kat eet planten, wat om hem te stoppen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

butengeweun

kat eet planten, wat om hem te stoppen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-15 11:56

Mijn lieve draak van nu ongeveer een jaar kan maar niet van planten afblijven.

Nu is het binnenshuis verholpen, naja gewoon geen bloemen/planten waar meneer bij kan neerzetten anders heb ik weer kale stelen.

Nu lopen ze ook buiten en ga ik mijn tuin aanplanten. Wat zou ik kunnen doen om hem te leren dat planten geen voeding zijn en ik zo een tuin heb met bloemen/planten en geen afgekloven stokjes.

Kat is gecastreerd, heeft bijna heel de dag door brokjes. Leuke is kattengras zit hij niet aan }:0

Bij de aanleg van de tuin hou ik er wel rekening mee niet echt giftige planten neer te zetten maar kan niet alles uitsluiten.

Wie heeft de tip voor deze rakker

Isaboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 14:52

heeft geen zin heb ik hier gemerkt :n binnenshuis heb ik geen planten of bloemen staan die liggen anders letterlijk in stukjes door het hele huis heen. als je het ziet de plantenspuit erop zetten ~~}> , maar de ervaring is als je 3 tellen niet oplet er weer een stuk aan gort is. :') je zal als je ze heel wilt houden er continu bij moeten blijven ben ik bang.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Re: kat eet planten, wat om hem te stoppen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 15:06

Wat voor brokjes krijgt hij?
Zoiets kan meerdere oorzaken hebben. Soms ligt het aan de voeding, tekorten lossen ze dan zelf op die manier op. Doet hij het altijd of nu in het voorjaar meer? Aangezien katten ook gras eten om haarballen uit te braken.
Het kan ook gewoon verveling zijn. Een kater van die leeftijd heeft veeeeeeeel uitdaging nodig. Meerdere malen per dag spelen kan een oplossing zijn. Ze moeten hun energie kwijt en als je daar te weinig geschikte mogelijkheden voor geeft, zoeken ze hun eigen vermaak!

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 15:11

Heel weinig.. Onze kat blijft ook planten eten. Zij heeft een gevoelige maag en eet vaak planten als ze last heeft (oa bij te lang geen toegang tot brokjes).
Ik moet wel zeggen dat het beter onder controle blijft als ze met enige regelmaat een stuk rauwe kip krijgt! Dat zal dan toch een goede invloed hebben op het maagzuur denk ik.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-15 15:11

Hij loopt nu overdag buiten met zijn broer, en die 2 rennen en vliegen de hele buurt door om het zo maar te zeggen. In de avonden liggen ze alleen maar voor pampus op de bank.

Dit is de favoriete houding

Afbeelding

Brokjes hebben ze animonda. Na veel recensies lezen en kosten vergelijken deze gekozen en daar doen alle 3 de katten het goed op.

Hij doet het al vanaf dat ik hem heb, duurde wel even voordat ik doorhad dat hij de dader is. Als ik hem kan zien doet hij het niet.

Vorig jaar in het begin at hij een buitenplant die niet zo best was, braken ervan en wat slijm op de mond dus dachten we nu leert hij het wel dat is niet lekker. Maar een uurtje later zat hij er weer aan -O-

Voor het braken dachten wij ook al. Heb daarvoor expres kattengras gehaald en geplaats. Dat is ook de enigste plant in huis waar hij bij kan. Maar daar eet hij niets van. Hij is puur gefixeerd op de bloemen lijkt het wel
Laatst bijgewerkt door butengeweun op 07-04-15 15:16, in het totaal 1 keer bewerkt

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 15:16

cactussen :+ dat is het enige dat hielp bij onze sloopkogels. Iedere mooie plant die hebben gehad heeft binnen no time het loodje gelegd. Werd en niet op geknaagd dan werd er wel in gesprongen. En als hij daar niet groot genoeg voor was dan is omtrekken of op de grond gooien ook een prima alternatief.

