pup speelt ruig met kat.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

blokje

pup speelt ruig met kat.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-15 19:42

Basis info.

Kat.
Huis tuin keuken kat
Gecastreerde kater
11 maand
Goedzak

Pup
Kooiker
Reu
12 week
Pittig ding.

Onze kat en pup spelen vanaf week 1 erg veel met elkaar.
eerst had de kat duidelijk de overhand en greep ik soms in als het me te lomp ging.
Inmiddels zijn de rollen omgedraaid.
Zodra pup de kat ziet wil hij stoeien en het gaat flink ruig. De kat jammert geregeld. Hij bijt de kat en houd hem flink vast. Ik grijp dan in. En de pup weet het als ik in de buurt komt gaat hij op de rug of rent hij weg.

Mijn man verteld net dat de pup de kat bij de nek pakte en schudde en probeerde mee te slepen.

De kat gebruikt zijn klauwen praktisch nooit (ja om te jagen).
Hij is zondag voor het eerst uitgevallen naar de pup.

De kat zoekt de pup wel steeds weer op. Met stoeien vlucht hij soms ergens op om vervolgens de pup weer te bespringen.
Ze dollen samen rond en onder de trampoline. Kat daagt de pup uit. Soms liggen ze naast elkaar te slapen.
Als ik de pup uitlaat loopt de kat mee.
Ze hebben dus ook geen hekel aan elkaar.

Kent iemand dit gedrag is dit normaal?

Onze kat komt niet in huis. Het is wel onze eerste kat.
En onze 3e hond (cavalier en een dogo canario gehad dus wel ervaring met honden opvoeden).

xSCWx

Re: pup speelt ruig met kat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 19:53

Zoals je al doet; ingrijpen als het te hard gaat.
Pups hebben gewoon een rem nodig en een kat kan dit niet altijd goed duidelijk maken. Zorg ervoor dat je kat genoeg vlucht mogelijkheden heeft, zoals een tafel waar hij op kan.
Sowieso niet te ver laten komen want als je kat uithaalt in pup zijn oog....

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 19:59

Of de pup schudt te hard!!!!!

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-15 20:03

De kat is echt een schat. Veel te lief naar mijn mening.
Vluchten kan altijd.

Idd pup groeit als kool... ben bang dat we straks geen kat overhouden.

Maar de kat lokt zelf ook echt uit.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 20:07

Dus enige optie; niet zonder toezicht laten spelen. Zelf ingrijpen wanneer het te hard er aan toe gaat, dan leert de pup vanzelf dat het wat zachter moet (al zal hij in het begin toch blijven proberen nét even wat harder te doen). Daar zijn het pups voor, ze verkennen de grens.

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 20:09

In welke zin daagt de kat uit?

Mijn eerste gedachte is toch pup leren rustig te zijn bij/met kat. Ik heb een 15wk jonge Ridgeback die de kat ook uitdaagt maar wel heel veel respect voor hem heeft. Kat hoeft maar 1 keer te brommen en de pup houdt op. Dan ligt de kat aan de ene kant van de bank en de pup aan de andere kant, ideaal :D.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-15 20:15

Dat doen we al. (Niet samen alleen laten)
Kat kan ook altijd zijn plekje in (grote schuur) hond kan daar niet komen.

Onze kat waarschuwd niet.
Hij gromt, blaast etc niet. Voor geen een hond trouwens. Hij daagt de rotwijlers van de buren ook uit. Toen de kat met 13 week bij ons kwam hadden wij onze dog nog. Onze dog liep op hem af en de kat bleef zitten blies een beetje maar vluchte niet nee hij liep zelfs op de hond af.

Als de pup hem bijt blijft hij liggen of probeerd weg te lopen. Geen dreigende lichaamshoudig niets.

De kat loopt naar de pup toe en springt speels op hem en dan rolt hij op zijn rug. Hij ligt onder de ingebouwde trampoline en grijpt dan speels naar de hond als die langs loopt. Gaat aan de andere kabt van ons gaashek zitten en rent heen en weer speels en de pup volgt hem. En dan komt hij over het hek om te stoeien.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-15 20:17

Kat laat overigens alles toe kan alles doen de kids kunnen ook alles met hem doen. Heel lief beest.
Speels maar ook erg rustig

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 20:23

Herkenbare situatie.... Onze honden zijn alleen wat ouder, en de kat iets ouder als een jaar.. onze honden zitten ook achter de kat aan.. Maar de kat ook regelmatig achter de honden.. en de kat daagt ook regelmatig de honden uit.. door uit te halen naar ze, maar ik hou ze wel in de gaten..en corrigeer ze beide als ze te ver gaan..

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-15 20:26

Dus dan ben ikgewoon goed bezig.
Grijp nu ook in. Dan is het lompe ook wel ff klaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 20:29

Ik zou opletten dat het er niet te hard aan toe gaat, maar denk dat katten over het algemeen vrij duidelijk hun eigen grenzen aan kunnen geven. Zo lang ze nog lief naast elkaar liggen te slapen van tijd tot tijd kan je bij katten niet van een probleem spreken. Ik heb twee jonge gecastreerde katers (broertjes van elkaar) en die kunnen echt heeeeel erg ruig spelen, lopen regelmatig met een dikke staart rond en het lijkt meer op vechten dan op liefkozend stoeien. Toch liggen ze nog samen te slapen en wassen ze elkaar

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-15 20:35

Nadeel bij ons is dat we een vrij grote tuin hebben en ik wil natuurlijk op hėt moment ingrijpen en soms ben ik te laat, dan grijp ik ook niet meer in.
Misschien pup aan lange lijn dan kan ik beter ingrijpen.

