Boeroendoek ( Chipmunk ) als huisdier

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

paardenstuff

Boeroendoek ( Chipmunk ) als huisdier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-15 15:40

Heei, ik denk er overna om een chipmunk te nemen dus is er hier iemand die daar ervaring mee heeft, zo heb ik mijn vragen bijv.
hoe groot is jullie hok en waar hebben jullie die gehaald voor hoeveel ?
hoe ging het tam maken van jullie boerendoek boeroendoek en hoe gedraagt ie zich ?
hebben jullie ook dingen aangeleerd zoja ? hoe
en wat en laten jullie je boeroendoek wel eens los lopen enzo ?
en wat voor voer geven jullie ?
en het belangrijkste natuurlijk waar kom je aan een boeroendoek voor welke prijs

Alvast bedanktx!♥

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 18:19

Boeroendoeken mag je niet meer houden, voor al bestaande huisdieren is er een uitstervingsbeleid. De positieflijst is dit jaar in werking getreden, helaas voor sommige. Er zijn eekhoornsoorten die wel als huisdier gehouden mogen worden.

anneliesdj

Re: Boeroendoek ( Chipmunk ) als huisdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 21:16

Verkijk je niet op het houden van eekhoorns als huisdier, ze vereisen speciale zorg, hebben veel ruimte nodig, knuffeldieren zijn het niet en het is vooral een dure aangelegenheid wil je het goed (dierwaardig) doen.
Persoonlijk vind ik dat je zo'n dier niet moet houden als je hem niet het beste kunt bieden, dwz; een gróót verblijf met voldoende mogelijkheden natuurlijk gedrag te vertonen en een soortgenoot.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 21:30

anneliesdj schreef:
Verkijk je niet op het houden van eekhoorns als huisdier, ze vereisen speciale zorg, hebben veel ruimte nodig, knuffeldieren zijn het niet en het is vooral een dure aangelegenheid wil je het goed (dierwaardig) doen.
Persoonlijk vind ik dat je zo'n dier niet moet houden als je hem niet het beste kunt bieden, dwz; een gróót verblijf met voldoende mogelijkheden natuurlijk gedrag te vertonen en een soortgenoot.

Boeroendoeks zijn solitair. Wel hebben ze aardig wat ruimte nodig (ook de hoogte in). Vind het ook niet echt knuffeldieren, ze kunnen (mits vanaf jonge leeftijd gehanteerd) wel redelijk tam worden maar de mensen die ik ken halen ze zelden uit de volière.

Voor zover ik weet is de boeroendoek nog niet onderzocht en mag je ze dus nog gewoon houden.

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 21:36

Boeroendoeks zijn inderdaad nog niet onderzocht dus zou je in principe gewoon mogen aanschaffen. Ik denk wel dat het echt kijkdieren zijn, de eekhoorns bij mij op school die komen iig alleen bij je als je voer hebt en dan nog moet je doodstil staan omdat ze er anders weer vandoor schieten :+ Wel handtam te krijgen inderdaad maar voor zover ik weet zitten ze er ook niet echt op te wachten om aangehaald te worden, ook al zijn ze tam. :)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 21:38

Het is meer voedertam, dat ze wachten op hun voer en evt. wat uit de hand eten maar het zijn geen dieren je uit hun hok haalt en knuffelt. Misschien zijn er uitzonderingen maar dat is hoe ik ze ken.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 21:39

Fiffill schreef:
anneliesdj schreef:

Boeroendoeks zijn solitair. Wel hebben ze aardig wat ruimte nodig (ook de hoogte in). Vind het ook niet echt knuffeldieren, ze kunnen (mits vanaf jonge leeftijd gehanteerd) wel redelijk tam worden maar de mensen die ik ken halen ze zelden uit de volière.

Voor zover ik weet is de boeroendoek nog niet onderzocht en mag je ze dus nog gewoon houden.

