konijn eet bijna geen biks

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Isaboy

konijn eet bijna geen biks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-15 11:12

Sinds een week hebben we een rex hangoor konijntje van nu 10 weken oud.
Hij krijgt hier onbeperkt hooi dus een hooiruif + bal vol en dat heeft meneer de volgende dag nog niet op, zodra dit wel gebeurd schroef ik de hoeveelheid op maar geef hem liever iedere dag vers.

Hij krijgt een klein handje konijnen biks per dag, hier eet hij een paar korrels van en de rest staat er de volgende dag nog. kan dit kwaad ? verder heeft hij een ruim hok + ren die hij nog niet doorheeft :')
En een wilgenbal zodat hij kan knagen. ook krijgt hij zo nu en dan een stukje groenvoer of een klein stukje appel zodat hij ook dat leert eten. verder is het al vanaf dag 1 een heel rustig konijn en gek op aandacht.

Anoniem

Re: konijn eet bijna geen biks

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 19:27

Opzich niet, als hij inderdaad heel veel hooi eet.
Wat ik dan wel weer tricy vind, is dat hij bv zijn buitenhok/ren nog niet 'begrijpt'. Dat samen met nauwelijks eten, zou ik goed in de gaten houden.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 19:33

Heeft hij ook voor jij hem haalde, buiten geleefd? Anders is het echt nog te koud om hem buiten te houden, dat kan ook 1 van de redenen wezen dat hij de ren niet in wilt/gaat.

Heb je hetzelfde voer gegeven als de vorige eigenaren/fokker? Soms kan ander merk of voer ook even wennen zijn en is het in t begin vaak beter om even te mengen. Zolang een konijn ook maar genoeg hooi heeft, zou ik me niet teveel zorgen nog maken kwa eten. Het konijntje is natuurlijk nog erg jong en eet vele malen minder als een volwassen konijn. Ook als die naast zijn bix en hooi nog groenvoer krijgt, zal die mogelijk ook wel iets minder biks eten.

Isaboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-15 06:58

Bij de fokker zat hij buiten dus bij ons ook met een dikke laag stro +voor de nacht een dekentje ervoor en ik doe snachts ook de ren deur dicht.
Het is een heel rustig konijntje wat traag van begrip heb ik gemerkt :')
gisteren hem maar even laten zien dat hij echt van het trappetje kan en nu snapt hij ook de ren gelukkig.

Hij krijgt hier het zelfde voer als bij de fokker, hebben daar ook voer van meegekregen. Hooi eet hij de ene dag beter als de andere dag momenteel is zijn bal bijna op en zijn ruif zit nog vol.
Nou moet ik wel zeggen hij is kieskeurig qua hooi, kruidenhooi vind hij lekkerder.

Hij komt niet zonder hooi te zitten hij heeft daar de hele dag beschikking over :)

Biks heb ik gisteren maar weer weggegooid en nieuwe gegeven en dan eet hij er wel een beetje van.

Groenvoer krijgt hij een klein beetje van om te wennen wil hem niet aan de diaree hebben dus ben daar voorzichtig mee.

Shettepret

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 07:06

Zit ie alleen? Best kans namelijk dat als hij net uit het nest komt en nu ineens alleen zit dat ie zich ook echt eenzaam voelten daarom minder goed eet. Zou er in dat geval asap een vriendje bijhalen.

Isaboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-15 08:05

Tis een mannetje, en 10 weken dus meneer krijgt nu nog geen vriendinnetje omdat ik geen zin heb in nestjes. bij de fokker zat hij al apart zodat hij mams niet kon dekken, en zijn broertje was een paar dagen eerder al opgehaald. dus denk niet dat het daaraan ligt.

Vandaar mijn vraag hier of het kwaad kan als hij bijna geen biks eet ook omdat hij nog in de groei is, hooi eet hij wel vooral kruidenhooi gaat goed naar binnen.

