Hoe konijnen goed tam krijgen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

meisje_

Hoe konijnen goed tam krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-15 13:54

Hallo allemaal,
misschien een stomme vraag maar ik weet me echt geen raad meer.
Ik heb mijn konijnen 2 vrouwtjes sinds afgelopen jaar augustus en konijntjes worden in juni 1 jaar.
Ik heb sindsdien ze elke dag proberen te aaien, knuffelen en oppakken.
Maar ze blijven het vervelend vinden om opgepakt en of geaaid en geborsteld te worden.
Omdat het halve teddy's zijn moeten ze geborsteld worden.
Ik kan ze inmiddels als ik buiten de ren zit een snoepje geven maar zodra ik in de ren zit komen ze nietmeer in de buurt.

Iemand tips/adviezen? of heb ik de pech dat ik twee boefjes heb die niet handtam te krijgen zijn.

*konijntjes staan buiten overigens*

benangelique

Re: Hoe konijnen goed tam krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 13:56

Oppakken vind geen enkel konijn leuk. Het zijn prooidieren. Ga bij ze op de grond zitten, laat ze naar je toe komen en borstel ze dan

meisje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-15 13:59

Dat heb ik al geprobeerd, rustig bij ze zitten, maar ze moeten echt elke dag geborsteld worden want anders krijgen ze klitten!
Bovendien als ik bij ze ga zitten bijten ze me vaak in mn benen :+

MarjoleinvdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 14:04

Zodra ze bijten moet je ze nat spuiten met de plantenspuit. Verder inderdaad wat benangelique zegt, gewoon gaan zitten (met wat lekkers in je hand) en laat ze naar je toe komen. Aai ze dan niet! Aai ze pas als ze echt onder jouw hand/arm zitten en niet meer weg rennen van de beweging van je hand. Rustig tegen ze praten wil soms ook helpen. Praat dan altijd op dezelfde toon, en doe dit ook als je naar de kooi toe loopt. Dan herkennen ze je stem en schrikken ze misschien minder snel.

meisje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-15 14:06

Dan ga ik dat vanaf vandaag proberen, misschien heb ik inderdaad te snel gewild!

Maar hoe doe ik dat dan met dat borstelen? Want als je dat een week niet doet heb ik 2 klittenbollen

MarjoleinvdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 15:52

Als je ze oppakt/borstelt zet je ze dan apart of naast elkaar? Als ik mijn konijntjes kam dan zet ik ze met 2 naast elkaar dan blijven ze een stuk beter zitten (op de tuintafel).

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 21:04

Gewoon laten zitten, het oppakken. Respecteer dat ze daar geen zin in hebben.

Met clickertraining kun je een konijn leren om naar je toe te komen. Ga iedere dag bij je konijnen zitten. Laat ze wennen aan je aanwezigheid, je geur en je stem. Neem wat lekkers mee. Het aaien komt dan vanzelf. Mijn nijntjes komen nu zelf hun kopje aanbieden om geaaid te worden. En zitten dan genietend te knorren. :D

Als konijnen bijten, moet je je eens afvragen of ze wel happy zijn. Neem je huisvesting en voeding eens onder de loep. En als een konijn bijt uit angst, doe je echt iets helemaal verkeerd. Net als een paard, bijt een konijn niet zomaar.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 11:05

Geen plantenspuit, ze zijn bang, het zijn prooidieren...
Volledig kort knippen zodat je ze niet hoeft te borstelen de komende tijd en dan de konijnen zelf laten komen, maar hou er rekening mee dat er prooidieren zijn die nooit wennen. Laat ze dan vier maal per jaar kort wieken door een trimmer of doe het zelf zodat je ze niet teveel hoeft te pesten.
Het is jammer dat er steeds meer langharige konijnen gefokt worden terwijl ze zelf helaas niks aan dat vachtje hebben. Hier worden ze ook regelmatig gedumpt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 11:21