Ik had het over eekhoorns in het algemeen.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 21:39

Dit topic gaat over boeroendoeks, vandaar dat ik het even verduidelijkte voor TS straks denkt dat ze samen moeten :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 21:43

het zijn geen kinderdieren. (en daarmee bedoel ik dus niet dat andere dieren wel te wachten zitten op grijpgrage vingers, maar een cavia kun je nog op schoot zetten en rustig aaien bv)
Lekker knuffelen zit er dus niet in; het zijn meer kijkdieren. Daarnaast hebben ze ruimte nodig; ze klimmen graag. Dus ik weet niet wat je ouders willen inleveren qua ruimte.

Dus wil je een dier hebben die je lekker kan aaien? Kijk dan verder.

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 21:52

Hier iemand met een boeroendoek :-) inmiddels al meer dan 7 jaar bij ons!

hoe groot is jullie hok en waar hebben jullie die gehaald voor hoeveel ?
Afmetingen weet ik zo niet vanbuiten. Ik denk 100cm x 100cm x 180cm. Hier zitten verschillende verdiepingen in, dingen om te klimmen en om mee te prutsen (takjes, houtkrullen, zand etc) en ook een looprad, al maakt hij van dit laatste niet veel gebruik. Wij hebben het hok gewoon van bij de speciaalzaak vandaan.

hoe ging het tam maken van jullie boerendoek boeroendoek en hoe gedraagt ie zich ?
Boeroendoeks zijn niet 'tam' te maken, althans niet zo dat je ze zoals cavia's en hamsters kan oppakken. Het zijn geen knuffeldieren, laten het 9/10 niet toe dat je ze oppakt en kunnen dit duidelijk kenbaar maken door stevig te bijten. Je kan ze wel tam maken in die zin dat ze vrijwillig op je schouder komen zitten bijvoorbeeld. Onze boeroendoek blijft in z'n hok, komt wel lekker kijken als je langs het hok staat en neemt bv stukjes fruit aan als je deze geeft. Wel belangrijk: boeroendoeks houden een winterslaap! Onze blijft in z'n nestje van oktober tot februari/maart ongeveer. Hou dus in gedachten dat je een diertje in huis haalt wat je een halfjaar niet ziet.

hebben jullie ook dingen aangeleerd zoja ? hoe
Zoals ik al aangaf: het zijn geen knuffeldieren en ze zijn echt op zichzelf. Aanleren lijkt me ook erg lastig dus.

en wat en laten jullie je boeroendoek wel eens los lopen enzo ?
Zie hierboven: blijft gewoon in het hok. Ze kunnen wel los lopen (again, NIET oppakken) en dan krijg je ze het hok weer in door voedsel op de grond te leggen. Ze krijgen dan de drang om dit op te slaan in hun nest, en zullen het instinctmatig naar hun hok brengen.

en wat voor voer geven jullie ?
Gewoon eekhoornvoer uit de speciaalzaak. Verder krijgt hij ook af en toe een stukje fruit of wat noten tussendoor.

en het belangrijkste natuurlijk waar kom je aan een boeroendoek voor welke prijs?
Ik heb hem destijds gekregen als cadeautje van m'n moeder (erg onverantwoord). Volgens mij heeft zij hem van een dierenwinkel, geloof dat hij €50 heeft gekost.

Conclusie: als je voor een boeroendoek kiest kies je voor een dier dat een winterslaap houdt, niet houdt van oppakken of knuffelen of makkelijk dingen aanleert. Boeroendoeks zijn vooral erg fascinerende dieren om naar te kijken. Wil je graag een diertje dat erg mensgericht en aanhankelijk is, zou een ander knaagdier zoals een cavia of hamster wellicht een betere keuze zijn :-)

edit: dit is trouwens onze boeroendoek

Afbeelding

Wendie1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 13:58

Ook ik ben de gelukkige bezitter van een boeroendoek. Wie o wie kan mij het een een ander vertellen over deze beestjes. Ik kan nou bijv. Nergens vinden over het geslacht hoe je dat herkent. Ik heb ( volgens de fokker) een vrouwtje, maar ik vind het er op lijken dat ze een pielemuisje heeft...