schoolopdracht: wat kost een konijn

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

wat verwacht u dat een konijn per maand kost?

0-10 euro per maand
43 (28%)
10-15 euro per maand
38 (25%)
15-20 euro per maand
38 (25%)
25-30 euro per maand
20 (13%)
meer dan 30 euro per maand
10 (6%)

Totaal aantal stemmen: 149

Dropneus95

schoolopdracht: wat kost een konijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-15 17:56

hallo luitjes :D

voor deze opdracht ben ik opzoek naar mensen met een konijn of mensen die in de toekomst een konijn gaan kopen. :D

onze opdracht is om uit te zoeken hoeveel een konijn per maand kost. Hiervoor moeten we onderzoeken of mensen een goed beeld hebben van de kosten van een konijn of dat ze hier helemaal naast in zitten.

ik hoop op reacties *\o/*

desi92

Re: schoolopdracht: wat kost een konijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 18:00

ik koop altijd grotere zakken in. Zo heb ik 10 kg zakken voer. En grote hooi en stro zakken. Ik betaal dan 1x een wat groter bedrag maar kan daar wel wat maanden mee vooruit. Aan groente en fruit ben ik per maand voor 2 konijnen ong. 15,- kwijt

myandalusier

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 18:07

Moet je hierbij alleen het eten rekenen enzo ?
Heb 3 konijnen laatst 25 kg voer goedkoop over kunnen nemen voor 10 euro en dit gaat echt laaang mee. Sws een jaar denk ik dus 10 :12 = €0,83 per maand. Dan doe ik elke week 2 keer de kooi. Dus 0.5 pak per week Ong voor allemaal. Die kosten iets rond de €2,00 dus (52:2) x 2 :12= €4.33 dan nog onbeperkt hooi. Dit is zo'n pak per week. Dit kost €2.50 per pak dus 52× 2,50 :12= €10,83. En dan natuurlijk nog wat lekkers ! Dit kost denk ik rond de 10 euro per maand. (Gedroogd fruit, konijnenpopcorn etc) totaal is dat dus 0.83+ 4.33 + 10.83 + 10 = €25,99 maar dat is voor alle 3 samen dus €25,99 :3 = €8,66 nou zou ik als ik het voer niet zo goedkoop had gekregen natuurlijk duurder uit zijn.

Babbelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 18:08

De kosten van één konijn is een puur hypothetische kwestie want konijnen horen altijd minstens met z'n tweeën te zitten. Hoop dat je dat meeneemt in je onderzoek!

PH_Jump

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 18:10

Ik heb gestemd voor meer dan 30,- Ben permaand aan voer 25,- kwijt en dan komt de bodembedekking etc er ook nog bij..

Zo tussen de 35 en 40 euro! Je kan het zo duur maken als je zelf wilt!

Dropneus95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-15 18:15

We nemen alle reactie ook mee in ons onderzoek :D
Super dat er al zo veel mensen reageren!

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 18:16

Ik heb voor 25 - 30 euro gekozen. Ik heb echter wel 4 konijnen.
Ik koop zakken voer van 20 k voor 10 euro.
Ze krijgen om de dag groenvoer. Elke dag vers water, af en toe een nieuw speelgoedje.
Wilgentakken knip ik buiten.

Wat ik precies uitgeef, geen idee. Maar gok dat dit gemiddeld ( inclusief inenten etc. ) over een jaar en dan deel door 12 het beste beeld geeft van mijn konijnen.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 18:24

Ik heb 6 konijnen.

Voerkosten:
- ik betaal 20 euro voor een zak voer (Hope farms super trio, 15 kg), hier doe ik ruim een halfjaar mee. Dus, omgerekend 3,33 per maand aan voer.
- Groenvoer: 10 euro per week, dus 40 euro per maand.

's Zomers krijgen zij vanalles uit de natuur en vrijwel nooit iets uit de winkel

- Luzerne (12 euro per zak, doe ik 6 maanden mee)
- Hooi (4 euro per baal, hier doe ik 3 maanden mee)

Bodembedekking gebruik ik niet, alleen 's winters wat stro. Was afgelopen winter 8 euro kwijt aan stro.

