Wie aansprakelijk in deze situatie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Wie aansprakelijk in deze situatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 17:56

Hallo allemaal,

Bij mijn moeder thuis woont een schat van een mechel. Doet geen vlieg kwaad. Sociaal naar andere honden.

Is nog een jong ding van 10 maand en gaan er elke week mee naar de club om hem goed onder appèl te krijgen.

Alleen nu hebben we sindskort nieuwe buren. In mijn ogen beetje rare mensen a la tokkie.

Zoon van 14 grijpt vaak stiekem de auto van mams en scheurt dan langs ons huis. En anders rijdt ie wel 100 x langs ons huis op zijn opgevoerde scootertje met lekke uitlaat. En vind het erg leuk om bij ons voor thuis te gassen en de hond op te fokken.

Ook hebben ze 2 leuke hondjes. Een dwerg pincher en een frans bulldogje. Die tig x op een dag los lopen op straat. En dan bij ons (dus de buren ook) gaan staan keffen zodat onze honden helemaal gek worden (ene buuf heeft een rottweiler en de andere een husky)

Onze mechel vliegt bijna door het raam heen. En daarna doet hij de gangdeur open, want wil er achter aan. Gelukkig krijgt hij de voordeur niet open.

Ik heb de mensen al 2 x gewaarschuwd dat ze honden achterthuis moeten houden. Want als de mechel ons wel een keer ontglipt dat hun hondjes een heel groot problemen hebben.

De kleintjes dagen dus continue de mechel uit. Ook als ik hem uitlaat. Gaan dan op een paar m afstand lopen keffen en grommen. En blijven ons achterna lopen. Waardoor ik de hond weer naar binnen kan doen. Omdat uitlaten geen nut heeft omdat die helemaal over de zeik is.

Dus zijn wij aansprakelijk als de kleintjes schade hebben? Of is het de schuld van de baasjes zelf. Hun geven totaal geen acht en geeft de schuld aan het dochtertje van 3. Want die laat telkens het hekje open als ze gaat fietsen (wonen aan het kanaal)

Nu houden wij onze mechel goed in de gaten. Maar ontsnappen kan altijd een keer gebeuren.

Mijn moeder gaat de buren nog 1 x aanspreken en anders schakelen we de wijkagent in. Als dat niks oplost dan is het wachten tot het een keer misgaat ben ik bang.

We filmen en maken nu ook telkens foto's als ze loslopen.

Benfan

Re: Wie aansprakelijk in deze situatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 18:04

Wij hebben een soortgelijke probleem gehad. Mijn moeder stond de was op te hangen toen de 'buurt york' op haar afkwam en stond te blaffen. Nu deed deze hond dat heel vaak, onze hond was het zat en heeft de york gegrepen. De hond was gewond, oog eruit en flink wat hechtingen. De eigenaar heeft nog geprobeerd om ons geld uit te persen. Met de hond op de arm vragen of we wouden betalen, want we waren toch goeie christenen?. Natuurlijk nee gezegd en ze hebben ons nooit kunnen aansprakelijk stellen omdat haar hond op ons terrein is gegrepen.

Daarna heeft ze wel de hele buurt verteld dat onze hond vals was, waardoor we een paar jaar lang mensen zagen vluchten met hun hond voor die van ons. Fritz (onze hond) was een hele lieve, liever lui dan moe Jack russel die nooit een vlieg kwaad deed. Hij was gewoon die york zo verschrikkelijk zat. Die hond liep altijd los op straat, te blaffen naar alles en iedereen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 18:10

Kan je niet de politie bellen omdat ze haar honden in de woonwijk los laat lopen zonder toezicht?
Maar wel lastig zulke buren en vreemd dat ze de Nederlandse wetgeving zo aan hun laars kunnen lappen zonder de consequenties.

moonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 18:11

ik zou als je recht bij stand heb hier even informeren voor de zekerheid wel wijs dat je het bij de wijkagent leg ook

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 18:11

Tobbes schreef:
Kan je niet de politie bellen omdat ze haar honden in de woonwijk los laat lopen zonder toezicht?
Maar wel lastig zulke buren en vreemd dat ze de Nederlandse wetgeving zo aan hun laars kunnen lappen zonder de consequenties.

