Kuikentjes op komst!?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

gerpiegorp

Kuikentjes op komst!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-15 15:52

Heehoii! :)

Wij hebben 2 jaar geleden onze kippen weggegeven aan een kinderboerderij, ze waren oud, legden bijna geen eieren meer en kwamen niet zo mooi meer door de rui. Dus we moesten onze wyandotjes vaarwel zwaaien.

We misten de kippen toch wel, ook de eieren en dat getok als je in de tuin was. Mijn moeder is toen bij een tuincentrum geweest en daar hadden ze een heel groot stuk grond met allemaal kippen. Ze hadden kuikentjes en dit was natuurlijk een hele leuke kans :)) dus we kregen nieuwe kipjes. Drentse krieltjes :).

We hebben ze vanaf kuiken zijnde gekregen en nu, ja ja, nu zijn er 2 broedse hennen :D

We hebben toen we de vorige hadden al 2 keer eerder een aantal kuikentjes gehad (waarvan 1 keer groene eieren die we gewoon onder de kip hebben gelegd en daar waren 2 kuikentjes uit gekomen :) )

Dus, misschien hebben we over 3 weken een stel kuikentjes :D.

Ik zal zo even foto's plaatsen van het broedende stel.

Ik wilde even het nieuws delen, heb best veel zin in! Dus hopen dat ze de 3 weken halen en we een paar kleine chickies krijgen :')

Nog even een vraagje: wat is jullie ervaring met de Drentse kriel?
We hebben ze in geen mogelijkheid tam kunnen krijgen (de winter periode zit er natuurlijk ook tussen), er is wel gezegd dat ze schuw zijn, maar wel tam te krijgen.

En hoe doen de 'profesionele' kippenhouders het met een broedende kip?
Het is nogal lastig met 2 andere hennen die nog gewoon eieren leggen en ze onder de broedende kippen leggen, scheiden lukt niet, ze worden helemaal gestrest en gaan van de eieren af.

Als jullie nog tips hebben of iets anders, laat het maar weten, een reactie zou ook leuk zijn! :)

EvelynZ

Re: Kuikentjes op komst!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 20:21

Wij hebben brahma en orpington kippen en sinds vorige week is er 1 orpington hen aan het broeden :D
We hebben in totaal 3 hanen en 5 hennen. De hennen zijn al aan het leggen maar zijn nog niet broeds, maar dat komt vast nog wel. Ze krijgen overigens geen legkorrel ofzo, gewoon (gemengd) graan.
Ze hebben een tuin van 2000 vierkante meter ter beschikking en wij hebben elke dag super-biologische scharrel eieren! *\o/*

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 23:07

Ik snap alleen nog niet zo goed waarom de wyandottes weg moesten?

gerpiegorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-15 06:49

snowdon schreef:

Ze waren oud, waren bijna niet meer aan de leg en 2 van de kippen die we later kregen waren nogal aggresief en pikten de eieren kapot. Dus we hebben ze naar een kinderboerderij gedaan. Konden ze nog even genieten van hun oude dag om het zo te zeggen haha.

gerpiegorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-15 06:56

EvelynZ schreef:
Wij hebben brahma en orpington kippen en sinds vorige week is er 1 orpington hen aan het broeden :D
We hebben in totaal 3 hanen en 5 hennen. De hennen zijn al aan het leggen maar zijn nog niet broeds, maar dat komt vast nog wel. Ze krijgen overigens geen legkorrel ofzo, gewoon (gemengd) graan.
Ze hebben een tuin van 2000 vierkante meter ter beschikking en wij hebben elke dag super-biologische scharrel eieren! *\o/*

Wat leuk! Ik vind het zo'n leuk gezicht dat broeden haha.

De vorige kippen mochten gewoon loslopen in de tuin, alleen deze kippen zijn zo schuw dat ze waarschijnlijk de tuin uit fladderen (ze kunnen redelijk hoog vliegen).
Bij ons krijgen ze grid (gestampte schelpjes), gemengd graan, gewoon kippenvoer en legkorrel. Vroeger deden we ook nog karnemelk voor een stevigere eierschaal, maar deze kippen hebben stevige eieren dus dat is niet nodig. Een uitgebreid dieet dus :')

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 07:08

We hebben genoeg kippen maar geen die broed. Een brama die vorig jaar ging broeden maar twee dagen voor de einddatum eraf ging. Nu 12 eieren met broedmachine en vannacht/vanmorgen de eerste drie geboren.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 07:16

Wij hadden krielkippen.Maar geen haan en 1 krieltje was steeds broeds dus een stiefei geregeld.Maar dat was van een grote kip.Krieltje zat er echt opgepropt op en liep later met een reuze kind rond die net onder haar vleugel paste.

gerpiegorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-15 20:56

Even een update, was het helemaal vergeten :')

Uiteindelijk waren het 3 kippen geworden die aan het broeden waren, vandaag heeft het eerste kuikentje geprobeerd om uit het ei te komen, bovenkant was er helemaal af, hij hoefde er alleen nog maar uit te stappen maar is helaas dood gegaan...
Mijn moeder heeft ontzettend zitten twijfelen of ze hem (toen hij nog bezig was) onder de lamp te doen... Toch maar niet gedaan.

Nu zitten we een beetje te gissen waardoor het komt, we zouden het bij god niet weten :n

We weten ook niet hoeveel eieren er onder liggen en of ze allemaal vol zijn, dit durven we ook niet te bekijken want dan gaan die kippen in de stress..

Dus ja..... Afwachten maar en hopen dat het goed komt :(:)

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 20:58

gerpiegorp schreef:
snowdon schreef:

Ze waren oud, waren bijna niet meer aan de leg en 2 van de kippen die we later kregen waren nogal aggresief en pikten de eieren kapot. Dus we hebben ze naar een kinderboerderij gedaan. Konden ze nog even genieten van hun oude dag om het zo te zeggen haha.

Dat soort kippen krijgen wij dagelijks binnen, gedumpt in een natuurgebied. Jammer... Hadden ze bij jullie niet hun laatste oude dag kunnen slijten..? :(

gerpiegorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-15 21:16

Eoweyn_x schreef:
Dat soort kippen krijgen wij dagelijks binnen, gedumpt in een natuurgebied. Jammer... Hadden ze bij jullie niet hun laatste oude dag kunnen slijten..? :(

We hebben ze niet gedumpt hoor, de vader van een collega van mijn moeder die heeft op het erf allemaal kippen en daar mochten wij deze ook bij doen.

Ze waren al oud, twee kippen waren ongelooflijk agressief tegen de andere (oudere) kippen. Er was al een kip dood gegaan...

Zelf vind ik het juist beter om ze daar heen te doen, waar ze gewoon lekker kunnen scharrelen op een veel groter stuk grond, van hun pensioen kunnen genieten :+. Niet dat ze het hier slecht hadden hoor :o

De kaas-en-eieren kraam op de markt heeft ook heel veel scharrelkippen, daar worden ze ook gewoon over het hek gedumpt... Vind dat zo raar, maar ja.. Je kunt er niks aan doen