hebben de katten een kattenluik? Of als ze buiten zijn dan kunnen ze alleen naar binnen als jij er bent?

Ze kunnen helaas alleen naar binnen als ik er ben. Onder veranda staat wel een grote bank met hun mandjes, een waterbak en wat speelgoed. Hierdoor kunnen ze altijd overdekt en beschut liggen etc.

safina schreef:
Hou er rekening mee dat het lastiger is de Petfence te gebruiken als de kat al gewend is buiten het omheinde gebied te lopen. Ik heb mijn ervaringen ermee in dit topic gedeeld:

[BB] Ervaringen gezocht met tuinafzetsystemen voor katten

Bedankt, dat ga ik eens doorlezen! Ik wil ze wel eerst onder begeleiding kennis laten maken. Proberen te 'trainen' waar de nieuwe grens dan komt te liggen.

turtlelito schreef:
Wij hebben ook een elektronische omheining (petsave catfence). Wel bewust voor gekozen om maar een gedeelte van de tuin af te bakenen (ligt trouwens onder de grond voor zover mogelijk), in verband met de kosten.

Kat vindt het prima, heeft twee keer geprobeerd hoe groot zijn territorium was en blijft daar nu keurig binnen.

Geen paniekreactie in de buurt van de grens? Ik ben bang dat ik meer kwaad dan goed doe als ze schrikken van de mogelijk schok..

Esther_ schreef:
Vrienden van mij hebben ook een grote open tuin, zonder omheining en gebruiken http://www.agrishop.nl/honden_und_katte ... _801_0.htm, werkt prima voor hun katten.

Je moet er wel op letten dat het batterijtje in de halsband op tijd wordt vervangen, anders gaan ze eralsnog doorheen.

Bedankt voor de tip!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 13:22

@fredt Om te trainen moet de kat aangelijnd kunnen lopen. Dan kan je hem leren terug te lopen bij een piepje / schok, in plaats van hard vooruit. Mijn kat kon dat niet, aan een riempje lopen. Die schoot daarvan in de stress. En een gestresste kat kan je niet trainen....

Fredt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-15 14:06

safina schreef:
@fredt Om te trainen moet de kat aangelijnd kunnen lopen. Dan kan je hem leren terug te lopen bij een piepje / schok, in plaats van hard vooruit. Mijn kat kon dat niet, aan een riempje lopen. Die schoot daarvan in de stress. En een gestresste kat kan je niet trainen....

Een van de twee kan aan een riempje lopen. Met hem kan ik hele wandelingen maken in het bos :') ..
De ander is wat schichtiger... Wel handig om met hem alvast wat meer te oefenen in een tuigje!

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 17:44

Mijn kat kan ook niet aangelijnd (dan denkt hij dat hij verlamd is, verzet geen poot meer :D ). We hebben de bijgeleverde vlaggetjes gebruikt om het territorium af te bakenen (met een touwtje van vlaggetje naar vlaggetje), en de eerste keren hebben we hem soort van 'teruggestuurd' als hij daar dicht bij kwam. Hierna de band geactiveerd en later ook de vlaggetjes en touwtjes weggehaald. Dit werkte prima, geen stress of paniek.

Nu hebben we het hier wel over een redelijk bedaarde kat, die liever lui dan moe is. Ik weet dus niet of het met een wat drukker exemplaar ook zo werkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 18:37

Fredt schreef:
Sonja schreef:

Kijk een eerste ervaring! Welk systeem heb je aangeschaft? En hoe groot is de tuin?

Ik overweeg zo'n systeem: http://www.antiblaf.nl/petsafe-inground ... p-295.html

Dat is degene die wij hebben.
De tuin is zo'n 15 x 15 meter. De draad heb ik niet ingegraven, maar bovenlangs schuttingen ed vastgezet en in 1 hoek waar ze makkelijk uit zouden kunnen even met een zigzagje tot op 50 cm hoogte.

Wij hebben ingetraind zonder tuigje trouwens, maar deze katten kenden deze tuin nog niet. Dus ik wist wel heel zeker dat als er wat zou gebeuren, ze naar binnen zouden rennen.
Twee hebben er 2x een schokje gehad, nummer 3 maar eentje. En toen hadden ze het door. Geluidje = stop en pasje terug of andere kant op. Perfect!

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 19:30

Maar zou heel simpel een kattenluik niet helpen? Dat ze zelf in en uit kunnen en dus ten alle tijden hun huisje in kunnen. Zou het niet mogelijk kunnen zijn dat ze dan minder lastig worden bij de buren?
Mijn simpele gedachtengang hoor haha.

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 19:53

Wij hebben ook de catfence, werkt perfect.
we hebben dan wel een gewone hoekwoningtuin dus met 1 klosje draad wat bij de set zit hadden wij voldoende.
maar je kunt zoals je in je eigen link ziet de draad uitbreiden tot aan 1200 meter(strekkende meters wel te verstaand dus geen vierkante meters)

je kunt de draad in de grond leggen of zoals wij het hebben over de schutting en tegen het huis aan, zie je alleen een geel draadje lopen verder niks

je moet het wel intrainen met je kat, er zit een dvd bij met uitleg, daar wordt het heel overdreven op uitgelegd, ik heb daar een beetje mijn eigen draai en versie aangegeven, het gaat erom dat het beestje gaat snappen wat de bedoeling is.
er zitten vijf standen op stand 1 is alleen piepen en stand 2 t/m 5 is de gradatie van de schok die hij krijgt.
die van ons staat op standje 3
als de kat het bandje om heeft en hij komt in de buurt van de ingestelde grens hoort hij eerst het piepje, reageert hij daar niet op of loopt hij door krijgt hij er een stroomstootje bij en piept het bandje ook sneller.
kat wordt heus niet geëlektrocuteerd :-p

Batterij gaat overigens ongeveer 3 maanden mee.
lampje knippert vanzelf rood als de batterij leeg dreigt te raken, dan is die echt nog niet meteen leeg

Ik vind het een ideale oplossing, wij willen een kat en niet de buurt

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 20:08

En is het anders ook geen optie om bij de buren in de tuin zo'n verjaag iets neer te zeggen? Als ze het eenmaal niet meer leuk vinden in die tuin dan gaan ze vanzelf een ander plekje zoeken. Als ik het zo hoor hebben ze ruimte genoeg en de bossen om hun heen.

Fredt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-15 22:53

Bedankt voor jullie reacties nog!!!

Kattenluik is echt geen optie omdat ik niets permanents wil en mag veranderen hier in/aan het huis.

Tamadine: de tuinen rondom zijn ook allemaal 5000 m2 of groter, lijkt me een onmogelijke taak om bij alle buren op zo'n oppervlakte zo'n verjaar iets neer te zetten.

Ik heb net een cat fence invisible fence besteld. Hoop deze na het weekend te kunnen installeren. Ik ben ontzettend benieuwd naar mijn ervaring straks!!