Poes voorlopig maar binnen houden?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Frummels

Poes voorlopig maar binnen houden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-15 09:48

Goedemorgen allemaal,

Ik zit een beetje met een dilemma, en ik zou graag horen wat anderen er van denken.

EDIT: Allereerst even een aanpassing want volgens mij begrijpt niet iedereen wat ik nu vraag. Ik vraag om tips om te zorgen dat onze buurvrouw geen last meer heeft van onze kat. Opmerkingen als "ik zou daar ook gek van worden" en "poezen moet je lekker binnen houden zodat niemand er last van heeft" daar kan ik niks mee. Het probleem is niet poes in de tuin van de buurvrouw, dat vindt ze niet erg.In tegendeel ze vindt het heel gezellig. Het probleem is dat poes er niet meer uit komt en daardoor overlast veroorzaakt.

Om even de situatie te schetsen:
Wij wonen op de eerste verdieping in een winkelstraat boven de supermarkt en hebben een dakterras (8x9) op het dak van de supermarkt. In ons huizenblok zitten ongeveer 6 woningen die ook een dakterras hebben, naast elkaar. Boven ons zit nog 1 verdieping. Ons huizenblok om het zo maar te noemen staat aan de achterkant haaks op een andere straat, zeg maar als een soort T. Wij kijken dan op de achtertuinen van andere woningen. (volgen jullie het nog?) Om inbraak zo goed mogelijk te voorkomen is op het dak van de supermarkt, waar de dakterrassen eindigen een dievenklauw geplaatst. Onze poes is daar afgelopen zomer in vast komen te zitten met als resultaat een geamputeerde achterpoot. Ze is na een week weer gewoon naar buiten gegaan. Het is een buitenpoes en we willen haar niet binnenhouden omdat we dat niet eerlijk vinden.

Enfin. Poes speelt inmiddels alweer een flinke poos vrolijk buiten, met name op de dakterrassen van ons huizenblok. (overigens heeft niemand daar last van, ik heb dat netjes gevraagd aan iedereen). Maar nu heeft onze poes iets nieuws ontdekt: over de dievenklauw naar beneden op het dakje van de schuur (van de woning daar onder zeg maar). Spannend natuurlijk, een nieuwe omgeving en ze is super nieuwsgierig (ze is ook nog jong, wordt in mei pas 2). Nu is het alleen zo dat de afsprong van het dak naar de schuur ongeveer 1.10 hoog is en onze poes kan niet meer springen.
Resultaat: poes vast in de tuin bij onze "schuin onder buren(?)". Die mevrouw heb ik na de eerste keer mijn telefoonnummer gegeven zodat ze kan bellen als onze poes niet meer uit haar tuin komt. Dit resulteerde er in dat die mevrouw mij de afgelopen twee weken 3 keer heeft gebeld omdat poes niet meer uit haar tuin kwam en mevrouw kreeg haar niet te pakken (poes kan nogal wat angstig zijn naar vreemden). De laatste keer, eergisteren, dus in totaal de derde keer dat poes in haar tuin zat, was die mevrouw zó enorm kwaad dat ik echt met knikkende knieën naar haar huis ben gelopen om poes te halen. Ik voelde me zó gegeneerd en gekleineerd. (We moesten poes maar binnen houden, dit was zielig, poes heeft er zo niks aan dus kan beter binnen blijven en mevrouw had vakantie dus ze had geen zin om ons steeds te bellen omdat poes in haar tuin zat en dat ik hun huis weer in moest.)
Ik ben daar nogal gevoelig voor dus ik voelde me heel naar.

Sindsdien houden wij poes dus binnen. Met als resultaat een klein krijsend monstertje dat constant aan de deur loopt te krassen, miauwen, aan mijn broek trekken, op mijn laptop zitten etc. -O-
Ik vind het enorm sneu, zeker nu het zulk mooi weer is, dat ze binnen moet blijven.
Daarnaast heb ik deze week heel belangrijke tentamens en op deze manier kan ik me echt niet concentreren.