Als we wandelen/uitlaten en de pup zit aan de lijn dan mag hij niet spelen. Maar als hij los is wel.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 07:07

Dan zou ik hem inderdaad aan een lange lijn houden zodat je kan corrigeren totdat hij het door heeft, of bv zo'n trilband om doen zodat je makkelijk op afstand kan corrigeren.
Honden zijn nu eenmaal jagers, en katten lijken erg veel op konijnen voor een hond.
Zeker het schudden lijkt me vrij ernstig. Dat is niet zomaar spelen, dat doen honden onderling niet, dat is echt oefenen om een prooi te doden, wat ze ook met hun speelgoed doen, dus je moet hem echt leren dat een kat geen speelgoed en geen prooi is. Zeker als de kat gaat wegrennen triggert dat nog meer om er achter aan te gaan, dat is gewoon instinct.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-15 07:57

De pup is nog geen 5 kilo daar knup ik nog geen trilband om.

Ga het eerst eens proberen aan een lange lijn.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 08:13

Of bijvoorbeeld een hard klinkend fluitje bij je houden, waar hij even van schrikt. Het gaat er maar om dat je hem op afstand van de kat af krijgt natuurlijk.
Lange lijn is anders idd de beste optie, al is dat wel iets lastiger natuurlijk. Oppassen dat de kat niet ook in de lijn vast komt te zitten als ze rond elkaar heen springen.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-15 08:36

Heb de pup net aan de lange lijn gedaan en toen het kattenluik open. Kon hem direct wat rustiger houden waardoor zijn spel rustiger was. Als hij beet hem rustig gecorrigeerd. Ging best goed dit ff consequent oefenen.

NESCAFE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 12:37

Mijn golden reu heeft dat ook gedaan. De kat werd door het hele huis gesleept en deed niets terug. Ze zocht hem, net als jou kat, zelfs op. Omdat ik ook bang was dat hij de kat zou verwonden of doodschudden heb ik een gedragstherapeut erbij gehaald. Die adviseerde mij om de hond te verbieden de kat aan te raken of achterna te jagen. Elke keer als hij dat deed moest ik "nee" zeggen. Als hij toch doorging moest ik hem even een paar tellen in een aparte ruimte opsluiten (een time out geven).

Dat heb ik een paar weken vol moeten houden en daarna is het jagen op de kat verminderd. Nu is hij 9 maanden en gaat hij eigenlijk nooit meer achter de kat aan. Ik durf ze nu ook samen ( zonder dat ik erbij ben) thuis te laten in dezelfde kamer.

Loei

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 12:42

Herkenbaar! Wij hebben ook een kooiker die ook ontzettend enthousiast kan reageren naar onze kat. Onze kat doet er echter niets op uit, maar dan ook echt niets. Onze kooiker kan zo hard blaffen en spelend bijten terwijl mijn kat doorloopt alsof hij niets doorheeft. Wij straffen onze hond er verder niet op af. Als onze kat een keer een haal geeft mag ze dat, dan moet onder hond het maar leren dat ook zij grenzen heeft. Maar het maakt de kat werkelijk niets uit. Soms is mijn hond zó enthousiast dat hij de kat van verre al aan ziet komen lopen en al springen en blaffend haar op staat te wachten. Dan zeggen we wel tegen de hond dat ze rustig moet doen. Maar het gaat altijd nog goed.

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 12:50

Hier in huis 3 katten en voorheen een hond. De hond was al 7 maanden toen hij hier kwam, erg groot en erg lomp (uit de kluiten gewassen Mechelaar). 1 kat vond het geweldig en speelde graag met de hond, al deed hond behoorlijk lomp en vreesde ik een beetje voor de kat.
Toen heeft de hond 1x een andere kat uitgedaagd, onze rooie kater. 1x en nooit meer want die was helemaal niet gediend van de hond. Sindsdien wist de Mechelaar precies wat de waarschuwingen waren en deed hij een stuk zachter met ook de speelse kat.

Dus misschien voor jou een optie om een keer op visite te gaan bij niet zo een lieve kat?

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-15 13:24

Loei, leuk zeg ook een kooiker!
Ik vind dat schudden en echt hard bijten niets.
Onze kat doet niets alleen jankt hij soms van de pijn. En dat gaat me te ver.
Hij geeft zijn grens niet goed aan.

Paulin, een minder vriendelijke kat maakt hij snel een keer mee.
Er lopen er hier zat haha.
En hij heeft als 10 weken oude pup al kennis gemaakt met een niet lieve kat.
Toen snuffelde de pup bij de voerbak van die kat. Oef kon net op tijd de pup redden anders had hij 4 poten met nagels in zich gehad.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 13:29

Van te voren ingrijpen.Helemaal niet laten spelen.
De kat en hond hebben allebei andere signalen en kunnen elkaar signalen niet lezen.Dit wil niet zeggen dat kat en hond niet leuk met elkaar om kunnen gaan of niet samen kunnen leven,maar jij moet de vertaler tussen beide zijn.Aangezien de pup het begrip zachtjes niet kent, zou ik zelf op tijd ingrijpen en het spelen niet toelaten .Meestal word die spel ruwer en wilder en loopt het uit de hand tot of de kat of hond gewond raakt of de kat niet meer thuis wil komen.