Voedingadvies / ideeën kieskeurig konijn gevraagd

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

kwii

Voedingadvies / ideeën kieskeurig konijn gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-15 15:48

Hallo bokkers!

Ik zal de situatie even uitleggen: Ik heb hartstikke leuk konijn, hij is ook altijd vrolijk en actief, maar toch zit ik met een probleem.

Hij lust echt niets, en persoonlijk vind ik hem aan de dunne kant.
Hij pakt geen harde dingen aan waar die op zal moeten knagen. Hij eet dus wel bijvoorbeeld sla en banaan. Grotere krachtbrokken eet hij ook niet, en hij eet ook nauwelijks hooi.
Nu krijgt hij een soort krachtvoer wat in heel kleine korreltjes is gemalen.
Ik probeer van alles om hem aan het eten te krijgen, kruiden, verschillende soorten voer.
Elke dag krijgt hij ook groentes maar meestal eet hij dit simpelweg niet op.

Elke drie maanden worden zijn tanden bijgeslepen, die staan erg scheef.
Ik zou eventueel de tanden er uit kunnen laten halen, maar erg veel voordelen heeft het geloof ik niet.

Is er iemand die een idee heeft over wat ik misschien kan voeren?
Of heeft er iemand ervaring met het tanden laten verwijderen?
Misschien lust hij het wel, maar past het gewoon niet door z'n voortanden naar binnen.. Ik heb werkelijk geen idee.

Leandra

Re: Voedingadvies / ideeën kieskeurig konijn gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 16:17

Worden alleen zijn voortanden geslepen of ook zijn kiezen? Je kan proberen Sience selective proberen te weken.
Maar ik zou eerst zijn kiezen na laten kijken onder sedatie door een konijnkundige dierenarts.

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-15 16:20

Leandra schreef:
Worden alleen zijn voortanden geslepen of ook zijn kiezen? Je kan proberen Sience selective proberen te weken.
Maar ik zou eerst zijn kiezen na laten kijken onder sedatie door een konijnkundige dierenarts.

Bedankt voor je reactie... Eigenlijk wil ik juist dat hij weer normaal gaat eten. Heb hier sience selective staan, dus kan het weken. Maar ik ben bang dat hij dan straks niets meer aanpakt als hij er voor moet kauwen :P

Zijn kiezen worden ook gedaan :j

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 17:40

Heb je de dierenarts al gevraagd wat je zou kunnen geven?
Ik zou toch geweekte Science Selective blijven geven, dan krijgt hij in ieder geval wat binnen.

Al verschillende soorten hooi geprobeerd? Kruidenhooi vinden ze vaak wel lekker. Of probeer wat grover hooi. Fijn spul vinden ze vaak ook minder lekker.

Hij zit niet alleen toch? Zo wel; vriendje erbij halen, dan zit hij beter in zijn vel en dus meer kans op eetlust, en als hij de ander ziet eten heb je grote kans dat hij ook meer gaat eten. Zien eten = doen eten.

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-15 17:46

Nee we hebben het er wel over gehad, maar het is eigenlijk zaak dat hij dus wél gaat knagen.
Ik geef geen geweekte Science Selective, maar wel ander brok wat hij gelukkig wel kan eten.

Verschillende soorten hooi heb ik inderdaad geprobeerd, maar niets lijkt echt te werken.

Nou we zitten nogal in een lastige situatie, ik moest onverwachts terug naar mijn ouders verhuizen. En nu is er geen ruimte om hem te castreren en een vriendinnetje er bij te halen. Het konijn van mijn zus is er wel vaak, dat is een voedster.. Ze spelen met elkaar door de tralies maar ze kunnen natuurlijk niet bij elkaar. Helaas zal dat konijn over een paar weken ook niet meer hier zijn.

Het is me trouwens zonet weer opgevallen dat hij wel probeert om te knagen, zowel aan hooi. Als aan de brokjes selective.. Ik heb het vermoeden dat het gewoon niet tussen zijn tanden door past ofzo.

Wat vinden jullie er van om zijn voer eens af te wegen, een paar dagen. Misschien dat hij dan toch meer moeite gaat doen voor hooi? Ik heb volgens mij van die darmkeutels zien liggen die ze normaal gesproken opeten. Alleen vind ik dit zo eng, want ik ben bang dat hij dan nog dunner word.

Leandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 18:22

Maar worden de kiezen onder narcose geslepen? Zonder narcose kom je niet bij de achterste kiezen.

En anders een keer goed na laten kijken door de dierenarts.

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-15 19:28

Leandra schreef:
Maar worden de kiezen onder narcose geslepen? Zonder narcose kom je niet bij de achterste kiezen.