Vriendje is nu een poging aan het doen een soort ladder te maken die we - als poes vast zit - even op het dakje van de schuur kunnen zetten over de dievenklauw heen zodat poes daar misschien op omhoog durft. Dit is dus alleen voor als ze daar zit, en niet permanent. "buurvrouw" wordt daar namelijk (misschien wel begrijpelijk) niet blij van als ze dat op haar schuurdakje heeft staan.

Maar als dit niet werkt, wat doen we dan? Wat raden jullie aan?
Ik ben even moedeloos, kan me niet meer concentreren op mijn leerwerk en het houdt me echt enorm bezig. :(

Ik zal zo even een foto maken van de situatie, dat is misschien wat duidelijker.

Alle tips zijn welkom!

Groetjes.

Edit: foto's toegevoegd. Het dakje onder de dievenklauw, met de plas er op, is van de "buurvrouw" het zwarte stuk is eigenlijk van niemand. Alle terrassen grenzen daar aan. (als je goed kijkt zie je op de rand van ons dak een rij met ijzeren pinnen, dat is de dievenklauw)

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Frummels op 05-04-15 10:11, in het totaal 2 keer bewerkt

Shirley

Re: Poes voorlopig maar binnen houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 09:52

Is een heel grote ren met leuke speelmogelijkheden geen optie?
Dit loopt een keer fout af, vrees ik...

gerpiegorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 09:54

Een kat binnenhouden is geen optie inderdaad, vooral niet als hij zo graag naar buiten wil....
Het enige waar ik op kan komen is jullie terras goed omheinen of je kat een tuigje omdoen met een (uitschuif) lijn eraan en die zo vastmaken dat hij niet naar de buren kan, maar wel voor het grootste deel in jullie tuin....

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-15 09:57

Het tuigje hebben we inderdaad gedaan gerpiegorp, alleen draait ze steeds om van alles heen en dan zit ze vast. :')

Shirley: Een grote ren zou misschien een optie zijn als we daar genoeg spannende speel mogelijkheden in kunnen realiseren. Al heeft dat niet echt mijn voorkeur, maar als allerlaatste strohalm/noodoplossing zou ik het wel overwegen. Bedankt voor de tip :j

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 09:59

Ik kan die mevrouw wel begrijpen.Een poes kan best binnen wennen met geduld.Zelf zou ik mijn balkon afzetten,kan ze buiten zitten zonder verder gewond te raken.Ik vind een poot moeten missen omdat de kat persé buiten moet best kwalijk eigenlijk.
Wij hebben zelfs een echte wilde kat uiteindelijk binnen gewend.
Misschien een kameraadje er bij voor binnen zodat ze binnen wat te doen heeft.Bij mij spelen ze met zijn allen in huis

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 09:59

Je eigen terras afzetten zodat ze alleen daar op kan. (gas rondom)

Jouw kat en ik zou er ook niet blij van worden als ik daar last van zou hebben. Klinkt wat hard, maar ik heb zelf jaren een kat gehad. Mijn kat, mijn zorg en dus bleef ze binnen.

Volgende x belt die buuf niet meer en dan?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 10:03

Ik zou er ook goed pissig om zijn als ik voor de derde keer melding moet maken van de kat van een ander, omdat diegene zelf geen maatregelen neemt.

Je kan ook gewoon stroomdraad aan de bovenkant van je hek maken, zo schuin naar binnen zeg maar :)

Binnen houden wil niet altijd, onze kat is ook echt niet binnen te houden :n dan sproeit ze ons hele huis onder.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 10:05

Ik snap die buurvrouw wel hoor. Ik zou er na een tijdje ook gek van worden om telkens te bellen als andermans kat in mijn tuin zit.

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-15 10:07

Dimple: bellen doet ze wel, want poes miauwt zo hard dat ze er gek van wordt (wat heel begrijpelijk is) maar ik begrijp je punt. :j Als het met de ladder niet lukt is het terras afzetten misschien een optie, alleen moeten we dan (in overleg met buren en verhuurder) de schuttingen veranderen want daar klimt ze op/in omhoog.

