Hoestende kat

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Imago01

Hoestende kat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-15 22:45

Mijn poes (Europese korthaar, wordt deze zomer 11 jaar) hoest. Ik heb het haar al eerder horen doen maar toen ik dacht: en nú ga ik naar de dierenarts, was het weer over :Y) .
Nu had ze het eind vorig jaar weer en heb ik het kunnen filmen. Heel fijn om zo te kunnen laten zien aan de DA wat je nou bedoelt. Na klinisch onderzoek, luisteren naar hart/longen, wilde de DA de aanpak beginnen met eerst ontwormen tegen longwormen. Overigens, toen ik de afspraak bij DA had, waren de hoestbuien alweer een stuk minder. 30 december dus behandeld. De hoestbuitjes hielden nog een paar daagjes aan (dan hoor ik het zo'n 2 a 3x/dag maar ik ben natuurlijk niet altijd thuis) en waren toen over. Ik hoorde haar begin februari weer even een paar keer. Toen weer over. Nu begon het zo'n 1,5 week terug weer.

Vandaag dus weer naar de dierenarts gegaan. Weer ontwormd (Stronghold blauw), injectie Moderin en injectie Tolfedine erin. Een week aankijken hoe het gaat, als er verbetering is, wil de DA poeslief op een pil als medicijn gaan zetten.

Feiten: kat accepteert op geen enkele wijze pillen (ik ontworm altijd in pipet-vorm). Opdracht van DA: gaan uitvinden wat ze lekker vindt en echt als traktatie gaan geven. Ik wil dit best proberen, hoewel ik er een hard hoofd in heb. Poezels krijgen beiden speciaal nierdieetvoer (zusje staat hierop, dus deze poes eet hetzelfde), af en toe samen een blikje tonijn. Soms willen ze wel een stukje van plakje ham maar ze moeten verder niets. Echt niet. Geen kaas, snoepjes etc. NIETS! En ik moet dus binnen een week gaan trainen dat ze een snack krijgen in de avond, waar dus uiteindelijk een pil in zou moeten.

Feit nummer 2: ik zie niet zo goed in waarom ik "zomaar" mijn poes op een medicijn zou moeten zetten de rest van haar leven, terwijl het blijkbaar een soort van gok is waarom ze nou hoest. Vermoeden van DA is: ontsteking luchtwegen/astma. Als het longwormen waren geweest, dan komen de hoestbuien niet met tussenpozen weer terug.

Als ze na deze week geen verbetering laat zien, dan eventueel röntgenfoto laten maken.

Ik snap de werkwijze van de DA niet helemaal; de logica ontgaat me. Iemand ervaring hiermee?

Op verzoek hierbij een kort filmpje. Geluid PC wel vrij hard zetten...
http://youtu.be/GAaHvlWsGHQ
Laatst bijgewerkt door Imago01 op 19-03-15 23:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Jasmijn159

Re: Hoestende kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 22:52

Ik zou in elk geval vragen of je de pil fijn mag malen. Dan met een beetje tonijnolie of tonijn moet t wel lukken denk ik.

Wat voor medicatie is het? Ik zou ook wel graag het hoe en waarom willen weten als ik mijn kat levenslang op pillen moest zetten.

bente_sat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 22:58

wij hebben ook een kat die hoest. Soms een tijdje weg en dan is het er weer. De dierenarts zei dat het een allergisch reactie was op het voer. Alleen krijgt hij al jaren dezelfde brokken en geen vlees. Hij heeft een.injectie gehad maar dit heeft niet geholpen. Ik ga eens kijken wat die longwormen precies zijn.

het is wel vreemd dat de dierenarts dan begint over dagelijks medicijn, misschien even terug bellen om te vragen hoe het precies zit.

lyanne_sanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 23:02

Kan je het filmpje hierop zetten?
Hier een kat gehad met vermoedelijk astma dus ben heel benieuwd hoe jouw kat hoest!

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-15 23:12

*Filmpje in de beginpost erbij gezet!

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 00:05

Komt de kat buiten?

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 00:08

Hmm dat doet die van mij ook weleens als ie heeft gedronken uit zijn fontein. Als ie t doet heeft ie eerst gedronken. Heb er nooit wat achter gezocht dus ga dit even volgen.

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 06:58

Zou eerst is een foto laten maken voordat je met medicatie begint inderdaad.
Is er ook getest op longworm of was t alleen een vermoeden? Volgens mij is de behandeling van longworm namelijk iets strenger dan 1 pipet stronghold. Met milbemax moet je dacht ik 4 weken iedere week behandelen. Je zou ipv stronghold ook panacur kunnen gebruiken, dat is er ook in pasta vorm of krijg je dat er ook niet in?

Leandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 07:15

Ik zou ook eerst een röntgenfoto laten maken. Ik heb een kat met chronische bronchitis en dat hebben we ook aan de hand van foto's bevestigd.
Heb je geurkaarsen, luchtverfrissers oid in huis? Dan zou ik die ook weghalen.

Ik denk dat je dierenarts de kat dan op de prednison wil zetten, maar dat is geen middel om zomaar zonder verder onderzoek te geven.

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 07:22

Mijn kat doet dit ook wel eens!
Ik heb het vermoeden dat er een haarbal vast zit en er niet uit wil.

Zomaar op medicijnen zonder enig idee wat het is zou ik niet doen!
Symptoom bestrijding is niet de oplossing.

Mijn kat heeft wel een paar allergieën maar dat heeft hier denk ik niets mee te maken.
(als je toch wil weten welke pb dan ff)

En ik zit net als jij, als hij het nog langer doet ga ik er mee naar de dierenarts en dan stopt het!

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 09:23

Ik zou eens een andere DA bezoeken. Ik vind dat je huidige DA wel erg snel medicijnen voorschrijft terwijl het misschien helemaal niet nodig is. Katten hoesten ook als er een haarbal in de weg zit.

Ik zou toch gaan voor nader onderzoek, medicijnen voorschrijven om een vermoeden is mij iets te voorbarig.....

lyanne_sanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 10:28

Dit is echt precies hetzelfde als wat mijn kat met vermoedelijk astma deed ;)
Wij hebben toen een longfoto laten maken naar daar was niets op te zien.
DA zei toen dat het ook chronische bronchitis kon zijn, maar bij ons was het duidelijk seizoen gebonden. Vooral herfst en lente waren heel erg (soms wel 5 keer per dag) em in de zomer en winter kon ze soms weken zonder gaan. Astma was dan waarschijnlijker.
Zij heeft toen prednison gehad in de lente en herfst en dat hielp wel iets, maar verder konden we vrij weinig doen.

mutsiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 10:38

Die van mij heeft ook een tijdje zo gehoest. Bleek dat er iedere keer een sprietje gras vastzat ergens, nu een dikkere soort kattengras gekocht en het is over. Al deed die van mij ook soms niezen gepaart met het hoesten.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 10:43

Ik zou eerst willen weten wat er nou aan de hand is. Moderin of tolfedine erin is wel een makkelijke oplossing. Je onderdrukt dan gewoon alles.
Misschien rofo of bloedonderzoek, of een echo??

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 10:51

mutsiii schreef:
Die van mij heeft ook een tijdje zo gehoest. Bleek dat er iedere keer een sprietje gras vastzat ergens, nu een dikkere soort kattengras gekocht en het is over. Al deed die van mij ook soms niezen gepaart met het hoesten.

Dit wilde ik ook zeggen! Alleen dan júist met kattengras... Er zitten daar een soort van 'weerhaakjes' aan die vast zouden kunnen blijven zitten. De kat van vrienden heeft na meerdere onderzoeken onder narcose zo'n spriet moeten laten verwijderen en volgens die dierenarts kwam het regelmatig voor!

Enjoy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 11:04

Ik zou een dag of 3-4 anti-haarbalpasta geven (lax-a-paste of zoiets soortgelijk), helpt dat niet dan kijken onder narcose voor grasspriet (als hij bij gras kan uiteraard) hoewel vaak met grasspriet volgens mij het beeld wat constanter is en niet ineens beter gaat en dan weer terug komt... Ik vind het ook wat heftig om meteen moderin te geven, maar ben geen dierenarts natuurlijk.

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 11:38

Kat-a-lax werkt idd prefect tegen haarballen.
Let wel op dat je de goeie krijgt, de echte Kat-a-lax is smakelijker en werkt in mijn ogen beter dan de namaak tubes.
(Dus even bij de dierenarts halen)

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 12:05

wat raar om daar meteen medicijnen voor te geven... mijn brits korthaar doet dit precies hetzelfde. Heb me er eigenlijk nooit druk om gemaakt en er is ook verder niets aan de hand met haar. Ze doet het random, soms maanden niet (of ik zie het niet, dat kan ook) en dan zie ik het weer eens en dan weer lange tijd niet.

Rosemarin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 12:32

Mijn kat doet precies hetzelfde en is gediagnostiseerd met astma :) hij krijgt nu pufjes als die benauwd is en hij gaat echt met sprongen vooruit :)

Ik heb een siamees maar hoorde van de DA dat dit wel vaker bij de oosterse katten voorkomt. Dus de rontgen foto is slim om te maken, en toch is na laten kijken voor astma.

