Hond importeren vanuit USA

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Jasmijn159

Hond importeren vanuit USA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-15 20:40

Hoi!

Ik heb al een beetje rond gezocht en kon specifiek over mijn vraag nog niets vinden.

Het zit zo: ik ben voor een baan tijdelijk in de USA en ga vanuit hier een hond mee naar huis (=Nederland) nemen eind mei. Nou is alles wb chip, rabies vaccinatie en een afspraak voor zijn health certificate al geregeld. Maar: zouden jullie kiezen voor vervoer in de cargo of toch liever als carry-on? Het gaat om een kleine hond, die bij de maximale afmetingen voor de carry-on net languit zou kunnen liggen, maar niet staan. Het gaat om een vlucht van 4 uur naar Houston en een vlucht van 9 uur naar Amsterdam. Tussendoor hebben we 2 uur overstaptijd.

Iemand hier ervaring mee? Mijn dierenarts hier zegt: gewoon als carry-on. Hij krult zich op en heeft het niet nodig om te kunnen staan. Hij zal veel minder stress ervaren dan bij cargo transport.

Wie helpt me? *\o/*

Blacky94

Re: Hond importeren vanuit USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 20:43

Volgens mij moet een hond officieel kunnen staan in zn kooi. Weet niet met welke maatschappij(en) je vliegt maar vaak staan daar ook wel eisen van op hun website.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-15 20:45

Blacky94 schreef:
Volgens mij moet een hond officieel kunnen staan in zn kooi. Weet niet met welke maatschappij(en) je vliegt maar vaak staan daar ook wel eisen van op hun website.

Dit geldt volgens mij alleen voor cargo?

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 20:48

Je hebt in die 2 uur tijd geen tijd om je hond uit te laten weet ik uit ervaring.
Daarbij als de hond wel wil staan kan het niet? Ik zou m dus niet in de cabine meenemen. En zorgen dat hij tussendoor wel kan plassen

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-15 21:12

Dit was mijn eerste reactie ook, maar de dierenarts hier zei dus juist wel in carry-on. Vandaar dat ik ervaringen vraag :)

Hoe zou ik moeten zorgen dat hij tussendoor kan plassen? Als ik bij carry-on al geen tijd heb hem te laten plassen heb ik dat bij cargo denk ik helemaal niet?

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 21:14

Omdat ik vind dat je een hond niet 15 uur kan meenemen zonder uit te laten ( alle tijden bij elkaar opgeteld) dan komt daar de wachttijd op het vliegveld voordat je t vliegtuig in en uit bent nog bij.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 21:15

Dan moet je dus zorgen voor een langere overstap tijd

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 21:15

Ja maar langere overstaptijd of niet, naar buiten mag je toch niet... :')

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 21:17

Mag wel maar dan moet je weer opnieuw inchecken toch?

En anders even bellen voor de mogelijkheden

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 21:17

Blacky94 schreef:
Ja maar langere overstaptijd of niet, naar buiten mag je toch niet... :')

Veel vliegvelden hebben een speciale plek waar de hond zijn behoefte kan doen en eten en drinken.

Hoewel dicht bij je fijner zou zijn, denk ik dat een hond moet kunnen staan wanneer hij wilt.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-15 21:20

Oke, een langere overstaptijd is geen optie. Een directe vlucht ook niet, want die is dan ook 15 uur ofzo. De vlucht omboeken kost een kapitaal.

Er komt iets vocht opnemends op de bodem dus een plasje moet geen probleem zijn. Op ons overstap vliegveld is een plaats waar je huisdier even uit de crate mag. Het enige wat ik kan bedenken is vragen of ik er als eerst uit mag en heel hard rennen, laten plassen en weer heel hard rennen :P

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 21:22

Wij hadden toen ook 2 uur en zonder huisdier was dit al redelijk krap met overstappen... Dus vrees het ergste.

