Advies gevraagd: kat verplaatsen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Advies gevraagd (graag een reactie, want misschien is de poll wat te zwart wit).

Optie 1
7 (87%)
Optie 2
1 (12%)

Totaal aantal stemmen: 8

Appeltje00

Advies gevraagd: kat verplaatsen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-15 20:40

Goedenavond Bokkers,

Er speelt een kwestie en ik hoop dat iemand, met een objectieve blik, mij verder kan helpen.

Al 14 jaar heb ik een kat die inmiddels 19 jaar oud is. De kat heb ik uit het asiel gehaald en zij heeft tot een aantal maanden geleden altijd bij mij gewoond en ik heb altijd voor haar gezorgd. Ik ben een aantal maanden geleden verhuist en zij zou bij mijn moeder blijven. Laatst was zij een aantal dagen vermist en toen bleek ze bij een man bij ons in de buurt te zitten, die haar in huis had gehaald. Hij heeft mijn zoekactie (briefje in de supermarkt en sociale media) vernomen en is toen bij mijn moeder langs gegaan om te melden dat hij de kat heeft. Mijn moeder heeft gezegd dat hij de kat mag houden (dit heeft heel wat voeten in de aarde gehad, maar is niet relevant voor mijn vraag).

Nu ben ik laatst bij die man langs gegaan, omdat ik graag wilde weten hoe het met mijn kat gaat en hoe het zit dat hij haar wil houden. Nu schrok ik van wat ik aantrof. De man is een alcoholist en heeft geen proper huis (zacht uitgedrukt). Mijn kat heb ik gezien, alleen mocht ik niet binnen komen (meneer gaf aan dat hij op het punt stond om weg te gaan). Ik vind het lastig te bepalen hoe ze eruit zag, omdat mijn emoties op dat moment de overhand namen. De man gaf aan dat de kat doof is en dat hij met gebaren communiceert met haar, dit gaf bij mij het idee dat de man erg verwart is. Ik heb navraag gedaan in de buurt en er wordt gezegd dat hij wel goed voor zijn katten zorgt (hij heeft meerdere katten).

Nu vind ik het erg lastig wat ik moet doen, omdat ik erg twijfel of de leefomstandigheden van de kat goed zijn. Ze zou eventueel naar mijn vriendin kunnen, maar ook daar zijn een aantal twijfelpunten. Er zijn twee opties en ik twijfel welke van de twee de verstandigste is:

Optie 1: ze blijft bij de man en is in haar eigen omgeving (de buurt). Ze heeft geen propere leefomgeving en die man is regelmatig onder invloed. Wel kan ze regelmatig naar buiten. Vermoedelijk krijgt ze goed te eten en misschien zelfs aandacht.

Optie 2: ze kan naar mijn vriendin toe. Zij woont in een ruim appartement, maar hier zal de kat niet naar buiten kunnen. Mijn vriendin is z'n 9 uur van huis, dus de kat zal veel alleen zijn. In de weekenden ben ik er en dus zal ze mij weer kunnen zien. Wanneer er iemand thuis is krijgt de kat natuurlijk aandacht, evenals goed eten en andere goede zorg.

De optie om terug te gaan naar mijn moeder is er helaas niet. Dat was de meest ideale oplossing als ze daar goede zorg zou krijgen. Maar gezien dit geen oplossing is zullen we moeten besluiten voor welke optie we gaan. Nogmaals is het voor mij erg moeilijk om de juiste beslissing te maken, omdat ik emotioneel beïnvloed ben. Graag hoor ik jullie mening.

Alvast bedankt!

Groeten,
fionaf09

Lady24

Re: Advies gevraagd: kat verplaatsen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 20:44

Zou toch voor optie 1 gaan mits je zeker weet dat ze goed verzorgd word. Of de man dan onder invloed is vaak dat lijkt me verder niet erg als ze niet mishandeld word verder oid. Zeker omdat ze al op leeftijd is en ze zich daar blijkbaar ook wel op haar gemak voelt als ze daar buiten mag en weer terug naar die man komt.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 20:45

Ik zou een derde optie zoeken...

En anders nogmaals bij de man langs gaan. Je mag je eigen kat die je al 14 jaar hebt toch wel zien!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 21:39

Zolang je kat buiten komt, dus terug kan naar je moeder en er toch zelf voor kiest bij deze man te wonen lijkt me kans op mishandeling en te weinig eten niet zo groot. Katten zijn gehaaid genoeg. Persoonlijk zou ik een buitenkat nooit opsluiten in een flat of huis. Dat vind ik echt sneu.

