landschildpadden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

dierenfan

landschildpadden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-15 11:45

Ik wil me eens orienteren in landschildpadden. Heeft iemand hier een goede site voor? Wat zijn de kleinst blijvende landschildpadden? (Kolenbranders?) En wat hebben die op volwassen leeftijd minimaal nodig voor een prettig leven? Zijn het solitair levende dieren of groepsdieren?

Ik kwam ze tegen in een reptielenwinkel en kwam er toen pas achter dat niet alle landschildpadden zo groot worden als dat je ze in een dierentuin ziet. Vandaar deze vragen

picobello

Re: landschildpadden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 17:22

Ik heb kolenbranders, maar die kunnen behoorlijk groot worden. Ik denk dat je moet kijken naar europese landschildpadden die blijven volgens mij wat kleiner.
Schildpadden hebben best wat ruimte nodig, mijne leven in mijn tuin maar dat is in NL niet mogelijk. Dus moet je best een opoffering in je inrichting thuis doen. Ik weet zo uit mn hoofd even geen goede site, maar als je googled kom je veel tegen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-15 20:47

Via google vond ik maar weinig info vond ik zelf. Wil graag weten of get groepsdieren zijn en hun ritme of gewoonten en hoe groot moet het verblijf ik elk geval zijn. Ruimte creeren is geen probleem maar ik wil graag zo klein blijvend mogelijk wegens makkelijker te hanteren en ook omdat ik niet hou van grote dieren in te klein hok en toch landschildpadden erg leuk vind. Ik was in een reptielen winkel en blijf toch bij de landschildpadden daar hangen. Hoewel ik hagedissen e.d. ook wel erg mooi vind

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 20:48

Landschilpadden kunnen jou overleven, dus wees daar wel op bedacht. Griekse landschilpadden (20-30 cm) kunnen namelijk de 100 jaar halen en overschrijden.

Ze hebben wel een ander nodig. Liefst een paartje of groepje. Je heb een ruim terrarium nodig, vochtig zand waarin de dames eieren kunnen leggen en een UV lamp en liefst een iets warmer klimaat. Dus je hebt een warmte lamp nodig (kan combi lamp UV zijn). Oftwel: je stroomverbruik gaat stijgen!

In de zomer kunnen ze wel naar buiten :j wel moeten ze toegang houden tot schuilplek met warmtelamp.

Kolenbrander wordt groter, zo'n 40 cm (en zelfs 50 cm is mogelijk)

Oudste schildpad werd overigens 255 jaar :=

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-15 10:36

haha die 255 jaar zal ik niet gaan halen. Maar tja hopen dat ik er vele jaren voor kan zorgen wel en daarna daar kan ik nu nog niet aan gaan denken. Wie weet haal ik volgende week of volgend jaar niet eens.......

Heb je perce dames en heren nodig? Ik kwam ook een terrarium tegen met 2 heren namelijk. Nu wil ik niet op stel en sprong wat kopen maar eerst goed nadenken en me goed inlezen.

Eerlijk is eerlijk ik zal zo wel de ruimte hebben voor een enorm terrarium maar weet nog niet of ik op een enorm terrarium zit te wachten. Schildpadden geven weer wel een vrij kaal terrarium. Meer aangekleed is ook weer wel leuk. Nu vind ik vele andere dieren ook geweldig maar persoonlijk wil ik geen krekels e.d. gaan voeren. Niet omdat ik daar wat op tegen heb maar wel vanwege het geluid dat de krekels maken en het feit dat je die ook moet verzorgen en als er dan eens wat ontsnapt enz.

Oftewel als ik niet voor landschildpadden ga dan ga ik in elk geval als er wat komt voor groente en fruit etend diersoort wat actief is en klimt. Hoeft niet goed hanteerbaar te zijn maar moet wel gelukkig kunnen zijn in een terrarium.

Ik heb de tijd voorlopig nog wel even om te zoeken.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 11:12

Ik zou het zelf niet doen, behalve als je misschien in je tuin een tuinhuisje ofzo voor ze hebt. Waar je dat kan inrichten als groot verblijf, waar ze kunnen rondlopen.
Ze kunnen inderdaad toch behoorlijk groot worden. Wees je ook bedacht dat ze warmtelampen nodig hebben, zeker in de winter.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 11:31

Groene leguaan is een herbivoor :)
Is mooi actief, klimt en kun je een prachtig terrarium voor maken!