Met de AH moestuintjes actie hebben we gelijk drie kassen gekocht want we hadden al voorzien dat elk groen stengeltje dat zijn hoofd boven de grond liet zien het loodje zou leggen en dat is maar goed ook: madame poes probeert nu onderlangs de plantjes naar zich toe te hengelen om dood te maken _-:(

Voor onze bloembakken buiten hebben we nu cacaodoppen gekocht in de hoop dat ze die idd net zo smerig vinden als men op internet beweert.

helaas hier geen opbeurende noot: we hebben alles geprobeerd maar niets helpt. Sterkte :+:

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 15:18

Heel eerlijk? Niet.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 15:24

Effe een vraag dan he. Laten ze wel de planten van de buren heel ?

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-15 15:28

geen idee, die zijn al groot en volwassen, mijn tuin is nu nog alleen bestrating en grond met wat bollen (deze krijgen alleen geen knoppen zie alleen afgekloven stompjes staan -O- ) Daar moet dus alles nog aangeplant worden en dan zijn ze nog niet zo sterk dat ze het aankunnen dat een kat ze telkens probeert te kortwieken.

De klimplant van de buren die over de schutting groeide was iedergeval niet veilig vorig jaar en is hij ook goed beroerd van geweest dus die heb ik snel aan mijn kant kortgewiekt.

Wel zijn ze toen pas in het najaar wat naar buiten gegaan en eer ze over de schutting durfde waren we ongeveer in december dus weinig bloeiende planten.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 15:29

Stroomdraad voor de planten in de tuin langsmaken?

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 15:41

Simpelste oplossing is dan je planten afschermen. Net erover oid, zodat hij er echt niet bij kan.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 15:44

Pfoehhhh zulke katten zou ik niet blij mee zijn. Inderdaad afdekken of kat gewoon .lomp straffen . Oftewel meteen emmer water erover als hij ook maar aanstalten maakt

Hatsjie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 15:45

Ik heb de echte plantjes opgegeven, heb wat geld geinvesteerd en tegenwoordig kunststof planten staan.

Hatsjie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 15:46

In huis dus hé

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 15:54

little_birdy schreef:
Pfoehhhh zulke katten zou ik niet blij mee zijn. Inderdaad afdekken of kat gewoon .lomp straffen . Oftewel meteen emmer water erover als hij ook maar aanstalten maakt

Weet je wat het effect hiervan zal zijn? De kat leert dat ie van de plantjes af moet blijven als baasje aanwezig is... Met het risico dat baasje voortaan stress betekent.
Hij zal namelijk zelf een reden hebben om dit te doen. Wat die reden is valt niet zo makkelijk te zeggen, maar als ie geen alternatief ziet/krijgt, zal ie het willen blijven doen. Voorkomen dat ie erbij kan, zorgt er voor dat ie zelf een alternatief gaat zoeken.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-15 18:36

-O- Zwerte wat kan de redenen dan zijn. Ze zijn keurig ontwormd ontvlooid en krijgen naar mijn inzien goed voer.

Als alternatief heb ik kattengras staan maar dat eeten ze niet.

Little birdy, hij krijgt ook wel eens een flinke opbrander. het aanrecht hebben we zo ook afgeleerd. Al duurde het lang. Ik ben van mening net als met paarden een straf op het juiste moment maakt ze niet bang voor je. Pas als je het op een verkeerd moment doet gebeurt dat.

Dus zwerte als je nog wat weet waardoor hij het doet graag

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 21:31

Ik zou je graag een antwoord geven, maar dat kan ik niet. Zoals ik al zei kan het voeding zijn (maar gezien je voer lijkt me dat onwaarschijnlijk) en verveling is dus ook een veelvoorkomende oorzaak. Maar aangezien hij zich prima vermaakt met zn broer, is die kans ook klein.

Er is altijd een reden, maar jammergenoeg is een persoonlijke voorkeur voor plantjes ook al reden genoeg.... Het zijn toch echt karaktertjes met een sterk eigen willetje en als meneer zich gewoon kostelijk vermaakt met planten en bloemen, dan is dat reden genoeg om ermee door te gaan. Dan kom je gewoon niet verder dan hem afleren er aan te zitten waar je bij bent en zo te horen is dat al wel gelukt? Het echt afleren is gewoon heel lastig als ze er zelf voordeel van voelen. Ziek worden heeft hem dus ook niet geleerd ermee te stoppen, dus de drang is blijkbaar wel erg groot.

