Hond geeft over...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Fiorini

Hond geeft over...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-15 18:42

Onze hond Lola (2-jarige labrador) vertoont raar eetgedrag. Ze krijgt altijd dezelfde voeding, de ene keer eet ze alleen de brokken op en gooit ze de maisvlokken eruit, de andere keer doet ze dit omgekeerd.
De ene moment geeft ze elke dag wel een keer over (geel, soms bruin) en dan doet ze dit weer weken niet.
Koekjes en zo eet ze met veel plezier op, haar eten eet ze de ene dag met veel smaak op, de andere dag komt ze er niet aan.
Wat denken jullie hiervan?

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 18:44

Ik denk dat je de verkeerde voeding geeft. Geef eens een complete brok, zonder die maisvlokken er doorheen.
Of, zoals dit bedoeld is, warm (gekookt) water toevoegen, zo te horen heb je een diner en dat hoort als een soort slobber gegeven te worden.

Fiorini

Re: Hond geeft over...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-15 18:51

Er staat nochthans niets op de zak dat ik het moet mengen met water...

Dit is het eten dat ze krijgt:

AVEVE Hondendiner
Deze complete maaltijd voor honden bevat een evenwichtige mix van eiwitten, vetstoffen, vitaminen en minerale zouten. Deze voeding voldoet aan de nutritieve behoeften van uw hond en helpt hem een glanzende vacht, goede ogen en een prima vitaliteit te bekomen.

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 18:54

Al eens vers vlees geprobeerd. Hebben er hier 1 die rustig brokken paad dagen kon laten staan en dan ook regelmatig smorgens wat overgeven. Nu op kvv geeft hij niet meer over en eet hij elke dag.

Misschien dat je hond het voer toch niet lekker vind maar vanwege de honger er maar uit kiest waar hij het meest zin in heeft.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 18:58

Diner moet met warm water gevoerd worden. Dat is droog niet goed.

kobuss1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 18:59

Diner is volgens mij altijd met warm water toevoegen zodat t smeuïg wordt.
Beter zijn brokken gewoon, krijgen ze minder tandplak van.
Verder qua eetgedrag: mijn honden hebben ook de ene dag hun bak wel leeg en de andere dag niet.
Ze mankeren verder niks, zullen dan geen honger hebben denk ik dan.
Overgeven is in elk geval niet goed, maar als je voer geeft wat eigenlijk in water moet weken of wellen kan ik t snappen.
Lijkt me overigens dus niet goed voor de maag omdat t misschien nog uitzet als er water/vocht bij komt kan ik me zo voorstellen

anhighwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 19:03

Diner moet ALTIJD met warm water gegeven worden, het vermenigvuldigd zich dan 4 x...
dus logisch dat ze de dag erna moeilijk eet!

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 19:10

Ik wil graag iets uit de wereld helpen, beetje off topic.
Honden krijgen niet minder tandsteen door brokken. Tandsteen ontstaat door verharde tandplak. Tandplak ontstaat door voedsel en.. je eigen speeksel. Harde brokken "slijten" deze tanplak laag niet af.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 19:15

Gal kotsen doen honden die op een te regelmatig tijdstip eten krijgen. De maag gaat alvast maagzuur aanmaken (inwendige klok etenstijd) en als het dan nog even duurt kotsen ze geel. Maar diner is niet het beste voer met alle granen en mais...
Stap maar over op diepvriesvoer (KVV) en je zult zien dat ze haar bak binnen 1,2 nanoseconde leeg heeft. Even rustig overstappen (mengen) in het begin. Wij voeren al 10 jaar vers aan onze honden.
Tandsteen kun je met een oud tandartshaakje verhelpen (van het tandvlees af naar de punt schrapen) Jong aanleren, dan is het zo gepiept en houdt je hond tot op hoge leeftijd witte tanden en kiezen.

W0PPY

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 19:16

Probeer eens hypoallergeen voer! Voedselallergie komt veel voor, meer dan je denkt. Ze zijn dan allergisch voor de (dierlijke) eiwitten in een voeder. Hypoallergeen voer bevat alternatieve eiwitten (zoals bijvoorbeeld struisvogel) of gehydroliseerde eiwitten, die zijn dan zo klein gemaakt dat het lichaam er niet op reageert. Daarnaast haal je dat bij de dierenarts (in de dierenwinkel is zgn hypoallergeen voer vaak niet geheel hypoallergeen) en ik denk dat een gesprekje met jouw da sowieso geen kwaad kan. Belangrijk bij hypoallergeen voeren is trouwens wel dat je absoluut niets!!!! er naast voert, geen koekjes/snoepjes/stukjes worst of andere tussendoortjes.

