Welke stappen kan ik ondernemen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Morrow_Less

Welke stappen kan ik ondernemen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-15 10:10

Dit gaat om een scenario in België.

Beste bokkers,

Ik ben zo ontzettend kwaad, dat kan je niet geloven. Ik zal om mijn vraag beter te kunnen toelichten even een korte beschrijving geven.

Een buur (4huizen verder) was vroeger een fervent duivenmelker. Echter is deze man er vorig jaar mee gestopt en nu staat zijn duiventil dus leeg. Het is een zeer groot complex met 2 verdiepen. Vorig jaar viel het ons op dat de deur er altijd openstond. Als bezorgde buur ging ik even kijken (kwestie van bezorgdheid) en ik zag dat er een nestje wilde katten lag. Hierop sprak ik de vrouw van de man aan en ik kreeg daar een serenade nog aan toe. Ik was een dief, inbreker, ze ging me aanklagen omdat ik me met haar zaken bemoeide, ik zou haar eigendom vernield hebben en ga zo maar door. Een andere buur had dit in de gaten en was haar ook gaan voorstellen om de katjes nog te vangen voor ze konden lopen om ze naar een asiel te brengen. Dit was not done en ze belde naar de politie voor allerhande aanklachten. Vreemde vrouw :')

Echter nu viel het me op dat er zeker 10 wilde katten extra rondlopen in de buurt. Ik hield ze even in de gaten en ja hoor, ze slapen in de duiventil. Sterker nog, mevrouw heeft er een speciaal deurtje voor gemaakt en geeft ze eten. Nu kan je je al inbeelden dat ik bang heb met onze katten (ziektes) en dat het daar een heuse inteelt orgie is. Momenteel kruipen ze met 3 op een kleine poes van vorige zomer. Het arme ding.

Kortom de vrouw weet dat daar wilde katten zitten, geeft ze onderdak en voer. Dit maakt toch dat het haar katten zijn toch ? Dan zou ze ze toch moeten laten castreren ?

Met de vrouw valt niet te spreken dus zoek ik een andere weg om dit op te lossen. Ik vind het niet alleen zielig voor die katten maar ook onveilig. Is het te veel om meteen naar de politie te bellen of bestaan er in BE nog andere instanties waar ik met mijn verhaal terecht kan.

Groetjes.

Sky_As

Re: Welke stappen kan ik ondernemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 10:14

eerlijk? ik vind het erg brutaal van je dat je gewoon het erf opgelopen bent, ik zou ook echt kwaad op je geworden zijn!
Als je bezorgd was, had je ook gewoon even aan kunnen bellen en kunnen uiten dat je bezorgd was en vragen of ze overlast hadden van katten en of je ze ergens mee kunt helpen.
De manier die je nu gedaan hebt vind ik erg asociaal.

Nu niks meer aan te doen, ik begrijp dat de overlast vervelend is, dus het enige wat je nu kunt doen is instanties inschakelen en aangeven dat jij overlast van de katten hebt....
Is er in Belgie een wet dat katten verplicht moet castreren? Want anders als zij er geen problemen mee heeft, het ziet er schoon uit en ze krijgen goed te eten, denk ik dat je weinig kunt.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 10:17

Samen met de andere buren het aankaarten bij de instanties. Als de katten ook in jullie tuinen lopen dan heb je er dus last van.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 10:19

Ik vind het ook raar dat je zomaar op iemands erf een schuur binnen gaat..... Dat zou je bij mij ook niet hoeven proberen want ik had de politie gebeld denk ik :o Je had toch ook gewoon even aan kunnen bellen en je bezorgdheid uitspreken?

Ik denk dat je met deze actie ook de deur hebt dicht gegooid voor verder overleg, wat jammer is anders had je misschien in overleg kunnen besluiten de nu aanwezige katten te laten helpen en het daar dan bij te laten.

MissChrys

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 10:20

Even er vanuitgaand dat TS ook buitenkatten heeft:
Ja maar als haar katten zelf ook buiten rondlopen, dan is dat natuurlijk wel een beetje bijzonder als je wel een klacht indient over een ander toch?

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 10:23

Morrow_Less schreef:
Dit gaat om een scenario in België.

Beste bokkers,

Ik ben zo ontzettend kwaad, dat kan je niet geloven. Ik zal om mijn vraag beter te kunnen toelichten even een korte beschrijving geven.