Serena_Milco

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 08:09

Ik neem aan dat je echt alleen biks voert en geen gemengd voer (met 'snoepjes' o.i.d.)? Ik zou wachten tot hij oud genoeg is, dan castreren en er een vriendinnetje bij zetten, het klinkt best wel eenzaam.
Qua eten, mijn konijnen eten ook vrij weinig brokjes, maar veel wortels en overig groenvoer, eet de jouwe dat wel?
Succes :)

Isaboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-15 08:18

Ja echt alleen biks geen gemengd voer, hij is nog te jong om te laten helpen dus een vriendinnetje krijgt hij inderdaad later, aandacht voor nu genoeg van ons.
Groenvoer eet hij inderdaad wel graag en ben dat langzaam aan het opbouwen.
onze vorige konijnen aten wel gewoon goed biks vandaar dat ik hier even vraag of het normaal is en geen kwaad kan dat hij er maar een paar korreltjes van eet.

Shettepret

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 08:27

Maar klopt het dat hij wel anderen kon zien? Want dan was ie nog niet helemaal alleen. Dan zou je kunnen overwegen om een vriendinnetje uit te zoeken en die er apart naast te zetten.
Probeer niet door te drammen hoor maar dek met je mee. Kan me voorstellen dat ie daar minder eetlust van krijgt.

En anders miss Science Selective proberen. Is iets duurder maar vinden ze heeel erg lekker!

Isaboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-15 09:19

Een hok er nu apart naast zetten gaat niet lukken, hij heeft een groot hok en zit buiten, ik zou dan voor een vriendinnetje een nieuw hok moeten aanschaffen, maar wil ze niet in een klein hok hebben gaat niet gaan lukken 2 van die grote hokken naast elkaar.

Ik ga wel even kijken voor science selective of hij dat wel wilt eten

Bedankt voor het meedenken! +:)+

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 09:27

Zolang hij goed en voldoende hooi krijgt en andere dingen zoals groenvoer en een beetje fruit, waarom wil je hem dan nog biks geven? Mijn nijntjes krijgen nooit biks oid. Voldoende hooi en vooral veel groenten (die van mij zijn er aan gewend). Zo krijgen ze genoeg vitamines e.d. binnen dus kan je de biks gewoon schrappen.

Shettepret

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 11:07

Kan me voorstellen dat dat niks is idd.
Hoop dat de Science Selective iets is. Heb nog geen nijn meegemaakt die het niet at.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 11:22

Science selective is idd goed voer en ze eten het graag.
Nijn alleen is nooit wenselijk, maar in deze situatie begrijpelijk. Ik heb zelf ook een rammetje een paar weken alleen gehad omdat hij gecastreerd moest worden en hij nog te jong was. Die had ik dan wel in huis en hij zocht ons gezelschap ook echt op. Ik had er ook een knuffeltje bij liggen, formaatje nijn en mooi stevig. Die werd gewassen, tegenaan geslapen.... Was echt een vervanging voor hem. Dat is wellicht nog een idee? En zo snel mogelijk castreren en dametje erbij. Let er wel goed op dat je ze op neutraal terrein koppelt want dit hok zal hij als zn territorium zien.

Maar nog wat betreft het voer. Ik heb hier 4 nijnen en allemaal anders qua eten. Ik heb een grote hangoor die twee volle mokken per dag wegwerkt en met minder te mager wordt. Zijn vriendinnetje is een kleinere hummel en die eet hooguit een paar brokjes mee, meer wil ze gewoon niet. Heeft ook nooit meer gegeten dan dat, ze eet veel liever hooi. Dus de behoefte aan brokjes kan ook gewoon echt heel erg verschillen. Zolang ze goed hooi knabbelen, goed poepen, hun (blindedarm)keutels opeten en groeien is er dus niks om je zorgen over te maken.

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 11:27

Het is niet erg als ze geen biks eten. Het verteringsstelsel van een konijn is daar niet op ingesteld. Onze konijnen kregen altijd alleen maar ruwvoer(hooi) en groenvoer. Die zijn allemaal met een mooie leeftijd van ouderdom overleden.
Dus zou mij er geen zorgen over maken.
Biks is alleen naar dikmakers.

