aangevallen door zeer agressieve eigen kat (MainCoon x Ragdo

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cardy

aangevallen door zeer agressieve eigen kat (MainCoon x Ragdo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-15 09:17

Heb lang zitten twijfelen of ik een topic zou maken, maar het is goed om het van me af te schrijven. En wie weet zijn er mensen die dit ook hebben meegemaakt (hoop het niet).

Afgelopen vrijdag kwamen mijn zusje en ik terug van de bioscoop, ik zou die avond gezellig bij haar blijven slapen.

Mijn zusje heeft een 3-jarige Main Coon x Ragdoll, ze is gestelleriseerd en haar naam is Simba. Simba is een lieve, slimme en eigenzinnige kat. Kan soms wat feller zijn dan een normale htk-kat zou zijn. Een foto van haar:

Afbeelding

Na thuiskomst was ze blij dat we er waren en ik stond lekker met haar te kroelen. Daarna hoorde Simba mijn zusje en rende enthousiast naar haar toe.
Zoals altijd pakt mijn zusje haar op. Hard knorrend krijgt zusje een lik in haar gezicht.

En daarna ging het mis. Simba veranderde volledig en begon mijn zusje aan te vallen. Mijn zusje heeft haar uit haar handen gegooid/laten gaan en Simba begon de aanval in te zetten tegen ons beide.

Nog nooit zoiets meegemaakt. Simba krijsde naar ons, bek stond wagenwijd open en ze was niet van plan om ons heel te houden.

Weglopen lukte niet dan kwam ze achter ons aan, wegjagen maakte het nog erger, plantespuit werkte niet, rustig praten niet en boos worden ook niet. Was echt doodeng!

Uiteindelijk heeft mijn zusje haar in haar nekvel te pakken gekregen. Wat uiteindelijk onze grootste fout werd. Mijn zusje heeft met haar "volle gewicht" die kat proberen tegen te houden en uiteindelijk zat Simba als een piranha vast aan haar armen.

Ze heeft de kat losgekregen en we zijn beide de huiskamer uitgerend en de kat daar opgesloten.

Mijn zusje bloedde als een rund, was echt helemaal in paniek en ik stond te trillen als een rietje.

We waren zo erg in paniek dat ik zelfs 112 had gebeld, de politie had mij doorverwezen naar de dierenambulance (voelde me achteraf zo dom..)

Uiteindelijk de dierenambulance laten komen en ze hebben haar met veel moeite kunnen vangen. Volgens hen hadden we echt een engeltje op onze schouder gehad, want het had veel slechter kunnen aflopen. Zo'n kat als deze hadden ze nog niet eerder meegemaakt en we konden beter uitgaan van het ergste.

Mijn zusje heeft tot laat in de nacht bij de eerste hulp gezeten, ze bloedde als een rund en ze is nog steeds helemaal van slag. En heeft daardoor de afgelopen nachten bij mij geslapen. Haar beste maatje Simba, ze snapt gewoon niet dat de kat die zo gek op haar is erop uit was om haar flink te verwonden.

Simba zit tot op heden bij de dierenarts. Bij het eerste onderzoek konden ze alles doen, maar sinds zaterdag is ze weer net zo agressief als bij ons.

Bloed is nu afgenomen en pijnstilling wordt gegeven. Sinds de pijnstilling eet ze wel weer, maar gedrag blijft hetzelfde. Meegeven aan ons is geen optie op dit moment.

Wij als dierenliefhebbers hebben nog nooit zoiets meegemaakt en we waren echt doodsbang. Heb mij grootgehouden voor mijn zusje, maar heb er gewoon nachtmerries van.

Zelf denken we dat er iets in haar hoofd niet goed gaat en mee terugnemen is in mijn ogen onverantwoord en geen optie meer.

Wie heeft er ooit zoiets meegemaakt? Hoop niemand.. Vind het zo erg allemaal...
Laatst bijgewerkt door Cardy op 29-03-15 09:43, in het totaal 2 keer bewerkt

knollentuin

Re: aangevallen door zeer agressieve eigen kat (MainCoon x Ragdo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 09:19

Heftig Cardy! Geen ervaring mee maar wil jou en je zus wel sterkte wensen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 09:20

Het lijkt wel alsof er een trigger moet zijn geweest; een geur?
Heeft ze bijvoorbeeld een andere kat geaaid?

