Arme Saartje

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

rien10

Arme Saartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-15 23:44

Vorige week is bij Saartje (11 jarige Entlebucher Sennenhond) een nagel afgebroken. Er leek niets aan de hand. Maar toch ging het ontsteken. Na twee dagen soda badjes, nat verband en betadine is de ontsteking minder vurig, minder warm, dunner en ze loopt veel beter. Toch gaat het me niet snel genoeg en ga ik morgen naar de DA voor n antibioticum kuur. Ik denk dat de ontsteking opgesloten in de teen ziit en er niet uit kan. Iemand ervaring met zo'n soort ontsteking?

Palmera

Re: Arme Saartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 23:53

Geen ervaring mee. Maar als de ontsteking al op zijn retour is, zoals ik opmaak uit je post, heb je het in ieder geval goed aangepakt.
Als je niet gerust bent inderdaad morgen gewoon even langs de DA gaan. Dan kan die verder beslissen wat wijsheid is. Het komt vast goed, sterkte!

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 23:59

waarom denk je precies dat de ontsteking opgesloten zit
en dat het niet een langzaam herstel is wat je ziet?.

11 jaar is al een hele leeftijd..
hoe ouder we (inclusief dieren) worden des te meer tijd wondgenezing nodig heeft.

minder vurig, minder warm en dunner klinkt mij in de oren alsof haar lichaam met jouw hulp de infectie met succes aan het bestrijden is.

als je gegaan was toen de ontsteking opstak had ik gezegd ok, je kiest voor niet zelf prutsen en haalt antibiotica.. Maar nu ben je al iets verder en zie je verbetering.

persoonlijk zou ik dan zeggen, geen antibiotica meer want wellicht heb je later wel weer eens antibiotica nodig omdat er een keer iets optreed door de leeftijd dat het lichaam niet meer zelf kan oplossen en dan wil je graag dat antibiotica goed aanslaat..

Als het toch ineens weer verslechterd.. Dan zou ik alsnog naar de DA gaan voor een kuur.. maar zolang je iedere dag verbetering ziet, zou ik zeggen.. doorgaan zoals je nu bezig bent.. Je bent eigenlijk pas twee dagen in de ontsteking en ze loopt er al weer een stuk beter op. Je bent dus goed bezig met haar?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 23:59

Soda badjes zijn een slecht idee. Het probleem ermee is dat het stilstaand water is op de ideale temperatuur voor bacteriën om te vermenigvuldigen. Gewoon goed uitspoelen onder de kraan is verstandiger!

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-15 00:02

Ik snap wat je zegt, Elena. Nou ja, morgen ochtend nog eens kritisch kijken. Haar voet is nu dun, maar de teen blijft dik. Dat brengt mij in twijfel.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 00:10

Vjestagirl schreef:
Soda badjes zijn een slecht idee. Het probleem ermee is dat het stilstaand water is op de ideale temperatuur voor bacteriën om te vermenigvuldigen. Gewoon goed uitspoelen onder de kraan is verstandiger!

dat begrijp ik niet?

als je een ontstoken teen of nagel hebt zegt iedere dokter weken in biotex of soda bad met water dat zo heet is dat je nog net je teen/vinger erin kunt houden..

en ik weet niet hoelang je zo'n badje neemt.. maar de meeste bacteriën hebben in de meest gunstige omstandigheid (37 graden) 20 minuten nodig om zich 1x te delen.. zolang duurt een sodabadje meestal niet waarna je de teen/vinger of hondenpoot goed naspoelt.

soda is een zout, hierdoor lopen de bacteriën letterlijk leeg en sterven ze (vandaar een badje met soda, niet puur heet water)..

zo is het mij altijd geleerd en ik weet niet beter..

heb je misschien een bron van mij waaruit blijkt dat het gebruik van soda water als ontsmettingsmiddel juist averechts zou werken? want ben nu eigenlijk wel nieuwsgierig lol.. week hier alles wat ontsteekt in soda :')

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 00:26

Ik heb het geleerd van een wond-deskundige op mijn vorige werk (bejaardentehuis). Zij was absoluut anti sodabadjes

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-15 06:36

Ik neem nooit zulk heet water. Iets lauw, meer niet. Tutje Saar blijft braaf met d'r poot in de beslagkom met soda staan.
T is n bikkel. _/-\o_

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-15 09:33

Afbeelding
Jippie. De teen is nu ook koel en wordt dunner. Lang leve een sterke hond met groot zelf genezend vermogen (en n beetje hulp van de baas). In stap loopt ze nu goed, draven wil ze nog niet, vind ik best. Zelfs even een wandelingetje gemaakt. T dier zal toch n keer moeten poepen nietwaar :D

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 10:35

Mooi zo! Wel doorgaan met behandelen hoor, nog minimaal ee paar dagen.