En anders een keer goed na laten kijken door de dierenarts.

Nagekeken word Kapitein elke drie maanden.. Maar de kiezen worden niet onder narcose geslepen.. Is het niet heel slecht om een konijn elke drie maanden onder narcose te brengen?
Hij kijkt het wel goed na, en voelt het aan de wangen, en kijkt met zo'n dingetje in de mond. Ik mocht zelf ook kijken, maar ik ben geen dierenarts dus kan er niets over zeggen :+

Ik snap je verdenking, maar om eerlijk te zijn als het zijn achterste kiezen waren. zou ik dan niet nu al veel dieper in de nesten zitten na een jaar? Zijn eetgedrag is stabiel gelukkig.

edit: Typfouten.

Nog een edit: Ik zoek nu wat dingen op over de achterste kiezen.. Lijkt verdacht veel op wat mijn konijn heeft. ;(

Leandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 19:58

Als je de kiezen laat doen bij een konijnkundige dierenarts in het risico van de narcose het kleinst. Let er goed op dat het konijn met gasnarcose geholpen wordt.
De achterste kiezen zitten verborgen in de wangen. Ook is het niet fijn voor het konijn als de kiezen zonder narcose geslepen worden. Zijn kaak wordt dan open gehouden terwijl er nog veel spanning op de kaak staat. Dit veroorzaakt spierpijn bij het konijn en in het ergste geval dislocatie van de kaak. (dus uit de kom).

Het kan ook zijn dat het konijn gewend is aan de pijn en daarom alleen maar zacht eet. Dat hoeft hij bijna niet te kauwen.

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-15 20:03

Leandra schreef:
Als je de kiezen laat doen bij een konijnkundige dierenarts in het risico van de narcose het kleinst. Let er goed op dat het konijn met gasnarcose geholpen wordt.
De achterste kiezen zitten verborgen in de wangen. Ook is het niet fijn voor het konijn als de kiezen zonder narcose geslepen worden. Zijn kaak wordt dan open gehouden terwijl er nog veel spanning op de kaak staat. Dit veroorzaakt spierpijn bij het konijn en in het ergste geval dislocatie van de kaak. (dus uit de kom).

Het kan ook zijn dat het konijn gewend is aan de pijn en daarom alleen maar zacht eet. Dat hoeft hij bijna niet te kauwen.

Mijn dierenarts staat wel op internet als konijnkundige. En de andere zitten eigenlijk allemaal net te ver weg. Ik ga morgen even bellen om een aantal dingen te vragen, ook wat het kost en wat de risico's zijn van het verwijderen van de voortanden.

Bedankt voor je info, hier kan ik echt wat mee :j

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 20:05

Gedroogde fijne kruiden? Je hebt speciale kruidenmixen die compleet zijn dat je niet eens brokjes zou hoeven voeren, dat zou je kunnen proberen. En verder een soort slobber maken van science selective brokjes. Mijn konijnen vinden dat heel lekker (geeft dat vaak van het gruis wat over is van zo'n zak) en het eet makkelijk.

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-15 20:09

saskiakefie schreef:
Gedroogde fijne kruiden? Je hebt speciale kruidenmixen die compleet zijn dat je niet eens brokjes zou hoeven voeren, dat zou je kunnen proberen. En verder een soort slobber maken van science selective brokjes. Mijn konijnen vinden dat heel lekker (geeft dat vaak van het gruis wat over is van zo'n zak) en het eet makkelijk.

Kruiden pakt hij helemaal niet aan.. Ja de science selective brokjes heb ik. Ik blijf voorlopig even de andere brokken voeren die hij wel kan oppakken. Misschien dat dat nog wat helpt in het slijten van de kiezen. Als ik een gaatje kan vinden ga ik morgen toch maar even contact opnemen met de dierenarts.

Iemand een idee of het zetten van hooithee ook waardevolle voedingstoffen met zich mee brengt? Of is het puur en alleen de smaak.

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 20:21

Science selective is er ook voor jonge konijnen dat zijn kleinere brokjes, Is dat niet wat?
En banaan, wortel, appel, komkommer etc wat vind hij daarvan?

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-15 20:24

branka16 schreef:
Science selective is er ook voor jonge konijnen dat zijn kleinere brokjes, Is dat niet wat?
En banaan, wortel, appel, komkommer etc wat vind hij daarvan?

Dan zou ik eens moeten kijken hoe klein die zijn. Het moet echt inimini zijn helaas.

Banaan vind hij heerlijk. En wortel en appel alleen als ik het heel dun schil, en dan zelfs soms nog niet. Komkommers hebben we bijna nooit.