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 09:22

Kan het iets neurologisch zijn?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 09:23

Misschien heeft ze wel iets neurologisch. In haar hersenen ofzo? Ik kende een paard met dit gedrag, ook van superlief naar agressief en die bleek een hersentumor te hebben. Ik zou haar maar goed door laten lichten.

Freggle_Edge

Wat onswijs akelig om zoiets mee te maken.
Ik zou zsm een kattengedragstherapeute benaderen om haar te observeren. Die mensen denken aan zaken waar jij en ik nooit rekening mee zouden houden.
Heel veel succes en sterkte.

UK_eef

Het kan neurologisch zijn dus daar zal je dierenarts onderzoek naar doen. Sterkte!

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 09:25

Wij hebben ooit een main coon gehad, welke plots mijn ex aanviel, en daarbij heel zijn oor kapot krabte.. Wat er aan de hand was weten we tot heden nog niet? Kat lag rustig op de leuning en vloog er ineens vanaf om flink te krabben....

Geen idee wat het bij jullie kat is/was,, sterkte ermee! Klinkt iig heel eng als ik het zo lees, want die beesten hebben een klauwen en tanden...

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 09:27

Dat is wel heel bizar en angstaanjagend. MainCoon x Ragdoll is ook nogal veel kat, zeg maar, maar ik had toch niet het idee dat dit soort gedrag daar bijhoort.
Misschien eerst eens goed na laten kijken door een dierenarts, liefst een holistische. Want dit is niet veilig als je niet weet waar het door kwam.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 09:28

Mijn schoonzus haar kat gong zich ook zo gedragen. Die is na de laatste aanval ook het huis uitgelucht. Aanvallen werden steeds erger en onvoorspelbaarder. Zij hebben gekozen voor inslapen.

Kat was ook helemaal van de kaart, rare blik in de ogen.

Heel veel sterkte

Marcato

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 09:29

Jeetje Car, wat een verhaal!! Echt nog nooit gehoord dat een kat zo in de aanval gaat tegen z'n eigen baasje. Wat zal dat eng geweest zijn. Gelukkig dat het nog enigszins goed is afgelopen, maar wat zullen jullie geschrokken zijn.

Tja, en wat nu? Het eerste wat in mij opkomt is dat er in het hoofdje iets niet goed zit. Dat het idd iets neurologisch is. Zeker als de kat normaal nooit echt agressief is geweest. Sterkte voor jullie!'

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-15 09:30

Allemaal ontzettend bedankt voor jullie reacties! Wij denken ook dat er iets in het hoofd zit waardoor ze dit heeft gedaan. Ook nu ze nog steeds zo doet bij de dierenarts.

We wachten nu het bloedonderzoek af.. Hopelijk komt er iets uit.

Eigenlijk is het nu afwachten totdat we het erge besluit moeten gaan nemen om Simba te laten gaan (mijn zusje en ik zijn erg close, vandaar het meebeslissen). Vind het zo erg om dit zo te zeggen!

Maar meenemen naar huis is afwachten totdat het weer gebeurt. En straks valt ze mijn zusje aan als ze in bed ligt te slapen!
Naar het asiel is niet eerlijk tegenover Simba en straks komt ze terecht bij een gezin waar ze het ook doet.

Heb thuis zelf 2 oudere, goedzakken van een katten en werd gewoon gespannen van ze... Want straks doen zij het ook uit het niets! Dat gevoel begint wel gelukkig minder te worden, maar jeetje.. Zijn zo van slag.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 09:33

Wij hebben ooit, lang geleden, een aanloopkat gehad die dit deed. Ineens, vanuit het niks, viel hij je gewoon aan. En net als wat jij beschrijft, echt aanvallen. Een aanleiding konden we nooit ontdekken, uiteindelijk hebben we de kat in moeten laten slapen. Overigens viel hij niet alleen mensen aan, maar ook honden, geiten, zelfs koeien waren geen probleem. En dat was een 'simpel' HTK katje....

De dierenarts vermoed dat er in de heupen iets heel erg mis gezeten heeft. Door een bepaalde beweging deed hij zichzelf erg pijn, wat dit gedrag uitlokte. Of dat klopt, we zullen het nooit weten. Pijnstillers maakten in elk geval geen verschil.

Sterkte er mee, want een kat door het dolle is echt angstaanjagend!

