Hondje kan niet alleen zijn, wel of niet aan beginnen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Majabeestje

Hondje kan niet alleen zijn, wel of niet aan beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-15 21:56

Hoi!

We hebben een hondje op het oog, een Jack Russel teefje van 9 maanden.
Ze moet weg omdat de huidige eigenaars wegens gezondheidsproblemen een paar keer per week naar het ziekenhuis moeten en dit hondje niet alleen kan zijn. Ze hebben nog 2 Jack russels die in principe wel alleen kunnen zijn maar nu gaan mee piepen en janken als zij begint.
Ze kan wel een uurtje alleen zijn, maar daarna begint ze dus te janken/blaffen. Verlatingsangst dus. Hoewel dit dan toch meestal direct begint als 'de mens' van huis is?
We hebben nu een hond van 2 jaar die we vanaf kleine pup hebben en we hebben flink ingezet op het trainen met alleen zijn en hij kan prima een paar uurtjes alleen zijn.
Nou ben ik in principe thuis, maar uiteraard wel eens een paar uurtjes op pad.

Het hondje spreek ons verder erg aan, maar dit is uiteraard wel een twijfelpunt.
Is verlatingsangst eruit te trainen? Er staat me iets van bij dat het nogal intensief is. Ik dacht zelf aan helemaal vanaf nul beginnen, net zoals met een jonge pup.
Uiteraard zal ik overdag met de hond gaan trainen, flinke wandelingen maken etc. Ik heb de indruk dat dat nu niet gebeurt, kan dus ook te maken hebben met te weinig aandacht/beweging.

Wat denken jullie? Niet aan beginnen? Ervaring met Jack russels die niet alleen kunnen zijn en dat niet op te lossen is? Of juist wel?
Ik hoor graag jullie advies, tips en ervaringen:)

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 22:45

Ik ben zelf ook bezig geweest met een adoptiehond, waarbij het dus vaak voorkomt dat ze last hebben van verlatingsangst.
Ik heb hierover contact gehad met een goede gedragstherapeut. Verlatingsangst is 1 van de aller-moeilijkste dingen om eruit te trainen. Soms lukt het zelfs gewoon helemaal niet. Het vergt veel tijd, begeleiding etc.
Ik ben daarom afgehaakt op de hond, die verder ook echt perfect bij mij zou passen. En van die hond was het nog niet eens bekend of ze wel/geen verlatingsangst zou hebben. Voor mij was het risico gewoonweg te groot.

Je zou eens contact kunnen opnemen bij een erkende gedragstherapeut of hondenschool bij jou in de buurt.

Succes, ik weet hoe moeilijk zo'n beslissing is!!

anneliesdj

Re: Hondje kan niet alleen zijn, wel of niet aan beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 23:07

Dat kun je er prima uit trainen hoor, het is alleen wel erg intensief.
Ik zou even nagaan wat de huidige eigenaren al geprobeerd hebben en wat het hondje nu krijgt aan beweging en uitdaging.
Als ze nu tevreden moet zijn met matige beweging en geen of weinig mentale uitdaging, dan zou ik er wel aan durven beginnen. Vaak is voldoende beweging en flink mentale uitdaging hierin al voldoende en een jack is geen hondje wat genoeg heeft aan 4x daags een blokje om, ookal worden ze wel vaak zo gehouden. Dat ze het eerste uur wel alleen kan zijn en daarna pas begint doet wel vermoeden dat het te maken heeft met verveling.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 23:18

Als je de eerste maanden kan zorgen dat ze nooit alleen hoeft te zijn, zou ik haar lekker in huis nemen. Dat is vaak wel redelijk te trainen, zeker bij zo'n jong hondje. Eventueel met een goede gedragstherapeut om tafel en je gaat er een geweldig hondje aan hebben!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 23:24

Wat zou voor jou een reden zijn om haar niet te nemen? Woon je in een appartement dat je bang bent dat de buren zullen klagen? Of gewoon uit principe dat je geen ''probleem''hondje wilt?

Onze hond kan ook niet alleen zijn, al binnen een minuut kan ze soms gaan loeien. Nu is ze ook niet vaak alleen, en als ze alleen is is het overdag. Ik hoor van de buren dat ze dan soms een paar keer flink gaat loeien maar echt last hebben ze er niet van, het was meer een mededeling (ik wist zelf inderdaad niet dat ze zo snel al van zich laat horen).
Omdat zowel ik als de buren er geen last van hebben laat ik het maar zo, het is namelijk niet dat die van mij altijd gelijk begint, of non-stop doorgaat. Als het puur bij geluiden blijft en ze verder niks kapot maakt zou het voor mij persoonlijk niet een reden zijn om een hondje niet te nemen.
Als het echter bij voorbaat al duidelijk is dat de buren het wel een probleem vinden zou ik er niet voor kiezen. Meer omdat ruzie met de buren het woongenot aanzienlijk kan verslechten.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 09:37

Omdat de buren en jij het geen probleem vinden laat je het maar zo Shanna? Wauw... Dat je hond zich blijkbaar héél erg poedersuiker voelt elke keer dat jij weggaat maakt je blijkbaar niet uit?

maras

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 09:46

Wow wat een taalgebruik Hhilde.........mijn hond loeit ook als we weg gaan, exact 1 minuut daarna draait ze zich om en gaat heerlijk slapen. Niet elke loeiende hond voelt zich heel erg " rot" het kan ook een gewenning zijn en als het daarna heel snel ophoudt is er niets aan de hand. Als het hondje van ts veel beweging krijgt en ze schrijft dat ze weinig van huis is, er is ook nog een soortgenoot begrijp ik dan is het misschien best de moeite waard om dit hondje over te nemen.