W0PPY

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 19:18

xSCWx schreef:
Honden krijgen niet minder tandsteen door brokken. Tandsteen ontstaat door verharde tandplak. Tandplak ontstaat door voedsel en.. je eigen speeksel. Harde brokken "slijten" deze tanplak laag niet af.

Dat is waar, maar brokken kunnen overmatig tandsteen wel degelijk vóórkomen. Door het eten harde brokken verminder je de aanmaak van tandplak, en dus uiteindelijk het ontstaan van tandsteen ;)

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 19:26

W0PPY schreef:
xSCWx schreef:

Dat is waar, maar brokken kunnen overmatig tandsteen wel degelijk vóórkomen. Door het eten harde brokken verminder je de aanmaak van tandplak, en dus uiteindelijk het ontstaan van tandsteen ;)

Nee, door harde brokken moeten ze meer speeksel aanmaken = meer tandsteen. (Tenminste, dat hoeft niet altijd, de ene hond heeft simpelweg minder last ervan dan de ander). En brok resten blijven eerder hangen tussen de tanden (voornamelijk bij P4 boven) wat resulteert in tandplak/tandsteen/gaatjes.

Fiorini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-15 19:38

Oké, ik vind al jullie tips wel heel nuttig. We gaan vanaf nu het voer dus even laten weken in warm water en op verschillende tijdstippen voeren. Indien het niet betert gaan we toch wel langsgaan bij de DA.

Maar ik vind het zo raar dat ze soms wekenlang normaal eet en niet braakt of zo en dan ineens weer wel.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 19:51

Voorop gesteld: wij zijn geen dierenartsen en kennen jouw hond en de omstandigheden niet. Als het niet verbeterd, ga dan even langs bij de DA want er zijn meerdere oorzaken voor overgeven, dit hoeft niet alleen door voer te komen.

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 19:59

Onze hond heeft ook een periode veel gebraakt en leek niet happy. Hij likte aan zijn vacht en kreeg de haren binnen, vervolgens spuugde hij gal met haren weer uit.
Het ligt hier ook aan het voer. Ik moest 'noodgedwongen' een keer een zak supermarktvoer kopen, maar dat was echt troep. Hij krijgt nu brok dat volledig vrij is van 'schroot': zonder soya, mais, granen, gemodificeerde dingen (Brit Care). Hij doet het hier nu super goed op.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 20:19

Voedselallergie is meestal een intolerantie voor granen en mais. Laat die uit de voeding weg en meestal is het probleem over. Af en toe is er een allergie voor rund of kip. Diner is niet de beste voeding voor een hond...Ik zou trouwens de hond ook wat variatie in voer bieden. Elke dag pizza met een vitaminetablet is voor een mens ook niet gezond. ;)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 20:32

Lindsey_99 schreef:
Voedselallergie is meestal een intolerantie voor granen en mais.)

Nee, niet waar. De meeste voedselallergieen bij honden zijn voor specifieke dierlijke eiwitten.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 20:37

Lindsey_99 schreef:
Voedselallergie is meestal een intolerantie voor granen en mais. Laat die uit de voeding weg en meestal is het probleem over. Af en toe is er een allergie voor rund of kip. Diner is niet de beste voeding voor een hond...Ik zou trouwens de hond ook wat variatie in voer bieden. Elke dag pizza met een vitaminetablet is voor een mens ook niet gezond. ;)

Variatie is niet voor elke hond goed. Het zijn geen mensen. Veel honden raken aan de scheiterij door veel wisseling in voeding.

Fiorini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-15 20:44

Aan levendigheid en enthousiasme zal het onze hond niet mankeren hoor. Dat vind ik nu net het gekke eraan. Ze is altijd zeer actief en vrolijk...vandaar dat ik ook wel dacht dat het misschien aan de voeding zou liggen. We gaan het in ieder geval proberen en als het niet betert zeker naar de DA

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 14:03

Als ze gal braakt geef je ws op te regelmatige momenten eten, sommige honden gaan dan overgeven als ze weten dat het weer bijna etenstijd is. De rest klinkt vooral als een kieskeurige eter. Hoe is ze qua gewicht?

Kuggur schreef:
Lindsey_99 schreef:
Voedselallergie is meestal een intolerantie voor granen en mais.)

