Erfkatten, bijvoeren of niet?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

tinkermiep

Erfkatten, bijvoeren of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-15 20:53

Vorige zomer zijn we op een boerderij gaan wonen. Het bedrijf met melkvee wordt door onze verhuurder gerund. Nu lopen er hier op het erf meerdere katten rond. Dit zijn echte erfkatten. Heb mijn man ook al op het hart gedrukt ze aub niet te voeren en ze vooral niet naar binnen te laten. We hebben zelf al 3 katten en dat is meer als genoeg.
Nu is de verleiding wel groot om ze soms wat lekkers te geven. Man heeft ze 1 keer ( volgens mij liegt ie, is het wel vaker :P )paar brokjes gegeven, en ja, nu al hebben ze een biologische etensklok. Het kordon zit rond zessen ons vanaf de picknicktafel aan te kijken waar het lekkers blijft.

Ze zien er allemaal prima uit, zitten goed in de vacht. Het wemelt hier van de muizen. Maar wat doen jullie met de erfkatten? Kun je ze een beetje bijvoeren, of heb je dan binnen de kortste keer 30 pluizenballen rondlopen?

nine1987

Re: Erfkatten, bijvoeren of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 20:54

Op mijn vorige en huidige stal worden ze ook bijgevoerd, maar vangen nog steeds prima muizen.. :j

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 20:55

Ik zou ze in ieder geval allemaal laten helpen :')

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 20:55

Nou... Het begon bij ons met een client die 1 kat ging voeren, binnen korte tijd waren het er 5 :')

Vriendin met melkveebedrijf voerde de katten wel altijd bij; voortplanten deden ze toch wel :+

Anker_20

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 21:32

Als het echt schuwe boerderijkatten zijn kan je contact opnemen met de dierenbescherming. Op veel plaatsen heeft de dierenbescherming namelijk een zwerfkattenproject. Via dat project kan je die katten tegen sterk gereduceerd tarief laten castreren. Dus dan heb je het vermenigvuldigingsprobleem in een keer verholpen. Moeten ze wel echt schuw zijn, want de dierenbescherming wil natuurlijk voorkomen dat mensen hun huiskatten via dit project laten helpen.

liberia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 21:36

Ook wij hebben op onze boerderij vier erfkatten rondlopen. Ze zijn destijds vanuit een red de zwerfkat project bij ons herplaatst. Zijn erg schuw maar voor wij ze kregen zijn ze wel geholpen. Ze lopen bij ons rond om ongedierte te vangen. Maar, elke avond om negen uur is het etenstijd. Hier zitten ze dan ook met zijn vieren op te wachten. Ondanks de brokjes en het vlees vangen ze nog prima muizen, ratten, mollen etc.

tinkermiep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-15 22:08

Ze laten helpen is een heel goed idee. Ze zijn zeker schuw en geen idee hoe je ze te pakken krijgt. Ik zal er eens naar vragen bij onze dierenarts. Die weet trouwens ook prima wat onze katten zijn en niet. Volgens mij lopen er nu iets van drie rond, een moeder en 2 of 3 van het vorige nest.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 22:14

Wat bedoel je nu precies? Denk je dat er geen babykatjes komen als je niet bijvoert?
Als je ze op je erf wilt houden, dan zou ik ze toch wel bijvoeren, kleine beetjes. Als het goede jagers zijn, zullen ze niet minder gaan jagen, juist beter, want jagen doet een kat op een volle maag.
Het enige wat helpt tegen baby's is de boel laten helpen, of tenminste de dames.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 22:20

Ik denk dat ts eerder bang is dat de andere zwerfkatten uit de buurt ook komen eten dan dat ze zich voortplanten..