Pien28

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 11:35

Biks is goed voor het inkomen van de dierenwinkel.
Konijnen in de natuur eten ook geen biks.
Wortels, appel e.d. kruiden die in het wild groeien, hooi en water, allemaal prima.
Straks lekker gras plukken voor hem als het voorjaar wordt.
Een wilgentak om lekker aan te knabbelen en tzt een vriendinnetje, en je krijgt een gezond en happy konijn.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 11:41

Dat konijnen geen biks nodig hebben is jammergenoeg niet zo zwartwit. De wat meer 'natuurlijke' types wellicht wel, maar de doorgefokte nijnen? Mijn voedster die bijna geen biks wil is een halfwilde, prachtig ko gewicht, mooi gespierd en heel gezond. De hangoor is een gefokte meissner en die is dus broodmager met een beetje biks, hij kan zich ziek vreten aan hooi maar haalt daar nooit genoeg voedingsstoffen uit. Nu krijgt hij dus 2 bakken per dag en is mooi op gewicht.
Dus het argument dat ze in de natuur het niet nodig hebben zou ik niet zo hard vertalen naar onze gefokte dieren. Ze hebben ook geen vachtverzorging nodig in de natuur en genoeg huisnijnen die dat toch echt nodig hebben.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 15:28

Huis konijntjes, dus geen wilde, hebben helaas wel biks nodig ;) Zijn geen wilde konijnen die van de natuur leven he... Ook met 10 weken allerlei groenvoer al geven vind ik erg vroeg voor de darmen ! Kan je al snel aan de diarree zitten met zo ukkepuk ! Nee ik zou inderdaad science selective geven !Ik zweer erbij, gaat heel goed !

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 15:36

Ik denk dat je qua hooi gewoon even moet zoeken wat het beste gegeten wordt door je konijn. Hier had ik een voedster die alleen het duurste bergweide hooi wilde eten, maar haar vriendje at daar bijna niks van. Nu is zij dood en vond ik het zonde om duur hooi te kopen terwijl de ram toch bijna geen hooi at. Dus het goedkoopste hooi gehaald wat er is, en meneer eet er van alsof dit het lekkerste hooi is wat hij ooit heeft gegeten :')

Biks is wel belangrijk, maar zolang hij nu gewoon eet zou ik mij er niet al te veel op focussen. Misschien is het even wennen voor hem, zo weg van alle andere konijnen. Als hij straks een vriendinnetje heeft kan het wel helemaal anders zijn.

Verder wel voorzichtig zijn met groenvoer op zo'n jonge leeftijd, hele kleine stukjes geven en niet teveel. Als hij straks wat ouder is dan kan je rustig het groenvoer opschroeven in hoeveelheid :j

Isaboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-15 16:43

Hij heeft keuze uit 2 soorten hooi, gewoon hooi en weidehooi verwend mannetje is het :')
hij zit nu met hok en al binnen had het idee dat hij het koud had met die storm, dus voorlopig blijft hij binnen tot het mooie weer!
Hij huppelt hier achter de katten aan en staat neus aan neus met ze kleine beide hand. :+

Qua groenvoer heb ik het opgebouwd met een snipper per dag, en zijn keutels goed in de gaten gehouden! Maar na een week heeft hij nog steeds mooie keutels.

Sciene selective eet hij inderdaard beter.

Een knuffel mag hij dat gewoon in zijn hok hebben? Ik ben bang dat hij daar aan gaat knagen.
In zijn hok heeft hij een wilgen bal en heb ik wc rollen met hooi gevuld als speelgoed.

lianne304

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 16:48

normaal eten vor een klein konijn zit op 1 eetleepel voor een grooter konijn op 2 en voor een vlaamse reus enz. zit het bij de 3 a 4 eetlepels.

en als hij liever hooi eet dan bixs lijkt mij dat geen probleem.

lianne304

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 16:49

Isaboy schreef:
Hij heeft keuze uit 2 soorten hooi, gewoon hooi en weidehooi verwend mannetje is het :')
hij zit nu met hok en al binnen had het idee dat hij het koud had met die storm, dus voorlopig blijft hij binnen tot het mooie weer!
Hij huppelt hier achter de katten aan en staat neus aan neus met ze kleine beide hand. :+

Qua groenvoer heb ik het opgebouwd met een snipper per dag, en zijn keutels goed in de gaten gehouden! Maar na een week heeft hij nog steeds mooie keutels.

