. We zijn toen met 2 katten gestart. Uiteindelijk 1 en nog 1 erbij. Ik ben uiteindelijk vertrokken en ben na 1,5 jaar terug gegaan. Niet verwacht dus ik had ondertussen ook 2 poezenvrienden. We wilden beiden de katten niet wegdoen dus hebben geprobeerd te koppelen. Hieronder even een omschrijving van de veestapel:Kat 1 (vaste bewoner): Kat van nu zo'n 15jaar. Gecastreerd. Erg op zichzelf. Komt weinig meer buiten. Rustige kat. Vroeger erg schichtig, maar nu wel meer rust.
Kat 2 (vaste bewoner): Kat van ongeveer 9 jaar. Als vondeling meegenomen uit Spanje. Vrouwtje gesteriliseerd. Vraagt veel aandacht en laat zich heel snel op de kast jagen (door de anderen) hierdoor lijkt het soms alsof ze het op zich afroept om wat 'gepest' te worden. Echt een kattekop ook naar ons, prinses op de erwt. Het moet gaan zoals zij wil.
Kat 3 (vaste bewoner): Kat van ongeveer 5 jaar. Gecastreerd. Enorme einzelganger. Beetje aparte kat. Distantieert zich van alle anderen, graag buiten en een enorme killer (komt met levende eenden aanzetten). Is vaak buiten.
Kat 4 (vaste bewoner): Kat van nu ongeveer 3 jaar. Is ook als vondeling van 3 weken oud! Gevonden. Wij hebben haar met de fles opgevoed (onder begeleiding van de dierenarts). Er is nooit duidelijk geworden waarom er geen moederpoes was. Er waren geen andere kittens en ze lijkt 'verstoten'. Ondanks de flesvoeding een weinig mens gerichte kat. Einzelganger.
Kat 5 (nieuwe bewoner): Kat van ongeveer 2 jaar. Gecastreerd. Heeft een 'tic' overgehouden aan het nest. Heb ik pas met 20 weken opgehaald. Verwaarloosd en super angstig. Bijna niet op te pakken. Schrikt, altijd op z'n hoede.
Kat 6 (nieuwe bewoner): Kat van ongeveer 1,5 jaar. Gecastreerd. Super lief, aanhalig, vraagt veel aandacht. Was dikke maatjes in mn appartement met m'n kat nr. 5. Claimt echt aandacht en vrij brutaal.
Nou......Deze katten hebben we gekoppeld. Ik heb ze eerst 10 dagen in een andere kamer gehad. Katten konden elkaar wel ruiken, maar niet zien. Soms liet ik kat 5 en 6 even door het huis lopen als de rest buiten was. Of ik deed ze even in de badkamer en liet kat 1 t/m 4 even in de kamer snuffelen waar zij zaten. Na 10 dagen hebben we het luikje in de deur open gedaan (kattenluik met tralies) zodat ze elkaar konden zien. Het rond laten snuffelen (los van elkaar) hebben we doorgezet. Er hangen overal in huis Feliway stekkers. Pas toen het kijken/ruiken vrij rustig verliep hebben we ze gedoseerd 'los gelaten'. Dit leek in eerste instantie goed te gaan, maar het gaat nu mis.
De hele groep heeft zich vrij goed met elkaar vermeng. Kat 5 en 6 gaan nog niet naar buiten. Wennen nu aan een tuigje buiten. Ik was bang dat kat 5 het probleem geval zou worden, maar kat 6 heeft zich volledig gefixeerd op kat 4. Hij loert op haar, valt haar aan, is voortdurend aan het staren tot hij aan kan vallen. Kat 4 verweert zich wel, maar valt niet aan. Ze lijkt het niet 'uit te lokken'. Kat 4 had voorheen 'de pik' op kat 3. Echt vervelend uithalen soms, maar geen ruzie. Nu is kat 4 zelf dus de klos. De rest reageert vrij goed op elkaar, maar we kunnen kat 4 dus niet bij de rest laten.
We wonen in een hele ruime woning (rijtjes) met veel groen om ons heen. We hebben kattenbakken op iedere verdieping. Er zijn veel wegkruip en opklim ruimtes. Droogvoer is op alle verdiepingen beschikbaar evenals water. Heel soms krijgen ze vlees (maar dat doen we gestructureerd).
De vraag is nu, hoe gaan we dit resetten en kunnen we dit resetten? We hebben echt heel stapsgewijs alles aangepakt en voor ons idee (bijna?) overal aan gedacht. Uiteraard wordt er een gedragstherapeut geraadpleegd als we er niet uitkomen.
We gaan binnenkort 3 weken op vakantie en durven kat 4 niet aan haar lot over te laten (katten worden gevoerd en binnen en buiten gelaten). Dus we zijn van plan haar mee te nemen. Aangezien ze ons zorgenkindje is geweest is ze vaker mee geweest in een bench. Vakantiebestemming laat het verder prima toe (huis van mn ouders) We hopen hiermee ook tijdelijk rust te creëren en vanaf 0 weer proberen te introduceren. Is dit wel slim of niet? Of moeten we overwegen om 1 of meerdere katten weg te doen? Waarom is het koppelen met alle katten wel gelukt en met nr. 4 niet? Kan ik nr. 6 'straffen'? (nu grijp ik hem en doe ik hem even een paar minuten in het toilet als 'prikkelarme' ruimte). We houden de katten zoveel mogelijk gescheiden verder want het gaat echt niet. Het is niet grommen en blazen, maar echt aanvallen, terroriseren en vechten (vanuit nr. 6 dan) hij doet dit niet naar de andere katten. Daar heeft hij gepast 'respect'
Een kattenluik hebben we niet en kan ook niet echt (grote openslaande deuren met glas tot de grond en een super zware voordeur) Als we thuis zijn staat er altijd een raam open zodat katten in en uit kunnen lopen. De bedoeling is dat mijn katten (4 en 5) straks ook naar buiten gaan, maar daar ben ik vrij voorzichtig mee.
Overigens plassen de katten niet in huis. Er wordt ook niets gesloopt o.i.d. (wat je zou verwachten bij veel stress of verandering)
Iemand tips?
(respect als jullie alles hebben gelezen
)

Ik lees dus even mee.