Hasjam_Poe

Laatst bijgewerkt door Hasjam_Poe op 12-03-15 21:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Blacky94

Maarja eerlijk, al zou hij om wat voor reden alsnog in de crate plassen of poepen dan kan hij er én niet makkelijk bij vandaan liggen én moet je je afvragen of je een aantal uur in die geur wil blijven zitten.
Zou ik als medepassagier iig niet erg kunnen waarderen...

Edit; daarbij lees ik bij de eerste link die ik tegenkom al dat je een hond (of kat) maar tot maximaal 6kg incl kennel mag wegen wil deze mee kunnen in de cabine. Ik weet niet hoe zwaar de hond is maar let wel op dit soort dingen bij jouw luchtvaartmaatschappij

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-15 23:57

Hasjam_Poe schreef:
Jasmijn159 schreef:
Ik heb al een beetje rond gezocht en kon specifiek over mijn vraag nog niets vinden.

Klik hier voor antwoord ...

Dit ging over bokt specifiek ;) Heel erg flauw dit. Bedankt voor je constructieve input! -O-

Nogmaals: ik vraag naar ervaringen van mensen die hun hond ooit in carry-on of cargo gevlogen hebben. En ik vraag wat jullie aanraden.

De specifieke eisen van mijn luchtvaartmaatschappijen heb ik uiteraard al lang opgezocht en hier voor me liggen. Mijn hond weegt tegen de vijf kilo en hij mag inclusief carrier 8 wegen. Dat gaat lukken.

Bedankt voor je reactie Blacky94, wat betreft het poepen raadde mijn dierenarts aan niet te voeren tijdens de vlucht. Hij is vrij strikt, eet, poept binnen 15 minuten. Dus als ik dat van te voren doe, zou het goed moeten gaan?

Ik ben dus op zoek naar mensen die daadwerkelijk dit meegemaakt hebben. :)

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 00:33

Het scheelt natuurlijk wel dat je na de eerste vlucht van ''maar'' 4u nog een tussenstop hebt. Mocht je hem toch als carry on meenemen hoop ik idd dat je hem op de een of andere manier ff snel kan laten lopen idd :)

Maar 9u daarna is nog steeds best wel lang. Niet onoverkoombaar, zeker niet, maar het is wel lang. Niet voeren zal waarschijnlijk wel helpen maar houd er wel rekening mee dat de darmen niet leeg zullen zijn. Nu scheelt het dat een hond hier doorgaans ''beter'' in is dan een kat maar het is imo wel iets waar je wel rekening mee zult moeten houden ;) want het blijven levende wezens :)

Maar goed, het enige waar ik me ooit in verdiept heb is cargo Canada - NL en NL - Canada omdat het in mijn geval sowieso om een middelgrote/grote hond zou zijn gegaan (alhoewel dat achteraf vanwege andere dingen ook nooit door is gegaan).

Edit; echter lees ik bij bijv KLM op de site dat óók de dieren in de carry on met gemak moeten kunnen staan (en liggen). Ik zou daar wel mee uitkijken dat je niet straks op het vliegveld staat en er alsnog gezeur mee krijgt of zelfs in het uiterste geval je hond niet meekrijgt of op stel en sprong iets anders moet kopen/regelen... ;) :)

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-15 04:18

Het hangt inderdaad heel erg af van de airline en zij worden ook zeker nog gecontact :)

De maximale hoogte bij Lufthansa is maar 23 cm. Ik denk dat als het criterum 'kunnen staan' is, dat er geen enkele hond/kat meer als carry-on kan? Ik zal ze eens bellen, zou de keuze wel een stuk makkelijker maken :D

mcsjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 04:34

Ik zou gaan voor carry-on en idd zo'n vochtabsorberende onderleggers (voor op het bed van incontintente mensen) erin leggen. Reserve en plasticzakje mee en je kunt hem voorzichtig verschonen tijdens de vlucht. Cargo lijkt me meer stressvol voor een hond.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-15 05:10

Dat was dus ook precies wat mijn dierenarts aanraadde :)

Ik vind het zo moeilijk! Wat als ik dalijk na een uur al spijt heb dat hij niet in cargo zit? -O-

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-15 21:32

Niemand met ervaring met carry-on transport?