Een knuffel mag hij dat gewoon in zijn hok hebben? Ik ben bang dat hij daar aan gaat knagen.
In zijn hok heeft hij een wilgen bal en heb ik wc rollen met hooi gevuld als speelgoed.

hij mag gewoon een knuffel in zijn hok hebben normaal gesproken knagen ze er niet aan doet ie dat wel dan kun je hem er eventueel er de volgende dag bij weg halen.

Shettepret

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 17:18

Dat ie binnen zit bij jullie en de katten scheelt ook al aan gezelligheid voor hem!! Fijn dat ie de Science Selective beter eet.

Bij was vanmorgen het konijnenhok met konijn en al omgewaaid.... :oo Arme ding kon er niet meer uit.
Hok is nu vastgebonden aan de ren dus omvallen kan niet meer gelukkig.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 17:35

TS het lijkt erop dat je je goed hebt ingelezen, zouden we hier wel vaker willen zien! Ik zie dat je hem nu Science Selective geeft. Maak je geen zorgen als hij dat weinig eet, als hij voor de rest zijn hooi en groenvoer wel goed eet. :)

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 17:43

Het kan geen kwaad hoor. Konijnen doen het goed op de meest minimale hoeveelheid biks. Hier doen ze het perfect op 20 gram per koppel. Zolang hij lekker zijn hooi en groenvoer eet is het prima, en een beetje biks. Je kunt ook gewoon geven hoeveel hij opeet, en weggooien hoeft niet hoor :)
Bij mij vinden ze trouwens hooi van de boer, die grote balen, heel lekker. Wie weet kun je dat proberen?

Toppie dat je je zo goed hebt ingelezen! En fijn dat hij een maatje krijgt.

Ik weet niet of je dat wist, maar het is altijd fijn om te weten: rexkonijnen krijgen snel last van sore hocks:

"Zere hakjes (sore hocks, Pododermatitis): Het konijn heeft ontstekingen en soms abcessen of zweren aan de voetzolen. Ze kunnen ook open gaan en hevig gaan bloeden. Dit komt voor bij konijnen die voor de slachtindustrie gehouden worden op gaasbodems maar kan ook bij onze huisdierkonijnen voorkomen. Sommige konijnen zijn gevoelig voor harde ondergrond of krijgen er last van door een metalen onderbak in het hok. Een vochtige ondergrond kan ook verwondingen aan de zooltjes veroorzaken, die dan weer geïnfecteerd worden door bacteriën. Ook konijnen met te lange teennagels die daardoor in het voetbed ingroeien kunnen zere hakjes veroorzaken. Verder kunnen veel hard stampen, een verkeerde verdeling van het gewicht op de voetzolen en de vacht van je konijn een rol spelen. Sommige rassen zijn door hun vacht gevoeliger voor zere hakjes, o.a. rexen. Heeft je konijn last van zere hakjes breng dan een bezoek aan de dierenarts en zorg voor een schoon, droog hok met de juiste ondergrond. Paw-wax voor honden kan ook een uitkomst bieden. De was vormt een laagje dat beschermt en zorgt er ook voor dat er zich sneller een eetlaagje vormt i.p.v. de sore hocks. Een bezoek aan de dierenarts is ook noodzakelijk omdat er in sommige gevallen een antibiotica kuur noodzakelijk is. Ontsmetten is nodig, en vaak adviseert de dierenarts nog een zalf en soms het aanbrengen van een speciaal verband (bijv. vetrap)"

van http://www.bunnybunch.nl/informatie/zie ... -konijnen/

http://www.bunnybunch.nl/informatie/cat ... erehakjes/

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 18:15

Isaboy schreef:

Bij mij knaagde hij aan van alles, maar zn eekhoornknuffeltje was zn maatje, die werd alleen gewassen. Gewoon erbij leggen, je ziet wel of hij het uberhaupt wel leuk vind of het ding gaat slopen. Je kan het altijd weghalen als hij het kapot knaagt.