Jindai

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 23:03

Moeilijk.... ik vind dat troi een goed punt heeft. Katten zijn inderdaad gehaaid genoeg en als het ze ergens niet bevalt zullen de meesten vertrekken. Dat iemand regelmatig onder invloed is wil ook niet automatisch zeggen dat diegene niet goed voor zijn dier zorgt en/of het dier mishandeld. ;) Ik ben het er ook mee eens dat je een buitenkat niet opeens binnen moet willen gaan houden, daar worden ze over het algemeen diep ongelukkig van, uitzonderingen daargelaten. :)
Objectief gezien zou de eerste optie me redelijk lijken, maar ik moet wel eerlijk zeggen dat als het om míjn kat zou gaan, ik niet zo makkelijk zou kunnen denken. Ik zou dan, wat Jennyxx zegt, een derde optie zoeken. Is het geen optie dat jij haar weer in huis neemt? :)

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 10:32

Lastige keus.. het is natuurlijk ook al wat een oudere kat.
Als hij zich daar op z'n gemak voelt, zou ik hem daar laten.
Maar zoals Jindai ook al zegt, wij hebben makkelijk praten nu.. het is niet die van ons.

Toch vind ik het ook vreemd dat je je eigen kat niet eens echt mocht zien.
Persoonlijk, heel eerlijk, ik zou toch overwegen om hem er weg te halen.
Dan of zelf houden of eventueel bij iemand anders onderbrengen waar hij als nog wel naar buiten kan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 10:37

Ik vind persoonlijk dat je na 14 jaar de verantwoordelijkheid bij jezelf moet houden en niet de kat in een omgeving moet laten waar hij in aanraking komt met een goor huis en een persoon onder invloed.
Als je al uit die 2 opties moet kiezen, zou ik die vriendin kiezen... daar is het ws. in ieder geval hygiënisch en 9 uur alleen valt ook te overzien, aangezien katten toch veel slapen.
Kan je haar zelf niet meenemen?

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 10:46

Een 19 jarige kat verhuizen naar een appartement waar die niet meer naar buiten kan... Tja dan maar bij een alcoholist die kennelijk wel zo veel van katten houdt dat hij ze redelijk verzorgt. Zou wel af en toe bij meneer langs gaan om vinger aan de pols te houden. Misschien je moeder ook vragen om af en toe praatje te gaan met de buurman over de kat.
Katten kiezen wel vaker hun eigen huisje en als ze daar in haar eigen buurtje kan rondlopen en de vrijheid heeft dan lijkt me dat voor een bejaarde kat geen slecht oplossing. Zeker niet als je moeder kat absoluut niet terug wil.

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 11:01

Kun je haar ind zelf niet houden? Ik heb een aantal weken geleden mijn 19 jarige kat ook meegenomen naar mijn appartement. Gaat wonderbaarlijk goed. Ik houd haar goed in de gaten en ze krijgt goeie voeding waardoor de ze weer wat dikker wordt. In het weekend ga ik naar huis en dan gaat de kat mee, dan kan ze weer 2/3 dagen in de tuin lopen. Gaat prima! en de kat is gelukkig zover ik kan beoordelen.

Appeltje00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-15 14:58

Bedankt voor alle reacties, fijn dat mensen met een objectieve blik meedenken.

Er wordt meerdere keren gevraagd of ik de kat zelf niet in huis kan halen. Dit is helaas geen optie, omdat huisdieren verboden zijn en ze bij mij ook moeilijk naar buiten zou kunnen. Dat zou betekenen dat ze op 2x12m² moet leven.

Vandaag heb ik contact gehad met een dierenspeciaalzaak en een dierenasiel en zij zeggen dat het geen probleem is een oudere kat naar binnen te halen, omdat ze veel slaapt en toch al niet meer zo actief is (dit opperde iemand in het topic ook al). Vandaag wordt er ook nog even contact opgenomen met een dierenarts. We besluiten in ieder geval voor zaterdag wat we gaan doen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 15:07

Moeilijke keuze. Als de kat goed verzorgd wordt zou ik er niet zo'n moeite mee hebben... een alcoholische man en een bende in huis zijn voor een kat (zeker als die ook gewoon naar buiten kan) niet hetzelfde als voor bv een kind. Wat dat betreft moeten we ook wel reeel zijn in wat we van mensen verwachten. En lang niet iedere persoon die drinkt wordt gevaarlijk of gewelddadig of niet in staat om redelijk voor een dier te zorgen (zoveel heeft een kat die buiten kan gewoon niet nodig.)