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 11:36

Maar een groene leguaan heeft ook een enorm hok nodig, wil je die een beetje leuk huisvesten...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 11:37

maar itt tot landschilpadden kun je dan ook de hoogte in werken :)

Dus kun je mooi tot het plafond gaan. Als je terrarium zo'n 2,5 meter breed is, 1 meter diep en 2 hoog is het al een mooi.

Goed je zit wel met de klimaat techniek, dus slurpt wel stroom.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 06-04-15 11:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 11:39

Dat is zeker wel een feit. Maar in de breedte hebben die toch ook een flink stuk nodig.
En ts, wat vindt je van gekkos?

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 11:40

Wil je een reptiel of?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 11:55

Ipv levende krekels, kun je ook gevriesdroogde voeren natuurlijk (als ze het eten) en van de Buffalo wormen en meelwormen heb je geen last. Zolang je ze maar op voert voordat ze veranderen.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 16:56

Ik wil ook graag een landschildpad.
Waterschildpadden heb ik hier 15 zitten, ik heb opvang via dierenbescherming.

Ik heb vroeger altijd een landschildpad gehad, die zat in een voliere met vogeltjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 16:58

Landschildpadden kunnen het hele jaar door buiten. Ken meerdere die dat hebben. Gaan wel uiteraard in winterslaap.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 18:00

Kan je dan niet kijken voor een oudere (herplaatsbare) landschildpad? Weet je ook gelijk de maat.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 18:31

snowdon schreef:
Kan je dan niet kijken voor een oudere (herplaatsbare) landschildpad? Weet je ook gelijk de maat.

Waar vind je die?

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-15 18:38

snowdon schreef:

ik ga sowieso liever voor volwassen dier(en) ik heb niets met jonge dieren ik wil graag een dier waarvan ik weet hoe het eruit ziet op volwassen leeftijd.

Idd zit je met landschildpadden dat je echt de breedte in moet. Misschien toch niet zo handig. Buiten huisvesten gaat niet lukken. Ruimte in overvloed maar onze honden buiten zijn totaal niet te vertrouwen richting andere diersoorten en ik wil geen risico's nemen dat zoiets ooit fout kan gaan (vandaar dat ik onlangs mijn konijnen ook herplaatst heb).

Dit is het voordeel van een forum als dit. Het leek mij fantastisch nu ik er achter kwam dat er kleine landschildpadden zijn om te houden echter het feit van het beste (deels) buiten laten wonen vind ik wel een probleem.

Dat een terrarium extra stroom kost vind ik geen probleem. Elk dier kost geld en hun zijn qua voeding weer goedkoper dan de honden (ze kunnen als het ware met de pot mee eten qua groen en fruit) maar qua stroom en dierenarts misschien weer wel duurder maar het is maar zo. Mijn nijnen zaten ook in een verblijf wat in totaal honderden euro's gekost had om ze zo goed en gezond mogelijk te houden. Wat nodig is dat is nodig en ik neem de tijd om dingen aan te schaffen voordat het uiteindelijke dier komt.

Nu zag ik op bijv. marktplaats ook al veel ingerichte hokken met dieren die wegens ........ weg moeten. Zoiets trekt mij ook enorm hoewel ik me ook wel bewust ben dat de mogelijkheid er gerust is dat ik een ziek dier koop. Qua grote van het hok en wat er in zit zou ik zelf heel erg op letten. Ik ben van groot en ruim huisvesten.

Vuurneon: gevriesdroogd voeren wil ik niet. Voor het dier zelf is het beter om levend te voeren en dus zou ik dat doen als ik zo'n dier heb. Echter ik wil dus geen levende dieren etend dier omdat ik dat niet in huis wil hebben. Anders denk ik dat ik al jaren baardagamen zou hebben ;)

Laptopmuis: ja ik wil reptiel achtig. Ik wil graag iets erbij maar aquarium is erg moeilijk om stabiel te krijgen en mooi te houden. Terrarium lijkt mij minder lastig. Knaagdieren e.d. is het probleem dat ik zeer allergisch ben voor stof en vachten. Gezien ik al honden en een kat binnen heb moet ik niet ook nog eens beginnen aan knaagdier achtig iets. Ik geef er niet om als er dagelijks werk zit aan een terrarium want vind het totaal niet erg om wat te verzorgen maar laatste 2x dat mijn zus (woont op zichzelf) aan een aquarium begon en ik haar hielp gingen fout omdat er door onverklaarbare wijze enorm veel slakken in zaten en steeds veel algen enz. Zo'n slakkenplaag is echt niet leuk en bijna niet vanaf te komen (kwamen waarschijnlijk mee met plantjes)

Gekko's vind ik ook erg leuk.