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 10:01

Hondje van mijn buren is een Jack Russel en die heeft geen verlatingsangst. Beestje is soms wel 5 uur alleen thuis. Huilt alleen als de telefoon gaat (doet hij niet als ze wel thuis zijn, alleen als hij alleen is).
Tuurlijk is dat wel eens vervelend als dat om 8 uur 's ochtends al is, maar zolang ik niet elk weekend mijn bed uit wordt geloeid omdat de telefoon van de buren gaat is het te overzien.
Vind hun peuter van 2,5 die op klompjes door de kamer stampt vervelender als die hond _O-

Ik denk dat het er wel uit te trainen is, beestje is nog jong.
Zoals je aangeeft weet je niet of het beestje wel goed wordt uitgelaten.
Als jij dit wel doet en gaat daarna bijvoorbeeld een uurtje of 3 / 4 de stad in zal ze vanzelf gaan slapen. (Dit wel opbouwen natuurlijk, ga bijvoorbeeld eerst een half uurtje bij de buren koffie drinken of iets dergelijks. Kan je ook horen of ze van slag is.)
Mits ze goed overweg kan met je eigen hond natuurlijk. ;)

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-15 14:46

Ik heb nog even mailcontact gehad met de honden gedragsdeskundige van de trainingen die ik met onze hond gevolgd heb. Zij zegt dat verlatingsangst er wel uit te trainen is, maar dat dat vaak wel een lang en moeilijk proces is waarbij niet gegarandeerd kan worden dat het helemaal lukt. Wel geeft ze ook aan dat het vooral belangrijk is om te weten wat de hond motiveert, waar dit gedrag vandaan komt. Dat dat lastig te bepalen is zo. Ook zegt ze dat verlatingsangster meestal eerder begint en niet pas na een uur.

Ik wil sowieso nog in gesprek hoe de training om het hondje alleen te laten zijn eruit gezien heeft en wat ze overdag met haar doen. Hoe vaak wandelen ze en doen ze ook nog andere dingen met het hondje.

Sowieso zou ik het willen oplossen, ook al wonen we vrijstaand. Daarbij denk ik dat de buren het wel zouden horen als ze in de tuin zitten, vind dat ook vervelend.

Ik ben overigens overdag wel korte periodes weg om de kinderen naar school te brengen en te halen, zo'n 20 minuutjes max. Voor onze hond was dat op den duur een hele goede oefening, ik was meerdere keren kort weg.

Ik wil heus wel investeren in het trainen met een hond maar ik zit niet te wachten op een gedragsproblemen waar je moeilijk vanaf komt en straks een grote frustratie wordt..
Maar goed, eerst nog maar eens in gesprek en nog goed over nadenken.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 23:04

Aangezien de hond nog jong is en pas na een uur begint te janken, denk ik dat het vooral een kwestie van verveling is, te weinig (mentale) uitdaging. Maar daar zou je dus achter kunnen komen met een goed gesprek.

craiester

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 23:14

mijn hond had het ook, hebben we er heel snel uitgekregen. ieder keer als je binnenkomt wel nooit aandacht geven aan de hond. want anders zij jankt-> wij komen thuis geven aandacht-> zij dus beloning voor het janken. en opbouwen helpt natuurlijk, niet dadelijk een uur weggaan maar beginnen met 5 minuten, als je ze hoort janken niet naar binnen gaan, enkel als ze stil is. je moet beseffen dat dit bij mijn hond enorm snel ging, maar bij sommige ga je hun heel leven erop letten. dit moet je dus ervoor over hebben. en net wat anneliesdj zegt kan het dus ook verveling zijn. meeste honden met verlatingsangst beginnen met janken als de deur dicht is en ze door hebben dat baas weg is, dat zij pas na een uur begint, lijkt ook wat op verveling

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-15 19:28

Ik heb het er nog even goed met mijn man over gehad en we durven het toch niet aan..
We zijn te bang dat er nog wat achterweg komt. We hebben ooit een hondje weg moeten doen en dat was echt traumatisch.
Vanochtend een heerlijk stuk gefietst met onze hond (hij mag dan grotendeels los) en ik ben net terug van een flinke ronde met hem in de velden banjeren :D Zo genieten is dat, ook omdat hij steeds beter gaat luisteren en de hele weg terug keurig naast mijn been los mee naar huis is gelopen.
We hebben ook besloten nog een jaartje te wachten met de aanschaf van een tweede hondje, dan is onze hond ook volwassen en 'stabiel'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 19:31

Idd niet doen. Ik heb er ook 1 gehad die niet alleen kon zijn en die sloopte de boel. Dat was op een gegeven moment echt niet leuk meer.