Tegenwoordig is het mogelijk om je hond te klonen voor een luttele 83.000 euro. Wellicht wordt het nog wel goedkoper. Zou jij het doen? Waarom (niet)?
Nottinghill
Geplaatst: 31-03-15 21:00
Ik zou het persoonlijk niet doen. Ik vind dat ieder organisme iets unieks is en dat vind ik bijzonder. Voor mijn gevoel haal je dat unieke weg als je een organisme kloont.
Pluttersput
Geplaatst: 31-03-15 21:01
Nee. Ik be dol op mijn honden, ze zijn allebei geweldig. Maar dat waren al onze vorige honden ook. Maw, ik hou er van om iedere keer een keus iemand te leren kennen Dus nee. Rust is rust, ook voor mij.
BaileyMix
Geplaatst: 31-03-15 21:01
Absoluut niet. Mijn meisje is mijn meisje en daar is er maar één van. Ook al is er dan een kloon, is niet dezelfde hond.
nee...honden genoeg die een thuis zoeken.Dus geen extra honden door middel van klonen of fokken. Iedere hond heeft wel iets speciaals...
Leffroi
Geplaatst: 31-03-15 21:07
Nee. Qua uiterlijk zal je misschien dezelfde hond weer krijgen, maar qua innerlijk gaat je dat niet lukken. (En laat het innerlijk nou net het belangrijkste zijn)
Laatst bijgewerkt door Leffroi op 31-03-15 21:07, in het totaal 1 keer bewerkt
Tigra_
Geplaatst: 31-03-15 21:07
DeMolenhoek schreef:
Nee, het karakter is toch nooit hetzelfde.
Mee eens. Had het er toevallig van de week nog over met me moeder. En wat geerke zegt ben ik het ook mee eens. Genoeg honden die nog een leuk thuis zoeken.
Benice
Geplaatst: 31-03-15 21:08
Wat DeMolenhoek zegt. Het karakter zal niet hetzelfde zijn, dat ligt nog altijd aan de opvoeding etc. Daarbij vind ik ook elk organisme uniek en zou klonen voor mij persoonlijk geen meerwaarde hebben op het dier. Om maar niet te spreken over het bedrag wat je ervoor moet betalen.
Offtopic: Het klonen is natuurlijk wel een mooie mogelijkheid voor bijvoorbeeld melkkoeien die nog meer melk geven, al moet daar niet te ver in doorgeslagen worden denk ik. Wat het klonen voor effect op de toekomst gaat hebben ben ik best benieuwd naar, ik denk dat het best het een en ander in deze wereld zou kunnen verpesten.
Nooit, uiterlijk is misschien t zelfde maar karakter heb je zeer grote kans van niet. Elke hond is anders. En zo ga je ook denk ik enorm vergelijken en handelen naar je vorige hond, en dan gaat het denk ik erg de verkeerde kant op werken...
Iris82
Geplaatst: 31-03-15 21:10
Nee, want te duur. Mijn vorige hond had ik wel willen klonen als ik het geld ervoor had.
Weet ik niet, ik kan me namelijk echt geen leven voorstellen zonder hem. En ethisch zeg ik, nope. Maar gevoelsmatig, ik zou breken. Ik zou geheid..breken.
Nee, hoeveel ik ook om m'n honden geef, ik zou het niet doen. Ik denk dat je nooit precies dezelfde hond qua karakter terug krijgt.
Radiostilte
Geplaatst: 31-03-15 21:32
Nee ik zou het niet doen. Zijn genen zijn dan misschien hetzelfde maar naar grote waarschijnlijkheid zijn karakter niet! En ik vind zijn karakter toch het belangrijkste, maar een kloon groeit in een andere omgeving op en het milieu is van grote invloed op de onwtikkelkng en het eindresultaat.
