Gek van blaffende hond

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Smudge

Gek van blaffende hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-15 13:34

We hebben onze asielhond nu bijna 2 maanden maar hebben veel last van zijn geblaf. Helaas hebben we een open keuken met daar het raam aan de straat kant waar dus regelmatig mensen voorbij lopen.

Elke keer als er een auto langs komt, iemand langs loopt, de wind waait of er maar enige vorm van geluid is dan slaat hij aan. Zodra hij aanslaat is hij ook niet meer te stoppen, je kunt roepen wat je wilt hij komt ook niet meer bij je.

Heel erg vervelend, zeker omdat de buren er zo onderhand ook wel gek van zullen worden.

Ik heb het idee dat hij het doet om aandacht te krijgen. Wanneer ik hem namelijk mee de bossen in heb genomen is het de komende 2 uur stil. Maar zodra hij even heeft liggen slapen en weer genoeg energie heeft begint hij weer. Hij krijgt voldoende aandacht, wandelt elke dag minimaal 2 uur met ons, speelt met ons etc. Maar goed, ik kan niet 24/7 met hem spelen en hem entertainen.

We zeggen op een kalme toon dat hij niet mag blaffen en dat hij hier moet komen en gewoon lekker op het kleed voor de bank kan liggen. Hem bij het raam vandaan halen helpt niet, want het wordt dan een spel. Hij rent dan als een gek door de woonkamer heen om vervolgens weer voor het raam te gaan zitten, hopen dat je hem weer komt halen.

Negeren kan ook niet, want hij blaft zo lang en hard dat het buitenshuis goed te horen is ik buren heb.

Wie heeft de gouden tip? Hij mag best blaffen als er iemand aan de deur staat, maar moet ook stoppen wanneer wij aangeven dat er niets aan de hand is.

Palmera

Re: Gek van blaffende hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 13:50

Kent hij überhaupt "nee"? Daar flink mee oefenen, ook als hij het wel kent. De puntjes op de i zetten zeg maar.

Zeker dat wegrennen wijst erop dat het een spel is. Wat voor hond is het en hoe oud?

Wat ik zou doen? Ik zou het spel gebeuren er zo snel mogelijk uithalen. Voor het raam blaffen en een duidelijke nee helpt niet? Dan haal ik hond inderdaad weg. Maar niet om te spelen, om even af te koelen in bv de hal met de deur dicht. Als daar geen blafprikkels zijn. Anders een andere ruimte. En hiernee leert hijbook dat het niet loont. Dat er dus niet achter hem aan gerend wordt.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 13:58

Hebben ze bij het asiel geen gedragsdesskundige, meestal kan je daar wel een boel tips, hulp vragen, de hond opsluiten maakt hem allleen maar onzeker en ng meer getriggerd, dus dat zeker niet doen, ik zou er rustig hulp bij halen, met van alles uitproberen heb je alleen maar kans dat het nog erger word, ik heb zelf 5 honden en die reageren allemaal 5 anders op correcties, er is gewoon niet 1 manier voor allemaal, succes! :-)

Smudge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-15 13:59

Palmera schreef:
Kent hij überhaupt "nee"? Daar flink mee oefenen, ook als hij het wel kent. De puntjes op de i zetten zeg maar.

Zeker dat wegrennen wijst erop dat het een spel is. Wat voor hond is het en hoe oud?

Wat ik zou doen? Ik zou het spel gebeuren er zo snel mogelijk uithalen. Voor het raam blaffen en een duidelijke nee helpt niet? Dan haal ik hond inderdaad weg. Maar niet om te spelen, om even af te koelen in bv de hal met de deur dicht. Als daar geen blafprikkels zijn. Anders een andere ruimte. En hiernee leert hijbook dat het niet loont. Dat er dus niet achter hem aan gerend wordt.

Het is een 2 jarige terrier kruising.

Onze woonkamer / open keuken is erg groot. Wanneer we hem dus bij het raam weg willen halen voordat we bij hem in de buurt zijn sprint hij al door de kamer heen en hij is dan dus ook niet meer te pakken en kunnen we hem niet meer ergens anders neerzetten.