Verder DA kosten. Dat wisselt. Ik heb maanden dat ik niets hoef te betalen, zo ook dure maanden. Wat wel vaste kosten zijn, zijn de jaarlijks terugkerende entingen. Die pak ik altijd met een vaccinatiecampagne, waar ik zo'n 120 euro in totaal kwijt ben.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 08:21

Ik ben 10-15 euro per maand kwijt. Ze krijgen bij mij biks, hooi, water en groenvoer. Groenvoer is de restjes of wat in de aanbieding is, dus dat kost praktisch niets. Die van mij zijn nog nooit bij de dierenarts geweest dus dat reken ik niet mee. Bodembedekking kan ik gratis krijgen, maar gebruik ik eigenlijk niet want is in de ren niet nodig.

_Blacky_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 08:30

Ik ben nog geen 10 euro kwijt.

koop alles groot in voor mijn 2 konijnen.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 08:38

Ik koop voor 18,50 15kg voer, daar doe ik 5 maanden mee.
5kg hooi voor 4,50 euro per maand
7kg zaagsel voor 6 euro per maand
Groente wisselend: met de pot mee. Met een bos wortelen van een euro doe ik 1,5 week, maar we kopen ook witlof, krijgen appel of andere dingen die in huis zijn. Zeg 5-10 euro per maand
Stro is afwisselend per maand (weer), zeg 5 euro per maand.

Ik kom op 25-30 euro per maand voor 2 konijnen, want konijnen horen samen :)
(Hier heb ik op gestemd in de poll)

Wij hebben de ruimte niet voor balen: er past 10kg hooi (2x5) 14kg zaagsel (4x 3,5)en 15kg (3x5)stro (in pakken dus) in de schuur, dan nog ergens een voerton en dat was het wel :+
Laatst bijgewerkt door Eske_B op 14-03-15 08:46, in het totaal 3 keer bewerkt

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 08:39

Ik heb 2 konijnen (uiteraard), en koop het voer groot in. Het hooi komt bij de paarden vandaag (5€/28kg op het moment), het zaagsel ook (10€/24kg) en voer, science selective rabbit, koop ik bij topdierenshop (35€/10kg).

Met het voer doe ik 3 maanden, hooi en zaagsel 6 maanden, en ze eten voor nog geen 5€ aan groente per maand. Dus per jaar per 2 konijnen: 35*4+10*2+5*2+5*12=230€ per jaar. Dat komt neer op krap 10€/maand/konijn.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 08:40

Mijn konijn, helaas nog maar 1, kost per maand bijna niets. Bodembedekking gebruik ik vlas en stro. Met 1 pak vlas heb ik nu een jaar gedaan (5 euro) en stro neem ik mee van stal. Hooi neem ik ook mee van stal en kost me niets. Brokjes koop ik als het op is bij de Intratuin, een zak van 5 kilo voor 4 euro? Ze krijgt bijna geen brok dus daar kan ik ook makkelijk een half jaar of langer mee doen. Voor de rest krijgt ze groente en sommige stukken fruit wat wij over hebben (ongekookt) dus kost ons in feite niks meer. 'S zomers zit ze zoveel mogelijk op het gras (=gratis) en indien nodig hooi bijgevoerd.

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 08:43

Ik koop alles groot in. Ik heb op dit moment maar 1 konijn, zijn maatje is overleden en ik wil hem pas komend voorjaar weer koppelen als hij weer buiten kan (hij zit binnen omdat z'n makker ziek was en binnen moest).

Hooi en stro bij de boer - 3 euro per baaltje en daarmee doe ik letterlijk maanden. Brokjes haal ik bij de groothandel 10 euro en ik doe er minstens 4 maanden mee. Groenten krijg ik van de buurvrouw, die heeft altijd veel restjes.