Neem Jazz. Daar zijn drie klonen van. jazz heeft 3 witte voetjes, zijn 1ne kloon 2 en de ander 4. Ook is het karakter van de klonen onderling is anders. En anders dan Jazz zelf. Dus het is een heleboel geld voor iets dat echt niet hetzelfde is als je eigen huisdier. Zal ik later nog eerder bij dezelfde fokker ( en misschien wel familie van mijn hond) een pup vandaan halen. Dan is de kans dat hij op mijn huidige hond lijkt qua karakter net zo groot
Telpeva
Moderator Algemeen
Geplaatst: 31-03-15 21:47
Als ik het geld zou hebben zou ik (allereerst een paard kopen en hem van dat geld onderhouden) het liever in de alledaagse verzorging steken, zodat het dier zo oud mogelijk kan worden + zo gezond mogelijk. De beste voeding, een meest ideale leefomgeving, het perfecte comfortabele mandje/tuigje/whatnot, alle aandacht van de wereld zou hij krijgen ook al zou ik iemand in moeten huren.
Kort samengevat, dingen die het leven van het nog levende dier zo comfortabel mogelijk maken. Daar heeft het dier zelf ook nog plezier aan
Nou, ik heb toch misschien ingevuld. Wat als een hondenkloon om de een of andere reden een bijdrage kan leveren aan de wetenschap? Dan zou ik geen nee zeggen denk ik.
En stiekem Ben ik ook wel heel nieuwsgierig of een kloon van onze oudste hond ook een blauw oog zou hebben.
Nee dat zou ik nooit willen. Hoeveel ik ook van mijn meisje houd en ik wordt gek als ik er maar aan denk dat ze er niet meer is.
Maar ik zou nooit op de 'juiste' manier van een kloon kunnen houden denk ik. Omdat hij genetisch hetzelfde is aan de ander zou ik hem denk ik niet als een andere hond kunnen zien, teveel vergelijken en gewoon heel gefrustreerd raken. Ik weet niet goed hoe ik het moet uit leggen, hopelijk snappen jullie wat ik bedoel
Volgens mij kan een gekloond dier nooit het originele dier overleven (bij sterfte door ouderdom) omdat je kloont met oude chromosomen waardoor de kloon heel snel veroudert en jong zal sterven, toch? Dat zou sowieso al een reden zijn waarom je daar niet aan moet beginnen. Het karakter zal voor een groot deel meegekloond worden, maar het geheugen niet waardoor je met een íets andere opvoeding of bv een ongelukje wat een trauma veroorzaakt toch een totaal andere hond kan krijgen. Maar niets en niemand is helemaal perfect, en ik weet zeker dat je elke hond wel op een of meerdere punten nog net iets kan verbeteren, al is het maar nét iets andere uiterlijke kenmerken, nét iets meer/minder waaks enz, en dat doe je gewoon door er een goed bijpassende reu/teef bij te zoeken
Nee, je krijgt ze toch qua karakter niet identiek en ik zou het niet eerlijk vinden voor het dier als hij constant met z'n voorganger wordt vergeleken. Daarnaast vind ik het belachelijk veel geld!
Ik zou het niet doen gewoon omdat je dan die clone niet een eigen leven laat hebben. Je houdt niet van de clone maar van zijn voorganger en je verwacht dat de clone zijn voorganger is, niet hemzelf. Dat kunt je hebben met levenloze voorwerpen maar niet met een dier of een mens.
Bij paarden is het wat anders omdat je dan bepaalde genetische kwaliteiten zoekt. Enfin toch als ze bedoeld zijn voor de fokkerij. (En daar ook mijn bedenkingen maar dat is een ander verhaal)
Misschien.. Heb onze honden als herplaatsers met rugzakje gekregen. Ik zou graag willen weten hoe ze zouden zijn zonder rugzak van een ander, al zijn het nu ook hele fijne honden geworden. En eigenlijk zou ik puppen willen van mijn teef, dat kan nu niet omdat ze als gecastreerd was toen ik haar kreeg.