Zou ze ook beetjes bijvoeren, ondanks de muizen is het toch wel fijn dat ze nog wat extra's krijgen. Helemaal als er een dagje tussen zit waarbij het jagen niet zo goed gelukt is.
En je zorgt er voor dat ze niet meer zo schuw zijn, handig als je ze een keer moet hebben.

tinkermiep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-15 22:23

anneliesdj schreef:
Wat bedoel je nu precies? Denk je dat er geen babykatjes komen als je niet bijvoert?
Als je ze op je erf wilt houden, dan zou ik ze toch wel bijvoeren, kleine beetjes. Als het goede jagers zijn, zullen ze niet minder gaan jagen, juist beter, want jagen doet een kat op een volle maag.
Het enige wat helpt tegen baby's is de boel laten helpen, of tenminste de dames.

Nee, iemand maakte een opmerken over "ook laten helpen" Maar daar ging mijn topic niet over. Als je voert, komt dan binnen de kortste keer de hele buurt bij je eten, krijg je dan ook veel meer erfkatten? Er zijn veel boerderijen in de buurt...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 22:24

Als je ze voert, voer ze dan wel 'beschut' om hopelijk meer gasten te vermijden. Bv in de schuur.

tinkermiep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-15 22:27

vuurneon schreef:
Als je ze voert, voer ze dan wel 'beschut' om hopelijk meer gasten te vermijden. Bv in de schuur.

Goed plan, kan altijd een bakje met brokejs op vaste tijd op de deel zetten, daar kom ik ze vaak tegen..

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 22:30

tinkermiep schreef:
anneliesdj schreef:

Nee, iemand maakte een opmerken over "ook laten helpen" Maar daar ging mijn topic niet over. Als je voert, komt dan binnen de kortste keer de hele buurt bij je eten, krijg je dan ook veel meer erfkatten? Er zijn veel boerderijen in de buurt...

Dat ligt eraan hoe je voert en of je veel buurkatten dichtbij hebt.
Als je ergens binnen voert op vaste tijdstippen en geen resten laat staan zal het wel meevallen denk ik.

Loveskary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 22:31

Wij hebben 20 stal katten ze zijn aaibaar en eten 2kg brok per dag.
Naast de stal dus de zadel kamer en daar de helft van wonen ze met hun eigen raam vensterbank plantjes kleedjes krabpaal mandjes en etc ook staan er borden en bakken met eten waar ze 24 uur bij kunnen goed gevuld worden ook ontwormd middel door het voer krijgen knoflook snoepjes schapen vet voor de vlooien en ze doen hun werk prima ik vind dat voor het werk wat ze doen wel wat tegen over mag staan ze hebben hun eigen huis bij op stal ik houd het goed schoon en voer ze elke dag en als je op stal bezig bent zijn zitten ze er ook bij of ze komen even kroelen met je.
Ga me niet vragen hoe een rat eruit ziet heb ik geen eeuwen zon beest nog gezien.

annibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 22:32

We hadden vroeger ook erf katten die wat brokjes kregen, daarna de stal katten bij de paarden krijgen ook gewoon brokken. Ze vangen nog net zo goed muizen, vogels en konijnen als zonder brokken!

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 22:33

Bij ons worden de erfkatten ook gevoerd en ze vangen muizen. Ik zou ze zeker laten helpen want anders heb je er dadelijk wel veel om te voeren.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 22:34

Kennis noemt dit soort huis tuin en keukenkatten niet voor niets: dit is het fokmaarraakie ras :')

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 12:26

anneliesdj schreef:
Als het goede jagers zijn, zullen ze niet minder gaan jagen, juist beter, want jagen doet een kat op een volle maag.