beatje: jouw opmerking vind ik heel naar. Alsof ik dacht: hee een dievenklauw: laat ik mijn poes er even inhangen. Ik heb er heel veel moeite mee gehad dat dat ongeluk gebeurd is want ik heb me heel rot gevoeld er over.
Er lopen heel veel poezen rond bij ons en bijna iedereen heeft er minstens 1. En ja soms gebeuren er ongelukken, dat krijg je als je op deze wereld leeft. Als jij morgen aangereden wordt door een auto zeg ik ook niet tegen je ouders dat ze je binnen hadden moeten houden :n

Ik vroeg ook niet om commentaar over het ongeluk, ik vroeg om tips hoe ik dit nu het beste op kan lossen zodat de buurvrouw geen last meer heeft van ons dier. Want inderdaad ons dier onze zorg. Verder vindt ze onze poes heel lief, en ze vindt het absoluut geen probleem als poes bij haar in de tuin komt of zelfs in huis, alleen wordt ze er niet heel blij van als poes een uur miauwend in haar tuin zit omdat ze er niet meer uit kan (wat ik goed begrijp, daarom zoek ik naar een oplossing!)

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-15 10:08

En over wennen: in die twee dagen dat ze binnen zit heeft ze zeker 3 meter behang kapot gekrabt. En ja ze heeft 4 krabpalen dus daar ligt het niet aan.. :n

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-15 10:09

vuurneon schreef:
Ik zou er ook goed pissig om zijn als ik voor de derde keer melding moet maken van de kat van een ander, omdat diegene zelf geen maatregelen neemt.

Je kan ook gewoon stroomdraad aan de bovenkant van je hek maken, zo schuin naar binnen zeg maar :)

Binnen houden wil niet altijd, onze kat is ook echt niet binnen te houden :n dan sproeit ze ons hele huis onder.

Dat is een goede tip inderdaad! Dankjewel! Daar had ik zelf nog niet aan gedacht. :)

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 10:12

'onzichtbare' omheining over de randen heen leggen zodat ze daarbinnen blijft. dan kan ze toch lekker lopen en door een draadje over de randen (wat je buren vast goed vinden) blijft ze daarbinnen (halsbandje met stroomstootje) doet ze 2 x en dan nooit meer.....
stroomdraadje in de lucht gaat niet werken. een springende kat maakt geen contact met de grond en voelt dat dus niet.
Of een ren maken door je eigenterras als soort kooi af te bakenen.
tuigje maar dan kan ze alleen naar buiten als je erbij bent.
Idd jouw kat, jouw zorg!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 10:15

Als je stroomdraden goed bevestigd, zal de kat niet kunnen springen :) dan komen ze er niet overheen, stroom erop zodat ze niet kunnen klimmen via de schutting en er zo tussendoor kunnen natuurlijk.

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-15 10:18

Een vriend van ons maakte laatst al een grapje over een halsband met een schokje, maar ik vind het helemaal geen verkeerd idee. Dankje!
Tuigje hebben we al en doen we nu, alleen vindt ze daar weinig aan. Maar om even buiten te liggen in de zon is dat prima inderdaad (ze zit nu as we speak ook aan een tuigje met een uitschuif lijntje, vriendje is buiten bezig met de ladder en ze vindt het maar wat interessant om te kijken).

Buiten kan ze sowieso alleen als wij thuis zijn want we hebben geen kattenluik. :)

vuurneon: springen kan ze sowieso niet met 1 achterpoot. Alleen klimmen. Er onderdoor kan ze inderdaad ook, zucht. Maar vind het een goed idee!

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 10:19

vuurneon schreef:
Als je stroomdraden goed bevestigd, zal de kat niet kunnen springen :) dan komen ze er niet overheen, stroom erop zodat ze niet kunnen klimmen via de schutting en er zo tussendoor kunnen natuurlijk.

mijn kat kan/ kon 2 meter hoog springen zonder te klimmen! :o

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 10:21

Frummels schreef:
Dimple: bellen doet ze wel, want poes miauwt zo hard dat ze er gek van wordt (wat heel begrijpelijk is) maar ik begrijp je punt. :j Als het met de ladder niet lukt is het terras afzetten misschien een optie, alleen moeten we dan (in overleg met buren en verhuurder) de schuttingen veranderen want daar klimt ze op/in omhoog.