Voer en bodembedekking bij elkaar kost me dus geen drol; ongeveer 4 euro per maand. Toch stem ik op 15 euro, omdat je ook nog rekening moet houden met eventuele dierenartskosten en het handig is als je daar een beetje voor opzij zet.

spookyskippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 08:44

Ik heb 4 konijnen die per week 2,5 - 3 kg hooi eten. Het hooi kost €2,50 per week. Dus €10-€12,50 per maand aan hooi. Als voer kopen wij een 4kg zak van ongeveer €5, daar doen we *ik denk*een maand mee.
Voor bodembedekking zijn 2 zakken stro per maand nodig = €5
1 zak zaagsel per 2 weken (kan ook meer zijn) dat is €5 per maand. In de toiletten ligt nog geperste houtkorrels, een zo'n zak kost €9. We doen ongeveer 3 maand met zo'n zak. Dat is ongeveer €3 per maand
12,50+5+5+5+3=€30,50 per maand.
Qua groente en fruit krijgen ze wel eens appel, wortel, andijvie etc. Dat reken ik niet mee.
Daarbij zijn de kosten van het hok, de DA kosten en de aanschaf niet meegerekend.

Froukje_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 08:53

Ik heb 2 konijntjes
Voer bij de welkoop 5 kg voor 6 Euro?
stro/hooi van mn oom boerderij dus gratis
en zaagsel bij mn neef van de boerderij dus ook gratis...
Dus zit denk ik rond 10tje per maand zonder evt da kosten
groentes kosten ook niet zoveel vaak koop ik een zakje worteltjes bij de Liddl..
Laatst bijgewerkt door Froukje_J op 14-03-15 08:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Anniek22

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 08:53

Ik werk zelf in een konijnenopvang, daar gaat natuurlijk veel meer geld doorheen (iedere week worden er minstens 3 konijnen gecastreerd wat dus 3x80 is, 240 euro plus ht duurste voer wat er is (science selective) en dan ook nog heel veel stro en hooi en houtvezel..

Zelf heb ik twee koppels, kost niet meer dan 10 euro de maand maar ik werk dus ook met paarden en kan onbeperkt hooi en stro halen bij de buren :+

Mijn duurste inkoop is 1x in de 2 maanden 140 liter zaagsel, winterwortels (1 winterwortel overleeft het 4 dagen) en dus af en toe witlof. En brokjes. Kom uit op 10 euro de maand. Soms iets meer als ze iets nieuws hebben zoals een speeltje of bakje. Het gaat hier om een voskonijn, en drie dwergjes (2 zijn grote dwergjes). Ze leven op 2x 3 vierkante meter.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 08:55

Valt me op dat jullie giga bedragen betalen voor jullie konijnen zeg! Die van mij kost bijna niks. Ik heb 1 konijn op dit moment. Hij zit in een groot hok met 2 verdiepingen. Het hok strooi ik met vlas. Met 2 balen vlas (11,-) kom ik het jaar rond. Brokjes koop ik bij mijn voerboer waar ik ook mijn paardenvoer koop. Ik betaal daar 2,52 voor 5 kilo. Daar doe ik ongeveer een maand of 3 mee. Hooi eet hij niet veel dus meestal een klein pakje van de welkoop of supermarkt omdat het anders te lang ligt. Groente en fruit krijgt hij gewoon vand e fruitschaal of een stuk mee van wat wij op dat Moment toevallig eten. In de winter strooi ik nog stro bij zodat hij een bedje kan bouwen maar ook dan kom ik de hele winter uit met een klein pakje. Denk dat ik zo'n 30-40 euro per jaar kwijt ben.

Anniek22

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 08:58

pluisje mag ik zeggen dat er een nieuw konijn bij moet, een konijn hoort niet alleen te zitten :-/

Anniek22

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 09:00

en op konijnen moet je niet sparen, zien ze er ziek uit of doen ze iets wat niet normaal is, huppekee naar de dierenarts (als ze niet eten, niet drinken of ziek tonen)

Sweetgirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 09:01

ik koop voor mijn konijn alleen zaagsel en hooi,, Stro hebben we op de boerderij waar k woon nog van de paarden. en zn voer maar ik haal een zak van 10 kg biks en daar doet ie ruim een half jaar mee. en dan zn groente enz maar soms krijgt ie wat " kliekjes " van de boerderij wat over is.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 09:01

pluisje88 schreef:
Valt me op dat jullie giga bedragen betalen voor jullie konijnen zeg! Die van mij kost bijna niks. Ik heb 1 konijn op dit moment. Hij zit in een groot hok met 2 verdiepingen. Het hok strooi ik met vlas. Met 2 balen vlas (11,-) kom ik het jaar rond. Brokjes koop ik bij mijn voerboer waar ik ook mijn paardenvoer koop. Ik betaal daar 2,52 voor 5 kilo. Daar doe ik ongeveer een maand of 3 mee. Hooi eet hij niet veel dus meestal een klein pakje van de welkoop of supermarkt omdat het anders te lang ligt. Groente en fruit krijgt hij gewoon vand e fruitschaal of een stuk mee van wat wij op dat Moment toevallig eten. In de winter strooi ik nog stro bij zodat hij een bedje kan bouwen maar ook dan kom ik de hele winter uit met een klein pakje. Denk dat ik zo'n 30-40 euro per jaar kwijt ben.

Wij hebben geen ruimte in de schuur om te groot op te slaan, dus kopen we in pakken bij welkoop, ander tuincentrum of makro, dat is al goedkoper dan een gewone dierenwinkel :)

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 09:36

Wij hebben welgeteld 1 vierkante meter om op te slaan. Toch neem ik van stal een tas hooi mee waar ik gemiddeld 2 week tot een maand mee doe (ligt eraan hoeveel ik er in prop haha) en een vuilniszak stro. Dit is maar 1 plakje, maar anders wordt het zo'n troep. Vlas staat er ook nog ergens tussen gepropt, maar heb nu toevallig een nieuw pak nodig. Kan ik van iemand op stal over kopen á 5 euro.

Een konijn hoeft niet zo duur te zijn. Vaak vind ik het hooi uit een winkel bar en bar slecht van kwaliteit. Te droog en stoffig en vaak kleine stukjes. Net als het stro uit de winkel.. Beroerd spul wat nauwelijks wat opneemt.

Als je kan, zou ik gewoon eens naar de dichtstbijzijnde boer gaan en vragen of je zo af en toe een baaltje hooi en stro mag komen halen (tegen vergoeding uiteraard). Scheelt je klauwen met geld en de kwaliteit is veel beter.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 10:02

Leffroi schreef:
Wij hebben welgeteld 1 vierkante meter om op te slaan. Toch neem ik van stal een tas hooi mee waar ik gemiddeld 2 week tot een maand mee doe (ligt eraan hoeveel ik er in prop haha) en een vuilniszak stro. Dit is maar 1 plakje, maar anders wordt het zo'n troep. Vlas staat er ook nog ergens tussen gepropt, maar heb nu toevallig een nieuw pak nodig. Kan ik van iemand op stal over kopen á 5 euro.

Een konijn hoeft niet zo duur te zijn. Vaak vind ik het hooi uit een winkel bar en bar slecht van kwaliteit. Te droog en stoffig en vaak kleine stukjes. Net als het stro uit de winkel.. Beroerd spul wat nauwelijks wat opneemt.

Als je kan, zou ik gewoon eens naar de dichtstbijzijnde boer gaan en vragen of je zo af en toe een baaltje hooi en stro mag komen halen (tegen vergoeding uiteraard). Scheelt je klauwen met geld en de kwaliteit is veel beter.

Dat is wel waar, maar ben zeer tevreden over hooi wat ik nu heb: mooi groen, langstrengelig, niet stoffig en ze eten het graag.
Heb eerder hooi van de dierenwinkel en intratuin geprobeerd (stoffig, kort enz., gebruik dat nu als bodembedekking voor de gerbils), dat willen ze niet eten, dit wel. Komt van de Makro.

Fearlien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 10:09

Ik had/heb het zelfde. Hooi van de buurtsuper willen ze niet, dat zit helemaal als 1 klomp vast en is enorm stoffig. Maar het (kruiden)hooi van petsplace vinden ze heerlijk, helemaal niet stoffig en ook niet een hele klomp.