Hoe hond niet voor voeten laten lopen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Fink

Hoe hond niet voor voeten laten lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-15 22:26

Hoi hoi,

Onze hond is nu bijna 1 jaar en 5 maanden.
Sinds kort ben ik gaan rennen, en zou hierbij graag de hond meenemen. Nu heb ik een probleem. Telkens als ik ren, wordt hij erg enthousiast en gaat me voor de voeten lopen.
Negeren werkt niet, dan val ik ook, afstraffen ook niet, met een stokje/brokje ernaast wel, maar het zou fijn zijn als hij het ook zonder stok of brokje zou kunnen.

Hebben jullie ideeën? Want ik weet het niet, en het zou een hoop schelen als hij gewoon normaal mee kon rennen.

annepaardoes

Re: Hoe hond niet voor voeten laten lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 22:41

Dit moet je ook gewoon trainen. Loopt hij wel netjes naast je gewoon tijdens het wandelen? Hierop ga je trainen, een goede positie naast jou tijdens het lopen. Dan ga je steeds je pas wat versnellen. Tijdens het volgen loop je niet alleen in een recht lijn, maar maak je het ook moeilijker door bochten en keertwendingen te nemen. Eigenlijk de standaard volgoefeningen. Blijft hij je in de iets snellere pas netjes volgen, dan versnel je je pas weer iets en herhaal je de volgoefeningen. Dit doe je niet eerder voordat je hond de "langzamere" pas netjes naast je blijft. Sta tijdens de volgoefeningen ook eens abrupt stil om je hond allert te houden. Uiteraard beloon je regelmatig wanneer je hond netjes naast je loopt. Loopt de hond vooruit dan draai je je om en loop je de andere kant op.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 22:45

Oefenen, oefenen, oefenen. Zolang het nodig is met brokjes oefenen, en als dat goed gaat, de tijd tussen de beloningen steeds langer laten worden. In het begin ook gewoon met de riem eraan oefenen en waar nodig corrigeren. Riem daarbij niet te lang laten worden, gewoon opbossen en je arm naast je houden, zonder spanning op de riem. Schiet hij voor je langs? Dan omkeren en de andere kant op lopen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 07:47

Inderdaad gewoon riem eraan en op de goede plek houden en zodra hij daar loopt waar je wil laat je de riem losser.

_Milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 07:51

annepaardoes schreef:
Dit moet je ook gewoon trainen. Loopt hij wel netjes naast je gewoon tijdens het wandelen? Hierop ga je trainen, een goede positie naast jou tijdens het lopen. Dan ga je steeds je pas wat versnellen. Tijdens het volgen loop je niet alleen in een recht lijn, maar maak je het ook moeilijker door bochten en keertwendingen te nemen. Eigenlijk de standaard volgoefeningen. Blijft hij je in de iets snellere pas netjes volgen, dan versnel je je pas weer iets en herhaal je de volgoefeningen. Dit doe je niet eerder voordat je hond de "langzamere" pas netjes naast je blijft. Sta tijdens de volgoefeningen ook eens abrupt stil om je hond allert te houden. Uiteraard beloon je regelmatig wanneer je hond netjes naast je loopt. Loopt de hond vooruit dan draai je je om en loop je de andere kant op.

Precies Wat ik zou reageren.