Wat mogen jullie HD-honden qua beweging/spelen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Palmera

Wat mogen jullie HD-honden qua beweging/spelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-15 00:09

Bij mijn Boem (boxer x labrador) is al voor zijn derde jaar HD vastgesteld. Daar ben ik gedurende korte tijd bijna depressief van geweest. ;) Inmiddels, ruim twee jaar verder, mag ik wel in mijn handen klappen, want hij heeft klaarblijkelijk de allerlichste vorm van HD die er bestaat. Ook de laatste röntgenfoto in oktober toonde weer aan dat er nog steeds geen verschil is met de eerste.

Maar nu. Hoe vaak zeggen mensen wel niet: "met HD zo laten spelen, dat zou ik nooit toelaten" of "een HD-hond moet rustig aan de lijn blijven" of "wil je soms dat hij meer pijn krijgt?". Enzovoorts....

Boem mag van mij spelen. Hij mag gelukkig zijn en lol hebben. Boem is namelijk ook nog eens hyperactief. :+ Ik hou het altijd goed in de gaten en heb het liefste dat hij met kleinere honden speelt.
Ik heb ook liever dat hij wat korter meeggaat maar wel met een goed hondenleven, dan 4 jaar langer zonder plezier en alleen maar aan de lijn.

Dus de vraag is: wat mogen júllie HD-honden? Spelen of niet? Aan de lijn of los? Kortom: hoe staan jullie hier tegenover? Ik ben benieuwd! :)

chocobroodje

Re: Wat mogen jullie HD-honden qua beweging/spelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 06:32

Ach ze zeggen zoveel... Ik heb mijn eigen weg erin gezocht en gevonden. Mijne is met 11 maanden afgekeurd voor sport op de foto na een periode van groeipijn. Ook ik was in paniek, want zo jong.....

Wat ik veel doe is rechtuit lopen, zwemmen, bergen op en af lopen, maar ook af en toe met een bal spelen :j Het is een hond, beest moet doen waar hij voor gemaakt is en dat is af en toe ook racen achter de bal aan. Of uit het water apporteren (zwemmen dus :))

Mijn ervaring is dat hij heel goed weet waar zijn grens ligt, bal spel is wel maar kort (max 5 minuten) maar voor zijn koppie wel heel belangrijk... Het is een border collie kruisin en moet gewoon lekker kunnen bewegen.

En als hij daardoor 10 wordt ipv 11 of 12, then so be it... Dier heeft dan wel een heerlijk leven gehad! Maar op dit moment gaat het erg goed en heeft hij bijzonder weinig klachten ervan. Krijgt geen medicijnen of supplementen, is alleen op dieet wegens iets te goed leven :P

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 06:43

Hoe meer beweging hoe meer spieren, die de heupen helpen met hd. Dus beweging is goed...zwemmen ook...

Aparte korte snelle bewegingen zijn minder ideaal.

Maar bv met bal spelen....uitgezonderd de korte snelle beweging, is niet verkeerd.

Ook het geven van glucosamine helpt bij gewrichtsproblemen, het smeert dan beter, meer en dikkere gewrichtsvloeistof...

Mijn dobermann kreeg op oudere leeftijd licht artrose in gewricht en liep toen licht onregelmatig.

Hij kreeg 1 pil glucosamine per dag, gewoon voor mensen, kocht ik bij kruidvat, en dat hielp hem goed..

Voor hond met hd, zou t ook kunnen helpen...

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 07:00

Hier dan wel geen hd maar een zeer ernstige vorm van aangeboren artrose... aan de voorpoten. Heeft vorige eigenaar nooit iets mee gedaan en wij merkte dat hij af en toe wat opstart problemen had. Na het maken van foto's schrok mn dierenarts zich rot, dat die hond uberhaupt nog kon lopen vondt hij een wonder! Direct aan de pijnstilling gegaan om te kijken wat het zou doen, en ineens had ik van een blije hond een hyper de pieper hond!
Alleen wel ineens mank!

Meneer heeft dus zn hele leven zo veel pijn gehad, dat hij ermee om heeft leren gaan en niet eens mank liep. Tot ie dus voelde dat het ook anders kan!

Na lang zoeken juiste medicatie en dosering gevonden.

Man man man, wat hebben we ons schuldig gevoeld! Dat we dit niet eerder ontdekte. Dierenarts heeft ons dit schuldgevoel gelukkig ontnomen, wij konden dit niet weten!!