Wat een aparte wijsheid. Je wil dus zeggen dat katten het jagen meer beschouwen als hobby dan beroep?
Je leert iedere dag iets niews op bokt.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 12:38

Vangen kan je doen met vangkooien. Niet laten helpen zal sowieso resulteren in meer katten op je terrein natuurlijk.
Bijvoeren zou ik doen als je ze op je erf wil houden. Zolang je geen voer laat staan maar gewoon porties geeft die meteen op gaan, zal je ook geen andere katten lokken. Katten hebben namelijk vrijwel geen groepsgedrag, leven erg individueel. Een keertje voer vinden is dus een reden om naar je erf terug te komen, het feit dat andere katten soms eten krijgen weer niet.
Bijvoeren verminderd zelden het jagen. Een deel is functioneel als voer en een groot deel is oefening en voor de lol. Zelfs al prop je ze vol voer, jagen zullen ze blijven doen. De mate waarin is afhankelijk van het dier zelf, het karakter, en niet van de hoeveelheid voer.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 12:43

Wij hebben twee stalkatten. zij krijgen 2x per dag voer en vangen regelmatig een vogel of ander wilt.

Maar jij hebt het over extra katten buiten je eigen katten om?

daar heb ik geen ervaring mee, als onze eigen katten een vreemde kat niet wegjagen doen de honden dat wel.
Sporadisch zal een vreemde kat bij ons uit de kattenbak eten.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 12:43

Loveskary schreef:
Wij hebben 20 stal katten ze zijn aaibaar en eten 2kg brok per dag.
Naast de stal dus de zadel kamer en daar de helft van wonen ze met hun eigen raam vensterbank plantjes kleedjes krabpaal mandjes en etc ook staan er borden en bakken met eten waar ze 24 uur bij kunnen goed gevuld worden ook ontwormd middel door het voer krijgen knoflook snoepjes schapen vet voor de vlooien en ze doen hun werk prima ik vind dat voor het werk wat ze doen wel wat tegen over mag staan ze hebben hun eigen huis bij op stal ik houd het goed schoon en voer ze elke dag en als je op stal bezig bent zijn zitten ze er ook bij of ze komen even kroelen met je.
Ga me niet vragen hoe een rat eruit ziet heb ik geen eeuwen zon beest nog gezien.

Waaw Loveskary, daar kan mening 'boer' zich nog een voorbeeld aan nemen!

Loveskary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 12:57

Ja zeker de boeren kunnen er een voorbeeld aan nemen de dierenbescherming was ooit op bezoek en keek zijn ogen uit wat een luxe voor de katten zeiden ze en ga je naar stal liggen ze heerlijk te maffen op de dekens en mandjes en met de krabpaal te spelen het wordt binnen kort extra opgeknapt laminaat op de vloer extra etens bakken en ze krijgen nog een katten huisje dan gaan we bouwen zeg maar een stapel bed voor katten maar dat moeten we nog maken.
De meeste boeren voeren ze niet bij das wel erg hier kosten ze 40 euro in de maand aan voer.
Maar het is zo mooi al die moesjes om je heen minoes houdt niet van aaien die krabt Mischa vind het wel het einde.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 13:02

Onze kat kwam altijd buiten en at binnen maar er lagen toch dagelijks muizen en vogeltjes op de deurmat dus die ging gewoon buiten jagen als hij binnen gegeten had :P

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 16:38

Kuggur schreef:
anneliesdj schreef:
Als het goede jagers zijn, zullen ze niet minder gaan jagen, juist beter, want jagen doet een kat op een volle maag.

Wat een aparte wijsheid. Je wil dus zeggen dat katten het jagen meer beschouwen als hobby dan beroep?
Je leert iedere dag iets niews op bokt.

Ja natuurlijk, een kat jaagt voor zijn plezier, dat is toch algemeen bekend? Natuurlijk blijven ze wel jagen als je ze uithongert, maar denk je nu echt dat ze daar beter resultaat van zullen krijgen?
Asielen geven bij boerderijkatten ook standaard het advies mee; jagen doen ze het beste op een volle maag dus bijvoeren.
Edit: en praktijk heeft dat hier allang wel uitgewezen; als de katten tonrond zijn vind ik het meeste dood ongedierte op de mat.

Loveskary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 20:08

Mijn katten zijn echt zo rond als een ton er is echt nergens meer ongedierte te bekennen mijn katten legertje doet het super hier ze lopen het hele terrein af na het eten zelfs gezellig bij de buren.