Hij luistert überhaupt niet. We zijn heel hard met hem aan het oefenen, zowel binnen als buiten.
Als je hem roept komt ie niet, tenzij het etenstijd is. Ook buiten vertikt hij het zelfs aan de riem om te komen als je hem roept.

Ditzelfde om te knuffelen. Hij zit erg graag bij je en wordt graag geaaid, maar komt niet als je hem roept of uitnodigt. Vervolgens gaat hij blaffen omdat hij geaaid wil worden, maar hij meent dan dat wij maar naar hem toe moeten komen.

Hij is bij zijn vorige eigenaren ontzettend verwend en mocht daar alles. Vervolgens konden ze hem niet meer handelen en is hij dus in het asiel beland.

Maar net zoals nu, hij is net een paar uur mee naar het bos geweest, hij is nu moe en ligt nu rustig op zijn kussen terwijl er honden en kinderen langs lopen zonder te blaffen of ze zelfs op te merken.

Chantal173

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 14:09

Ik heb Anniek Winters over de vloer gehad omdat mijn hond heel fel op de deurbel reageerde. Op zo een moment sloot ik hem op in een andere ruimte. Dit werd mij echter afgeraden omdat de hond dan niet leert hoe hij zich in zo n situatie wel moet gedragen.
Hij maakte er ook een spelletje van door al springend voor me uit te gaan richting de deur (in jouw geval gaat hij richting het raam). Wat je in dit geval kan doen is jezelf groot maken en hem rustig van het raam afweren, dit blijf je doen totdat hij ophoud met blaffen. Het helemaal afleren zal niet lukken maar je kan wel de duur van het blaffen verminderen.
Je zou ook even op de website van Anniek Winters kunnen kijken( http://www.hondengedragsdeskundige-anniekwinters.nl ) haar consulten zijn echter wel prijzig.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 14:10

Mijn hond ziet ook alles buiten en ik heb veel rust in huis gekregen door het onderste deel van het voorraam te beplakken met van dat matte folie. Nu ziet ze niet iedere voetganger, vogel, auto etc.

Voor wat betreft het komen, dat een positief spelletje van maken en belonen met wat lekkers en heel overdreven stembeloning. Braaf.... en dan super blij. Iedereen denkt dat je gek bent maar mijn hond vindt het geweldig.
Ik geef gedroogd vlees of vis in kleine stukjes, daar doen ze heel veel voor.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 14:15

Smudge schreef:
Het is een 2 jarige terrier kruising.

Onze woonkamer / open keuken is erg groot. Wanneer we hem dus bij het raam weg willen halen voordat we bij hem in de buurt zijn sprint hij al door de kamer heen en hij is dan dus ook niet meer te pakken en kunnen we hem niet meer ergens anders neerzetten.

Hij luistert überhaupt niet. We zijn heel hard met hem aan het oefenen, zowel binnen als buiten.
Als je hem roept komt ie niet, tenzij het etenstijd is. Ook buiten vertikt hij het zelfs aan de riem om te komen als je hem roept.

Ditzelfde om te knuffelen. Hij zit erg graag bij je en wordt graag geaaid, maar komt niet als je hem roept of uitnodigt. Vervolgens gaat hij blaffen omdat hij geaaid wil worden, maar hij meent dan dat wij maar naar hem toe moeten komen.

Hij is bij zijn vorige eigenaren ontzettend verwend en mocht daar alles. Vervolgens konden ze hem niet meer handelen en is hij dus in het asiel beland.

Maar net zoals nu, hij is net een paar uur mee naar het bos geweest, hij is nu moe en ligt nu rustig op zijn kussen terwijl er honden en kinderen langs lopen zonder te blaffen of ze zelfs op te merken.

