Konijntjes plukken elkaar kaal

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sheran

Konijntjes plukken elkaar kaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-15 21:07

Hoi allemaal,

Ik heb nu 3 jaar 2 mannetjeskonijnen in een grote buitenren zitten. Eerst had ik er eentje, maar ik vond dat hij een vriend nodig had en dus is er eentje bij gekomen. Ze moesten langzaam aan elkaar wennen, maar nu zijn ze echt gek op elkaar en liggen heel vaak tegen elkaar aan/over elkaar heen.
Alleen... ze takelen elkaar zo toe! Ze zien er niet uit! Soms hebben ze een klein vechtpartijtje en dan is er weer een pluk haar uit, of een beet in de lip, of een krab boven het oog... en soms 'rijden' ze op elkaar en dat gaat geloof ik ook snel wat gewelddadig. En op andere momenten liggen ze weer heerlijk gezellig tegen elkaar aan elkaar te likken.

Wat moet ik hiermee? 2 konijntjes casteren is een behoorlijk uitgave die ik liever niet doe, dus als het op andere manieren verholpen kan worden doe ik dat liever. Of is het misschien helemaal geen probleem en moet ik ze konijn laten zijn? Ik vraag het naar aanleiding van een vechtpartijtje laatst waardoor eentje nu een flinke korst op zijn schouder heeft en wat haartjes op het gezicht mist.

Het hok is behoorlijk groot en ze hebben de gelegenheid zich in hun eentje terug te trekken.

Black2000

Re: Konijntjes plukken elkaar kaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 21:11

Helaas komt het vaak voor bij de combinatie van mannetje en mannetje! Bij vrouwtje en vrouwtje ook!
De ideale combi is gewoon mannetje en vrouwtje! Heb nog nooit problemen gehad met mijn koppels!

Succes, ik weet ook zo snel geen oplossing, maar castreren kan helpen, alhoewel dat denk ik bij mannen niet het hele probleem wegneemt!

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 21:16

Meest ideaal? Beiden castreren en allebei een vrouw geven, of 1 castreren en de ander ruilen voor een voedster.
Door al die hormonen zullen ze zich waarschijnlijk helemaal niet lekker voelen en twee van die bommetjes bij elkaar werkt vaak gewoon niet. Je zou ze kunnen scheiden, dat ze elkaar wel zien maar niet kunnen vechten, zo hebben mijn twee eerste rammen geleefd. Maar degene die na de dood van de ander een vrouw kreeg(na castratie), was een stuk rustiger en blijer.

Edit; door dat rijden heb ik een keer met 1 van de rammen bij de DA gezeten omdat de ander hem in zijn ballen had gebeten.. het kan dus ook echt bloederig worden.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-15 21:18

Is dat niet heel erg sneu, ze scheiden? Ze hebben ook echt wel veel aan elkaar en lijken een beetje down als ze uit elkaar zijn. Ik wil geen konijnen blijven houden (ben in Amsterdam gaan wonen en deze staan nog bij mijn ouders) dus beide een vrouwtje geven wordt een wat te grote happening, dan heb je ineens 2 hokken en 2 konijnen extra...

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 21:21

Mag ik eerlijk zijn? Je had beter even kunnen gaan googlen voordat je twee rammen bij elkaar in zet. Had wel heel anders kunnen aflopen. Het eerlijkste voor je konijnen is ze een dame te geven.
Máár, ik weet niet hoe ze gehuisvest zijn? Misschien dat met meer ruimte het probleem ook opgelost is. Dat ze af en toe even voor elkaar weg kunnen schuilen.. Succes in ieder geval.

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 21:25

Dat is een afweging die je maakt. Castreren is sowieso fijner voor ze, hoe minder hormonen hoe beter(een hengst laat je ook geen hengst als ie niets mag doen), en mijn ervaring is dat als ze eenmaal zijn begonnen het vaak escaleert. Die van mij zaten dus ook samen, totdat er een halve bal af was :+
Ik hield mijn rammen daarna naast elkaar in 'paddocks' zeg maar, meterlange rennen, waardoor ze door het gaas ook tegen elkaar aan lagen en samen renden. Maar zulke rennen bouw je niet zomaar.

Ben je erg gehecht aan beide dieren? Anders kun je misschien een ram ruilen voor een voedster bij een konijnenopvang en de overgebleven ram castreren. Als de ram dan overlijdt mag je vaak de voedster terug brengen(leen idee).
Er zitten een aantal konijnenkenners op bokt, die reageren hier vast ook nog wel. Misschien hebben zij een top tip :)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 21:29

Was dat niet iets wat je beter uit kon zoeken alvorens je eraan begon? Ik wil je niet afzeiken ofzo, maar het is niet dat je de brains er niet voor hebt om je hier goed in in te lezen.