Een buur (4huizen verder) was vroeger een fervent duivenmelker. Echter is deze man er vorig jaar mee gestopt en nu staat zijn duiventil dus leeg. Het is een zeer groot complex met 2 verdiepen. Vorig jaar viel het ons op dat de deur er altijd openstond. Als bezorgde buur ging ik even kijken (kwestie van bezorgdheid) en ik zag dat er een nestje wilde katten lag. Hierop sprak ik de vrouw van de man aan en ik kreeg daar een serenade nog aan toe. Ik was een dief, inbreker, ze ging me aanklagen omdat ik me met haar zaken bemoeide, ik zou haar eigendom vernield hebben en ga zo maar door. Een andere buur had dit in de gaten en was haar ook gaan voorstellen om de katjes nog te vangen voor ze konden lopen om ze naar een asiel te brengen. Dit was not done en ze belde naar de politie voor allerhande aanklachten. Vreemde vrouw :')

Echter nu viel het me op dat er zeker 10 wilde katten extra rondlopen in de buurt. Ik hield ze even in de gaten en ja hoor, ze slapen in de duiventil. Sterker nog, mevrouw heeft er een speciaal deurtje voor gemaakt en geeft ze eten. Nu kan je je al inbeelden dat ik bang heb met onze katten (ziektes) en dat het daar een heuse inteelt orgie is. Momenteel kruipen ze met 3 op een kleine poes van vorige zomer. Het arme ding.

Kortom de vrouw weet dat daar wilde katten zitten, geeft ze onderdak en voer. Dit maakt toch dat het haar katten zijn toch ? Dan zou ze ze toch moeten laten castreren ?

Met de vrouw valt niet te spreken dus zoek ik een andere weg om dit op te lossen. Ik vind het niet alleen zielig voor die katten maar ook onveilig. Is het te veel om meteen naar de politie te bellen of bestaan er in BE nog andere instanties waar ik met mijn verhaal terecht kan.

Groetjes.

Eerlijk gezegd vind ik dat de dame waar jij het hier over hebt helemaal gelijk hebben. Jij hoort niet ongevraagd bij iemand op het erf te komen. En dan ook nog hierover gaan zeuren. Als je niet wilt dat ze jouw katten bespringen, zorg dan ten eerste dat dat niet kan. En houdt je katten zelf bij huis. Zorg dan er ook voor dat andere katten niet bij jouw in de tuin komen. Voor de rest laat ze doen wat ze zelf willen met die katten.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 10:25

MissChrys schreef:
Even er vanuitgaand dat TS ook buitenkatten heeft:
Ja maar als haar katten zelf ook buiten rondlopen, dan is dat natuurlijk wel een beetje bijzonder als je wel een klacht indient over een ander toch?

Ik ga er van uit dat de katten van ts niet elk jaar twee nesten krijgen. Deze katten in het hok fokken er rustig op los, vorig jaar twee , nu tien en over een jaar zijn het er veertig zo niet nog meer. Vaders/broers die moeders/dochters dekken, wat denk je hoelang het duurt om een zeer zieke populatie met allerlei ziektes en gebreken te verwachten. Indien die vrouw haar verantwoording nam en vorig jaar het nestje had laten helpen was er niets aan de hand geweest.

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-15 10:26

Hier is het verplicht dat elke kat gecastreerd is. En ik heb nooit gezegd dat ik de schuur ben binnengegaan. Maar als mevrouw met haar binnenkatten aan de leiband over ons erf loopt om te hun behoeftes te laten doen vind ik dat mijn actie niet zo asociaal is hoor.

Even over mijn katten nog, die gaan 3x per jaar naar de dierenarts voor een check-up. zijn volledig tegen alles gevaccineerd, worden om de aantal weken behandeld tegen vlooien en vallen je niet aan als je buiten bezig bent. Want ja zo sociaal zijn haar wilde katten.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 10:27

Nou ja als het verplicht is dan kun je het toch ergens melden lijkt me?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 11:20

Ik vind het idd ook een beetje vreemd dat je op hun terrein bent gaan kijken, daar zou ik ook niet blij mee zijn.

Maar als het verplicht is katten te laten helpen kun je dat toch gewoon ergens aangeven?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 11:29

Kun je niet de gemeente bellen ivm verplichte onvruchtbaarheids maatregelen?

(Enne go België, prima regelgeving!)

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 11:32

Is dat verplicht?
Het is nu sindskort wel verplicht om ze pas te 'verkopen' als ze geholpen zijn.
Maar volgens mij is er geen wet die zegt dat elke kat geholpen moet zijn.
Als het wel is zou ik graag de wet zien, want zoals vuurneon zegt, zou het een prima regel zijn.

Als je buurvrouw geen katten had, dan zouden jou katten op een andere plek wel met 'vreemde' katten in aanraking komen. Dus volgens mij is er geen extra risico op ziektes door je buur.

Edit: de wet waarover ik spreek is hier te lezen =http://dierenartsrogiest.be/nieuwe-wetgeving-sterilisatie-en-identificatie-van-katten/

Maar dat gaat dus enkel over katten die een nieuw baasje krijgen.