In de beslagkom...... _O- Foto?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-15 11:00

Afbeelding
Ja, ik ga nog wel door hoor. :)
Deze foto is van gisteren. Vanmorgen was ik alleen, moest even de betadine pakken: "Saar, blijf" en dat tutje blijft zo staan. :D

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 11:17

:D :') ach wat braaf is ze! Als ik hier thuis dezelfde behandeling op Boem zou moeten toepassen zou dat op zijn zachtst uitgedrukt minder soepeltjes gaan.... _O-

Hopelijk knapt Saar snel helemaal op!

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-15 11:22

Ik heb er nog een. Die heet Bliksem. Lijkt me een gevalletje "Boem". Hoe komt het toch, dat die namen zo goed passen? }:)

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 11:25

Bij nagel problemen ga ik altijd naar de D.A, hij heeft al een paar keer een ontsteking gehad. Vorig jaar een losse nagel en die trokken ze er in 1 keer uit.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 22:11

Hoe is het nu met Saar en de beslagkom? :')

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-15 22:53

Vanmorgen was de ontsteking flink terug. Het wondje was namelijk dicht gegaan, dus het beetje ontsteking wat er nog zat, kon niet meer weg. Tja, dan moet er toch maar antibioticum in. Ik zag het om 08:30 uur, om 13:00 uur kon ik terecht. Met n naald erin (au!!) kwam er niks uit. Dus nog niet rijp en aan de pillen. De DA vond dat ik goed gehandeld had. Dus .... Geen schuldgevoel :o Nu kan ze lekker gaan opknappen. Stomme teen!

En de beslagkom is via de vaatwasser weer in de kast.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 22:56

ja hoor Rien..
dat is gewoon pech dat het wondje net te snel geneest voor de ontsteking weg is.. kun je verder vrij weinig aan doen...

Nu zal ze wel weer vlot opknappen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-15 22:58

Ja, maar wel zielig voor haar. Maar goed, de spanning en pijn zal er nu snel af gaan met die kuur.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 23:07

rien10 schreef:
Ja, maar wel zielig voor haar. Maar goed, de spanning en pijn zal er nu snel af gaan met die kuur.

ik ken het..

die van mij is inmiddels 12 en zit onder de vetbulten (flinke, gelukkig geen enkele die een belemmering vormt) en heeft flink wat ouderdomswratjes.. Helaas heeft ze vaak absesjes het laatste jaar, meestal op de plek waar later een wratje gaat komen. eigenlijk allemaal zelf op kunnen lossen..
Behalve een die we nooit opgemerkt hebben omdat haar borst sowieso regelmatig vocht onderhuids heeft.. kwam thuis en er hing gewoon een lucht des doods om het maar zo te zeggen.. hele borst onder het bloed en wondvocht en aangekoekte prut. Mijn vriend was druk online en had niets gemerkt maar zei doodnuchter: :') vond het wel een beetje vreemd ruiken in huis (understatement van de eeuw, ik rook de putlucht bij de deur al) twee behoorlijke gaatjes in haar hals en je voelde gewoon een enorme kamer eronder.. dus heb die avond alles geschoren, schoongemaakt en met warme compressen gezorgd voor een vlotte afvloeiing van wat er nog in zat... Hetgeen wat mij het meeste zorgen baarde was dat hij boven aan de zak was doorgebroken, dus als ze zat of stond vloeide het niet zomaar af door de zwaartekracht en als ze lag alleen door de druk van de mand.

dus naar DA gegaan om het goed te laten controleren en voor de zekerheid te laten spoelen (bleek niet nodig, onze schoonmaak was afdoende, met name omdat we het gelijk geschoren hadden). daar moest ze wel echt antibiotica voor hebben.. De rest kwam wel eens terug, maar nooit echt van die aard dat het zorgwekkend was.

maar wat een ellende als er een ontsteking zit die niet goed geneest.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-15 23:12

Soms ben je met een verpleegster. En fijn dat je het hebt kunnen oplossen.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 23:20

lol, was er toen wel achter dat verpleegkunde niets voor mij was. was echt bahbah

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 00:05

Ach wat vervelend! :(:) Maar je hebt goed gehandeld hoor, die ontsteking was potverdikkie op zijn retour! En dat heb je wel mooi zelf voor elkaar gekregen. Dus inderdaad: vooral geen schuldgevoel! :)
Nu dan maar hopen dat het met de kuur dan echt snel over is. Heel veel sterkte gewenst voor Saar.