Welke kip voor ons?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

loeloemoekie

Welke kip voor ons?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-15 16:49

Hallo Bokkers!

Wij ( ik en mijn ouders ) hebben jullie hulp nodig!

Mijn ouders zitten er al een poos aan te denken om kippen te nemen, maar waar begin je dan?

We wonen in een woonwijk maar hebben een tuin van 250 m2, we willen niet te veel kippen (max 4).

We zijn opzoek naar:

- kippen die eieren leggen
- gezond ras
- geen tuinvernielers
- hand tam ( of hand tam te maken )

Hopelijk kunnen de kippen-kenners ons helpen!

Pluttersput

Re: Welke kip voor ons?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 16:51

Wil je kleine of grote kippen?
In de krielen zijn de Antwerpse baarskrielen erg leuk. Makkelijk tam te krijgen, niet veel broeds en heel vriendelijke kipjes. Wil je groter gaan zou je voor de barnevelder kunnen gaan.

loeloemoekie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-15 16:53

Bedankt voor je antwoord!

Het mag best een grotere kip zijn, dat is niet erg!

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 16:53

Zou ik mijn vraag betreffende kippen ook tussendoor mogen gooien?

Is er ook een ras, dat niet over hekken e.d. fladdert? Heb namelijk een leuke, onbedekte ren, maar ik hoef ze zeg maar niet bij de buren in de tuin hoeven zoeken *\o/*

loeloemoekie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-15 16:55

Ja idd!

Nog een vraag vanuit mijn ouders, Hoe zit het het kortwieken van vleugels en zou je ook meerdere rassen door elkaar kunnen houden ?

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 16:56

Laatst bijgewerkt door eenitraM op 14-03-15 16:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Mieske200

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 16:56

Leffroi schreef:
Zou ik mijn vraag betreffende kippen ook tussendoor mogen gooien?

Is er ook een ras, dat niet over hekken e.d. fladdert? Heb namelijk een leuke, onbedekte ren, maar ik hoef ze zeg maar niet bij de buren in de tuin hoeven zoeken *\o/*

Volgens mij kun je wat doen met de veren zodat ze niet meer goed kunnen vliegen, miss kun je ff Googlen?

Rofah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 16:58

Geen tuinvernielers? Vergeet het maar dan :+
Mijn wyandottes gingen zelden over de heining heen van de ren, en zijn nooit over de schutting gegaan.
Meerdere rassen kan maar dan moet je wel rekening houden met het formaat.

loeloemoekie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-15 16:59

Rofah schreef:
Geen tuinvernielers? Vergeet het maar dan :+
Mijn wyandottes gingen zelden over de heining heen van de ren, en zijn nooit over de schutting gegaan.
Meerdere rassen kan maar dan moet je wel rekening houden met het formaat.

Bedoel je hiermee dat alle kippen tuin vernielers zijn?

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 17:00

Wieken is wellicht een optie, maar is dacht ik nog steeds geen garantie dat ze niet kunnen fladderen hihi. Wij willen ook heeeel graag kipjes, maar ik kan mijn ren gewoon niet sluitend maken vanboven.

Kippen zijn wat dat betreft net varkens. Elk grassprietje moet op. Althans, zo dachten onze kippen van vroeger er wel over. Ze ploegden de boel gelukkig niet zo om als varkens.

Ik blijf even mee lezen! :D

Rofah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 17:01

Nouja ze slopen geen tegels maar als je een mooi groen gazonnetje wilt dan moet je idd geen kippen houden.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 17:03

eenitraM schreef:
zijdehoentjes :+: Die zijn zo schattig, zo knuffelbaar, zo lief en ze geven hele lekkere kleine eitjes!

Zelf ook Zijdehoenders, enige nadeel aan dit ras is dat ze vaak broeds zijn.
Voor de rest hartstikke leuke diertjes!

Wil je leuke tamme nieuwsgierige kippen, dan is gewoon de bruine legkip (lohman) heel leuk om te houden.
Niet snel broeds, makkelijk tam te maken, goede leggers en ontzettend leuk!
Als je ze echt super tam wilt hebben neem ze dan als kuiken, moet je wel een week of 20/25 wachten op eieren...
Kuikenfase is ook super leuk om mee te maken!!!

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 17:05

Kippen graven graag in de tuin op zoek naar lekkere hapjes, daar kan je tuin aardig van vernield raken. Dus dan zou je ze in een ruime ren moeten houden.

Zijdehoentjes zijn megaschattig en tam, maar broeden ook graag. Dan stoppen ze met leggen en gaan ze zitten broeden. Geen eitjes dus.

Wij hebben Australorpen, de grote, die leggen veel eieren. Vrij mak, vliegen niet, maar fladderen wel.

loeloemoekie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-15 17:09

Fladderen maakt niet uit! Het is zegmaar niet de bedoeling dat de hond van de buren ze te pakken krijgt..