Moeders gaat nog 1 x langs om te waarschuwen. Ze is verbaal net iets sterker dan mij. Maar anders word de wijkagent ingeschakeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 18:13

Benfan schreef:
Wij hebben een soortgelijke probleem gehad. Mijn moeder stond de was op te hangen toen de 'buurt york' op haar afkwam en stond te blaffen. Nu deed deze hond dat heel vaak, onze hond was het zat en heeft de york gegrepen. De hond was gewond, oog eruit en flink wat hechtingen. De eigenaar heeft nog geprobeerd om ons geld uit te persen. Met de hond op de arm vragen of we wouden betalen, want we waren toch goeie christenen?. Natuurlijk nee gezegd en ze hebben ons nooit kunnen aansprakelijk stellen omdat haar hond op ons terrein is gegrepen.

Daarna heeft ze wel de hele buurt verteld dat onze hond vals was, waardoor we een paar jaar lang mensen zagen vluchten met hun hond voor die van ons. Fritz (onze hond) was een hele lieve, liever lui dan moe Jack russel die nooit een vlieg kwaad deed. Hij was gewoon die york zo verschrikkelijk zat. Die hond liep altijd los op straat, te blaffen naar alles en iedereen.

ik ben bang dat zij dan naar politie zullen stappen. Omdat het toch een mechelse herder is. Want betalen gaan we niet als er iets gebeurd.

Terwijl die verder dus geen vlieg kwaad doet. Laatst gromde er een hond naar hem en zat in 1 x bij op schoot. Alleen hij is die kleintjes nu spuugzat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 18:14

moonie schreef:
ik zou als je recht bij stand heb hier even informeren voor de zekerheid wel wijs dat je het bij de wijkagent leg ook

Ik zal het aan moeders doorgeven.

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 18:18

Hier ook zo`n akelige buurhond die bij ons voor t raam komt poepen als onze hond binnen is.
Van mij mag de onze m pakken op eigen terrein.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 18:25

tones schreef:
Hier ook zo`n akelige buurhond die bij ons voor t raam komt poepen als onze hond binnen is.

Wij kregen ook al een tip van iemand. Die zei laat ook gewoon perongeluk het hekje openstaan.

Maar ik vind dat zelf sneu. Beestjes kunnen ook niks aan nalatige eigenaars doen.

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 18:29

Als jouw hond die honden grijpt, dan denk ik dat jij(/je moeder) verantwoordelijk is. Maar ik zou het niet zo ver laten komen. Ik zou het nog een keer netjes overleggen met je buren, maar bij geen gehoor zou ik inderdaad de wijkagent bellen. Honden mogen niet loslopen (m.u.v. losloopgebieden). Één keer een flinke boete, en dan houden ze hun honden vast wel op eigen terrein.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 18:33

RusselNuwell schreef:
Als jouw hond die honden grijpt, dan denk ik dat jij(/je moeder) verantwoordelijk is. Maar ik zou het niet zo ver laten komen. Ik zou het nog een keer netjes overleggen met je buren, maar bij geen gehoor zou ik inderdaad de wijkagent bellen. Honden mogen niet loslopen (m.u.v. losloopgebieden). Één keer een flinke boete, en dan houden ze hun honden vast wel op eigen terrein.

Wij willen het ook niet zover laten komen. Maar ontsnappen kan altijd een keer gebeuren. Of dat hij zich plots los rukt tijdens wandelen.

Hier lopen honden wel vaker los mee met de baasjes. Geen problemen mee. En zodra je hier dorp uit bent mogen ze gewoon los lopen. Dus wil het niet verpesten voor de mensen waar niemand last van heeft.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 18:34

Je bent ten eerste sowieso hartstikke aansprakelijk voor de schade die jouw loslopende hond aanricht.

Daarnaast kan er per situatie een bepaalde mate van eigen schuld zijn bij de tegenpartij. Dat wordt door de verzekeringen onderling uitgezocht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 18:45

Iris82 schreef:
Je bent ten eerste sowieso hartstikke aansprakelijk voor de schade die jouw loslopende hond aanricht.