Succes :)

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 12:41

Mocht je pillen naar binnen willen krijgen:

Afbeelding

Dit zijn sticks van gemalen/geperst vlees die je ook kan zelf kan kneden.
Hier ook een kat die echt geen pillen door slikt, maar in zo'n stukje schranst hij het zo naar binnen _/-\o_

Zelfs mijn andere kat, die nooit wat lust behalve dr brokjes, is hier dol op!!

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 12:51

Mijn kat heeft vorig jaar exact hetzelfde gehad!

Het lijkt soms alsof ze er in blijven hangen en stikken. Ik dacht zelf dat het meer iets met vastzittende haarballen te maken had, maar bij mijn kat bleek het een raar soort infectie te zijn. Antibiotica (langdurig werkend- ingespoten) hielp toen niet, uiteindelijk met een prednisalon kuur van diverse weken (in het begin elke dag een pil en uiteindelijk voorzichtig afbouwen) was hij weer beter.
Omdat het een hele moeilijke (lees NIET!) pillen-eter was, heb ik de pil elke dag in vleeskuipjes van albert heijn (die ronde plm, 65 ct per kuipje) verpulverd en dat at hij.
Ik hoop dat jouw kat er ook weer bovenop komt, bij die van mij heeft het een hoop tijd (en geld) gekost maar hij is weer helemaal gezond

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-15 22:21

Thanks voor alle reacties en tips.
Een haarbal is het dus echt niet. Ze kotst gewoon keurig haarballen uit en een enkele keer een paar brokjes. Of het een plukje gras is, tsja, dat is onbekend natuurlijk maar ik kan me zo voorstellen dat ze dan wel gaan kotsen en telkens alleen slijm spugen.
Mijn poes kotst dus keurig haar haarballen uit én heeft hoestbuien die eens in de zoveel tijd eens wat opspelen. Ik wil graag weten wat het is, ook omdat ik niet voor haar wens dat het haar op latere leeftijd gaat opbreken.

De lekkere hapjes zal ik moeten gaan proberen. Hier enkele tips gelezen. Feit wil wel dat ik zo min mogelijk 'schadelijke' spullen wil geven, aangezien haar zusje ook wel wat lust en zij op speciaal nierdieetvoer staat. Eerlijk gezegd ben ik er nog niet echt mee begonnen of dat ik wat gekocht heb, met Google gezocht. Het idee van poes rest van leven op medicatie bevalt me nog steeds niet. Ik zal dit volgende week aan mijn dierenarts aangeven.

Alternatief is dan direct voor de röntgenfoto te gaan en ik denk dat ik daar maar voor ga, hoewel ik het nóg liever eerst nog een periode aan wil kijken aangezien poeslief gisteren echt stijf stond van de stress. Zo sneu! En dan dus weer naar de DA, verdoven, etc. Het was echt heftig!

Nou, nog even goed over nadenken dus. Bedankt tot zover voor alle tips!!!

MJR84

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 21:48

Mijn kat deed dit ook en heeft astma. Ze krijgt hier nu al een tijdje prednison voor. Ik gebruik hier easypill voor, verkrijgbaar bij de DA. Ideaal! Kneed je tot een bolletje en ze eten het zo op. Sinds de medicatie geen last meer van hoesten. Van mij was ook echt flink benauwd. Helaas wel levenslange medicatie, maar het is dit of stikken...

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 21:53

Onze kat deed dit ook, dierenarts zei dat het gewoon een haartje in de keel was o.i.d.
Kat verslapte helemaal tijdens het hoesten, maar hij was wel gewoon gezond.

poesjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 10:55

onze kat doet het ook... maar dan wel 10x erger... maar hij is 19 jaar... dierenarts heeft hem volledig onderzocht. Het hoesten van een kat, in zo'n houding, heeft te maken met bloeddruk en ademhaling.

Als hij spint, komen er trillingen in zijn keel, dan stimuleert het geïrriteerde lichaam er op, en begint de kat te hoesten alsof er wat inzit wat er uit moet, dit is niet van toepassing, het is alleen erg geïrriteerd. waardoor zijn de artsen nog niet achtergekomen... de ene kat krijgt het de andere niet... vaak op een leeftijd waar ze wat ouder zijn.

geef geen melk maar water is me direct verteld... melk is zacht en dik... water spoelt het... melk blijft dus wat plakken aan de slokdarm en dus ook aan de trilbanden van de kat.
daar door gaan ze ook snelller hoesten.

wanneer een kat licht te slapen,, heeft hij er geen last van ,, omdat het lichaam in een rust stand is en ademhaling en bloeddruk ook laag/normaal is.
wanneer een kat van de bank springt of op de bank, gaat de bloeddruk omhoog en ademhaling ook... , daar krijgen de trilbanden weer irritatie van en begint de kat weer te hoesten...