Pfoeh, als hij helemaal niet luisterd zou ik absoluut en met spoed een cursus gaan doen. Hij moet leren jou te respecteren. Dit probleem gaat veel verder dan blaffen voor het raam. Als hij door middel van een cursus jou leert te respecteren = luisteren, zal hij vermoedelijk dat raamprobleem ook makkelijker afleren, omdat hij naar jou luisterd.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 14:15

Om te beginnen is het een terriër, die staan bekend er om dat ze feller zijn dan de doorsnee hond.
Bovendien is twee jaar en begint net voorzichtig te puberen.
En hij heeft een hoop meegemaakt, van baas verwisseld én in het asiel gezeten waar wel meer honden bij het minste en geringste beginnen te rennen en te blaffen.

Als dit jullie eerste eigen hond is kan dat best een hand vol zijn.
Leg deze problemen inderdaad voor aan het asiel, zij kunnen jullie wijzen naar goede gedragscursussen ( als zij die al niet zelf verzorgen )

Dat je nu na twee maanden pas "aan de bel trekt is best jammer.....belangrijke tijd is hierdoor verloren gegaan.
Dingen die je juist niet of beter anders had moeten doen, laten de hond nu provoceren tegenover jullie.

Ga in overleg met het asiel wat betreft een goede cursus, persoonlijke training.
Bovendien is er misschien wel iets te vinden wat voor jullie hond leuk is om te doen, zoals behendigheid, flyball en dergelijke.
Een Terriër is een actieve hond die zeer veelzijdig is.....maar je moet het er wél uit weten te halen.

Als je zo samen aan het werk gaat met je hond en de goede begeleiding krijgt kan je hier zonder enige twijfel een fantastische hond uit weten te halen.
Voor jullie leuk, voor het asiel fijn en voor de hond een leven als god in Frankrijk!!!

Heel veel succes en zet hem op!!

Smudge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-15 14:33

Raafsmits: Het is niet onze eerste hond. We hebben beide altijd terriers gehad.
Met mijn vorige terriers deed ik behendigheid en heb ik alles zelf geleerd.

Ik verwachtte daarom niet zoveel problemen te hebben met een nieuwe terrier omdat we onze andere honden ook pas als volwassen honden hebben gekregen en dat met geduld en training altijd goed konden trainen.

Deze hond is ontzettend lief, er zit geen kwaad in en hij is erg op mensen gesteld, maar hij luistert helaas gewoon echt niet. Het is niet dat hij stout is, hij herkent het gezag gewoon helemaal niet.
Aan de andere kant is hij ook niet dominant, hij "vraagt" overal toestemming voor en vertoont helemaal geen dominant gedrag.

We zijn nu 2 maanden met hem bezig en tijdens het spelen en trainen gaat het goed, maar het lijkt wel of hij alles de volgende dag weer helemaal is vergeten. Als je hem dan roept komt hij gewoon weer niet en kun je weer helemaal opnieuw beginnen.

Steeds belonen met voer vind ik ook geen geschikte oplossing, hij moet ook gewoon luisteren met als beloning aandacht.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 14:34

Zorgen dat hij niet meer naar buiten kan kijken voor de aankomende periode.
Daarna trainen en afbouwen.

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 15:16

Ik ben erg voor het 'splitsen'; tussen de hond en het voorwerp in gaan staan. In jou geval dus tussen hond en de mensen buiten.
Zo leer je je hond dat jij in control bent in huis en dat het niet nodig is om te waken. Google maar eens op kalmerende signalen.

amigootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 15:21

mijn hond zag bij mijn ouders ook alles vanuit huis. Ik heb het deel 'geclaimd', zo van dit is van mij.... dat stuk versterkbank is van mij...
gewoon rustig met mijn lichaamstaal... Na paar keer had hij het begrepen...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 21:40

Ga op een cursus, leer hem de basis en ga iets met hem doen wat mentale uitdaging geeft naast forse fysieke uitdaging. Een terrier is slim en heeft veel energie, dus die moet je aan het werk zetten en dat kan bijna alles zijn: flyball, agility, speuren, apporteren, frisbee, doggydance enz.
Als het maar iets is waar hij flink fysiek aan het werk moet maar ook mentaal bezig is.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 10:44

Ik denk nog steeds dat professionele hulp inschakelen geen schande is.
Hoe meer er met de hond geprobeerd wordt hoe meer verwarring dat kan opleveren en hoe moeilijker het wordt om hem dit gedrag af te leren of bij te stellen.

