Help! Mijn konijn is ziek.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

soof14

Help! Mijn konijn is ziek.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-15 16:33

Hallo,
Mijn konijn is ziek ik kwam er gister avond achter dat hij het eten van de dag ervoor had laten staan dit is niks voor hem ! Dus zoeken op internet en waarschijnlijk heeft hij een verstopping. Dus hup naar de winkel een ananas gekocht en geperst. Dit in zijn drinkflesje gedaan maar hij wil er niks van hebben. Toen wat nat sla in een bakje gedaan kijkt hij ook niet naar om.
Dus net wou ik hem met een spuitje het ananas sap in zijn mond spuiten. Maar hij sprong helaas van het krukje af en loopt nu in de tuin. Gelukkig kan hij de tuin niet uit en loopt hij wel vaker helemaal los. Dus hij zal aan het eind van de avond wel weer in zijn hok zitten. (Als ik hem probeer te vangend word het een kat en muis spelletje) nu wacht ik nog even af tot morgen en probeer hem vanavond nog wat ananas sap te geven .
Blijft hij eten en drinken weigeren ga ik morgen met hem naar de dierenarts.
Maar heeft iemand nog tips ? En dingen die zouden kunnen helpen ?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-04-15 20:30, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel aangepast om het iets duidelijker te maken.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 16:35

dierenarts vandaag ? :) als konijnen niet eten of drinken gaan ze meestal dood...

soloro

Re: help !

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 16:36

Ik zou gelijk vandaag gaan, vaak als konijnen al iets laten merken is het al (bijna) te laat :) Dus hop even DA bellen.

soof14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-15 16:39

Ik bel zo gelijk de dierenarts !

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 17:30

Dit is toch echt een spoedsituatie, een konijn dat al anderhalve dag niet eet... Zeker niet wachten tot morgen. Ik ga er vanuit dat de dierenarts ook wil dat je direct langs komt.

Ariannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 17:33

Wat denk je van naar de da te gaan? :?

shettiessx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 17:38

je had eigenlijk gelijk de da moeten bellen maar dit is nu te laat. ik hoop dat je konijntje het red, zsm naar de da dus!

soof14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-15 20:17

Morgen middag naar de dierenarts ! We hoefden niet gelijk te komen want hij liep nog vrolijk rond door de tuin. Het kunnen ook zijn tandjes zijn. Hij is nu nog heel fit en loopt nog ben benieuwd morgen.

soloro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 20:20

soof14 schreef:
Morgen middag naar de dierenarts ! We hoefden niet gelijk te komen want hij liep nog vrolijk rond door de tuin. Het kunnen ook zijn tandjes zijn. Hij is nu nog heel fit en loopt nog ben benieuwd morgen.

Lekkere DA dan... bij konijnen is niet eten/drinken vaak spoed. Toen mijn konijntje niet meer at moest ik gelijk met spoed komen (beestje heeft het helaas niet gehaald, moest gelijk ingeslapen worden).

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 20:22

Los van het DA-verhaal... waarom ananassap :o?

soof14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-15 20:25

Foaly schreef:
Los van het DA-verhaal... waarom ananassap :o?

Als een konijn een verstopping heeft lost ananas sap het op ofzo :p las het op internet schijnt goed te werken.

Ariannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 20:31

Ben je al bij de da geweest ts?

soof14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-15 20:33

ariannexrich schreef:

Nee als je terug leest hebben vanavond gebeld en morgen een afspraak. Meneer konijn huppelde nog door de tuin dus ze zag niet gelijke spoed.

shettiessx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 20:34

konijn dat niet eet/drinkt is spoed!

iirrssjjee

Re: Help! Mijn konijn is ziek.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 20:35

Konijnen laten ook niet merken als er iets is, omdat ze dan vatbaarder zijn voor roofdieren. Ze blijven dus sterk voor de buitenwereld, maar van binnen...

soloro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 20:35

soof14 schreef:
ariannexrich schreef:

Nee als je terug leest hebben vanavond gebeld en morgen een afspraak. Meneer konijn huppelde nog door de tuin dus ze zag niet gelijke spoed.

Vergeet niet dat dat binnen half uur zo omgeslagen kan zijn en beestje er doodziek bij zit. Niet eten/drinken bij konijn is over het algemeen echt spoed.

soof14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-15 20:37

Ik snap het maar kan er nu niks meer aandoen. Ga hem vandaag/vannacht nog een paar keer checken hoop het beste . en iedereen die zegt dat het spoed is dat weet ik nu wel :p

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 20:38

Wat een bizar advies. Zodra de darmen stil komen te liggen is het einde verhaal. Kan me niet voorstellen dat een arts dat advies gegeven heeft

soloro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 20:39

soof14 schreef:
Ik snap het maar kan er nu niks meer aandoen. Ga hem vandaag/vannacht nog een paar keer checken hoop het beste . en iedereen die zegt dat het spoed is dat weet ik nu wel :p

Dan bel je even de spoed dierenarts :) 'S nachts is er altijd een dierenarts in jouw omgeving open :)

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 20:41

Ananassap werkt inderdaad goed.

Maar wat ik niet begrijp is dat je zo lang hebt gewacht met het geven in een spuitje. Dat had je dus gelijk moeten doen en ook niet alleen. Zulke "klusjes" moet je samen doen. Een houdt het konijn in de houdgreep en de andere spuit het sap drup voor drup in zijn mond.

Hopelijk is het nog niet te laat, hier ervaring met een "gasbuik" en dat was binnen een paar uur afgelopen. Wel bij dierenarts geweest, maar was al te laat dus.

Ariannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 20:46

Ik hoop dat je konijntje het overleeft!

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 20:47

Het advies van ananassap ken ik ook, maar het nut vind ik twijfelachtig. Ten eerste heb ik meerdere keren al gelezen dat de enzymen die in ananas zouden zitten al in de maag worden afgebroken en dus niet iets doen bij een verstopping. En je moet wel zeker weten dat het een verstopping is en niet iets anders. Ten slotte, als het verstopping is en ananas werkt dan nog zou ik dat niet als enige behandeling willen gebruiken, pijnstilling en medicijnen om de darmen de stimuleren kunnen ook nodig zijn.

anne_joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 20:48

Wanneer je konijn blijkt te hebben van gas in zijn buik raad ik aan om zijn buik te masseren. Toen mijn konijn dit had heb ik hem dwangvoer gegeven en zijn buik gemasseerd. Bij het masseren hoorde je het gas vrijkomen en dit heeft hem dan waarschijnlijk ook erg goed gedaan. Hierdoor heeft hij het waarschijnlijk overleefd. Dus als je dierenarts morgen aangeeft dat het om gas in zijn buik gaat raad is dit aan ;)

Andreeaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 20:49

Heeft hij wel gepoept? (waarschijnlijk niet)

Ik snap eigenlijk ook niet dat de da je niet gelijk laat komen. Hier ook helaas een konijntje gehad die eraan is overleden wel bij de da geweest hij had lucht in zijn maag.

Andreeaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 20:50

Als dwangvoer kun je ook babyhapje wortel geven of toedienen met een spuitje.