Kippen weg, konijn houden: hem alleen laten of ander konijn?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Foulplay_

Kippen weg, konijn houden: hem alleen laten of ander konijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-15 14:49

Hallo

Enkele jaren geleden zat er plots een tam konijntje bij onze kippen. Na veel rondvraag in de buurt, checken bij dierenartsen ed. hebben we besloten hem te houden. Het is een rammelaar van nu ongeveer 4 jaar (schatten we). Meneer heeft altijd bij onze kippen gezeten en had daar een zeer goed gezelschap van. Hij ging overal waar zij gingen. Hij ging zelfs letterlijk mee op stok :+ .

Nu zijn onze kippen naar een andere, zeer goede thuis, maar ons konijntje hebben we gehouden. Dit omdat er nog meer kippen en eenden zitten waar onze kippen naartoe zijn.
Natuurlijk zit ons konijntje nu alleen in onze tuin. Hij mag over de hele tuin lopen en heeft zijn eigen hok waar hij in en uit kan.

Toch vinden we het zielig dat hij nu zo alleen zit. We vragen ons dus af of het beter is om een ander konijntje bij te halen, maar langs de andere kant zijn we dan bang dat ze zouden gaan vechten. Onze rammelaar is niet gecastreerd dus een vrouwtje is volgens ons geen optie. We zouden sowieso een ouder konijntje ergens adopteren die wel buiten kan zitten. Of kan een konijn perfect alleen leven? Of heeft iemand andere ideeën? We willen gewoon maar het beste voor onze beestjes, vandaar dat we even informeren.

Alvast bedankt

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 14:51

Konijnen zijn zeer sociale dieren en horen dus met een soortgenootje leven. Het beste zou zijn om hem te castreren en dan naar een opvang zodat hij daar een leuk vriendinnetje uit kan zoeken :) .

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 14:52

Ik zou toch gaan voor castreren en koppelen via een knaagdieren/konijnen opvang. Die hebben hier veel ervaring mee en neutraal terrein voor koppelen :j

Foulplay_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-15 14:53

En zijn er opties zonder castreren? Niet dat we dit niet willen, maar aangezien we geen juist idee hebben hoe oud hij is...

ikkemijik

Re: Kippen weg, konijn houden: hem alleen laten of ander konijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 14:54

Een konijn kan makkelijk 10 jaar oud worden bij goede zorg

Ik zou ook gaan voor castreren en een maatje er bij. Konijntjes alleen houden is echt sneu, die horen met een vriendje :)

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 14:55

Rammen gaan heel snel vechten, vooral als ze ongecastreerd zijn.
Bij een opvang word ook alles wat nieuw binnen komt gecastreerd en daar weten ze vaak de leeftijd ook niet :)
Laatst bijgewerkt door Inoterry op 16-03-15 14:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 14:56

Zoek anders een geholpen vrouwtje. Wanneer ze de ruimte hebben en elkaar uit de weg kunnen gaan zie ik het probleem niet.

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 14:56

Ik kan me van vroeger wel herinneren dat ik een boekje voor kinderen had over het houden van konijnen, er stond een ver-schrik-kelijk grappige zin in over rammen ('twee rammen wordt rammen', ha-ha..). Of dit ook echt zo opgaat in de praktijk durf ik niet te zeggen, misschien weten andere bokkers dat wel?

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 14:58

Dinopino schreef:
Zoek anders een geholpen vrouwtje. Wanneer ze de ruimte hebben en elkaar uit de weg kunnen gaan zie ik het probleem niet.

Toch gaat dat vaak fout. De kans is toch groot dat de hormonen van het mannetje toch op hol slaan en voortdurend achter het vrouwtje aangaat. Stress voor beide dus.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 14:59

Volgens mij ishet probleem als je ongecastreerd rammetje bij geholpen vrouwtje laat dat hij veels te vaak erop duikt en dat het dus geen gezellig huwelijk wordt ;)

Je kan het beste advies vragen aan een opvang in de buurt. Die laten vaker volwassen konijntjes castreren en weten vast ook kundige dierenarts.

Foulplay_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-15 14:59

Ja ik denk dat hij inderdaad het vrouwtje te veel lastig zou vallen. Meneer deed dit al bij de kippen :7

Edit: ik heb net een bericht gestuurd naar een konijnenopvang in de buurt. Dankjewel alvast! :)

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 15:09

Wij hebben sinds twee weken ook een rammetje, die is nog wel heel jong, maar hij wordt gecastreerd en krijgt dan een vriendinnetje. Denk er wel om dat ze nog 6 tot 8 weken vruchtbaar zijn na castratie ;)

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 16:35

Ze zijn maar 2 weken vruchtbaar na castratie, maar na 6-8 weken is de hormonen aanmaak minder :-)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 16:45

De enige optie is je ram laten castreren en een vriendinnetje zoeken voor hem. Fijn dat je er één bij wil! Een konijn in zijn uppie is inderdaad zielig.