Hij staat zwaar aan de medicatie en voedingssupplementen en heeft nu geen pijn, krijgt hij wel pijn voeren we de medicatie op. Zitten we op de max? Dan is het helaas klaar...

Ik beperk onze hond wel in dingen maar wil wel dat ie kan leven als een echte hond! Zoals al eerder benoemd, liever 10 en een super leven gehad dan 12 en nooit niks hebben gemogen.

Wij beperken het trappenlopen zo veel mogelijk, zwemmen mag alleen als het goed warm is. Ballen mag, maar niet continu gooien met de bal. Mee rennen op buitenrit met de paarden kan hij helaas echt niet meer. Spelen met vriendjes mag en kan dan weer wel! Maar als ik zie dat hij mank gaat lopen, gaan we naar huis.
En liever 10x per dag 15 minuten wandelen, als 4x een uur. Is beter voor zn gewrichten....

Tja, je moet keuzes maken, maar het moet wel een hond blijven, en zo moet hij ook kunnen leven!

Gaat trouwens over een herder van ruim 45 kilo...

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 07:04

Spelen met andere honden, ja zeker!

Apporteren nee.. Dat vertrekken en draaien :n

Traplopen zo min mogelijk.

Verder veel rechtuit, fietsen, zwemmen. :)

Jette

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 07:49

Hier geen HD, maar wel artrose. In lichte mate nog gelukkig, het wordt wel steeds erger. Hij staat ondertussen aan de lichte medicatie en wat een verschil, hij vliegt weer rond.

Maar we houden hem nergens in tegen. Hij geeft zelf prima aan wat nog wel en niet kan (springen over bomen en zeer kort draaien laat hij gewoon), maar het spelen met onze andere hond afnemen? Nee dat is hondonwaardig. Daarnaast hebben we van de dierenarts juist het advies gekregen veel te bewegen, want de spieren vangen de gewrichten en op en bewegen zorgt voor meer smering in de gewrichten.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 07:50

Onze hond is op 4 maanden gediagnostiseerd op zware hd met artrose. Onze wereld storte even in. Na een langdurige zoektocht naar goede ouders van een gerenommeerde fokker dachten wij dat het uitgesloten was. Helaas dus ook de ergste vorm. Voordeel was dat ze nog niet toonde behalve dat je zag dat het iets zwakker was dan andere honden van die leeftijd na goed kijken. We werden geïnformeerd over operaties maar daar zagen we niks in. Als we haar een normaal honden leven zouden geven met gewoon spelen etc zou ze max 4 jaar hebben. Dat hebben we geaccepteerd. Ze kreeg meteen speciaal voer voor de gewrichten en zorgde voor goede bespiering. Ze werd gecastreerd en hielden haar gewicht bewust laag. Puur voor haar eigen gezondheid. Het gaat om een heerlijke hyper border collie. Drijven mag ze niet wat ze soms vervelend vind maar verder doet ze het goed. Langzamerhand merk je wel dat ze een langere herstel periode heeft na langere wandelingen maar in grote lijnen heeft ze eigenlijk geen last. Ze loopt praktisch bijna altijd los, speelt, rent etc. De bal gooien hebben we de laatste jaren wat geminderd behalve bij het zwemmen. Inmiddels wordt ze al bijna 8 en zie je bijna nooit iets. We zijn erg blij hiermee en hond is ook een happy hond.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 07:52

Het is niet zozeer dat hij iets niet mag, op korte draaibewegingen en traplopen, die twee dingen zijn funest. Maar vooral geen uren achter elkaar. Dus dat je hem af en toe tegen zich zelf beschermt. Maar als je echt twijfelt, bel je DA eens op.

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 07:56

Geen ervaring gelukkig met mijn eigen honden, maar we hebben bij het hondenzwembad veel klanten gehad die honden met HD hadden. De resultaten waren verbluffend bij sommige honden!
We hebben zelfs een Berner Sennen rondzwemmen die, als het aan de dierenarts lag een paar jaar terug, allang in de eeuwige groene velden rond zou rennen. Spieren zijn zo ontzettend belangrijk inderdaad :j

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 08:01

Ook traplopen is niet funest, mits je het als een oefening gebruikt en in mate.. 3x per dag de trap op en af naar 3 hoog dat werkt niet idd.

Maar wat ik wel af en toe doe is de trap oplopen in een rustige beheerste stap. Ook dat kweekt spieren en wordt zelfs in revalidaties gebruikt.