Het zou zo jammer zijn als je na een week of een maand of soms gaat het vijf jaar goed, maar dan toch eindigt met anderhalf konijn.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-15 21:35

Ik heb me wel degelijk ingelezen destijds hoor, en ik wist heel goed dat 2 mannetjes problemen kon geven. We hebben het ook erg voorzichtig aangepakt, we hebben ze erg ruim gezet en ze kunnen dus ook goed voor elkaar wegrennen en ze hebben ook schuilmogelijkheden.
Het waren destijds niet alleen mijn konijnen, en mijn mede-eigenaar was fel tegen casteren, en vrouwtjes steriliseren was weer erg prijzig, en er kwam een mannetje op ons pad, dus besloten we dat eerst te proberen, en als het niet ging de konijntjes weer uit elkaar te halen, het laatste mannetje terug te brengen en toch maar een vrouwtje te zoeken. Maar het ging goed en ze zitten nu dus al 3 jaar zo.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-15 21:38

Het lijkt ook soms wel alsof ze het opzoeken, want soms kunnen ze makkelijk weglopen maar gaan ze toch aan elkaar zitten plukken :P

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 21:45

Hoe groot is je hok/ren dan?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-15 21:48

Er is een hok van ongeveer 2 bij 1 meter, met 2 kleine nachthokken erin, en de ren is ongeveer 2 bij 3 meter en er staan wat stronken enzo in. Soms zet ik even een stukje af waardoor er weer wat gras kan groeien, dan is hij 2 bij 2 meter.

Edit: de 4 en de 3 zitten te dicht bij elkaar :')

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 21:51

Ah dan zit daar je oplossing dus niet, want dat kinkt echt mooi ruim zeg!

Edit: Ik wil nog wel even zeggen, een jaar of 10 geleden hebben kennissen van ons ook twee rammen bij elkaar gehad. Na een hele lang periode heeft de ene toch de andere vermoord ;( Ik zou echt overwegen om ze uit elkaar te halen.
Laatst bijgewerkt door kwii op 06-04-15 21:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 21:52

Nou ja echt goed gaat het natuurlijk niet, konijnen horen elkaar niet te verwonden, ook niet een sneetje in de lip, oog etc.
Zo heb ik hier een rammetje zitten dat tijden op deze manier met een andere ram heeft samen gewoond, ach ja af en toe wondje bij het oog. Gevolg nu is dat de oogleden door de af en toe een wondje zo beschadigd zijn dat de oogharen naar binnen staan. Hier moet hij nog aan geopereerd worden. Onderschat het daarom niet, een abces ontstaat ook super snel zo.
Ze hebben nu niet beter en gezien het groepsdieren zijn zullen ze altijd wat blijer met elkaar zijn dan alleen, maar dit is geen leefbare situatie, een situatie waarin ze wel willen, maar ook frustratie is.
Beide laten castreren kan een oplossing bieden, maar geeft geen garantie. Ik heb regelmatig gecastreerde rammen bij elkaar wat prima gaat, maar sommige blijven strubbelingen houden en dan is het voor de konijnen niet leuk, zeker omdat ze veel gelukkiger zijn met dan een maatje waar het echt mee klikt.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-15 21:55

Kwii: ja, hij is echt fijn ruim, ze hebben alle gelegenheid om weg te lopen.

Hm ja Faniek, wat raad je nu aan dan?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 22:22

Zelf zou ik aanraden om er één te castreren en de ander (eventueel ook gecastreerd) te ruilen voor een voedster bij de opvang.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 21:01

Mizora schreef:
Zelf zou ik aanraden om er één te castreren en de ander (eventueel ook gecastreerd) te ruilen voor een voedster bij de opvang.

Dit raad ik ook aan :j

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 22:24

Mizora geeft de beste optie.
Vindt je die stap nog te moeilijk en wil je het nog een kans geven + heb je de mogelijkheid om de kans te geven (de kosten) dan kan je ook eerst kijken als je beide castreert of dat stabiel kan worden. Als het niet werkt kan je dan altijd nog kiezen de ene te koppelen met een dame en de andere via een opvang te herplaatsen met een dame, maar ik kan niet in jouw situatie kijken. Ik heb genoeg goede gecastreerde rammen koppels (ongecastreerd niet) gezien in ieder geval, maar ook die volledig mis gaan dus castratie geeft geen garantie.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-15 10:08

Ik ga er even over nadenken, ik vind het nogal wat een konijntje 'in te ruilen'. Ik zal mijn andere dan ook wel echt gaan missen.
Maar het is dus niet zo dat ze 'niet goed samen gaan', ze zitten gewoon enorm aan elkaar te plukken. Maar wel vrijwillig, want ze zoeken elkaar ervoor op. Denk ook echt wel dat ze het heel gezellig hebben samen. Omdat ik een fotoshoot heb met konijntje 1 binnenkort en hij weer een beetje fluffy moest zijn, heb ik hem vandaag even gewassen en nu zit hij alleen op te drogen. Maar hij is wel een stuk minder levendig zonder zijn grote vriend :)

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 13:45

Je weet dat een konijn wassen ook echt not-done is?

