HELP! Kat durft niet meer naar buiten!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

xLeonietje

HELP! Kat durft niet meer naar buiten!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-15 13:35

Hoi iedereen!

Ik heb een hele lieve poes: Nouki en ze is nu 1,5 jaar oud. Ze is een echte buitenkat. Vaak was ze alleen s'avonds binnen voor haar eten en de dagelijkse aandacht maar verder was ze gewoon buiten. Maar sinds een tijdje hebben de buren ook een kat. De laatste tijd merkten wij dat Nouki veel meer binnen zat en durfde ze gewoon echt niet meer naar buiten. Wat er dan dus gebeurd als ze wel naar buiten gaat is dat ze na een minuut weer door het kattenluikje komt vliegen met een hele dikke staart en dan verstopt ze zich. We hebben zelfs een keer gehad dat de kat van de buren zelfs nog binnen achter haar aan zat, of dat die kat dan in de achtertuin bleef staan en wachten tot Nouki naar buiten komt. Wat we dus wel eens doen is zo snel mogelijk erachter aan met een plantenspuit, maar hij blijft komen... Nou is onze poes gechipt dus hebben we ook al gekeken naar elekrische kattenluikjes maar deze zijn vaak toch wel heel erg duur. Dus vroeg ik me af of een van jullie hier misschien ook ervaring mee heeft of tips heeft. Zou in ieder geval heel fijn zijn!

Groetjes Leonie

Hevonen

Re: HELP! Kat durft niet meer naar buiten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 13:39

Dat blijft een probleem. Wij hebben dat ook gehad, onze kat kon niet tegen twee agressieve buurkaters op. Hij werd er zelfs in huis onzindelijk van. Verhuizen was uiteindelijk de oplossing...

Misschien durft ze wel buiten als jullie ook buiten zijn.

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 13:42

Geen ervaring met je probleem maar wel ervaring met een kattenluikje op chip en wij vinden het ideaal! Hij gaat inmiddels al een aantal jaar mee en nog steeds tevreden en de investering waard. We hadden weleens vreemde katten binnen, en hebben sindsdien zo'n selectief kattenluikje. We hebben 2 keer gehad dat de katten niet naar binnen konden maar dat was omdat we zelf tegen de stekker hadden geschopt blijkbaar waardoor hij niet meer goed in het stopcontact zat. De andere keer was omdat er een 'slinger' van het vliegengordijn vast zat in het kattenluikje :+

xLeonietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-15 13:52

Ohja wij gaan eerst maar eens kijken of we misschien een makkelijkere oplossing kunnen vinden maar anders gaan we denk ik ook maar een elektrisch luikje kopen.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 13:53

gewoon binnen laten ? :roll:

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 13:55

Makkelijkste: kat binnen houden.

Of gewoon kattenluikje met chip.

Je kan ook je tuin omheinen zodat er geen andere kat in kan komen en die van jullie er niet uit.

xLeonietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-15 13:55

spicegirl schreef:

Dat vind ik zo sneu... Ze vind het zo fijn om buiten te zijn en lekker te rennen

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 13:56

xLeonietje schreef:
spicegirl schreef:

Dat vind ik zo sneu... Ze vind het zo fijn om buiten te zijn en lekker te rennen

Je vraagt op een makkelijke en goedkope oplossing; tada.

Kattenluikje met chipherkenning is niet zo schrikbarend duur; hebben jullie en kat plezier van. Gat in de deur is er immers al.

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 14:11

tuin omheinen met schrikdraad? Dat houdt de buurkat uit je tuin, en kan je eigen kat toch nog naar buiten

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 14:13

Tuin afzetten kan helpen, is alleen niet goedkoop. Kattenluik op chip ben ik groot voorstander van, ik heb er ook eentje. Vooral in zo'n situatie zou ik dat echt overwegen. Ze is bang van die kater en het is dan belangrijk dat ze binnen zich wel veilig voelt. Als hij vaker achter haar aan naar binnen komt, loop je het risico dat ze zich binnen ook niet meer veilig voelt, met allerlei mogelijke gevolgen zoals onzindelijkheid, agressie of andere gedragsproblemen.
Ik denk dus dat zo'n luik nog de goedkoopste en makkelijkste oplossing is (afgezien van haar binnen houden) want dan houd ze een veilige haven en heeft vanuit daar de mogelijkheid om afspraken te maken met de buurtkater en zich zo weer langzaam naar buiten te werken.
Katten moeten dit onderling zelf oplossen, wij kunnen niet meer doen dan zorgen dat ze een veilig thuis hebben. Achter de kater aan is zinloos zoals je al gemerkt hebt. Hij heeft namelijk allang succes gehad met zn gedrag, want jouw kat rent voor hem weg en dat is zn doel. Dat jij er met een plantenspuit achteraan komt boeit ze echt niet.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 14:13

ze vind het duidelijk dus niet meer fijn.
lekker binnen laten, en als ze echt wil, gaat ze vanzelf nog een keer..