Welke terrarium dieren eten allemaal groente en fruit? Is er ergens niet een goed forum voor terrarium houders?

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-15 18:38

vrouwke schreef:
snowdon schreef:

Waar vind je die?

Marktplaats of reptielenopvangen. Misschien zelfs via opvangen die inbeslagnames of gevonden dieren opvangen en deze uiteindelijk herplaatsen?

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-15 19:57

heb mezelf net aangemeld bij een reptielenforum en hoop daar veel informatie te vinden en mezelf goed in te kunnen lezen. Ontzettend bedankt hier voor de tips! De landschildpadden blijven gewoon heel mooi bij anderen ;) nu zoeken wat wel goed gaat passen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 19:57

Zullen vast wel toffe reptielen zijn die heel geschikt zijn voor jou :j

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-15 20:14

vuurneon schreef:
Zullen vast wel toffe reptielen zijn die heel geschikt zijn voor jou :j

dat denk ik ook. Ik heb niet veel eisen en de eisen die ik heb daar voldoen vele soorten aan.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 20:27

Wimpergekko's eten fruitpapjes die je zelf aan moet maken met water, is dat niet iets? Overigens eten ze ook af en toe een insectje maar ik weet niet hoe sterk je daar tegenover staat. Bij voorkeur krekels of dubia. Ik geloof dat er ook mensen zijn die ze nooit insecten geven maar ik doe het zelf wel, ook omdat ze dan wat afwisseling hebben en wat hebben om achter te jagen. Maar het is niet zoals met veel reptielen dat ze echt alleen insecten eten. Ook hebben ze niet per se een warmtelamp nodig als de kamer altijd boven de 20C zit.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-15 12:39

Dat klinkt niet slecht!! Af en toe wat geven qua krekels vind ik niet erg

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 19:42

Ik vind het erg leuke dieren :j Ze zijn wel nachtactief dus overdag zitten ze alleen maar stil. En je hebt je hok goed ingericht (met planten etc) als je naar je gekko moet zoeken :Y) Maar ik vind dat zelf geen probleem. Zijn solitaire beestjes dus het beste houdt je ze alleen. Voor hagedissen zijn ze goed te hanteren, die van mij is erg tam en heel kalm.
Houdt er wel rekening mee dat ze ook best oud kunnen worden, men dacht dat de soort was uitgestorven tot ze in 1994 herontdekt werden en er zijn nog steeds dieren van die eerste vangsten in leven.

In Nieuw-Caledonië waar ze vandaan komen is het klimaat redelijk gematigd dus ze kunnen niet goed tegen hitte (boven 30C). En liever niet lager dan 18C, tussen de 20C-26C is ideaal.
Bij mij wordt het in de winter wel kouder dus dan heb ik een extra warmtelampje maar het grootste deel van de tijd heeft hij geen lamp.
Verder zijn ze erg makkelijk qua verzorging, elke dag (of 2x per dag) sproeien ivm luchtvochtigheid en ik ververs om de dag zijn voerprutje. Af en toe dus wat insectjes.
Het zijn klimmers dus je hebt een hoog terrarium nodig (minimaal 40 x 40 x 60 voor 1 gekko).

Ze staan op MP, ik heb die van mij als kleintje gekocht en hij is nog steeds in de groei maar er staan vaak ook wel volwassenen op. Overigens kunnen ze hun staart loslaten als ze schrikken en die groeit dan niet meer aan.
Prijs is sterk afhankelijk van de morph (kleur en patroon). De duurdere zijn zo een paar honderd euro maar je hebt ze ook voor 50.
Overigens kennen ze een "fired down" en "fired up" staat waarin ze sterk van kleur kunnen verschillen, dus ook een op het oog saaie gekko kan fired up een prachtige kleur/patroon hebben.

Dit is de mijne trouwens :D

Afbeelding