beatje: jouw opmerking vind ik heel naar. Alsof ik dacht: hee een dievenklauw: laat ik mijn poes er even inhangen. Ik heb er heel veel moeite mee gehad dat dat ongeluk gebeurd is want ik heb me heel rot gevoeld er over.
Er lopen heel veel poezen rond bij ons en bijna iedereen heeft er minstens 1. En ja soms gebeuren er ongelukken, dat krijg je als je op deze wereld leeft. Als jij morgen aangereden wordt door een auto zeg ik ook niet tegen je ouders dat ze je binnen hadden moeten houden :n

Ik vroeg ook niet om commentaar over het ongeluk, ik vroeg om tips hoe ik dit nu het beste op kan lossen zodat de buurvrouw geen last meer heeft van ons dier. Want inderdaad ons dier onze zorg. Verder vindt ze onze poes heel lief, en ze vindt het absoluut geen probleem als poes bij haar in de tuin komt of zelfs in huis, alleen wordt ze er niet heel blij van als poes een uur miauwend in haar tuin zit omdat ze er niet meer uit kan (wat ik goed begrijp, daarom zoek ik naar een oplossing!)

Ik vind het eerlijk gezegd nog veel naarder dat als je weet dat je kat gewond kan raken je ze nog steeds buiten laat lopen,IK VIND dat zelfs nalatig,zeker nu je zelfs blijkbaar nog andere mensen met de last van jouw kat opscheept.Je wil je kat niet binnen houden omdat JIJ niet kan leren.
Jij wil een kat en ipv excuses zou je beter snel zoeken naar een oplossing en ze in die tijd niet buiten laten,want ik begrijp uit jou verhaal dat de dievenklauw er nog steeds zit en jou kat daar ook nog steeds in vast kan geraken.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 10:24

suuzepuus schreef:
vuurneon schreef:

mijn kat kan/ kon 2 meter hoog springen zonder te klimmen! :o

Ja dat snap ik, is kat eigen en niet heel bijzonder.Maar daarom zet je de draden schuin naar voren. De kat kan dan niet landen op de schutting en je maakt de sprong zelf ook moeilijker.

Een kat springt niet zo over een schutting van 2 meter heen, zonder eerst op de bovenkant van de schutting te landen omdat ze niet weten wat er aan de achterkant is immers.

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-15 10:26

Edit: reactie verwijderd. Sommige mensen reageer ik niet meer op. :)

suuzepuus: ja klimmen gaat prima :o
Vriendje heeft de ladder af dus we gaan even kijken hoe dat gaat.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 10:28

Dievenklauw is overigens wat anders, je bedoelt zeker van die pennen die omhoog staan (van die anti vogel pennen)? Dievenklauw is om te voorkomen dat dieven je deur/raam makkelijk kunnen forceren.

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-15 10:30

De ladder! Het grote stuk aan het uiteinde is zodat hij over de dievenklauw kan hangen. :)
Afbeelding

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 10:31

Maar dan komt de kat toch nog steeds in de tuin van de buurvrouw?

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-15 10:32

vuurneon: ik weet niet of het echt zo heet. De dierenambulance noemde het toen zo.. Het is een ijzeren stang met grote metalen driehoekige pinnen eraan die ronddraaien als je er aan komt. ik zal er even een foto van maken!

Ja maar ik schreef ook dat dat het probleem niet is, dat vindt ze niet erg, sterker nog ze vindt het gezellig. Het probleem is dat poes er niet uit komt en daardoor geluidsoverlast veroorzaakt. :)

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-15 10:34

Dit is het ding. Weet iemand hoe dit heet? Als je het vastpakt draait het rond zodat je niet op het dak kunt klimmen zeg maar. :)
Afbeelding

Sweetgirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 10:35

Gaat dus puur er om,, Poes heeft 3 pootjes en hoog springen gaat niet al te super meer, ze mag komen van de buurvrouw alleen als ze terug wilt is het lastig en dat is te snappen dat buurvrouw beetje kribbig er van wordt steeds te bellen.

Ken je niet samen naar een oplossing kijken met die buurvrouw?

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-15 10:36

Dat is inderdaad precies het probleem :j De buurvrouw ging er ook nog even over nadenken, maar ze vond de ladder zo wel een prima plan mits hij er niet permanent staat. (ivm uitzicht).