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 09:34

Ik heb er ervaring mee helaas en nog wel een tandje erger als in jouw verhaal ;(

Ik ben als kind (ong. 25 jaar geleden) aangevallen door mijn maatje van toen.
Super lieve poes waar ik altijd uren mee aaide en kroelde. Zo ook op die dag, ik ging ff 5 min weg om een boterham te eten en toen ik terugkwam werd ik direct aangevallen.
De kat sprong vanaf de grond omhoog naar mijn gezicht en haalde heel mijn gezicht open en beet en krabde zich vast 1mm onder mijn oog.
Door het geschreeuw kwam mijn tante en oom direct(hun poes) en hebben met grof geweld de poes van mij afgehaald waardoor deze direct mijn tante aanviel en zich vastbeet en krabte in haar been.
De poes is weer hardhandig door mijn oom eraf gehaald en in de schuur opgesloten en later afgemaakt.

Ik was flink gewond en was bijna mijn oog kwijtgeraakt en heb lange tijd paniekaanvallen gehad heb ruim 20 jaar een trauma voor katten gehad.
Dat terwijl ik als kind ook meerdere keren flink aangevallen en doorgebeten ben door honden (waaronder 3 x door een dobermann) en totaal niet bang was voor honden.

Hetgene wat mij zo goed nableef is: eigen poes, niks aan de hand, ineens vals en levensgevaarlijk

Mijn gevoel zegt dat jullie kat net zoals bovenstaande poes onbetrouwbaar is. Ik zou hem persoonlijk in laten slapen...

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-15 09:36

tamaramt: jeetje wat erg! Dierenambulance zei ook al dat we geluk hebben dat ze niet naar ons gezicht greep. Ze is groot en kan makkelijk richting ons gezicht grijpen.

Snap helemaal je trauma en het is gewoon vreselijk! Van maatje naar je ergste vijand.

Ben zo "blij" (opgelucht) met jullie reacties! Was vooral bang dat we misschien veroordeeld werden omdat we misschien een 3-jarige kat moeten gaan inslapen... Vinden het zelf al heel erg dat we zoiets denken.

Mijn zusje is gewoon doodsbang voor haar eigen kat.

Wat ik overigens vergeten was te schrijven in de beginpost is, dat Simba letterlijk al haar ontlasting heeft laten lopen. Dat kan van de stress zijn, maar ook medisch toch? Ook constateerde de dierenarts dat ze 2 tanden mistte en een bloeduitstorting in der bekkie heeft. (Waarschijnlijk doordat we ons verweerde)

En mijn zusje heeft Simba nu ongeveer 1,5 jaar, daarvoor zat ze bij kennissen die haar weg wilde doen omdat ze hun andere kat aanviel. Ze zou anders naar het asiel gaan.
Laatst bijgewerkt door Cardy op 29-03-15 09:53, in het totaal 3 keer bewerkt

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 09:40

Mijn zus heeft het ook gehad.
Ze had het beestje 6 jaar en die viel haar ook aan op de ene op andere dag.
Bleek dat ze een hersentumor had.
Succes TS.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 09:43

Klinkt mij puur als een kronkel in t kupke, om t maar zo te zeggen. Wat ontzettend naar om mee te maken, voor jullie beiden.
Ik heb eens een rat gehad. Wel totaal ander formaat, dat wel. Maar die begon ineens te egelen, en sprong zo vanaf de grond om me in mijn hand te bijten. En hard ook. Uiteindelijk heb ik hem praktisch tegen het bed aan moeten slaan om hem van mijn hand af te krijgen. Kooi er overheen gegooid en mee naar de dierenarts gegaan. Ik was denk ik 10 jaar oud.

Die hebben we dus ook in laten slapen, per direct. De dierenarts dacht ook aan iets in de hersenen. Niet fijn, echt niet fijn, maar inslapen is dan de eerlijkste keus.

Hee veel sterkte, wat de beslissing ook gaat zijn. En beterschap.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 09:45

Wij hebben ooit een kat gehad die bij krolsheid ook zo werd. Ze viel dan ook andere katten aan. Toen ze zwanger was werd het nog een graadje erger. Tussendoor was er niets mee aan de hand. Zou misschien dus toch een hormonenkwestie kunnen zijn?

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 09:49

Sterkte!

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 09:55

Ik denk zelf ook aan een hersentumor of enorm veel pijn. En ik ga je echt niet veroordelen, ik denk zelfs dat inslapen een juiste beslissing is, hoor. Verschrikkelijk verhaal, voor jullie allemaal. Bah!