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 08:05

Zwemmen fietsen alles lang en recht om die spieren te trainen. Houd hem ook liever wat te slank dan te dik. Beessie moet alles meedragen. Hoe erg is de HD? (A is het beste. E het slechtste)
Ik had vroeger een Leonberger met D en E heupen. Zwemmen en fietsen was een wondermiddel en vooral veel hond laten zijn. Je zag niet dat hij HD had juist omdat hij zo sterk was. Uiteindelijk is hij op 9 jarige leeftijd door kanker ingeslapen door ons.
Laatst bijgewerkt door Bralindy op 04-04-15 08:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 08:08

Wellicht een minder lang, gelukkig leven, dan een langer, ongelukkig leven. Ligt er geheel aan in wat voor gradatie de HD al is natuurlijk, maar spieropbouw en behoud is heel belangrijk voor een hond met HD. Zwemmen is daarvoor ideaal! Dan leven ze maar wat minder lang, maar ik ga niet zijn hele leven afvragen 'wat als'.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 08:10

Onze hond heeft HD en artrose, ze krijgt 2x pdag glucosamine speciaal (van PUUR) en mag alles.... Als zij het zelf wil, mag ze springen, traplopen, achter de bal aanrennen... We kijken wel goed naar d'r. Ik ben het helemaal eens met de bovenstaande reacties aks het gaat om 'liever een leuk en korter leven, dan een langer en minder leuk'. Toen wij heupfoto's lieten maken zei de DA dat we alvast voor nieuwe heupen konden gaan sparen, inmiddels is ze ruim 8 en loopt nog als een kiviet.
We letten wel goed op haar gewicht, maar dat beschouw ik als een beperking of minder leuk leven.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 09:53

ik heb hier een hond die niet eens een heupkom heeft,echt hele zware HD..

wat ie mag...alles...rennen,springen,spelen, zwemmen,balletjes spelen echt alles wat ie maar wil...

hij wordt nu 5 ,loopt nooit mank,is enorm druk,denk dat niemand zou weten dat hij HD heeft als ze hem zien...

tja,beter een heel goed hondenleven maar dan maar wat korter, als een lang leven maar een heel beperkt leven...

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 10:11

Onze vorige labrador had ook HD. Kwamen we achter toen we er een nestje bij wilden. Ze mocht van alles niet meer. Nou is mijn insteek altijd: een hond moet hond kunnen zijn.... dus heb ze lekker laten rennen, spelen etc. Zo gauw ze mank geworden zou zijn of zo... dan zou het einde verhaal zijn.
Ze is ruim 14 jaar geworden. We hebben haar geëuthanaseerd omdat ze "op" was. Opstaan van een gladde vloer was nog steeds geen belemmering....

Honden die beperkt moeten worden daar heb ik grote moeite mee....

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 10:20

Dat ben ik in grotendeels met je eens Slimmerik, alleen ligt het bij mij wel eraan hoe lang deze beperkt moeten worden.

Billy20

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 10:24

Wat ik niet snap (ik heb geen hond met HD) als je zo' n hond alles laat doen, dan heeft hij daardoor toch 's avond pijn?

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 10:29

Amandavd schreef:
Dat ben ik in grotendeels met je eens Slimmerik, alleen ligt het bij mij wel eraan hoe lang deze beperkt moeten worden.

Eens.... een hond die een week of 2 onder de medicijnen moet voor pijn n.a.v. een operatie of zo daar heb ik dan weer geen moeite mee.

Een HD hond die overdag van alles doet mag wat mij betreft 's avonds geen pijn hebben en om 11 uur blij zijn mand uitkomen om nog een fikse wandeling te maken.... Zo gauw een HD hond aangeeft pijn te hebben, en dat gaat zo te zien niet meer over, dan is het wat mij betreft einde verhaal.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 10:31

Billy20 schreef:
Wat ik niet snap (ik heb geen hond met HD) als je zo' n hond alles laat doen, dan heeft hij daardoor toch 's avond pijn?

Dat ligt geheel aan de vorm van HD die hij heeft, de mate er van, en hoe je hond in conditie is. Dus spieren enzo etc. Als de HD te erg is worden sommige honden nog voor dat ze er last van hebben ingeslapen.

Sorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 10:40

Lang lang geleden, hadden wij een teefje met groeipijnen en HD.
Naar de DA, op foto en dat was zoo erg dat ze gewoon eigenlijk geen heupen had, dus de moeilijke beslissing genomen en een afspraak gepland om afscheid te nemen.

Die bewuste dag is ze opgestaan en heeft nooit meer een krimp gegeven.
Mijn moeder liep toendertijd iedere dag 2 uur met de honden op de hei, jachthonden dus die struinen en rennen wat af. Later kochten ze de boerderij en sindsdien hebben de honden 2.2 ha omheind land tot hun beschikking. Hier mogen ze de hele dag op doen wat zij zelf willen, spelen, jagen, rennen en plezier maken.

Ironisch genoeg is de Queen (haar bijnaam) de oudste hond van ons geworden tot nu toe, net aan geen 15 jaar!
Onze dierenarts heeft nog steeds haar HD foto`s om mensen te laten zien dat HD echt niet in alle gevallen het einde is, mits genoeg beweging (spieren waren dusdanig sterk geworden dat het de boel op zijn plek hield) en een gezond gewicht en dieet.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-15 11:02

Wat een reacties al! Ter informatie: ik twijfel zelf niet over hoe ik met Boem omga. Klaarblijkelijk gaat het goed. Het dier is gelukkig en laat niet zien dat hij pijn heeft. Hij beweegt ook erg veel en speelt graag met zijn kleine vriendinnetje.

Ik heb dit topic meer geopend vanwege de lompe reacties die mensen af en toe kunnen maken.
En dus de daaruit komende nieuwsgierigheid hoe anderen met hun HD hond omgaan. En wellicht kunnen we wat van elkaar opsteken. ;)

Overigens geef ik Boem wel glucosamine/chrondotine supplementen. Zonder die supplementen merk ik aan hem dat hij toch wat meer last heeft. Dit heb ik vorig jaar gedurende 2 maanden geprobeerd.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 11:26

hier heeft buddy ook geen pijn als hij heel veel gelopen en gespeeld heeft...eigenlijk zie je het alleen als hij een bank op wil stappen,hij kan zijn achterpoot niet omhoog doen,dus dat gaat dan via zijn knie...

buddy's heup ziet er zo uit op de foto:
Afbeelding

in de praktijk houdt dat dus dit in:
Afbeelding

Afbeelding

ik heb er nog wel over nagedacht hem aan de slechte kant te laten opereren ( nieuwe heup) maar zijn knie aan zijn slechte poot is ook heel slecht...

nou ja,zolang hij zo rond rent als hij nu doet maak ik me nog even geen zorgen...

M_Jacky

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 11:32

Ik heb een Duitse herderteef met HD. Voor zover het kon is ze de eerste jaren nog zeker 3 keer per week mee wezen hardlopen. Ik ben van mening dat zo veel mogelijk beweging het beste medicijn voor bijna alles is. Nu is ze 10 en gaat ze niet meer mee hardlopen maar nog wel elke dag mee naar het bos.
En ja, dan 'speelt' ze nog met onze andere hond, en we gooien nog met de bal. Alleen moet ze dan wachten totdat de bal stillicht voordat ze hem haalt, anders wilt ze nog wel eens hard wegsprinten of springen en dat wil ik wel voorkomen.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 12:04

kimmie261 schreef:
hier heeft buddy ook geen pijn als hij heel veel gelopen en gespeeld heeft...eigenlijk zie je het alleen als hij een bank op wil stappen,hij kan zijn achterpoot niet omhoog doen,dus dat gaat dan via zijn knie...

buddy's heup ziet er zo uit op de foto:
[ Afbeelding ]

in de praktijk houdt dat dus dit in:
[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

ik heb er nog wel over nagedacht hem aan de slechte kant te laten opereren ( nieuwe heup) maar zijn knie aan zijn slechte poot is ook heel slecht...

nou ja,zolang hij zo rond rent als hij nu doet maak ik me nog even geen zorgen...

Jeetje, dat is wel erg extreem. Zou haast zeggen dat hij niet eens meer lopen kan! Wat goed dat hij dan nog zo vrolijk is e.d.!

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-15 13:21

@kimmie: dat is inderdaad een heel lelijke heupfoto. Zo erg is het bij Boem zeker niet. En wat heerlijk dat Buddy nog zoveel kan. :)

Aan iedereen: zelf geloof ik wel in de juiste beweging voor een HD hond. En fijn om te lezen dat ik daar niet de enige in ben!