Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Tobbes schreef:Kan je niet de politie bellen omdat ze haar honden in de woonwijk los laat lopen zonder toezicht?
Maar wel lastig zulke buren en vreemd dat ze de Nederlandse wetgeving zo aan hun laars kunnen lappen zonder de consequenties.
Benfan schreef:Wij hebben een soortgelijke probleem gehad. Mijn moeder stond de was op te hangen toen de 'buurt york' op haar afkwam en stond te blaffen. Nu deed deze hond dat heel vaak, onze hond was het zat en heeft de york gegrepen. De hond was gewond, oog eruit en flink wat hechtingen. De eigenaar heeft nog geprobeerd om ons geld uit te persen. Met de hond op de arm vragen of we wouden betalen, want we waren toch goeie christenen?. Natuurlijk nee gezegd en ze hebben ons nooit kunnen aansprakelijk stellen omdat haar hond op ons terrein is gegrepen.
Daarna heeft ze wel de hele buurt verteld dat onze hond vals was, waardoor we een paar jaar lang mensen zagen vluchten met hun hond voor die van ons. Fritz (onze hond) was een hele lieve, liever lui dan moe Jack russel die nooit een vlieg kwaad deed. Hij was gewoon die york zo verschrikkelijk zat. Die hond liep altijd los op straat, te blaffen naar alles en iedereen.
tones schreef:Hier ook zo`n akelige buurhond die bij ons voor t raam komt poepen als onze hond binnen is.
Van mij mag de onze m pakken op eigen terrein.
RusselNuwell schreef:Als jouw hond die honden grijpt, dan denk ik dat jij(/je moeder) verantwoordelijk is. Maar ik zou het niet zo ver laten komen. Ik zou het nog een keer netjes overleggen met je buren, maar bij geen gehoor zou ik inderdaad de wijkagent bellen. Honden mogen niet loslopen (m.u.v. losloopgebieden). Één keer een flinke boete, en dan houden ze hun honden vast wel op eigen terrein.
Iris82 schreef:Je bent ten eerste sowieso hartstikke aansprakelijk voor de schade die jouw loslopende hond aanricht.
Daarnaast kan er per situatie een bepaalde mate van eigen schuld zijn bij de tegenpartij. Dat wordt door de verzekeringen onderling uitgezocht.
speurneusc schreef:honden mogen in Nederland niet loslopen alleen in de daar aangestelde gebieden, dus als hun hondjes buiten het hek los lopen zeker zonder toezicht zijn ze fout. Gaan ze jou achterna omdat jij je hond aan de lijn uitlaat, filmpje van maken en naar de wijkagent en laten zien.
love_western schreef:tones schreef:Hier ook zo`n akelige buurhond die bij ons voor t raam komt poepen als onze hond binnen is.
Van mij mag de onze m pakken op eigen terrein.
Wij kregen ook al een tip van iemand. Die zei laat ook gewoon perongeluk het hekje openstaan.
Maar ik vind dat zelf sneu. Beestjes kunnen ook niks aan nalatige eigenaars doen.
Sonja_vR schreef:Als jij de hond aangelijnd hebt en de buurhondjes lopen los, is het hun probleem, niet dat van jullie
Buiten het feit dat je er gewoon niet blij word van dit soort situaties.
melding maken bij/contact opnemen met de wijkagent is sowieso wel een goed plan. Dan is hij in ieder geval op de hoogte mocht er onverhoopt iets mislopen.
Want wat jij zelf ook al zegt, een ongeluk zit in een klein hoekje... ook als je hartstikke je best doet om ongelukken te voorkomen