Wat is nou een leuk kattenras, help Balou_k aan een kat.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Balou_k

Wat is nou een leuk kattenras, help Balou_k aan een kat.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-15 08:16

Aankomende zomer/herfst is het dan zo ver, ik zal mijn gevederde vleugels spreiden en mijn warm en veilig nest verlaten. Ik ben dan afgestudeerd en ik zal op mijzelf gaan wonen. Aankomende week zal ik mij inschrijven bij de woningbouwvereniging en ik ben eigenlijk al verzekerd van een woning, dat is dus totaal geen zorg.
Maar ik zou toch graag een beestje in huis hebben, nu is een hond uitgesloten dat kan ik zo’n dier niet aan doen bij een volle werkweek. Erg spijtig want ik ben dol op honden, maar dat is in mijn situatie gewoon niet ideaal. Dus een kat of twee katten, voor de gezelligheid lekker saampjes op de bank. (En dan hopen dat ze niet aan mijn gevederde vleugels gaan knabbelen)

Maar wat is nu echt een leuke kat voor in huis? Ik wil eens geen huis, tuin en keuken kat. Hoe leuk deze diertjes ook zijn. Ik wil een echte raskat, met stamboom waarvan de ouders zijn getest op diverse erfelijke ziektes etc.

Ik zal fulltime werken, en het is de bedoeling de tuin kat proof te maken door middel van een schriklintje of iets dergelijks. Ik ben er nog niet over uit of ik de kat ook buiten de tuin durf te laten. Raskatten schijnen toch sneller gestolen te worden en ik weet niet of ik dat risico durf te nemen.
Een groot kattenkasteel (kattenkrabpaal met mandjes en dergelijke) staat al op de verlanglijst.

Het moeten vriendelijke, mensgerichte en zeker geen schuwe katten zijn. Dit zal veel wegkomen van de opvoeding, maar ik doel nu echt op karaktereigenschappen van het ras van de kat.

Ik heb niks met platgestampte kattenhoofden dus dergelijke rassen hoeven niet aanbevolen worden. Verder ben ik dol op een zilvergrijze vachtkleur (cypers)

Dus wie kan een ras aanbevelen, of wellicht een fokker aanbevelen in de provincie Zeeland of Oost Vlaanderen/Antwerpen België?

Ik heb altijd katten gehad, dit waren simpele huis, tuin en keuken katten en een Noorse Boskat. Ik heb dus ervaring met katten.

callum

Re: Wat is nou een leuk kattenras, help Balou_k aan een kat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 08:20

Blauwe rus is een mooie en lieve kat. Somali is dat ook.

Tigear

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 08:22

Misschien is een burmilla of een burmees een optie? Zeer lieve en vriendelijke katten die erg mensgericht zijn en meestal ook erg goed met andere katten kunnen leven en zelfs honden. :))

Paulaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 08:25

Een sibeer! <3 super karakter en lekker kroelerig en ik vind ze prachtig!

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 08:26

Ik heb een Turkse Angora reus gehad dat is ook echt een gezellige kroeldoos en aandachtstrekker. En heb een Main Coon die is iet is afstandelijker. De Turk was wel een kater en MainCoon een Kattin dus misschien ligt het daar ook aan.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 08:27

Maincoon! Geweldige katteni heerlijk karakter en echte kroelkonten.

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 08:28

Het past niet volledig bij je omschrijving maar Sphinxen zijn super sociale gezellige knuffel katten die goed zijn om als huiskat te houden, worden ook graag als paar gehouden dat ze aan elkaar op kunnen trekken en bij elkaar liggen.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 08:28

friesam schreef:
Ik heb een Turkse Angora reus gehad dat is ook echt een gezellige kroeldoos en aandachtstrekker. En heb een Main Coon die is iet is afstandelijker. De Turk was wel een kater en MainCoon een Kattin dus misschien ligt het daar ook aan.

Onze maincoon is juist een echte knuffelbeer.

D_Travis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 08:29

Hier een heilige birmaan en dat is echt een schat. Heel erg op ons gericht en nuchter. Op z'n tijd kan die lekker zeuren dat wel haha.

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 08:29

Een ragdoll. Ik ben zo dol op mijn meisje.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 08:30

Ragdoll! Dan zou ik er wel twee nemen als je fulltime werkt.
Ze zijn echt mega sociaal, mens gericht en lief.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-15 08:30

Ik zal de genoemde rassen even opzoeken! Bedankt voor het meedenken.

Siberische katten vind ik zelf trouwens ook erg mooi, niet erg lang geleden was er nog een bokker met een nestje hiervan.

Ginootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 08:30

Wij krijgen in mei een brits langhaar kitten <3 Geen plat gestampte kop, Grijze kleuren komen voor en een lief karakter <3

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 08:31

Cornish rex!!! Meest geweldig katten ras! Knuffel konten maar ook leven in huis! En je doet een kat geen groter plezier dan er 2 te nemen. Helemaal als je fulltime werkt.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-15 08:31

Daphneeeej schreef:
Het past niet volledig bij je omschrijving maar Sphinxen zijn super sociale gezellige knuffel katten die goed zijn om als huiskat te houden, worden ook graag als paar gehouden dat ze aan elkaar op kunnen trekken en bij elkaar liggen.

Oei nee, een naakte kat vind ik zelf toch niks. Een kennis van mij fokt met deze katten, maar ik vind het toch nooit prettig deze dieren te aaien. :o

Paulaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 08:34

Balou_k schreef:
Ik zal de genoemde rassen even opzoeken! Bedankt voor het meedenken.

Siberische katten vind ik zelf trouwens ook erg mooi, niet erg lang geleden was er nog een bokker met een nestje hiervan.

Als je wil weten hoe die van mij eruit zien moet je ff in het kittenkletstopic kijken! Ik was altijd eerder een hondenmens, maar kan je zeggen dat Siberen ook echt leuke huisdieren zijn!

Darah3

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 08:34

Scottish/Highland fold of straight?
Voorheen een scottish straight gehad, nu een highland straight (allebei grijs met wit :D ).
Hele lieve aanhankelijke en intelligente katten, de mijne vindt apporteren bijvoorbeeld heel leuk :7
Wel bij een goede fokker kopen die verstand heeft van het ras!

Brits korthaar of langhaar zijn ook leuk!

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-15 08:39

Ik wil sowieso eender welk ras de kat bij een fokker kopen! Ik wil geen broodfok in stand houden door daar een zielig katje te halen.
Wellicht om de kosten te drukken een raskat en een asielkatje. :)

Op jezelf gaan wonen is natuurlijk niet goedkoop met allemaal nieuwe meubeltjes kopen en zo.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-15 08:41

Ik ben nu weer aan het kijken naar Siberische katten en ik ben toch wel verdraaid verliefd op de kleur black silver tabby mackerel.. <3 Wow..

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 08:41

Ik ben zwaar bevooroordeeld door mijn eigen katten haha.

Ik heb zelf een Ragdoll/Pers kruising en een Maine Coon. (voor foto's zie profiel)
Allebei ontzettend lieve, aanhankelijk maar ook speelse katten. Vooral de Ragdoll/Pers kruising is bijzonder lief. <3 De Maine Coon is wat drukker/speelser maar ook erg leuk.

Spekkie01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 08:41

Maine coon, ik heb twee broers en ze zijn super leuk. Ook binnenkatten en ondanks dat ze langharig zijn niet al te moeilijk in onderhoud, ze hebben namelijk geen ondervacht zoals een Noorse boskat.

Groot, knuffelig en supergezellig

Darah3

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 08:43

Ja ik had inderdaad begrepen dat je naar een echte fokker wil, maar er zitten ook slechte fokkers tussen :(
Die bijvoorbeeld een fold met fold kruisen en dat is gevaarlijk (ivm gen waardoor ze die fold oren krijgen).

Tigear

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 08:43

De burmillas hebben trouwens ook zilveren kleuren, had er net overheen gelezen dat je een leuk kleurtje ook wel leuk vind sorry :o

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-15 08:44

Darah3 schreef:
Ja ik had inderdaad begrepen dat je naar een echte fokker wil, maar er zitten ook slechte fokkers tussen :(
Die bijvoorbeeld een fold met fold kruisen en dat is gevaarlijk (ivm gen waardoor ze die fold oren krijgen).

Brr, is er ergens te vinden op bijv. internet welke fokkers bijvoorbeeld aangesloten zitten bij een vereniging? Een soort white list, of een black list waar ik NIET naartoe moet?

De prijs van de kat maakt dan ook niet uit, ik wil gewoon een gezonde en goede kat kopen en dat mag best wat kosten!

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-15 08:44

Tigear schreef:
De burmillas hebben trouwens ook zilveren kleuren, had er net overheen gelezen dat je een leuk kleurtje ook wel leuk vind sorry :o

Ach uiteindelijk is het niet de kleur waar het om draait! Het gaat om het karakter natuurlijk, maar deze kleur is wel iets wat ik erg mooi vind.