Je bedoelt: zonde dat er zoveel ondoordachte langharigen met slechte haarstructuur gefokt worden.
Een echte angora hoef je zelden te kammen, enkel netjes te knippen.
TS, Als het haar zo klit en vervilt zou ik het wegknippen. Geen enkel konijn wil dagelijks geborsteld worden if opgepakt worden. Klitten kammen (ook hele kleintjes) doen namelijk gewoon pijn.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 11:29

Konijnen worden in huis het snelst tam.
Wij hebben een konijn wat niets gewend was en zich beslist niet liet aaien...laat staan oppakken of borstelen.
We hebben haar in huis genomen en zelf laten wennen. Het heeft wel een paar maanden geduurd, maar we konden haar aaien. Ze kwam zelfs vragen om een aai door tegen onze benen aan te stoten. Of ze ging op mijn voet zitten.
Nu heeft ze een maatje en woont weer buiten, maar wordt nog steeds erg graag geaaid :)
Misschien kun je beide dames in huis nemen voor een tijdje?

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 07:18

Ik denk niet dat je konijnen niet tam zijn te krijgen, maar dat ze zo'n hekel hebben aan borstelem dat ze je nu associëren met borstelen. Logisch dat ze niet naar je toe komen.
Nu is het sowieso dat konijnen niet van oppalken of aaien houden, sommigen willen niets van je hebben en anderen weer wel.
Ik zou ze kort knippen zodat je ze niet meer dagelijks hoeft te kwellen. Het is wel zo handig dat je ze kan oppakken om te kunnen controleren op iets maar echt handtam hoeven ze niet te worden .

Anniek22

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 10:09

Niet oppakken idd, dat vindt geen een konijn leuk. Gewoon kort knippen, ik doe het al met mijn vosjes in de zomer want die hebben het al warm ;-)

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 10:23

wij hebben ook een langharig monster hier.
Wat wij gedaan hebben toen we hem net hadden (hij komt uit het asiel en was al een jaar oud en had ook een hekel aan oppakken) was iedere keer als hij op de arm zat een snoepje geven. Zowel als we hem uit de ren haalden als wanneer we hem weer terugzetten. Op schoot zitten vindt hij overigens wel heel leuk maar ook hier krijgt hij regelmatig snoepjes als hij braaf is.
Af en toe loopt hij nog wel eens een keertje weg, maar meestal laat hij zich heel braaf optillen.
Wat ook helpt is af en toe een keer de ren IN gaan om alleen te aaien of te voeren, dan komen ze echt wel naar je toe, ook als je ze dagelijks oppakt. (ons monster wel tenminste :D )

edit: in de zomer wel echt knippen ja, anders is het veel te warm voor ze
(haha daar worden ze de eerste dagen echt héél lelijk van :') )

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 10:45

Misschien zijn ze juist door het opppakken niet zo tam? Ons konijntje heeft er ook een hekel aan en dat doen we dus ook zo min mogelijk. We aaien wel veel en geven af en lekkers vanuit de hand (zoals een klein snipper wortelschil wat ik over heb van het koken)
Belangrijkste is dat bij jou komen leuk en niet angstaanjagend is. Wij hebben dit konijntje nu sinds 4 weken en is bij onsgekomen toen hij 8 weken oud was en we hebben dit vrij snel aan kunnen leren.

( en ja, hij krijgt straks een vriendinnetje, maar dan moet hij wel eerst gecastreerd worden, konijnen zijn er genoeg, afspraak is gemaakt ;) )

meisje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-15 16:40

Super bedankt voor de tips, ik ben nu 2 dagen alleen maar bij ze aan het zitten in de ren (nietmeer opgepakt) en ze komen nu al voorzichtig een snoepje halen en durven zelfs al om me heen te hupsen!

Ik zal proberen een foto te uploaden van hoe de vacht uitziet!

*ik krijg geen foto geupload?*