Ik was laatst bij een fotomeeting hier in de buurt op het strand, en terwijl ik bezig was met foto's maken van een van de modellen rende er opeens een hond op de achtergrond door het water, daar heb ik snel een foto van kunnen maken. Nu zie ik de foto net terug en hij is best goed gelukt. Mag ik deze foto gewoon op instagram posten met een leuk filtertje zonder dat ik toestemming heb van de eigenaar? Weet namelijk niet waar de mensen waren die erbij hoorden heb er eerlijk gezegd ook niet naar gekeken waar de eigenaar liep. Was redelijk druk toen op het strand.
Ja hoor, je mag dieren gewoon fotograveren op een openbare plek en dat publiceren. Dieren hebben geen portretrecht en gezien de lokatie komt het ook niet in geding met de privacy.
Elise_K
Geplaatst: 14-03-15 12:53
Dieren hebben (helaas) geen portretrecht. Een foto van jouw dier kan dus zo gebruikt worden voor een reclame of iets. Je mag die foto dus gewoon posten, mits jij de eigenaar van de foto bent.
Filter wat ik voor instagram gebruikte zit er hier niet over heen, hier heb ik alleen het contrast wat hoger gezet en m wat helderder gemaakt. Zal eens kijken of ik dat bruine weg kan krijgen in Photoshop.