Maar ze plukken dus aan elkaar, halen ze elkaars wintervacht er misschien uit of wat?
Je verteld ook dat ze wel eens wondjes etc hebben, vraag me dan toch af hoe goed ze samen gaan hoor. Maar ja als jij niets wil doen met de oplossingen is natuurlijk jou zaak.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-15 16:28

Hoeft niet zo verwijtend hoor kwii ;) Ik zeg alleen dat ik de oplossingen in overweging ga nemen en ga bepalen wat voor ons de beste oplossing is. Ik hoef niet meteen een konijn het raam uit te gooien...

Ben het er overigens niet mee eens dat konijnen wassen not done is. Vaak wassen is slecht uiteraard, net als wassen met shampoo. En ook blijf ik van zijn oren en hoofd af. Maar mijn dierenarts heeft gezegd dat het totaal niet erg was om het beestje af en toe (in praktijk 2x per jaar) te wassen. In principe gewoon met lauw water, en een beetje babyshampoo bij de echt vieze stukken.

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 18:28

Ik bedoel het absoluut niet verwijtend eigenlijk, excuus als dat zo overkwam. Het is meer dat ik me zorgen maak over je konijntjes, niet dat ze elkaar straks toch helemaal uit elkaar rukken o.i.d.
Dat je er niet zomaar eentje weg gaat doen kan ik heus begrijpen, ik bedoel je raakt toch heel erg gehecht aan je dieren.

Vieze stukken wassen oke, maar dan moet je ook gaan nadenken hoe het kan dat je konijn zo vies is. Bij een normaal gezond konijn gebeurt dat namelijk niet, maar volgens mij ben je daar wel van op de hoogte.

Edit: Ik zie inderdaad wat je bedoeld met verwijtend, sorry sorry! :x

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 18:37

Natuurlijk zoeken ze elkaar op, het zijn groepsdieren of het nou perfect gaat of niet, ze zullen altijd elkaar opzoeken. Alleen zou ik echt niet zo door morren, hoe vaak ik hier rammen binnen krijg met dit soort verhalen, maar waar achteraf het echt niet zo leuk samen hebben als het zou kunnen met een voedster en een ex-ram samen. Ze kunnen veel gelukkiger zijn.
Ik zou ze in ieder geval beide castreren, wellicht hoef je dan helemaal niet over inruilen oid te denken.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-15 19:25

Geeft niet kwii, bedankt voor het ophelderen! Dat hij zo vies is komt door de ren, ze staan eigenlijk altijd buiten. De ren bestaat grotendeels uit zand waar ze in kunnen graven, en mijn langharige konijntje (zie avatar) maakt daar dan ook graag gebruik van. Dus zijn kontje wordt nogal vies als het modderig is op het zandstuk. Ze kunnen wel naar een droog stuk binnen, maar de regen lijkt hem niet echt te deren :P

Castreren is hier trouwens best een duur grapje (70 euro per konijn). Zijn dat gemiddelde prijzen? :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 19:27

Even rondvragen; kan per dierenarts verschillen namelijk :j

(Ik weet dat bij mij tussen 2 dierenartsen hemelsbreed nog geen kilometer zit maar alleen al in consult al 10 euro verschilt)

Van de bunnybunch:
Bel voor je besluit bij welke dierenarts je jouw konijnenmaatje laat castreren eerst de dierenarten in de buurt af. Vraag naar de prijzen van de castratie, de kosten van een castratie van een ram verschillen tussen de 50 en 80 euro,

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 19:29

Hier zitten 2gecastreerde rammen samen met een volle ram en dat gaat super, heb nog een volle ram maar die zet ik er dan terug niet bij bewust... 't risico op vechten ga ik niet pakken :) .

Edit@ (voor ik commentaar krijg) Zit nog een ren naast met 2 voedsters en momenteel kleintjes, spreekt voor zich dus waarom die andere mannetjes niet gecastreerd zijn. Hier zijn ze specifiek op ras en stamboom uitgezocht bij fokkers ;) .