Foulplay_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-15 17:10

Dan zal ik mama en papa eens lief moeten aankijken om te sponsoren voor de castratie :')
Ik vind het nu al zielig en hij zit nogmaar 1 dag alleen, dusja :) helaas willen m'n ouders geen Vlaamse Reus omdat die te groot zijn :(

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 19:12

Niemand die twee rammen bij elkaar heeft? Ook niet 1 gecastreerde en 1 ongecastreerde?

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 19:15

Allereerst: goed dat je hier een topic over maakt :j

Feit: konijnen mogen niet alleen. Zie Dierwelzijnswet.

Beste oplossing is het castreren van een ram en daar een voedster of andere (gecastreerde) ram bij nemen. (Let wel op! Ram is na castratie nog relatief lang vruchtbaar!).
Voor meer info mag je me altijd PB-en :)

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 19:23

Gecastreerde ram + intacte voedster gaat goed (Uit eigen ervaring).
Intacte ram + gecastreerde voedster gaat vaak niet goed (ram gaat veel op voedster zitten).
Gecastreerde ram + gecastreerde voedster gaat goed (Uit eigen ervaring).
Gecastreerde voedster + intacte voedster gaat soms goed (Uit eigen ervaring).
Intacte voedster + intacte voedster gaat soms goed (Uit eigen ervaring).
Intacte ram + gecastreerde ram gaat soms goed.
En om het rijtje compleet te maken :+ : Intacte ram + intacte voedster is geen goed idee want er zijn al genoeg konijntjes in de wereld..

Tip: kijk eens bij de konijnen- of knaagdieren opvang.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 19:32

snowdon schreef:
Niemand die twee rammen bij elkaar heeft? Ook niet 1 gecastreerde en 1 ongecastreerde?

Ik wel.. heb 2 rammen bij elkaar.. eentje gecastreerd (is qua karakter ook heel rustig en meegaand) en een ongecastereerd.. die is de laatste tijd wel veel erop aan t springen dus denk dat die er binnenkort ook aan moet geloven..

Heb in het verleden trouwens vaker 2 rammen bij elkaar gehad en bij mij is dat nog altijd goed gegaan..
Nu heb ik wel een zwak voor dieren die qua karakter Pussy zijn.. dus dat scheelt mss ook xD

judith__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 19:43

Het is inderdaad het verstandigste om de ram te castreren en er dan een voedster bij te doen.
ook zou je kunnen kijken voor een gesteriliseerde voedster. het gaat lang niet altijd goed maar dat wil niet zeggen dat het niet kan. Ik heb thuis zelf een ram en gesteriliseerde voedster samen zitten. Het zijn binnen konijnen en gaat super goed. De ram zit er nooit op, en ze slapen vaak samen. nu is de ram ook een echte sul en de voedster een bitch en hebben ze de hele woonkamer en een hoop speelgoed.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 19:48

Ik zou ook voor castratie gaan en dan een vrouwtje erbij zoeken. Ik had voorheen 2 vrouwtjes bij elkaar. Dat ging prima. Maar toen de ene dood ging op 10 jarige leeftijd heb ik een nieuw huisje voor mijn andere oudje gezocht (mocht er absoluut geen meer bij). Toen kreeg ze ook een ouder mannetje als vriendje, maar daar ging ze veel knusser en socialer mee om dan ze voorheen met mijn andere konijn deed. Helaas is ze een half jaar later ingeslapen wegens een of andere infectie, maar ze heeft zo nog een mooie tijd gehad.

silversomali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 20:02

Sabini schreef:
Allereerst: goed dat je hier een topic over maakt :j

Feit: konijnen mogen niet alleen. Zie Dierwelzijnswet.

Beste oplossing is het castreren van een ram en daar een voedster of andere (gecastreerde) ram bij nemen. (Let wel op! Ram is na castratie nog relatief lang vruchtbaar!).
Voor meer info mag je me altijd PB-en :)

Kan je me laten zien waar dat staat dan?

Ik zou ook je rammetje castreren en er een voedster bijzoeken

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 20:04

Foulplay_ schreef:
Dan zal ik mama en papa eens lief moeten aankijken om te sponsoren voor de castratie :')
Ik vind het nu al zielig en hij zit nogmaar 1 dag alleen, dusja :) helaas willen m'n ouders geen Vlaamse Reus omdat die te groot zijn :(
Even offtopic, maar puur nieuwsgierigheid: in je profiel lees ik dat je 22 jaar bent. Is er een reden dat je voor dit soort uitgaven nog van je ouders afhankelijk bent? Verder bedoel ik er niks mee hoor :) Want vind het super dat je er zo bewust van bent dat je konijn niet alleen mag blijven.

Oeh en Vlaamse Reuzen zijn geweldig! Maar het moet wel passen qua huisvesting natuurlijk ;)

Babbelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 20:10

Mócht je het nog niet helemaal begrepen hebben: castreren en vrouwtje erbij. Punt. +:)+

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 20:18

Sterretje90 schreef:
Mócht je het nog niet helemaal begrepen hebben: castreren en vrouwtje erbij. Punt. +:)+

Laten we eerlijk wezen, er zijn meerdere wegen naar Rome ;)