Mlies

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 22:06

Ik heb alleen cargo ervaringen, zou het zo weer doen. Dat was dan wel een kortere vlucht, maar carry on is met zo'n grote hond geen optie helaas. :D

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 22:17

Ik heb mijn hond (grote Golden) meegebracht vanuit Mexico. Als cargo, zat in een ruimte die wel toegankelijk was voor de pursers, dus ik kreeg regelmatig een update over het wel en wee van hem. Hij zat in een hele grote bench (grootste toegestane maat), dus kon gewoon staan en liggen. Met inchecken en ophalen op Schiphol erbij heeft hij zo'n 12 uur in zijn bench gezeten. Hij kreeg niets te eten in het vliegtuig, wel water (in zo'n bakje aan de bench) en heeft niet in zijn bench geplast/gepoept. Had eigenlijk ook niet eens hoge nood toen hij er uit kwam. Nu is het een rustige hond en een allemansvriend, dus hij was totaal niet gestressed door het hele gebeuren (i.t.t. tot het vrouwtje).

Ook mijn kat heb ik op dezelfde manier vervoerd (zelfs 2 x, eerst vanuit Nl naar Mexico en later weer terug). Die was minder blij (houdt totaal niet van reizen), maar toch eigenlijk behoorlijk kalm.

Mij lijkt carry on niks, als ze gaan blaffen/piepen en/of plassen/poepen zou ik me toch niet fijn voelen ten opzichte van mijn medepassagiers.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-15 06:39

Thanks voor alle reacties :)

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 07:00

Zou t voor medepassagiers niet fijn vinden als er een pies of poeplucht hangt.. Vergeet niet dat veel honden bij stress scheten gaan laten.
Daarnaast denk ik niet dat een hond lekker zit als ie zich niet kan bewegen voor zo'n tijd.
Als hij dan wat laat lopen (op al een lastige manier als ie alleen kan liggen), dan kan ie nog er vandaan gaan liggen.
Lekker in cargo zou ik dus doen, kan ie gewoon bewegen (brengt ook meer rust) en is net zo wiebelig als bij Carry on.
Wat is voor t dier t voordeel van Carry on? Niet zoveel, beestje maakt t vaak weinig uit of jij in de buurt bent.
Als cargo heeft ie t voordeel dat de bench vrij groot mag zijn en ze onder toezicht staan van ervaren mensen.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-15 07:08

Even wat misverstanden uit de wereld helpen.

Bij cargo staan ze niet onder toezicht van ervaren mensen. Er wordt na t opstijgen een waterflesje in de bench gehangen door de steward(ess) en dat is het.

Het is niet zo dat hij niet kan staan in zijn carry-on carrier, hij kan alleen nét niet helemaal zijn kop rechtop doen. Hij kan wel: omdraaien, zich opkrullen, etc. Hij ligt thuis al in de carrier die ik evt mee zou kunnen nemen in het vliegtuig en voelt zich comfortabel.

Mijn dierenarts raadde me juist aan om carry-on te doen omdat het zo'n stresskip is. En hij gerustgesteld zou worden door mijn aanwezigheid.

Wat betreft pies/poep lucht: hij krijgt 24 uur van te voren licht verteerbaar voedsel en 12 uur van te voren geen voedsel meer. Ook op aanraden van de USDA certified dierenarts. Poepen zal dus denk ik niet van toepassing zijn. En zo wel heb ik natuurlijk plastic zakjes bij me. Er komt een vochtopnemend kleed in de carrier dus een klein plasje zal geen probleem zijn en het is toegestaan om hem te verschonen.

Mijn voorkeur begint steeds meer uit te gaan naar carry-on. Vooral ook omdat als ik hem met cargo laat vliegen, de vlucht nog eens met 5 uur verlengd zal worden. Cargo dieren moeten namelijk bij een overstap verplicht minimaal 3 uur aan de grond blijven. Dat betekent voor hem dat hij het eerste deel van de vlucht eerder zal gaan maken dan ik en dus nog 5 uur extra in zijn cargo kennel zal zitten.