Ik hoop echt dat jullie weer vertrouwen krijgen in katten, want ik denk echt dat dit medisch is en niets met het karakter van de kat te maken heeft.

Sterkte!

_merel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 09:58

Onze kat viel vooral mijn vriend zeer regelmatig aan! Dan lag hij helemaal open en hij was het aardig beu! Ook de visite was niet veilig voor hem dus hij word nogsteeds altijd naar boven gestuurd als ik bezoek krijg.

Omdat ik vond dat hij zich te weinig waste wilde ik hem een keer scheren. Erwin moest bovenop hem liggen en Moor liep gewoon met hem weg. Tijdens het scheren bleek dat her op zijn huid allemaal bolletjes haar zaten. Kleine knoopjes die bij iedere stap zeer moeten hebben gedaan! Na het scheren was hij een totaal andere kat! Hij is nogsteeds wispelturig maar ik zou hem niet meer kunnen missen!
Afbeelding

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 09:58

Jeetje wat heftig :=
Wij hebben dit dus ook gehad,maar dan met een hond.
Echt zo eng, die viel ook ineens vanuit het niets aan terwijl het altijd zo'n lief dier was.
Na enkele weken begon onze hond dit echt extreem sterk te vertonen, sliep gewoon lief op de grond terwijl je tv keek, en ineens hing hij bv in je been om niets.
Wij hebben toen de hond ook laten inslapen, zwaar vermoeden van de dierenarts dat hij een tumor had, hij veranderde in die tijd namelijk ook volledig qua gedrag en persoonlijkheid.
Heeft ook een hele tijd geduurd voor ik weer rustig van de bank durfde op te staan trouwens, keek echt steeds eerst schichtig in het rond of die beweging wel veilig was.
Het was gewoon zo naar dat je vriendje die je eigenlijk altijd vertrouwde, zo vanuit het niets zo aanvallend tegen je kan doen.
Wij hebben het onze hond ook nooit echt kwalijk genomen. We moesten helaas wel straffen ivm veiligheid, maar zijn nog 'echt' boos geworden.

Deugenietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 09:59

Bah, heel veel sterkte.

Ik denk dat voor beide partijen inslapen het beste is.

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 10:07

Pff wat heftig! En vreemd dat dit blijkbaar nog met regelmaat voorkomt? Ik heb er nooit van gehoord, zo een verandering uit het niets. Sterkte met de situatie!

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 10:26

Geloof niet dat het wat met de combinatie Maine Coon/ Ragdoll te maken heeft.
Zowel de Maine Coon áls de ragdoll zijn beide vriendelijke huiskatten waar eigenlijk geen wild wild bloed meer in zit.
Beide zijn groot, maar eerder vriendelijke reuzen dan grote woestelingen.
Ben eens heel benieuwd naar de uitslag van de onderzoeken bij de dierenarts.

Heb één keer iets soortgelijks mee gemaakt op een kattenshow waar bij de combinatie showstress en op een gepakte katers, een reactie opriep bij een kater op de arm van zijn baasje.
De kat wou zich vrij vechten en het baasje hield hem tegen.....bang als ze was dat de kat er op de show vandoor ging.
Alles bij elkaar duurde de worsteling maar 2 á 3 minuutjes, maar de handen van die vrouw zagen er uit als een kapot geslagen prei.

Een enorme bloedplas op de grond.
Zowel vrouw als kat zijn afgevoerd geworden, en eigenlijk dacht ik dat de kater zijn lot bezegeld was.
Een jaar láter hoorde ik op een show dat deze zelfde kater de hoogste prijzen wereldwijd bij elkaar gewonnen had en dat zijn vrouwtje alle medische zorg had geweigerd, haar handen had laten verbinden en mét kater naar huis was gegaan.
Máár ik kan me goed voorstellen dat als het zoiets bij jou zus ook geweest is, dat ze het vertrouwen in haar pluizenbol kwijt is.
Doorverkopen is dan een risico op een mogelijke herhaling al zou die kans klein kunnen zijn.
In laten slapen zou dan het eerlijkst zijn, maar makkelijk is zo een keuze natuurlijk nooit.

Veel sterkte en beterschap voor je zus.
Ben zelf ook eens door een kat gebeten en weet hoe zeer dat dat doet!!!