Oudere parkiet tam krijgen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Chantal173

Oudere parkiet tam krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-15 14:34

Vorig jaar ben ik aan twee jonge grasparkietjes begonnen. Helaas is een van de twee overleden. Ik wilde graag een maatje voor Zippo erbij en kwam uit bij het asiel. Pietje is een vijfjarig mannetje die van een oudere man was. Hij is helaas weinig gewend. Ik zou ze graag samen los willen laten vliegen, maar het lukt mij niet om Pietje tammer te krijgen. In de kooi kan ik hem wel zonder problemen aanraken, maar het lukt me niet om hem op mijn hand te laten zitten. Ik heb ze een keer samen uit de kooi gelaten en dat was een drama! Bij Zippo hoef ik alleen maar te zeggen 'en nu het kooitje in'. Ik hoopte dat Pietje dit zou gaan nadoen, maar helaas. Ik moest toen weg en heb hem gevangen. Ik had geen keus omdat ik ze niet zonder toezicht met de hond durf los te laten.Heeft iemand nog tips om Pietje tammer te krijgen? Beloningen geven werkt niet bij goed gedrag want hij pakt niks uit de hand.

shettiessx

Re: Oudere parkiet tam krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 14:39

eerst in de kooi oefenen dat hij wel uit de hand pakt, en oefenen dat hij op je hand komt. als je hier een commando aan koppelt in de kooi, dan zal hij buiten de kooi ook snappen wat je bedoelt zodat je buiten de kooi verder kan oefenen.

Chantal173

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-15 14:33

Ik weet niet wat er is gebeurd maar na twee maanden van alles aanbieden, heeft hij vandaag eindelijk wat trosgierst uit mijn hand gegeten *\o/*

shettiessx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 16:00

super!
herhaal en oefen dit op het gemak. zo kom je steeds een stukje verder :)

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 16:02

Ik had ook parkietjes die niet tam genoeg waren, maar die konden prima uit de kooi, maar wel tegen schemering. Als het donker werd gingen ze vanzelf weer de kooi in.

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 16:03

Trosgierst vinden ze over het algemeen het lekkerst en daarmee kun je ze proberen 'over de streep' te trekken. Uit de hand eten is stap 1. Daarna proberen de borst te aaien wat later omgaat in tegen de borst duwen waardoor hij op je vinger stapt. Alles in heeeeel laag tempo doen. Bij ieder positief effect de 'sessie' eindigen. Vooral veel geduld hebben.

Chantal173

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-15 21:11

Amaris schreef:
Ik had ook parkietjes die niet tam genoeg waren, maar die konden prima uit de kooi, maar wel tegen schemering. Als het donker werd gingen ze vanzelf weer de kooi in.

Pietje is helaas niet zo slim :o?

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 08:50

Heb je het al eens echt geprobeerd? Heeft niet zoveel met slimheid te maken. Vogels gaan nou eenmaal altijd op nest/stok als het donker wordt. Dat doen ze nou eenmaal.

Chantal173

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-15 14:11

Amaris schreef:
Heb je het al eens echt geprobeerd? Heeft niet zoveel met slimheid te maken. Vogels gaan nou eenmaal altijd op nest/stok als het donker wordt. Dat doen ze nou eenmaal.

Al geprobeerd de ene gaat wel de kooi in maar Pietje blijft boven op de kooi zitten. Ik heb het een paar uur aangekeken maar hij maakt geen aanstalten om de kooi in de gaan, helaas.