In die richting hulp zoeken is geen teken dat men geblunderd heeft, maar meer dat men de hond en het probleem wil erkennen.

En net wat ik al eerder aangaf en nu ook weer tegen kom bij Anneliesdj; Ga samen aan het werk.
Ik heb een paar vrienden met weaten terriers en ondanks al hun ervaringen bleek dat niet genoeg voor hun nieuwe pups, die qua gedrag héél anders waren dan voorgaande honden.
Beide stellen hebben professionele hulp in huis gehaald en zijn daar véél wijzer van geworden.

Een reu ( zonder papieren ) gaat inmiddels als castraat door een gelukkig leven en id dé grote vriend van hun bijna 1 jarig zoontje.
Een andere reu mét papieren bleek dol op speuren en gaat binnenkort beginnen aan zijn training om te gaan vee drijven, alleen wordt het vee vervangen door een speciaal daarvoor ontwikkelde bal :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 11:02

Ik ben geen gedragsdeskundige maar ik zie het zo.

Het is geen manier van aandacht vragen, maar waarschijnlijk als jij het bos in bent geweest heeft hij prikkels genoeg gehad en heeft hij rust in het koppie. Wanneer hij dus aanslaat, word hij geprikkeld. Stem verheffen heeft dan geen zin want dat is slechts een extra prikkel.
Niet iedereen in CM fan, maar hij snap op een simpele en snelle manier honden eruit. Dus zonder teveel stem te gebruiken de hond met lichaamstaal wegsturen. Dat is het enige wat gaat werken, schreeuwen niet.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 11:43

Hij beloont zichzelf nu continue onbewust.
Daarom moet je de hond uit de situatie halen.
Alle mensen die voorbij komen, fietsers, auto's ... Die komen en gaan ook zonder blaffen. Maar de hond denkt nu: blaf is weg. De hond heeft dus altijd succes!

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 11:57

Het klinkt raar maar leer hem wat luid is, blaft hij belonen dan kan je ook stil leren. Naar het blaffen een moment stil is commando stil en belonen.

Dan heeft de hond ook een idee wat je nou wil want blaffen bij onraad etc is iets heel natuurlijks roepen gaat nooit werken de hond denkt enkel kijk baasje doet mee.

Wij hebben een zeer waakse blaffer en nu hij snapt dat we hem hebben gehoord en het prima vinden dat hij iets aangeeft is hij zo weer stil.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 14:10

Ik heb een ras dat ook graag blaft en heb hem van pup af aan. Wat bij hem werkte was een natte vadoek naar hem gooien op het moment dat hij blafte, schrok en stopte met blaffen commando klaar er aan gekoppeld en belonen voor het stil zijn natuurlijk. Je kunt het blaffen zo meer onder controle krijgen.

Met behendigheid beloon ik hem vaak als hij uit zichzelf stil is, zo krijgt hij niet allee maar negatieve aandacht als er veel opwinding is zit en de neiging om te gaan blaffen groot is. Tijdens het rennen op de baan mag hij blaffen.

Smudge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-15 10:41

Even een update. Hij snapt inmiddels wat "mandje" betekent. Waardoor hij nu dus in zijn mandje moet gaan liggen wanneer hij blaft tot hij weer rustig is. Hij wordt als een idioot geaaid als hij in plaats van blaffen netjes in zijn mandje gaat liggen.

Zodra hij rustig is mag hij weer bij ons komen en krijgt ie natuurlijk weer aandacht.

Hoewel hij nog heel veel aanslaat lijkt dit wel te werken. Hij stopt met blaffen zodra hij naar zijn mandje moet en wordt ook snel rustig.

Ik hoop dat dit voor hem werkt.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 11:26

dat klinkt als een vooruitgang gelukkig