Ik kom idd heel vaak de term 'broeds' tegen op internet, is dat net zo iets als hengstig bij een paard? en hoe uit zich dat dan?

Rofah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 17:13

Ze blijven dan op de eieren zitten zonder er vaak af te komen voor eten en drinken.
Van de drie wyandottes was er 1 regelmatig broeds, meerdere malen van t nest afhalen en eieren uiteraard weghalen.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 17:16

Persoonlijk zou mijn keuze naar de brahma's gaan. :)

loeloemoekie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-15 17:21

Nayomie schreef:
Persoonlijk zou mijn keuze naar de brahma's gaan. :)

Waarom?

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 17:22

Rustige, lieve kippen. Hebben een erg fijn karakter vind ik zelf. Makkelijk tam te maken maar van zichzelf zijn ze al wel rustig. :)

Edit: Uiteraard leggen ze ook eieren.
Laatst bijgewerkt door Nayomie op 14-03-15 17:25, in het totaal 1 keer bewerkt

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 17:24

Onze zijdehoender is erg lief...maar ook Australorp zijn erg leuk.
Iets minder tam maar met wel erg lekkere eieren zijn de Marans kippen. Typerend voor dit ras is dat hun eieren een hele dikke schaal hebben en dat deze minder gevoelig zou zijn voor salmonella.

Edit: zorg wel dat je hennen hebt en geen hanen. Dat gaan je buren niet waarderen namelijk.

RashjaShanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 17:26

Hollandse krielen zijn erg leuk. Of Serama's. En de allerleukste beginners krieltjes zijn Orpington krielen. Geschikt voor alles en nog mooi en lief/tam ook! Wyandotte krieltjes lijken er wat op en zijn er erg goed mee te combineren!

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 17:27

Ik zou met een ren toch wel voor overdekt gaan. Zodra er weer iets uitbreekt, moet je ophokken en dan zitten ze daar maar in een nachthok...... Bovendien wordt het bij veel regen een bende!!!
Brahma's leggen niet zo best, tenminste niet bij mij. Ik heb 4 Barnevelders en iedere dag 4 eieren.
Heel mak (dank zij de fokker) maar ook heel druk, ze halen alles overhoop.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 17:28

Is dan denk ik per kip verschillend want hier werd het bijna een legbatterij.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 17:29

Hoe reageren kippen op stroomdraadjes? Ons konijn trekt zich er namelijk niks van aan vanwege dr dikke vacht. (En nee, heb niet speciaal stroomdraad aangeschaft voor een konijn). Maar als de kippen hier op reageren, kan ik dit dan gebruiken om ze binnen het hek te houden?

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 17:32

Geen idee. Wii hebben wel stroomdraad op het hek staan maar dat is meer om de vossen buiten te houden.

Bernoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 17:44

Kippen zijn erg leuk! Ik heb er vier, twee zalmkleurige en twee zwart witte (krielkipjes).
Als je niet wil dat je tuin vernielt wordt zou ik een grote ren maken, als ze bij mij de hele dag door de tuin scharrelen is het 1 slagveld (Wat nu dus het geval is :') ). Ze hebben het echt wel nodig om lekker te kunnen scharrelen en ze kunnen ook hele gaten graven op zoek naar beestjes en wortels van planten. Ik ben momenteel bezig om hun plek wat in te richten. Wellicht voor jullie ook een goed idee: ze hebben hun normale ren aan het nachthok, daarnaast krijgen ze straks nog een grote ren waar snelgroeiende planten in komen. Daar mogen ze dan enkele uren per dag in en kunnen ze lekker planten slopen en eten. Dit wordt bij elkaar zon 20 m2 (nachthok, ren en plantenren, waarbij ze ook onder het nachthok kunnen zitten). Als wij thuis zijn kunnen ze dan af en toe los in de tuin. Dan blijft daar ook nog wat van over en ligt er niet altijd overal kippenstront.
Mijne kunnen aardig vliegen, ze scheren regelmatig langs mijn hoofd en ik heb er al eens wat bij de buren op kunnen halen terwijl wij een schutting van ca 1,90 hoog hebben. Hou daar dus wel rekening mee. Ook in het geval van vogelgriep heb je een afschermplicht dus ren met gaasdak is dan echt wel een must.
Realiseer je wel dat kippen het grootste gedeelte van de dag lief pokken, maar dat ze ook aardig tekeer kunnen gaan! Bij mij is het vooral rond het middaguur als ze eieren gelegd hebben, dan moeten ze echt ff laten weten dat het ei er ligt zeg maar.

Het zijn echt supertoffe dieren en ik wordt vaak helemaal vrolijk van ze!
Als je wil kan ik wel even wat fotos plaatsen van hoe oa je tuin eruit kan komen te zien als ze in het weekend de hele dag en door de week enkele uurtjes los lopen.... Krijg je een idee.
Laatst bijgewerkt door Bernoe op 14-03-15 17:48, in het totaal 1 keer bewerkt