Daarnaast kan er per situatie een bepaalde mate van eigen schuld zijn bij de tegenpartij. Dat wordt door de verzekeringen onderling uitgezocht.

Bedankt voor je antwoord.

Wij hebben gelukkig genoeg bewijs hoe ze tekeer gaan tegen onze hond en hoe ze hem uitlokken.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 18:49

honden mogen in Nederland niet loslopen alleen in de daar aangestelde gebieden, dus als hun hondjes buiten het hek los lopen zeker zonder toezicht zijn ze fout. Gaan ze jou achterna omdat jij je hond aan de lijn uitlaat, filmpje van maken en naar de wijkagent en laten zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 18:54

speurneusc schreef:
honden mogen in Nederland niet loslopen alleen in de daar aangestelde gebieden, dus als hun hondjes buiten het hek los lopen zeker zonder toezicht zijn ze fout. Gaan ze jou achterna omdat jij je hond aan de lijn uitlaat, filmpje van maken en naar de wijkagent en laten zien.

Bij ons in buitengebied mogen honden loslopen. Alleen wij wonen nog net 200 m in dorp zelf.

Filmen in mijn eentje gaat lastig als ik de hond uitlaat. Aangezien hij zeer sterk word als hij kwaad is. We hebben al wel op film hoe ze hem uitdagen als hij in huis is.

Maar ik zal komende tijd kijken als we hem met zijn tweeën kunnen uitlaten.

Maar goed ik snap sowieso ook al niet waarom ze een kindje van 3 zonder toezicht laten fietsen op straat met daarnaast een kanaal.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 19:29

Als jij de hond aangelijnd hebt en de buurhondjes lopen los, is het hun probleem, niet dat van jullie
Buiten het feit dat je er gewoon niet blij word van dit soort situaties.
melding maken bij/contact opnemen met de wijkagent is sowieso wel een goed plan. Dan is hij in ieder geval op de hoogte mocht er onverhoopt iets mislopen.
Want wat jij zelf ook al zegt, een ongeluk zit in een klein hoekje... ook als je hartstikke je best doet om ongelukken te voorkomen

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 19:32

love_western schreef:
tones schreef:

Wij kregen ook al een tip van iemand. Die zei laat ook gewoon perongeluk het hekje openstaan.

Maar ik vind dat zelf sneu. Beestjes kunnen ook niks aan nalatige eigenaars doen.

Echt schrikbarend dat mensen dit bewust zouden uitlokken. -O-
Ik ben blij dat je niet naar die vreselijke tip luistert!
Hopelijk kan de wijkagent iets betekenen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 21:21

Sonja_vR schreef:
Als jij de hond aangelijnd hebt en de buurhondjes lopen los, is het hun probleem, niet dat van jullie
Buiten het feit dat je er gewoon niet blij word van dit soort situaties.
melding maken bij/contact opnemen met de wijkagent is sowieso wel een goed plan. Dan is hij in ieder geval op de hoogte mocht er onverhoopt iets mislopen.
Want wat jij zelf ook al zegt, een ongeluk zit in een klein hoekje... ook als je hartstikke je best doet om ongelukken te voorkomen

Nee, TS is nog steeds aansprakelijk volgens de wet. De verzekeringen onderling kunnen wel gedeeltelijk eigen schuld bij eigenaren leggen, maar voor de wet is de eigenaar van de hond die schade maakt aansprakelijk.

TS, even contact opnemen met de wijkagent. Ze bezorgen overlast, dus ik zou niet eens beginnen over de wat als scenario's, maar gewoon dat ze enorme overlast veroorzaken en het kan leiden tot gevaarlijke situaties met andere mensen/honden/automobilisten enzovoorts. Daarnaast blijven trainen op het negeren, vraag even op de club of ze wat handige tips hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 21:32

Op de club zijn we druk bezig met dat ie anderen honden negeert. Wat ie ook redelijk goed doet.

Alleen verschil is dat deze hondjes. vooral de pincher op 2 m afstand blijven. En hem echt goed uitlokken. Door te blaffen en te grommen. Aggresieve houding aannemen.

En op de club hebben we dat soort situaties gelukkig niet.