Je kan een truukje verzinnen waardoor hij altijd een correctie krijgt bij de planten, maar in de praktijk is dit lastig te bereiken. Je hebt bijv een apparaatje waar een stoot lucht uit komt als de kat erbij in de buurt komt. Meeste katten vinden dit vreselijk. Met een beetje geluk gaat de kat dat koppelen aan de planten, maar er zijn genoeg slimme typjes die het koppelen aan het apparaatje dus zodra je die weghaalt beginnen ze doodleuk weer. Maar er zijn ook wel katten waar het wel bij werkt, hier kom je alleen achter door het te proberen.
Daarom denk ik dus dat onbereikbaar maken toch echt de snelste en meest effectieve oplossing is. Misschien een stukje tuin voor hem reserveren waar hij zich wel op mag uitleven? Ik weet niet wat de indeling is, maar als je bijv verschillende borders hebt, kan hij er eentje krijgen. Ze kunnen namelijk echt wel leren dat het ene stuk wel mag en het andere stuk niet, mits het wel duidelijk een ander deel is zoals een aparte border. Dan kan hij toch zn gedrag uitvoeren namelijk en heb je meer kans dat hij de rest met rust laat.
Wel vreemd dat ie het kattengras weer niet wil. Heb je verschillende merken geprobeerd? En verschillende plekken neergezet? Ik heb zelf een kat gehad die het wel at, maar heel weinig. Totdat ik een plantenbak op het balkon zette met gewoon simpel gazongras gezaaid. Dat was blijkbaar een stuk lekkerder dan de dure bakjes kattengras. Het blijven toch eigenwijze beestjes!

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 21:36

Ik smeer altijd Vicks Vaporub over de rand van de pot, dat heeft hier enorm geholpen. Iedere keer als ze te dichtbij kwamen, dus om te knabbelen/graven prikte het in de ogen dus na een tijdje probeerden ze het helemaal niet meer. Als ik merk dat ze weer beginnen gooi ik er weer een kuurtje Vicks tegen aan en dan is het weer over. Je moet het wel één twee keer per dag herhalen als ze hardnekkig zijn, maar zo'n potje kost niets dus ik vind het een fijne en goedkope oplossing.

Hier hielp op heterdaad betrappen/straffen dus niet, ook als ze dan een douche kregen met de plantenspuit. Het enige wat ze daarvan leerden was dat je er voor moet zorgen dat baasje je vooral niet ziet als je stout bent...

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 21:47

Lara_Silver schreef:
Ik smeer altijd Vicks Vaporub over de rand van de pot, dat heeft hier enorm geholpen. Iedere keer als ze te dichtbij kwamen, dus om te knabbelen/graven prikte het in de ogen dus na een tijdje probeerden ze het helemaal niet meer. Als ik merk dat ze weer beginnen gooi ik er weer een kuurtje Vicks tegen aan en dan is het weer over. Je moet het wel één twee keer per dag herhalen als ze hardnekkig zijn, maar zo'n potje kost niets dus ik vind het een fijne en goedkope oplossing.

Hier hielp op heterdaad betrappen/straffen dus niet, ook als ze dan een douche kregen met de plantenspuit. Het enige wat ze daarvan leerden was dat je er voor moet zorgen dat baasje je vooral niet ziet als je stout bent...

Sorry ik moest even hard lachen om jouw katten. Dit is precies wat ik bedoelde, ze leren vaak veeeeel te goed waar de correctie vandaan komt dus moet je zorgen dat het onzichtbaar is. En dat is in de praktijk erg lastig! Jouw vicks is een mooie oplossing, die ga ik onthouden!

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 12:43

Ja echt, en dat kregen we beiden niet voor elkaar helaas, zelfs als we slopen haha! Dus de Vicks is dan prima, ze krijgen vanzelf een correctie, ook als we niet thuis zijn. :)