Nieuwe kitten in huis, oude kat bang

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

SteffiiY

Nieuwe kitten in huis, oude kat bang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-15 20:25

Goedenavond bokkers,

Ik heb al even wat gezocht op google maar kon niet helemaal vinden wat ik moest hebben.

Sinds gisteravond hebben wij een nieuwe kitten in huis van 9 weken oud(katertje). Hij is nog flink aan het wennen maar word steeds bijdehanter dus dat moet goed komen.
We hadden al een 4 jarige kat(poesje), normaal helemaal niet bang aangelegen en was veel binnen.

Sinds we de kitten hebben opgehaald komt de 4 jarige kat nog maar weinig binnen en als hij binnen is komt hij oog in oog te staan met de kitten en gaat met de staart tussen de benen weer vlug naar buiten.

Beide katten hebben elkaar nog niet aangeraakt en enkel vanaf een afstand elkaar bekeken.
Ik vind het eigenlijk een beetje zielig voor de oudere kat want hij geeft mij een gevoel dat hij denkt:'' Ik ga naar buiten want jullie hebben een nieuw vriendje''.

nog even ter info:
In de nachten en als wij niet thuis zijn zit de kitten in een aparte kamer en de volwassen kat gewoon in de woonkamer/keuken incl. kattenluik om naar buiten te gaan.
Alleen als wij thuis zijn mogen beide katten samen in dezelfde ruimte(woonkamer/keuken/gang).

Gaat dit nog over? Of heeft het gewoon wat tijd nodig?

onpaard

Re: Nieuwe kitten in huis, oude kat bang

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 20:35

Tja dat is per kat verschillend. Bij al mijn vorige katten was het geen probleem om ze samen te zetten. In het begin moesten ze wennen en daarna ging het prima. Nu heb ik 2 poezen die ik allebei als kitten in huis heb genomen. De oudste is vijf en de andere 4 jaar oud. Ze leven samen in huis maar vinden elkaar niet echt heel leuk. Al gaat het steeds een stukje beter.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 20:36

Geef het de tijd, het diertje is pas sinds 24 uur in het territorium van je oude kat. Dat went echt wel, soms duurt het zelfs meerdere weken.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 20:39

Hoe heb je ze aan elkaar "voorgesteld"? Want dat kan wat intimiderend zijn.

Verder: heb je twee kattenbakken? Dat kan ook schelen.

Ik heb mijn kitten ook nogal lomp geintroduceerd en dat vond de oudere kat ook niet zo leuk. We hebben hem extra veel aandacht gegeven om hem zich toch welkom te laten blijven voelen en 's nachts inderdaad apart zodat ze hun eigen plek hebben. Nog steeds zijn het geen vriendjes maar hij tolereert haar (een beetje een rare verhouding is dat, zij is vanaf dag 1 zo ongeveer verliefd op hem en hij snauwt haar altijd weg. :') )

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 20:40

Dus jullie hebben jullie eigen kat en het kitten meteen samen in een ruimte laten verblijven?
Oudere katten zitten ten eerste vaak niet te wachten op een kitten, ten tweede is het verstandiger om katten niet meteen bij elkaar te zetten. Je kunt ze beter geleidelijk aan aan elkaar laten wennen.
https://www.google.nl/search?q=Stripe+d ... ten+wennen

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-15 20:41

Gisteravond heb ik kitten in de reismand laten zitten en deze in de woonkamer gezet. Toen kwam de oudere kat snuffelen aan de reismand en kitten snuffelde ook en toen ging de oudere kat al gelijk naar buiten, hij moest er weinig van hebben zeg maar.

Ik heb 1 kattenbak, deze voor de kitten.
Ik moet zeggen dat de volwassen kat al 4 jaar niet de kattenbak gebruikt, hij doet zijn behoefte altijd buiten en heeft alleen de kattenbak gebruikt toen zij zelf nog een kitten was.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-15 20:42

Emma_s_girl schreef:
Dus jullie hebben jullie eigen kat en het kitten meteen samen in een ruimte laten verblijven?
Oudere katten zitten ten eerste vaak niet te wachten op een kitten, ten tweede is het verstandiger om katten niet meteen bij elkaar te zetten. Je kunt ze beter geleidelijk aan aan elkaar laten wennen.
https://www.google.nl/search?q=Stripe+d ... ten+wennen

nee hoor, enkel bij aankomst in dezelfde ruimte even gehad(kitten in reismand, volwassen kat los) en daarna is de kitten al snel verhuisd naar zijn eigen kamer.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 20:45

SteffiiY schreef:
Gisteravond heb ik kitten in de reismand laten zitten en deze in de woonkamer gezet. Toen kwam de oudere kat snuffelen aan de reismand en kitten snuffelde ook en toen ging de oudere kat al gelijk naar buiten, hij moest er weinig van hebben zeg maar.

Ik heb 1 kattenbak, deze voor de kitten.
Ik moet zeggen dat de volwassen kat al 4 jaar niet de kattenbak gebruikt, hij doet zijn behoefte altijd buiten en heeft alleen de kattenbak gebruikt toen zij zelf nog een kitten was.

Ah. Dan is het niet echt relevant inderdaad.

Wat bij ons wel heeft gewerkt is de katten allebei in de woonkamer/keuken te hebben en de overige deuren dicht. Ze hebben niet gevochten, beetje gegromd en uiteindelijk hebben ze elkaars aanwezigheid gewoon geaccepteerd en zijn ze gaan slapen (op ruime afstand van elkaar). (Edit: dit was nadat ze een paar weken moeilijk tegen elkaar gedaan hebben, als in, weglopen voor elkaar e.d.)

Ik ben niet per se een fan van heel voorzichtig koetsjie koetsjie opbouwen, de beestjes kunnen echt wel wat hebben.

Laat je oudere kat vooral weten dat ie nog steeds welkom en geliefd is, verwen hem(haar?) maar flink, en geef hem een weekje. Dan is ie vast al een stuk bijgetrokken. Veel plezier met je nieuwe kitten! :)

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-15 20:47

Ja ik heb ook zoiets dat ze het samen moeten uitzoeken maar laat ze voorlopig alleen nog even samen als ik erbij ben en thuis ben.

oudere kat probeer ik zoveel mogelijk te verwennen en steeds aan te halen zodra hij binnen komt.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 20:47

Nou kijk, dat komt wel goed dan. Probeer je eens voor te stellen hoe jij je zou voelen als er ineens iemand anders in huis kwam wonen ;)

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 21:05

Bij ons was het eigenlijk hetzelfde verhaal. We hadden een poes van een jaar of 3 toen het katerkitten erbij kwam.
Poes wilde en wil er niks van weten. Kater is inmiddels ook een enorme boender. Hij was vanaf het begin eigenlijk de baas. Ik had dat echt niet verwacht en vind het ook erg jammer. Ze wil niet in dezelfde ruimte zijn als de kater.
Hij vindt haar erg lollig en wil het liefst met haar spelen/stoeien/vechten, mevrouw blaast en haalt uit, hij trekt zich er soms wel maar meestal niks van aan.

Ik hoop dat het bij jou beter gaat, meestal hoor je wel dat het went en dat het wel goed komt.
Ik wil de kater echt niet meer kwijt maar van poes had het echt niet gehoeven.