Mams gaat van de week even naar de buren toe. Eerst kijken als we het zo kunnen oplossen. Anders word idd wijkagent ingeschakeld.

Had ze vanmiddag ook weer bijna onder de auto.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 21:53

Nee, maar ze zullen vast tips hebben wat je kan doen op zo'n moment. ;)

Ook zulke situaties melden aan de wijkagent. Het is niet alleen gevaarlijk voor de honden, maar dus ook voor jou. Wat als jij door ze te ontwijken en ongeluk krijgt? Ik hoop dat het gesprek iets oplevert en dat het zonder wijkagent kan, maar schrijf voor de zekerheid alvast wat dingen op qua tijdstippen/overlast.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 21:56

Ja zullen ze vast wel hebben. Zal eens vragen zaterdag. Sommige hebben al minimaal 20 jaar ervaring.

We filmen en maken foto's. Dus hebben we ook automatisch de tijdstippen.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 21:56

Wat irritant...
Goed dat je moeder iig nog met ze gaat praten!
En zal als ik haar was naar wijkagent/politie gaan met vraag wat ze er kan doen?
Want ja, tis niet fijn als er dadelijk iets met honden gebeurd en dat ze zich zorgen maakt en info wil over wat doen.
Dan staat er iig al iets op papier vermeld nl.

Zou iig niets uitlokken; stel dat san net die can jullie onder auto komt?

Maar zou wel " bewijs" gaan verzamelen.
- vanuit binnen filmen ( met buurhonden buiten en jouw hond gek binnen)
- als ze gewoon loslopen
- als ze loslopen als jij met he hond loopt (ff iemand laten filmen)
- mochten er meer mensen last can hebben, hetzelfde vragen te doen

Mocht contact moeder niets uitgehaald hebben, kun je met bewijs weer na politie om duidelijk te maken hoe lastig het is ....
In de hoop dat zij zich er dan eens na toe gaan.

Zo hebben wij dat gedaan met parkeren buurman die ook spugde etc!
Werden er zo gek van en uiteindelijk heb polizie het opgelost.
Succes iig..

Loveskary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 22:00

Als ts haar hond aangelijnd heeft is er niks aan de hand of die keffers moeten haar hond aan vallen.
Maar als ts haar hond losbreekt en een fietser valt daardoor dan is ze wel aansprakelijk voorbeeld is het maar hoor.
Wat een vervelende situatie ts.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 22:09

Momenteel is de mechel altijd aangelijnd ivm dat ie graag achter schapen aangaat. En aan zandpad staan nu alleen maar schapen. Zit wel aan een 5 m lijn. Dus kan wat heen en weer rennen.

Kleine stukjes mag hij los. Of als mijn lab mee is (woont bij paps) dan heeft ie geen oog voor schapen.

Zelfs mijn stabiele lab reageert nog op de keffers. Terwijl hij normaal nooit zomaar reageert op andere honden. Dus als ik met ze samen loop is het geen pretje met die keffers.

Het is idd een vervelende situatie. Andere buren wachten geloof ik tot het gewoon mis gaat. Maar ik wil geen risico lopen met mijn mechel. Is nu nog sociaal naar andere honden. En wil ik graag zo laten.

Aan andere kant van buren wonen ook nog mensen met een Amerikaanse Bull en rhodesian ridgeback. En die zijn ook al geen fan van de keffers.

Dus vroeg of laat gaat het mis. Zijn allemaal behoorlijke grote honden. Maken ze geen schijn van kans tegen.

Marleen_vA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 22:16

Verhaal heeft meerdere kanten voor de politie/hondengeleider:

1) jou hond was aangelijnd, dus jij staat sterk als er toch wat gebeurd (hun honden liepen los).

2) als jou hond schade aanbrengt (aangelijnd, maar vooral los) is jou hond zijn fout. Ookal heb je hem vast; letsel is letsel. Dus zou er een muilkorf opgelegd kunnen worden aan de hand van een test als de buren echt kwaad willen.

3) als jou hond de deur uitglipt, en letsel toebrengt, ben jij fout.

ik zou melding bij de politie maken voor overlast van hun honden.