Nee, niet waar. De meeste voedselallergieen bij honden zijn voor specifieke dierlijke eiwitten.

Dat klopt en vaak gaat het dan om varken.

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 14:10

Een van mijn honden had dit ook, af en toe overgeven. Verder niet ziek en heel actief. Toen ben ik overgestapt naar vers vlees en was het over. Mijn dierenarts zei dat sommige honden brokken minder goed verdragen en vers vlees geven dan een oplossing kan zijn.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 14:15

die van mij braakt ook als ze geen beschikking over voer heeft en ze 'te lang' nuchter is.

hier staat ze op onbeperkt voer.. Rare is dat ze met 2x per dag diner vaak aan het braken was en met een opgezwollen buik rondliep, vaak diaree, erg schrokken.

ik heb dit een tijdje gegeven vanwege financiële redenen.. ik kon mij gewoon tijdelijk geen ander voer veroorloven. Gelukkig is die tijd voorbij en heeft die periode nog geen jaar geduurd

Inmiddels is ze 13, flinke reuma, onder de vetbulten en ik zeg al jaren dat ze het vast niet lang maakt (altijd darmissues, tot flinke darmontstekingen aan toe). Nu staat ze op mobility van hills.. Ja echt niet het beste van het beste, maar bij vers vlees (meerdere soorten geprobeerd) bijt ze zichzelf compleet kapot. Onbeperkt.. En, net als vroeger stopt ze af en toe bij haar bak, plukt er 1-3 brokjes uit en is er dan weer klaar mee. In totaal eet ze minder als aanbevolen, maar valt niet af en het braken is volledig over..

als je over wilt stappen op onbeperkt aanbieden, moet je rekening houden met flink schrokken en braken in het begin, want ze willen in eerste instantie die bak leeg krijgen.. na een dag of 2 en een paar keer flink over hun nek gaan begrijpen de meesten het wel (sommige hardleerse dieren zullen een dag langer nodig hebben)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 14:29

Onbeperkt voeren is geen goed idee, het is onhygienisch, honden worden er kieskeurig van en veel honden overvoeren zichzelf, maw: ze worden te dik.
En ts heeft een labrador, daarbij is het zeker geen goed idee.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 14:57

onhygienisch?
ik voer droogvoer en 1x per dag neem ik de bak in beslag en maak m schoon..
dus onhygienisch kan ik niet helemaal volgen?
en hoe bedoel je kieskeurig? de mijne heeft gewoon 1 soort brok zonder poespas erin..
en als het even kan gaat ze naast de kattentoren zitten wachten tot een kat een brokje naar beneden werkt en checkt ze of ze m kan stelen (hilarisch).. maar diezelfde toren is 95% van de nachten nog steeds vol s ochtends.. zo heel af en toe heeft mijn hond de boef uitgehangen en heeft ze gesnackt.

Heb hier een parsson jackrussel, ook niet echt het type dat zich niet als vuilnisvat gedraagt.
Als ze niet onbeperkt krijgt, dan is ze brakend.. en ik vergat nog de vermelding het leegtrekken van de vuilnisbak snachts en het drollen uit de kattenbak vissen.

met beperkt voeren, loopt ze ook altijd te zeuren en te dralen om eten en lekkers.

Veel mensen in mijn ogen overschatten de intelligentie van hun honden.. Ja ze zullen 3 bakken wegvreten op een dag in eerste instantie en reken maar dat ze het eruit gooien in de tuin om vervolgens weer te eten.. Het is ingebakken.. eten zoveel als je kan, want je weet niet wanneer het volgende komt.

Als een hond na een week nog steeds schranst en braakt kun je altijd weer terug op porties. enige dat dan verloren is, is wellicht een grote zak voer.

ik heb mijn dieren altijd op onbeperkt voer gehad en geen enkel dier had overmatig overgewicht.. mijn katten waren zelfs aan de magere kant zomers (en s winters door minder bewegen wat molliger).

ik ben er dus echt van overtuigd dat het een gewenning is van 'eten wat je eten kan, want anders krijg ik niets' naar 'die brokken zijn onbedreigd, ik eet tot ik geen honger meer heb'.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 15:00

Onhygienisch omdat veel mensen de bak alleen bijvullen en maar eens in de week oid schoonmaken, dus dan kan er voer van een week oud in liggen. En wat doe jij daarmee dan, gooi je weg wat er nog in de bak zit als je hem schoonmaakt?