Poes krijst haar longen uit d'r lijf, maar alleen 's nachts.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Vjestagirl

Poes krijst haar longen uit d'r lijf, maar alleen 's nachts.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-15 10:43

We hebben hier in huis twee katten rondlopen. Pim is een jaar of 6, en Loes zal richting de 14 à 15 gaan. Dit is echt een oudere dame om te zien; ze wordt wat mottig, loopt wat lastig, heeft wat moeite met opstaan en gaan liggen. De dierenarts heeft haar bij de laatste check-up helemaal gezond verklaard, op haar diabetes na. Voor haar diabetes krijgt ze 2x per dag insuline en dat hebben we goed onder controle.

Eerder hebben we nooit last gehad, als we naar bed gaan gaat Pim nog even met mij mee naar bed, Loes wil dat niet en blijft beneden. Sinds een half jaar echter krijst Loes 's nachts d'r longen uit d'r lijf. We hebben een brandwerende deur tussen het woongedeelte en het slaapgedeelte, en die is redelijk geluidsdicht. Toch krijgt mevrouw het voor elkaar om zo hard te gillen dat ze te horen is in de slaapkamers. Soms om het uur, soms om het half uur, soms om de 10 minuten miauwt ze 4 of 5 keer ontzettend hard. En dan is ze weer een poosje stil.

Ze heeft 24 uur per dag brokjes en water tot haar beschikking, vaak staat er ook nog wel natvoer, ze kan naar buiten als ze dat wil maar het moet niet.

Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn?

Jasmijn159

Re: Poes krijst haar longen uit d'r lijf, maar alleen 's nachts.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 10:46

Heeft ze toevallig een tikje staar? Soms kunnen ze dan snachts minder goed zien en in combinatie met wat dementie (wat zeker mag op die leeftijd ;) ) kunnen ze dan snachts onrustig worden. Hier hebben we er ook precies zo eentje, wordt komende maand 16 :) Wat bij ons helpt: nachtlampje aan laten en felliway.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-15 10:47

Jasmijn159 schreef:
Heeft ze toevallig een tikje staar? Soms kunnen ze dan 's nachts minder goed zien en in combinatie met wat dementie (wat zeker mag op die leeftijd ;) ) kunnen ze dan 's nachts onrustig worden. Hier hebben we er ook precies zo eentje, wordt komende maand 16 :) Wat bij ons helpt: nachtlampje aan laten en felliway.

Licht aan laten helpt niet, dat hebben we al geprobeerd. Ook de kattenmand die gewoonlijk boven staat hebben we al beneden gezet, maar ook dat lijkt niet te helpen.

klien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 10:50

Dat klinkt toch alsof ze niet goed in haar vel zit. En dat kan door meer oorzaken komen.
Mijn kat had dat ook, het bleek een probleem te zijn met haar schildklier. Met medicatie is ze 20 jaar geworden hiermee. Maar je geeft aan dat de dierenarts de kat heeft nagekeken. Dan mag je aannemen dat hier ook op getest is, want het is een algemeen bekende aandoening.

Wat ook nog kan zijn: slechter gaan zien en eenzaamheid daardoor in de nacht. Koud hebben, dementie, in ieder geval moeite hebben met een ander dagdeel waarmee ze eenzaam is. Of een lichte hersenbloeding gehad (zo eentje hebben wij vroeger ook gehad en die bleef ook huilen in de nachten).
Het is vaak lang zoeken naar een oorzaak, soms ook helemaal niet te achterhalen.

Wel zielig hè, sterkte ermee

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 16:58

het is ook een typisch verschijnsel van nierfalen, nachtkrijsen. Je zou een bloedonderzoek kunnen doen

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 17:24

Poes van mijn moeder deed dit ook en werd ook mottig. Zij heeft een schildklierprobleem, nu met pilletjes is ze enorm opgeknapt. Niet meer lopen te gillen en een prachtige vacht, zij is 16 jaar.
De dierenarts vertelde dat katten met een schildklierprobleem zich heel naar voelen, en vaak een heel opgejaagd gevoel hebben vandaar ook het mauwen. Ik zou even bloed laten checken.

sillysoul

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 17:26

er zijn een aantal redenen waarom oude katten dit doen: te snel werkende schildklier, te hoge bloeddruk en dementie. De eerste twee zijn door de dierenarts te controleren, voor de laatste is er geen test.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 17:28

Dit is inderdaad een verschijnsel van dementie, nierfalen, schildklierprobleem of een te hoge bloeddruk. Toevallig vanmiddag nog gelezen omdat onze kat ook iets dement lijkt te worden.

Isaboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 11:10

onze kat krijst ook wel eens s'nachts vanuit het niets en soms doet het het ook wel eens overdag ze is nu 12. heb haar mee naar de dierenarts gehad waar geconstateerd is dat ze een hartruis heeft.

Ook bloed onderzoek laten doen en daaruit kwam dat haar nierwaardes verhoogd waren en er een kans bestaat dat ze suikerziekte heeft maar konden ze niet 100% zeggen omdat het ook door de spanning verhoogd kon zijn.

moest haar senioren voer gaan geven en dat was het. mevrouw krijst dus nog steeds iedere keer en zit te twijfelen wat ik er nu mee aan moet dus ik lees even mee.

Onze dierenarts gelooft niet echt in dementie bij katten, tenminste toen ik vertelde dat ze soms compleet de weg kwijt was en ik dacht aan dementie kreeg ik te horen dat ze daar niet zo in geloofd en er meestal iets medisch aan de hand is

onze dame zit trouwens verder goed in haar vel is gek op de andere 3 katten speelt zo nu en dan en verder ligt ze graag bij je of bij de andere katten.